Hardware gerelateerd probleem -> maar wat????

Pagina: 1
Acties:

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 19:30
Ik sta nu voor het volgende raadsel:

Heb een poosje terug het grootste deel van de onderdelen in m'n PC vervangen door niewe, en dat in stappen met kleine tussenpozen. Nu lijkt alles vrij aardig te werken, hoewel er nog één serieus probleem is:

Ik krijg steeds systeemcrashes. Telkens het volgende:

1. PC draait gewoon, plotseling een herstart. één van mijn 2 harde-schijven word hierbij uitgeschakeld.
2. Normale start, uitgeschakelde schijf spint weer op.
3. Na ongeveer 1 minuutje in windows weer zo'n zelfde reset. Vaak loopt na de 2e reset het systeem al ergens in de BIOS muurvast (tijdens geheugen tellen o.i.d., soms al in de BIOS van de videokaart), soms ook start het systeem nog even door en loopt vast tijdens het starten van windows.

In ieder geval : steeds herstarts, en steeds minder stabiel. Na ongeveer 4 van die herstarts doet het BIOS meestal al niks meer, zelfs m'n beeldscherm word niet meer ingeschakeld.

Toen ging ik uitzoeken waar de fout kon zitten. Bleek makkelijker gezegd dan gedaan. De CPU-temperatuur was in ieder geval OK. Daar ligt het niet aan. Ook SMART geeft geen problemen aan (i.v.m. uitgeschakelde schijf bij herstart).

Dan maar één voor een onderdelen eruit en er weer in. Dat levert me één probleempje op. Telkens als ik een onderdeel eruit haal, maakt niet uit welke, dan werkt het systeem weer. Dat wil zeggen: voor een dag of 2 meestal. Daarna weer precies hetzelfde probleem. Het maakt zelfs niet uit of ik een onderdeel alleen maar eruit haal, of eruit haal en meteen weer erin stop. Sterker nog: meestal is het genoeg om de kabels even iets aan te drukken o.i.d., hoewel het me toch sterk lijkt dat dit een probleem is gerelateerd aan de IDE-kabels, aangezien ik die allemaal al eens vervangen heb. Hooguit de voeding, maar hoe kan het dan dat bijvoorbeeld het eruit halen en er weer in prikken van m'n geluidskaart ook werkt?

Ik snap hier echt he-le-maal niks meer van. Het probleem lijkt niet direct gerelateerd aan temperatuur of luchtvochtigheid, en is telkens voor een dag of 2 verdwenen zodra ik mijn hardware aanraak. Ra ra hoe kan dat? Ik heb het gevoel dat het iets met statische elektriciteit te maken heeft, maar ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij wat verder op weg kon helpen....

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Verwijderd

Heb je wel een geaard stopcontact, want ik begrijp nu een dat als je even contact maakt met je kast, dat hij het dan weer goed doet, dus dan ontlaad je kast zeg maar.
Dus dat zou ik proberen en anders zou ik het op de voeding gooien als dit ook niet werkt.

Ik had ook zoiets, maar dat lag aan de IDE kabels, maar jij hebt ze al vervangen, dus dat kan het ook niet zijn.

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

het lijkt mss vergezocht maar aangezien ik eenzelfde probleem heb post ik tog maar mijn oplossing ervoor:
In mijn geval was van 1 van mijn twee schijven de middelste pin van de ide-connector enigsins naar binnen (in de schijf) gedrukt, wss door een keer een idekabel met pinguard lompweg verkeerdom om de schijf te willen prikken>
Die ene pin is nu dus wat korter en daardoor verliest mijn idekabel soms het contact met die pin en crasht en reboot XP en wordt na reboot die 2de schijf ook niet meer herkend.....ff connector aandrukken of zelfs maar aanraken is genoeg en dan is het probleem voor vaak langere tijd weer wel weg.....
Tzou toevallig zijn maar check toch even de pins op je schijf.

[ Voor 1% gewijzigd door CaPtAiNCaRnAgE op 29-12-2003 11:43 . Reden: typos... ]

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
zoiets heb ik ook een keer gehad en de oplossing bleek een harddisk cooler.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 13:58

Shunt

Boe

heb je al gedacht aan je voeding ?
post hier eens je specs en je os
en probeer eens een sterkere voeding te krijgen om dat even te testen

en kijk in je bios eens naar je voltages :
de
12 v
5 v
2.3v
de rest boeit niet zo veel ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"