[alg] automatische website tester

Pagina: 1
Acties:

• Rotjeknor
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-02 15:29
Ik ben op zoek naar een (zoals de titel al zegt) automatische website tester. Ik bedoel hierbij dus niet op een test of een website nog online staat of niet, maar een tester die je kan gebruiken tijdens ontwikkeling van een website.

Er zijn namelijk programma's die je kan gebruiken om software te testen, dwz een aantal bepaalde handelingen uit te voeren, op respons te wachten, dingen invullen, en resultaat bekijken cq vergelijken.
Ik zoek dus zoiets maar dan met betrekking tot websites.

Voor de mensen die het nut er niet van inzien zal ik het uitleggen (in mijn situatie):

Ik ben bezig met het ontwikkelen van een (cq meerdere) website(s) met hulp van PHP/ Mysql. Hierbij komt het regelmatig voor dat ik in het algemeen stuk, in mijn geval bv mijn functions.php een vrij kritieke functie verander. In dat geval wil ik er zeker van zijn dat mijn website nog steeds functioneert zoals het zou moeten.

Wat ik nu doe is handmatig nagaan van elk onderdeel of het nog werkt. Stel je voor bijvoorbeeld bij nieuws, dit houdt dan in het aanmaken, wijzigen en verwijderen van nieuwsitems, maar dan ook nog eens in elke situatie iets verkeerds invullen, op Cancel drukken in een formulier, enz. Dit kost ontiegelijk veel werk (cq kliks/ tiepen), en is gevoelig voor (menselijke) fouten.

Dit wil ik dus automatisch laten doen. Dit heeft als voordeel dat je zoiets als het nieuwsgedeelte testen, maar 1 keer een test hoeft te maken, en zodra je iets veranderd aan een ander gedeelte in de website, de test kan draaien, die vervolgens aangeeft of het gelukt is of niet.

Ik heb ook al in Google zitten zoeken naar een dergelijk programma, maar wat ik allemaal tegenkom zijn de testers op verbinding, niet zoals ik wil.

Dus:
1. Als er mensen zijn die zoiets al gebruiken, of weten, hoor ik het graag.
2. Ook ben ik benieuwd naar andere oplossingen, hoe doen jullie dit, ik zal toch niet de enige zijn die hiermee zit?

Ook Knor is aangestoken met het ligfietsvirus!

Verwijderd

Je zou hier eens kunnen kijken kan je een trial van downloaden:
http://www.automatedqa.com/products/tc.asp

Verwijderd

Foutafhandeling lijkt mij lastig automatisch te controleren, hoe weet die 'tester' of het inderdaad klopt?! Of iets inderdaad zo werkt als dat jij vantevoren bedacht had, dat zie je toch zelf het snelste! Het is inderdaad soms ontzettend veel werk om alles goed af te vangen, zeker als je met user-input bezig bent.
Ik denk dat je veel werk kunt besparen door de foutafhandelng gewoon goed te programmeren, dat wil zeggen een logische structuur ontwikkelen die eenvoudig aan te passen is.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:06

samo

yo/wassup

via de website van xoops ben ik wel enkele debuggers tegen gekomen. Je kan daar eens zoeken (www.xoops.org) of via google zoeken naar php debuggers

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Verwijderd

samo-arne schreef op 29 december 2003 @ 14:42:
via de website van xoops ben ik wel enkele debuggers tegen gekomen. Je kan daar eens zoeken (www.xoops.org) of via google zoeken naar php debuggers
Testen is nogal wat anders dan debuggen.
- Debuggen doe je als je weet dat er ergens zich een probleem voordoet.
- Testen doe je als je een en ander aan je code gewijzigd hebt, om te kijken of
de code nog precies dat doet wat je vooropstelde dat ie moest doen.
(ff simpel gezegd)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 14:45 ]

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:28

momania

iPhone 30! Bam!

Wat jij zoekt is bekend onder de naam 'unit testen'

Zie [google=php,unit,testing] ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Rotjeknor
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 14:05:
Je zou hier eens kunnen kijken kan je een trial van downloaden:
http://www.automatedqa.com/products/tc.asp
De beschrijving op hun website lijkt wel op wat ik wil, ik ga het zo eens bekijken.
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 14:37:
Foutafhandeling lijkt mij lastig automatisch te controleren, hoe weet die 'tester' of het inderdaad klopt?! Of iets inderdaad zo werkt als dat jij vantevoren bedacht had, dat zie je toch zelf het snelste! Het is inderdaad soms ontzettend veel werk om alles goed af te vangen, zeker als je met user-input bezig bent.
Ik denk dat je veel werk kunt besparen door de foutafhandelng gewoon goed te programmeren, dat wil zeggen een logische structuur ontwikkelen die eenvoudig aan te passen is.
De clou is dus juist dat je zelf ook de test maakt (mhv dat programma), zodat dat programma weet wat wel en niet goed is.
samo-arne schreef op 29 december 2003 @ 14:42:
Debuggen heeft helemaal niets te maken met dit testen. Het gaat mij helemaal niet om de php code, of die nou fout of slecht is, het gaat om het eigenlijke testen van de output (de website zelf dus).

• Rotjeknor
momania schreef op 29 december 2003 @ 14:45:
Wat jij zoekt is bekend onder de naam 'unit testen'
Zie [google=php,unit,testing] ;)
Ah, dit wist ik niet... Hier heb ik wel eens vaker een draadje over gezien hier op GoT, maar me blijkbaar niet gerealiseerd dat dit het was...

Ik ben overigens dat TestComplete nu aan het testen (lol), het lijkt erop dat het alleen voor IIS geschikt is, daar zat ie namelijk over te klagen tijdens installatie, maar goed, ik zal het eens verder bekijken...

Pagina: 1