Toon posts:

Relaties met Access

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een aantal topics doorgelezen over MS Access relaties, echter ben ik er nog niet uit.

Ik heb een database van een Fietsenwinkel, deze was gemaakt in Perfect View en inmiddels geimporteerd in Access echter zitten er geen relaties meer tussen de onderlinge tabellen.

Wat ik wil weten, welke velden moet ik toevoegen om een goede relatie tussen de tabellen te leggen ?

via onderstaande link vind je een plaatje van de bestaande tabellen.

de veldnamen zijn direct uit Perfect View afkomstig en zullen misschien nog aangepast moeten worden.

Bijna alle tabellen moeten een relatie krijgen met de tabel NAW, moet ik hiervoor een nieuw veld in alle tabellen toevoegen om de relatie tot stand te brengen ?

Graag iemands visie hierover.

alvast bedankt

http://members.chello.nl/~p.mol15/access.jpg

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:52

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

het lijkt er op dat deze database in het begin al niet helemaal lekker is opgezet. ik zie namelijk in diverse tabellen naam, adres, etc. terug komen.
deze zijn allemaal van de klant? zo ja, dan kun je dit het best eenmalig in de tabel NAW opnemen en de klant een ID geven. deze ID kun je gebruiken in de andere tabellen om aan een bepaalde klant te refereren indien nodig :)

even wachten op de Access guru's, ik heb alleen ooit wat eenvoudige dingen in Access gemaakt.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international law enforcement operation.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Oeh, hier ga je nog flink wat werk aan hebben om ervoor te zorgen dat je overzicht hebt.

De tabellen die ik zie kunnen wel grappig zijn maar als je relaties wilt maken dan is het leuk als je in één oogopslag ziet wat waar hoort en hoe het met elkaar verbonden is. 8x NAAM is dus geen overzicht en ik zou in de tabellen de namen gaan aanpassen naar (NAW_NAAM) oid zodat je weet waar wat zit. :)

Zoek uit welke gegevens bij elkaar horen, deze gegevens kun je vervolgens koppelen zodat je makkelijker een query kan maken maar dit is nog niet zoals het moet.

Maak een tabel met daarin alle klantgegevens en zet daar alles op een duidelijke manier in en zorg ervoor dat je de namen erg makkelijk houdt. Omdat de NAW-gegevens belangrijk zijn kun je door middel van een koppeling ten alle tijden de gegevens weer oproepen die bij een bepaalde klant/product horen en dat moet je hebben. De postcodetabel moet je behouden. Zorg ervoor dat je de postcodes vanuit deze tabel koppelt aan de postcodes uit de NAW-tabel en dan ben je al hard op weg om een leuke DB in elkaar te zetten.

Ik zou niet zomaar een DB importeren en op basis daarvan verder werken, nee, dit is een leuke om opnieuw te maken want je hebt alle gegevens die je nodig hebt. Maar goed, zo zie ik dat en niet iedereen werkt op die manier. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb je helemaal gelijk ik, ik wil met alle plezier opnieuw beginnen, alleen wat ik al aangaf, ik heb niet echt het inzicht voor het opzetten van relaties met deze tabellen.

Stel ik begin opnieuw, kan iemand mij adviseren hoe ik de relaties moet maken ?

Volgens mij moet de tabel NAW aan zo'n beetje ieder ander tabel gekoppeld worden.

Moet ik voor deze relaties dan in ieder ander tabel een veld aanmaken en deze aan 1 veld in tabel NAW koppelen ?

Alvast bedankt voor de moeite.

ps. misschien heeft iemand wel een mooi voorbeeld van een database-je

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Dat Naam en adres etc meerdere malen voorkomen heeft wat met regeltjes te maken. Niet database ontwerp regeltjes maar boekhoudkundig etc.
Bijvoorbeeld bij factuur:
Een eenmaal uitgedraaide factuur mag na 3 jaar niet opeens een ander adres weergeven. Die factuur van 3 jaar oud moet er exact hetzelfde uitzien als hij drie jaar geleden uitgedraaid is. Als een klant dus verhuist of van naam veranderd en je hebt alleen maar 1 NAW tabel waar de factuur tabel gebruik van maakt, dan veranderd de naw gegevens mee van de factuur van 3 jaar oud. En dat mag dus niet, boekhoudkundig gezien.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• bazs2000

bazs2000

Tovenaar, ik heb een klein voorbeeld gemaakt van de manier waarop je de relaties kunt maken om het een beetje overzichtelijk te houden. Ik gebruik geen andere structuur om mijn DB's mee op te zetten want voor mij werkt het prima maar misschien heb je er iets aan. :)

Ik wil het met alle plezier naar jou mailen maar jouw profiel is leeg dus dat gaat een beetje moeilijk.
c70070540 schreef op 29 december 2003 @ 15:03:
Dat Naam en adres etc meerdere malen voorkomen heeft wat met regeltjes te maken. Niet database ontwerp regeltjes maar boekhoudkundig etc.
Bijvoorbeeld bij factuur:
Een eenmaal uitgedraaide factuur mag na 3 jaar niet opeens een ander adres weergeven. Die factuur van 3 jaar oud moet er exact hetzelfde uitzien als hij drie jaar geleden uitgedraaid is. Als een klant dus verhuist of van naam veranderd en je hebt alleen maar 1 NAW tabel waar de factuur tabel gebruik van maakt, dan veranderd de naw gegevens mee van de factuur van 3 jaar oud. En dat mag dus niet, boekhoudkundig gezien.
Dit kun je oplossen door een tweede of derde NAW-tabel te maken. Op het moment dat er iemand verhuisd dan kun je de de oude gegevens van een klant in één van de andere tabellen zetten met als relatie het klantnummer die wordt gegenereerd op het moment dat je voor het eerst een klant in de database zet. De nieuwe klantgegevens komen dan gewoon weer in de hoofd-NAW-tabel te staan. Voor dit soort dingen bestaan niet veel goede oplossingen maar ik zou zeker niet in iedere tabel de klantgegevens zetten. Werk liever met statussen (Huidig adres, verhuisd, overig) want het laatste wat je wil is chaos en dat bereik je al snel als de gegevens niet kloppen. :)

[ Voor 67% gewijzigd door bazs2000 op 29-12-2003 15:18 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

bazs2000 schreef op 29 december 2003 @ 15:13:
Dit kun je oplossen door een tweede of derde NAW-tabel te maken. Op het moment dat er iemand verhuisd dan kun je de de oude gegevens van een klant in één van de andere tabellen zetten met als relatie het klantnummer die wordt gegenereerd op het moment dat je voor het eerst een klant in de database zet. De nieuwe klantgegevens komen dan gewoon weer in de hoofd-NAW-tabel te staan. Voor dit soort dingen bestaan niet veel goede oplossingen maar ik zou zeker niet in iedere tabel de klantgegevens zetten. Werk liever met statussen (Huidig adres, verhuisd, overig) want het laatste wat je wil is chaos en dat bereik je al snel als de gegevens niet kloppen. :)
Inderdaad, dat zou mooier zijn, maar als je dit hebt als uitgangspunt van een gekocht pakket, dan zit je daar toch wel redelijk aan vast nietwaar?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• bazs2000

bazs2000

Ook met Access kun je dat soort dingen maken hoor. Je hebt er niet veel kennis voor nodig maar wel het inzicht want voordat je aan zoiets groots (dat is het dan wel) gaat beginnen dan is het beter om alles eerst op papier te zetten. Vanaf papier werken is nog altijd makkelijker en je hebt achteraf niet van die irritante dingen die je dan weer moet implementeren (wat niet ten goede komt van de overzichtelijkheid).

Maar goed, ik heb een klein voorbeeld van de relaties die ik naar jou wil sturen. Als je een emailadres hebt dan gaat het helemaal goedkomen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties,

Mijn mail adres is : pmol100@hotmail.com

alvast hartelijk dank.

• bazs2000

bazs2000

Mail is verstuurd. :)

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 19:31

KingRichard

former Duke of Gloucester

bazs2000 schreef op 29 december 2003 @ 15:13:
[...]
Dit kun je oplossen door een tweede of derde NAW-tabel te maken. Op het moment dat er iemand verhuisd dan kun je de de oude gegevens van een klant in één van de andere tabellen zetten met als relatie het klantnummer die wordt gegenereerd op het moment dat je voor het eerst een klant in de database zet. [...]
Niet doen! Hoe moet dat nou als iemand zes keer verhuist? Als je zoiets in wilt bouwen doe je dat als volgt:
Maak een aparte tabel met adressen. Geef elk adres een ID van een klant en een start- en einddatum. Dus klant Jansen zit in de Hoofdstraat van 1 dec. 2001 tot 26 aug. 2003. Hij zit in de dwarsstraat vanaf 27 aug. Het adres zonder einddatum is het huidige adres.

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

Pagina: 1