[PHP/gd] Freetype Linkage geen TTF

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:29
Ik ben sinds kort een beetje aan het experimenteren met PHP en aanverwanten, en kwam een mooi voorbeeld tegen dan dynamisch gegenereerde plaatjes.
Ik doe dit gewoon thuis, ik heb Apache draaiend op XP, met PHP 4.3.4
Ik heb echter een probleem, als ik namelijk de functie phpinfo() uitvoer om de gd info te bekijken, staat er het volgende bij Freetype Linkage : with freetype
Ik wil echter de functie ImageTTFText uitvoeren. Als ik dat nu doe verschijnt er geen tekst. Daarom heb ik blijkbaar iets nodig wat ik mis.
Is dit simpel op te lossen in php.ini , moet ik wat downloaden of is er wat anders mis?
Ik heb gezocht, hier, op Google en op php.net maar nergens kan ik vinden wat ik zoek.

Alvast bedankt

Full-stack webdeveloper in Groningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-11-2023

kvdveer

Z.O.Z.

Ik heb het probleem ook gehad. Een site van een klant moest met spoed de lucht in, op onze testserver werkten de tekstjes wel, op de productiemachine niet. Ik heb dat gecorrigeerd door PHP opnieuw te compileren. Ik heb verder niet uitgebreid gezocht vanwege de tijdsdruk.

PHP is op de testmachine als volgt geconfigureerd:
'./configure' '--with-apxs' '--with-zlib' '--with-gd' '--with-mysql' '--with-pgsql' '--with-jpeg-dir' '--with-png-dir' '--with-freetype-dir' '--with-ttf'

En dat levert in de configuratie het volgende op:
GD Support: enabled
GD Version: bundled (2.0.15 compatible)
FreeType Support: enabled
FreeType Linkage: with freetype
GIF Read Support: enabled
JPG Support: enabled
PNG Support: enabled
WBMP Support: enabled
XBM Support: enabled

Ik weet dat het niet de meest uitgebreide info is, maar voor mij werkte het. Misschien dat het je lukt om een verschil te vinden met jou configuratie.

Localhost, sweet localhost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinal
Bedankt, maar dat gaat niet.
Als ik phpinfo() uitvoer en bij gd kijk, staat er precies hetzelfde. Volgende de php handleiding zou er bij FreeType Linkage moeten staan 'with TTF library' maar dat staat er dus niet.
PHP opnieuw compileren lukt helaas niet, ik heb gewoon de Windows binaries gedownload.
Als ik PHP zou moeten compileren zou ik dus de PHP broncode moeten downloaden en een C compiler (die overigens wel gratis te downloaden is, maar toch)
Is er misschien ook een oplossing die zonder compileren werkt? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij ligt het niet aan de configuratie van php oid.
Weet je zeker dat je de functie goed aanroept, dat de positie van de text, de kleur en het pad van het font goed zijn?
Bekijk anders deze pagina eens zorgvuldig, en lees de aantekeningen:
http://nl3.php.net/imagettftext
succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinal
|:( Stom van me... Ik deed het zo:
ImageTTFText($plaatje, 16, 0, 10, 50, $wit, "cage.ttf", $naam);
waarbij dit in een php bestand stond die ik aanriep met naam als parameter. Was ik dus vergeten om in het begin $naam = $_GET['naam']; neer te zetten.
|:( Bedankt voor jullie hulp, ik moet voortaan toch wat beter kijken voordat ik hier om hulp vraag