Toon posts:

[ASCII/Flash] Hulp gevraagd voor database

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ten eerste moet ik zeggen dat ik een totale database n00b ben. Ik weet echt compleet niks van databases maar kan wel aardig programmeren, alleen dus niet in databases.

Het volgende is mijn probleem:

Ik run een weblog in flash, heb destijds een source gedownload, deze aangepast en draait lekker, alleen is de database gewoon ASCII. Ik kan geen CGI / PHP of wat dan ook op mijn server draaien. Mijn weblog file ziet er als volgt uit:

&NumberOfItems=2&

&DateText0=28-12-2003
&Blog0=I'm updating servers as you can see. bla bla nieuwste log entry

&DateText1=24-12-2003
&Blog1=Hallo ik vind de teletubbies wel leuk

&DateText2=22-12-2003
&Blog2=Gisteren lekker uit eten geweest ik ga vandaag weer naar de sportschool blabla

Als ik nu een nieuwe entry wil typen (ipv dat ik er hier maar 2 heb neergezet zijn het er eigenlijk al 150 (!) moet ik de bovenste handmatig in 1 veranderen en alles doortellen (!) dit doe ik dus zo, de file wordt dan:

&NumberOfItems=3&

&DateText0=30-12-2003
&Blog0=Nieuwe entry hier, nu moet ik dus door gaan nummeren :(

&DateText1=28-12-2003
&Blog1=I'm updating servers as you can see. bla bla nieuwste log entry

&DateText2=24-12-2003
&Blog2=Hallo ik vind de teletubbies wel leuk

&DateText3=22-12-2003
&Blog3=Gisteren lekker uit eten geweest ik ga vandaag weer naar de sportschool blabla

Je kunt je indenken dat nadat ik mijn logje nu al een jaar draai heel erg vermoeid raak van de telkens groter rakende database / textfile en graag een programmaatje hiervoor zou willen hebben. Waarmee kan ik dit makkelijk doen? Ik zit te denken aan iets met Excell achtige macrootjes of zo en dat ik dat dan als gewone ASCII (ook) kan exporteren en dan kan uploaden op mn FTP. Dat ik dat tellen dus niet meer handmatig hoef te doen.

Begin svp in dit topic niet over CGI / PHP of wat dan ook, want dat kan ik op mn server niet draaien. Ik ga mijn site ook niet verhuizen, dat zou alleen maar onhandig zijn ik moet het gewoon hier kunnen doen en dan upload ik die textfile gewoon als vanouds naar mijn server toe. Ik zoek dus louter en alleen een manier dat ik niet meer handmatig hoef door te nummeren in die textfile.

Alvast bedankt!

(mods als dit elders beter op zijn plek is stuur me dan svp even een pm waar dit topic heen is gegaan)

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Je zult niet onder server-side scripting uitkomen, wanneer je op een slimmere manier bij je data wilt komen. Zodra je op de client-side iets gaat draaien (en dan is het nog maar de vraag of vanwege beveiligingsdingen dat kan), zul je namelijk al je data toch moet downloaden...

Tenzij je gebruik maakt van de cache van je browser.

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:38
Wat dacht je van XML? Volgens mij zijn daar veel meer tools voor, zodat je dit veel handiger op kan slaan.

Verwijderd

Topicstarter
Infinitive schreef op 29 december 2003 @ 12:14:
Je zult niet onder server-side scripting uitkomen, wanneer je op een slimmere manier bij je data wilt komen. Zodra je op de client-side iets gaat draaien (en dan is het nog maar de vraag of vanwege beveiligingsdingen dat kan), zul je namelijk al je data toch moet downloaden...

Tenzij je gebruik maakt van de cache van je browser.
Ja nee, die textfile wordt dus gewoon ingelezen door die flash vanaf de server. T'is wat dat betreft heel simpel, alleen moet dat editen dus simpeler kunnen! :)

Iedereen die wel eens text file databases heeft geprogt moet me kunnen helpen. Het heeft in feite niks met servers te maken. Zie het als een programmaatje dat een text file inleest. Ik heb nog een tweede programmaatje nodig om die textfile heel simpel te editen!

:)

Verwijderd

Topicstarter
Eskimootje schreef op 29 december 2003 @ 12:17:
Wat dacht je van XML? Volgens mij zijn daar veel meer tools voor, zodat je dit veel handiger op kan slaan.
Ja nee die database moet echt hetzelfde blijven, kijk als ik xml kan foppen om het zo te saven:
&NumberOfItems=3&

&DateText0=30-12-2003
&Blog0=Nieuwe entry hier, nu moet ik dus door gaan nummeren

&DateText1=28-12-2003
&Blog1=I'm updating servers as you can see. bla bla nieuwste log entry

etc
En dat zo'n xml editing tool het dan voor me doornummert vind ik het helemaal prima. Dan doe ik het daarmee. Zie mijn eerdere reply, zie het als een progje dat die ascii file inleest en nu moet ik een progje hebben die voor mij door gaat nummeren. :)

• Eskimootje
Met een .xsl en .xml file is dat icm Internet Explorer allemaal prima te maken.
Wat heb je zelf al bedacht?

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Met XML kan je dit probleem wel oplossen, tenminste, als je dat doet d.m.v. een html-pagina. Via Flash durf ik dat niet met zekerheid te zeggen: want als je daarmee de .xml pagina opent, zal deze dan de xslt transformatie wel uitvoeren? (dwz: roept flash de pagina intern via internet-explorer op?)

Als de topic starter nog niet voldoende kennis van XML heeft, dan kan ik hem aanraden om daar eens even naar te kijken. Het kost niet veel tijd om de beginselen van XML en XSLT te leren. Tutorials met voorbeelden genoeg.

[ Voor 43% gewijzigd door Infinitive op 29-12-2003 12:53 ]

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• Eskimootje
Infinitive schreef op 29 december 2003 @ 12:37:
Met XML kan je dit probleem wel oplossen, tenminste, als je dat doet d.m.v. een html-pagina. Via Flash durf ik dat niet met zekerheid te zeggen: want als je daarmee de .xml pagina opent, zal deze dan de xslt transformatie wel uitvoeren? (dwz: roept flash de pagina intern via internet-explorer op?)

Als de topic starter nog niet van XML gehoord heeft, dan kan ik hem aanraden om daar eens even naar te kijken. Het kost niet veel tijd om de beginselen van XML en XSLT te leren (tutorials met voorbeelden genoeg) en wellicht kan je het ook nog ergens voor gebruiken.
Gewoon die XML file openen in IE handmatig en kopieren naar dat bestand van hem is ook wel een stuk sneller denk ik :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal wel heel erg dom zijn, of jullie begrijpen mij niet, maar de database MOET ascii blijven zodat flash em kan inlezen. Ik bedoel anders zou ik ook gewoon greymatter of zo kunnen gebruiken.

Ik zoek gewoon een programma die dat doornummeren voor me kan doen. :'(

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 09:04:
Ik zal wel heel erg dom zijn, of jullie begrijpen mij niet, maar de database MOET ascii blijven zodat flash em kan inlezen. Ik bedoel anders zou ik ook gewoon greymatter of zo kunnen gebruiken.

Ik zoek gewoon een programma die dat doornummeren voor me kan doen. :'(
En wat weerhoud je ervan om i.p.v. flat ascii xml te gebruiken? Flash kan dat namelijk prima inlezen hoor :)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Verwijderd

Topicstarter
mindcrash schreef op 30 december 2003 @ 10:07:
[...]

En wat weerhoud je ervan om i.p.v. flat ascii xml te gebruiken? Flash kan dat namelijk prima inlezen hoor :)
Ja maar nogmaals, dat is dus niet m'n vraag. Ik heb gewoon een progje nodig dat die zooi door nummert. *zucht* laat maar ik blijf het wel vrolijk met de hand doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk ik geef het antwoord hier ook maar even, sinds ik een hele simpele oplossing gevonden heb.

Goed, ik lag dus lekker in mijn nest te rotten gisternacht toen ik plots dacht: "Hee, waarom pas ik het niet gewoon in de parser aan?"

Hoe dan zul je zeggen? Heel simpel! Gewoon in plaats van:

Blogentrys=3

1
2
3
etc

Blogentrys=3

etc!
3
2
1

Dus ik kan nu gewoon de nieuwste entry's bovenaan steeds plempen zonder door te hoeven nummeren!!!! Gewoon lekker nog steeds in notepad! Omdraaien doet ie nu dus gewoon zelf! lololol! :) han-dig!

Aanvulling: Oh ja, en ik heb dat dus in de Flash source zelf veranderd, kwestie van een paar +'en in minnen veranderen en twee andere waardes omdraaien, 0 en total blog entry's!

Naja, mocht iemand het nodig hebben maakt dit een mooie aanvulling (weer) aan de database. (Meeste al dan niet alle oplossingen hier geef ik zelf altijd uiteindelijk weer....)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2004 18:04 . Reden: vergeet helemaal de clue ]

Pagina: 1