Toon posts:

AMD Duron 1.1 Ghz temperatuur probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik zit met een vrij heet probleem met de volgende configuratie:

mb: Gigabyte GA-7ZXE (chipset: VIA VT8363A (KT133A) North bridge - socket A)
cpu: AMD Duron 1.1 Ghz
cooler: CoolerMaster CP5-8JDIF-0L

gisteren heb ik die nieuwe cooler geinstalleerd (de vorige begon meer lawaai te maken dan mijn aftandse auto). die coolermaster is een bijzonder stille cooler :), maar als ik mijn CPU temperatuur bekijk (met Aida32) zit ik tss 70 en 75 graden, en bij CPU intensieve applicaties (encoderen bv) gaat ie over de 80 graden. met mijn vorig goedkoop & onbekend coolertje zat ik zeker zo'n 10 graden lager.

heb ergens op internet gevonden dat zo'n duron tot 90 graden aankan en dat je best 20 graden onder moet zitten. ik heb dus wel een probleem denk ik :(

nu vraag ik mijn eigenlijk af of die CPU temperatuur die Aida aangeeft wel correct is (misschien geeft mijn moederbord die verkeerd door?). die cooler is splinternieuw (en volgens reviews gn rotzooi) en een duron is ook niet de heetste CPU (correct me if I'm wrong).

iemand een idee wat er hier verkeerd is?
alvast bedankt!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Als je een goede prijs kwaliteit verhouding wilt hebben dan zou ik persoonlijk voor een
WisperRock IV gaan.
Haal voor de zekerheid de prut onder de koeler vandaan.
En doe er een laagje artic silver of een andere pasta onder. Een rijst korreltje is genoeg.
En verzeker je dat de koeler er goed op zit.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 22:02

Shunt

Boe

heb je er nieuwe pasta tussen gedaan ?
de cpu zelf goed schoon gemaakt voor je de nieuwe cooler en pasta er op hebt gedaan ?
voelt de koeler warm aan ?

en dit is btw allemaal heel makkelijk te vinden via de search hoor, gewoon even zoeken op nieuwe kooler te heet. iets in die richting in ieders geval ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
nog een aanvulling: de heatsink van mijn nieuwe cooler raakt een rechtopstaand cillindervormig iets op mijn moederbord, vlak naast de CPU socket (de heatsink is breder van boven dan van onder). geen idee wat dat ding is en of dat kwaad kan...

Verwijderd

Ga voor alle zekerheid eens naar je BIOS en bekijk daar je temps. En waarschijnlijk zoals iedereen hier wel zal zeggen: koeler er goed op? core proper gemaakt? een zeer dun laagje koelpasta erop,.....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 10:56:
nog een aanvulling: de heatsink van mijn nieuwe cooler raakt een rechtopstaand cillindervormig iets op mijn moederbord, vlak naast de CPU socket (de heatsink is breder van boven dan van onder). geen idee wat dat ding is en of dat kwaad kan...
condensator waarschijnlijk, als je die buigt of kapot maakt, heb je wel iets voor denk ik

Verwijderd

Topicstarter
@ The_Greater & Shunt : ik heb er geen koelpasta tss gedaan. moest niet zei de verkoper, er zat namelijk al iets op onderaan de heatsink (precies een sticker). en de cooler zelf zit er goed op.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 10:57:
Ga voor alle zekerheid eens naar je BIOS en bekijk daar je temps. En waarschijnlijk zoals iedereen hier wel zal zeggen: koeler er goed op? core proper gemaakt? een zeer dun laagje koelpasta erop,.....
in de bios zijn de temperaturen nog hoger. altijd 80 graden en meer.

core proper maken: wat & hoe doe ik dat? (ja, sorry, het is de eerste keer dat ik een cooler vervang)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 10:58:
condensator waarschijnlijk, als je die buigt of kapot maakt, heb je wel iets voor denk ik
die condensator heb ik niet gebogen of kapot gemaakt, maar de heatsink zit er wel tegen, of in ieder geval bijzonder dicht van.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:52
En als je nou even je koeler voelt met je hand, voelt hij dan ook zo heet?
Waarschijnlijk niet, en zit je koeler er dus niet goed op.

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Voel zelfs eens aan de heatsink van de cooler of deze heet wordt of niet. Verwijder die sticker en zet er fatsoenlijke koelpasta tussen, dat is beter en zorg ervoor dat de heatsink niet scheef ofzo staat. Het moet er recht opstaan voor optimale contact zodat de warmte goed verspreid wordt.

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:41

Meneer aard

Porsche rulez!

Die thermal tape (die sticker onder aan de sink van je cooler) is een soort gum bij coolermaster; echt rotzooi. Probeer voorzichtig met een spatel of sow (geen mesje) de rommel er af te schrapen, pas op voor krassen!. Prop er later een laagje as3/5 onder en de prestaties zijn wat hoger. As3/5 moet wel ff inbakken voordat ie een goede warmte afvoer heeft.

Maar ik weet niet hoe jij het klaar spilt maar ik heb een amd dondervogel 1000 mhz @ 1300 @ 38 graden idle met een whisperrock 3. Volgens mij is er toch iets verkeerd gegaan bij de installatie, Want de dondervogels waren echte heet hoofden en heb bij mijn duro ervaringen (1000,1100,1300) nooit een warmte probleem gezien kwa de temps dat die te hoog waren.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Ik heb dezelfde mobo met een Duron 1200@1400 gekoeld door een Falconrock II. Kostte maar 9 euro en stressed is ie 53 graden. De Whisperrock is dezelfde fabrikant en hij kost ook hetzelfde. Dus het maakt niet veel uit welke je neemt.

dikzak

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-08 10:56

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 10:56:
Dat is hoogstwaarschijnlijk een condensator . dat je koeler een condensator raakt is absoluut niet gezond!

ik heb zo het idee dat je koeler er niet goed opzit.

wordt je koeler uberhaupt warm?

zonee dan zit hij er absoluut niet goed op.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-08 20:05
Heb je het stikkertje er wel af gehaalt ????? :D

Verwijderd

Topicstarter
NomadTitan schreef op 29 december 2003 @ 14:11:
Heb je het stikkertje er wel af gehaalt ????? :D
nee, moest erop blijven zei de verkoper. is geen echt stickertje natuurlijk. een alternatief voor pasta zei die.

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-08 20:05
hmm
dat eraf halen ;) en Shin etsu/as3 of 5 erop gooien :)

( shin etsu is iig bij mycom verkrijgbaar )

Verwijderd

Topicstarter
feestelijk bedankt voor alle hulp!

de heatsink wordt niet echt warm, dus het zal aan de warmtegeleiding liggen. morgen ga ik koelpasta halen, de "sticker" onderaan de heatsink er proberen af te krijgen, de CPU schoon maken en de cooler opnieuw installeren.

heb ik nog eens gecheckt en de heatsink raakt die condensator niet, maar er zit maar net een millimeter tussen. hopelijk kan dit geen kwaad. iemand stelde nog voor om op dat plekje gewoon wat van de (aluminium) heatsink af te vijlen.

nogmaals bedankt GoT'ers _/-\o_

Verwijderd

Als het om een condensator gaat dan kun je deze wel iets buigen, en als je
koelblok er tegenaan komt is dit ook niet het einde van de wereld.

Verwijderd

Topicstarter
yesss! 8) heb alle rotzooi van mijn CPU core en de heatsink gepoetst, koelpasta & daarna de heatsink & cooler er weer op.

nu draait mijn Duron full-throttle te encoderen tegen een gezellig temperatuurtje van 36 graden. cool! :*)

bedankt om een cooling leek uit te nesten te helpen! _/-\o_

p.s. die condensator of zoiets lijkt mij toch op veilige afstand te zitten nu.
Pagina: 1