NOS opdelen in distro's

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:02
Het leek mij handig om NOS op te delen in de verschillende distro's. Daar wordt het denk ik een stuk duidelijker van. Iemand hier verder nog een mening over????

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-02 17:56
Het zou misschien een idee zijn om het is distro-achtige onderdelen op te splitsen, maar eigenlijk heeft het niet zoveel nut. Elke linuxdistro is onder de motorkap hetzelfde. Alleen de buitenkant en vooral de installer is anders. Dus problemen zijn meestal algemeen. Daarom heeft het niet zoveel zin om dat in distro's op te delen.

WOS is hier trouwens ook niet opgedeeld in alle versies van Windows.

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Nee, vind ik niet.. 95% van de vragen gaan over softwarepakketen, en dat is (vrijwel) niet distro-specifiek ;)

• Z-Dragon
Ja ok, maar dan alleen de maindistro's. Anders wordt het een beetje vol hier... :p

[ Voor 8% gewijzigd door Z-Dragon op 29-12-2003 11:56 ]

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Wietman!!! schreef op 29 december 2003 @ 11:50:
Het leek mij handig om NOS op te delen in de verschillende distro's. Daar wordt het denk ik een stuk duidelijker van. Iemand hier verder nog een mening over????
Neem van een ex NOS mod maar aan dat de overzichtelijkheid daar helemaal niet beter van wordt ;)

Daarnaast valt het aantal topics in NOS nog redelijk mee. Het is niet zo dat er dusdanig veel topics zijn dat het een dergelijke splitsing rechtvaardigt.

Sterker nog als er een splitsing moet komen, dan kun je veel beter gaan denken aan een splitsing *nix vs overige OS'en o.i.d. :)
Z-Dragon schreef op 29 december 2003 @ 11:56:
Ok, maar dan alleen de maindistro's. Anders wordt het een beetje vol hier... :p
Ten opzichte van wanneer :?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 11:56 ]

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Inderdaad, opdelen in distro's is niet echt functioneel, het opdelen in andere categorieen, kan mijns inzien weinig kwaad. Zoals precompiled software problemen scheiden van compilatie problemen bij zelf compileren, dan een categorie algemeen voor de topic ala "welke distro moet ik nemen"

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-02 15:42

we_are_borg

You will Comply

Een splitsing van Linux, Unix, MacOs ed zal wel gemakkelijk zijn.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Z-Dragon
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 11:56:
[...]Ten opzichte van wanneer :?
Hoe bedoel je? Precies wat jij zegt. Als we ALLE distro's hier gaan uitspreiden past de hele lijst niet meer op het scherm. Dan kun je áls het zou gebeuren nog beter alleen de maindistro's nemen. Dus RedHat, waar Fedora en Connectiva dan ook onder vallen, Debian, waar Knoppix en Morphix dan ook onder vallen, enz., enz.

[ Voor 2% gewijzigd door Z-Dragon op 29-12-2003 11:59 . Reden: tiepvout ]

^ Wat hij zegt.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Z-Dragon schreef op 29 december 2003 @ 11:59:
[...]

Hoe bedoel je? Precies wat jij zegt. Als we ALLE distro's hier gaan uitspreiden past de hele lijst niet meer op het scherm. Dan kun je áls het zou gebeuren nog beter alleen de maindistro's nemen. Dus RedHat, waar Fedora en Connectiva dan ook onder vallen, Debian, waar Knoppix en Morphix dan ook onder vallen, enz., enz.
En dan denk ik even na over de n00bigheid van een aantal mensen... "Goh, mijn distro staat er niet bij. FAQ? Wat is dat? Kut, waar moet ik mijn tpic nou neerzetten? Hmmm, ik plaatst hem wel onder Overig"
=> Da's geen optie

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kijk eens op http://www.linuxquestions.org/questions/index.php
Dat vind ik een doordachte thematische indeling.
Mèt een subforum voor de diverse distro's.

Het postvolume @ NOS rechtvaardigt imho geen splitsing.

Verwijderd

Spreiding in distro fora gaat er alleen maar voor zorgen dat algemene vragen daar terecht gaan komen met als gevolg dat de kans dat mensen met verstand van zaken daar minder of niet zullen kijken, omdat je nu eenmaal snel geneigd bent richting je "eigen" forum te kijken.

Daarnaast is het aantal vragen in NOS dat zeer distro specifiek is dusdanig laag, dat het eigenlijk onzinnig is. Het feit dat ik een aantal distro's gebruik voor mezelf/relaties wil geenszins zeggen dat ik geen nuttige dingen kan zeggen over mensen die andere distro's gebruiken en daarbij op problemen stuiten.

Zoals ik al zei. Als je een splitsing wil dan zijn er eigenlijk 2 opties mijnsinziens.

1) Beginners vs meer geavanceerde problemen/vragen

Dit zorgt echter voor veel overhead voor mods. Daarnaast zit je ook dan met een "leegloop" probleem.

2) Unix en/vs Linux vs overige OS'en
AlterEgo schreef op 29 december 2003 @ 12:04:
Kijk eens op http://www.linuxquestions.org/questions/index.php
Dat vind ik een doordachte thematische indeling.
Mèt een subforum voor de diverse distro's.

Yupz, je geeft zelf al aan waarom dat hier niet gaat werken. Dat forum is een specifiek GNU/Linux forum met allerlei subfora. Enige verschil met NOS is dat daar net zoveel geregistreerde gebruikers staan als op heel GoT ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 12:09 ]

Verwijderd

AlterEgo schreef op 29 december 2003 @ 12:04:
d:)b.

En bovendien zijn vragen in NOS niet thematisch op te delen. Uiteindelijk werken alle distro's toch hetzelfde.

• Z-Dragon
Kippenijzer schreef op 29 december 2003 @ 12:03:
[...]

En dan denk ik even na over de n00bigheid van een aantal mensen... "Goh, mijn distro staat er niet bij. FAQ? Wat is dat? Kut, waar moet ik mijn tpic nou neerzetten? Hmmm, ik plaatst hem wel onder Overig"
=> Da's geen optie
Dat moet dan ook een mooi plaatsje in de FAQ krijgen + dacht ik dat dit een forum is waar iedereen basiskennis heeft/logisch kan nadenken.

'RedHat en alles dat daarop gebaseerd is.' lijkt mij toch aardig duidelijk.

Of je moet het helemáál gaan opdelen:

-Linux
----------Kernelproblemen
----------Software problemen
-----------------------------------Precompiled software problemen
-----------------------------------Compileerproblemen
----------Driverproblemen
----------Installatieproblemen

Maar dan moet dan wel héél erg uitgedacht worden. 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Z-Dragon op 29-12-2003 12:10 . Reden: lay-out foutje ]

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Z-Dragon schreef op 29 december 2003 @ 12:09:
-Linux
-Kernelproblemen
-Software problemen
-Precompiled software problemen
-Compileerproblemen
-Driverproblemen
-Installatieproblemen

Maar dan moet dan wel héél erg uitgedacht worden. 8)7
Een opsplitsing van NOS naar meer dan 3 fora met het huidige postvolume is je reinste onzin. Daarnaast wordt het geheel met het huidige postvolume helemaal niet overzichtelijker. Minder beheersbaar wordt het daarentegen gegarandeerd :o

Het goed gebruiken van tags in topictitles doet al veel meer wonderen dan alle voorgestelde opsplitsingen samen.

• Z-Dragon
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 12:11:
[...]

Een opsplitsing van NOS naar meer dan 3 fora met het huidige postvolume is je reinste onzin.
Bedankt voor dat compliment. :/ :+

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Ik O+ ook van jou ;)

Nee maar het is echt onzin om fora in het leven te gaan roepen waar 3 vragen per dag voor gaan komen als je al geluk hebt ;)

Om maar te zwijgen over het feit dat n00bs niet eens weten waar ze hun probleem moeten gaan plaatsen. Dat is nu al een veelgehoorde klacht op GoT.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 12:17 ]

Verwijderd

mja, soms is er al overlap met wos en netwerken. en gezien het aantal nieuwe topics per dag, misschien mergen met wos :+
neh, misschien dat het gebruik van de [tags] wat meer aansporen, evt zelfs eisen dat uit bep. groep tags gekozen moet worden. Maar eigenlijk vind ik alles wel goed gaan zo.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
gewoon zo:
[distro] distroprobleem
[apache] wil niet compilen
[kernel-2.6] modules doen raar

etc etc, gewoon een keyword ervoor tussen een tag waar dat mogelijk is. Zo zal iemand die totaal nix van redhat wil weten dat topic overslaan, terwijl iemand die er alles van weet juist opaf komt. Subforums vind ik je reinste onzin, ik vind het aantal posts per dag nu al vervelend, amper genoeg topics om zo nu en dan es ff een halfuurtje verveling weg te werken. Tis hier ooit veel drukker geweest.

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

helemaal mee eens, bedankt voor het typen :)

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

misschien van NOS naar LA...
Kan je daar verder discussieren :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 22:54

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Zoals een aantal mensen al aangeeft: het aantal posts is daar VEEL te klein voor. Zelfs met twee keer zoveel topics zou opsplitsing niet nodig zijn. Het is hier inderdaad voorheen drukker geweest, schat ik - precieze cijfers heb ik niet :).

Het idee van tags wordt door sommigen al gebruikt en is een beter idee. Voor een uitwerking hiervan: zie P&W, waar hiermee al ruime ervaring is opgedaan. Daar is het forum ook niet opgesplitst in PHP-vragen en andere vragen, hoewel het aantal PHP-vragen toch behoorlijk groot is.

* odysseus verwacht eerder een samenvoeging dan een splitsing - en de kans op samenvoeging is al heel klein :P.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 22:40
Nu ja, het is duidelijk dat dit niet gaat gebeuren. Niet alleen een splitsing in distro's is 'out of the question', elke andere scheiding (bv. in 'server/desktop' of 'mac/unix/..') ook. Om de redenen nog even samen te vatten:
  • Hoezo splitsen? NOS is al bepaald niet een van de drukste subforums...
  • Gewoon taggen werkt ook prima, dus noodzaak is er niet
  • Na splitsing is niet duidelijk wat waar moet (wij blijven aan het moven, jullie blijven aan het zoeken)
  • Elke splitsing die in feite neerkomt op advanced/minder advanced heeft tot gevolg dat je een dood 'advanced' subforum krijgt (dat bovendien eigenlijk overlapt met PNS) en een Helpdesk in het minder advanced deel. Beide effecten zijn zwaar ongewenst.
Zoals je ziet heeft de NOS crew hier al wel vaker over nagedacht, en zijn de frequente bezoekers het hier helemaal mee eens, gezien de opmerkingen hierboven. Met dank aan Nelske en andere frequente bezoekers voor het uitleggen en beargumenteren van de standpunten :)

Tot slot wil ik nog opmerken dat dit soort onderwerpen eigenlijk in LA thuishoort, maar dat terzijde.

Het topic kan nu wel dicht, want de standpunten zijn nu duidelijk, alsook dat het niet gaat gebeuren (en waarom niet) :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.