Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aarden en vonken

Pagina: 1
Acties:
  • 942 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb gezocht op GoT, in de Faq (staat een link over aarding, maar die doet het niet) en met Google, maar niks kunnen vinden |:(

Ok, mijn vragen zijn:

1. Ik zit hier op een pc die in een geaard stopcontact zit. Echter, als ik het metalen frame aanraak van m'n pc, voel ik toch een lichte 'statische elektriciteit', of wat het ook is. Het is bijna niet te voelen, en ik vraag me af hoe ik er ooit achter gekomen ben 8)7 Maar hoewel een mens het bijna niet voelen kan, kan het wel schadelijk zijn voor mijn harware? :?

2. Nu probeer ik mijn metalen frame van mn kast te aarden door een draadje tussen het frame en de kast te doen. Echter, als de draad de verwarmingsbuis aanraakt, zie ik kleine vonkjes en hoor ik een zacht geruis door de boxjes. Maar als ik de draad gewoon vastdraai en niet meer aanzit, vonkt het niet meer en stoppen de boxjes met ruisen. Als ik de draad beweeg, komen er weer vonkjes en gaan mn boxjes weer licht ruisen. Moet ik gewoon die draad vastzetten, of is dit schadelijk voor mn pc?

Het kan zijn dat dit n00bige vragen zijn, maar ik kom er niet uit.

degene die mij helpt <-- _/-\o_

Alvast bedankt.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:22
lijkt er op dat je niet geaard bent. dat stopcontact dus ... of het schadelijk is weet ik niet maar ik betwijfel het want ik heb hier in ons huis alleen maar ongeaarde stopcontacten en de pc's draaien hier nog allemaal naar dikke tevredenheid.

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Topicstarter
Webgnome schreef op 29 december 2003 @ 09:41:
lijkt er op dat je niet geaard bent. dat stopcontact dus ... of het schadelijk is weet ik niet maar ik betwijfel het want ik heb hier in ons huis alleen maar ongeaarde stopcontacten en de pc's draaien hier nog allemaal naar dikke tevredenheid.
Het stopcontact ziet er iig geaard uit. Ik weet niet of de aarde-draad is aangesloten, maar het lijkt me wel.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
De verwarming is geen alternatief voor een "echte" aarding. Verder weet ik niet zo goed wat ik ermee aanmoet. Is het stopcontact misschien slecht aangesloten?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Idd, het lijkt erop dat je "geaarde stopcontact" niet geaard is! Waarschijnlijk krijg jij dan 110 Volt op je dak (langleve de geschakelde voedigen die je MOET aarden!!).
Je kunt dit controleren met een spanningzoeker (zo'n schroevendraaier met een lampje erin). Steek hem in 't stopcontact en pak dan de aarde met een hand vast. Als het lampje feller gaat branden heb je aarde, zo niet dan is er iets fout (dit is geen 100% waterdichte testmethode!!). Wat je ook kunt doen is een 220 Volt lamp pakken. Hang hem tussen een van beide pinnen en aarde => aardlek moet eruit klappen. Hetzelfde zou ook moeten gebeuren bij de andere pen (maar het zou kunnen zijn dat een van beide pinnen geen reactie geeft en dat is ook geen probleem).
Dat je ruis krijgt wanneer je via de radiator aard vind ik niet gek. Wanneer je met die kabel wrijft over de buis heb je geen "schone aarde" en dat vind audioapparatuur niet bepaald leuk (videoapparatuur trouwens ook niet)..

Maar goed, een paar redenen dat je je pc moet aarden:
Er staat anders 110 Volt op je pc kast (wel een heel laag amperage maar genoeg voor een schrikreactie).
Wanneer je pc's in een netwerk hangt kan het zijn dat op den duur een netwerkkaart of je hub/switch/router het begeeft.
Volgens de Nen1010 (nederlandse norm voor elektriek) moet je apparaten met een metalen behuizing aarden.

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 10:27

BJD

Ik heb het idee dat dat zo hoort.
En de aarde is volgens mij hetzelfde als de verwarming.
De aarde zit aan de waterleiding vast en in de kerzel zit allemaal ijzer.
Dus ik neem aan dat er in de ketel *kortsluiting* is tussen water en verwarming.

• GormSuil
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-10-2021
Check de lekstroom topic eens

kast lekt stroom?/

Pentium IV 2.8E/ ASUS P4P800 / 2x256MB PC3200 / Saphire RADEON 9800/ Maxtor 80 Gb 7200 rpm/LIAN-Li PC60 & ToPower 350W

Verwijderd

Topicstarter
Het is echt NIET genoeg voor een schrikreactie. Je voelt het amper. Voor mij is het geen probleem, maar ik dacht, mss is het niet goed voor de hardware.
Bedankt voor die link, ik zal m ff checken.

Verwijderd

Topicstarter
Maar waarom krijg ik vonkjes als ik m aard op de verwarming?

Verwijderd

Ik denk dat het komt omdat je aarde geen aarde is :+

wat ik bedoel = Als je in een betrekkelijk oud huis woont, heb je geen echte aarde ... de aarde is dan het zelfde als de ' - '. Nu kan het voorkomen, dat als je veel 'geaarde' apparaten in huis hebt staan (wasmachines ed.) dat er spanning komt te staan op de ' - '. Dit is in princiepe niet echt slecht ofzo ... maar om het te verhelpen, zou je je stopcontakt op de aardlek moeten aansluiten. Of een aardingspaal in de grond slaan (in de tuin ofzo).

Probeer voor de grap eens te meten of er stroom op je verwarming staat (geen grapje!)

• RefleCs
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 15:41
Gaat zeker om een wat ouder huis. Die verwarmingsinstalaties zijn helemaal van metaal en hebben dus aarde. In nieuwe huizen worden steeds meer kunstof leidingen gebruikt waardoor je dus niet meer kunt aarden via de verwarming (wat overigens ook al niet zo wenselijk is.)

Maar als jij dat draadje tegen de verwarmin en je kast houdt en je krijgt vonkjes dan is dat een teken dat je PC NIET geaard is!! Zaak dus om het stopcontact open te schroeven en eens te kijken of de aarde daarvan wel in orde is.

Je PC is dus gewoon NIET geaard!!

De wetenschappers komen uit het westen,
De Bourgondiërs komen uit het zuiden.
Maar de wijzen komen nog altijd uit het oosten.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-11 15:17
idd, pc is gewoon niet geaard.

Waarom moet je PC geaard zijn eigenlijk? Dat zal toch wel zijn om de min echt 0 volt te maken en de + hun echte waades, ipv een gewoon potentiaal verschil?

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-11 10:03

Gé Brander

MS SQL Server

Het kan een potentiaal verschil zijn tussen een echte aarde en de echte aarde in de telefooncentrale als je bijvoorbeeld een analoge of isdn aansluiting hebt aan een intern modem. Dit kan zeker verschillen in potentiaal tot gevolg hebben.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:41
Of een potentiaal verschil tussen vid kaart en monitor,

Ik heb hier al eens een video plank door zien sneuvelen..

Repareren doe je zo.

• RefleCs
Er zijn diverse stukken hardware die door niet of slecht aarden kunnen sneuvelen. Vooral de netwerkkaart of de daaraan verbonden router/switch zijn veel voorkomende stukken.

Het is ook zo dat je systeem onstabiel kan worden zonder goede aarde. Hiermee heb ik zelf ook ervaring. Het is al een paar jaar geleden maar... mijn PC stond altijd op zolder netjes geaard enzow.... DVD's kijken geen probleem.... die zomer gingen mijn ouders op vakantie en ik dat ding naar beneden slepen om daar DVD's te kijken... Wandcontactdoos zonder aarde.... bij het kijken van de DVD's was het telkens na zo'n 15 minuten over met de pret. Vaslopers en Spontane reboots waren het gevolg.... verlengsnoer gepakt en in de keuken ingeplugd (aarde) pc dur in en ja hoor draaien als een zonnetje.....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu heeel af en toe ook last van spontane reboots. Eens in de 3 weken ofzo..

Ok, het stopcontact is niet geaard kom ik net achter. En het is bijna onmogelijk om er nog een aardedraad bij te trekken |:(

Hoe los ik dit op? Kan ik gewoon een draad trekken naar de verwarming? Of is dit geen goede oplossing? Is er een andere oplossing?

En ja, het is een oud huis. ;) (in the middle of nowhere staan alleen maar oude huizen >:) )

• 3dfx
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 16:34:
Hoe los ik dit op? Kan ik gewoon een draad trekken naar de verwarming? Of is dit geen goede oplossing? Is er een andere oplossing?
Da's niet zo handig als je verwarming zelf niet geaard is, en bijv. je warmwater ook van die CV ketel komt (water, elektra, lekstroom pc, douchende tweaker etc. is niet echt fijne combo :P)
Zie ook: Verwijderd in "kast lekt stroom?"

Verwijderd

Topicstarter
Iva_Bigone schreef op 29 december 2003 @ 16:41:
[...]

Da's niet zo handig als je verwarming zelf niet geaard is, en bijv. je warmwater ook van die CV ketel komt (water, elektra, lekstroom pc, douchende tweaker etc. is niet echt fijne combo :P)
Bedankt!

Ok, conclusie:

Ik kan 3 dingen doen:

-de hele muur los slopen, een breed genoeg pijpje leggen en zo een aardedraad trekken.

-Een verlengsnoer neerleggen van mijn kamer naar een kamer waar wel geaard stopcontact is (keuken, snoer van ong. 25 meter nodig). Is denk ik wel de beste oplossing. Iedereen struikelt toch al over de snoeren die nu naar mn kamer leggen, (telefoon, netwerk, antennekabel, adsl-kabel) dan maakt het niet uit of er nou 4 of 5 snoeren over de vloer leggen 8)7

-mn pc niet aarden

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 09:38:
Hey,

Ik heb gezocht op GoT, in de Faq (staat een link over aarding, maar die doet het niet) en met Google, maar niks kunnen vinden |:( ......

Alvast bedankt.
Volgens mij moet dit de link zijn over aarding die er bedoeld wordt:

http://www.radionics.demon.nl/index.html

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 10:12

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Iva_Bigone schreef op 29 december 2003 @ 16:41:
[...]

ja, is waar, maar het is volgens de voorschriften verplicht om een CV te aarden, het zou levensgevaarlijk zijn om dat niet te doen. En dat wordt ook altijd gedaan. zolang je maar zorgt dat je geen plastic buizen hebt op sommige plaatsen. Want DAN wordt het onbetrouwbaar. Vooral in moderne systemen worden die gebruikt.

Dus als je gewoon een CV hebt die van metaal is en als het geaard is. Dan hoef je je imho nergens druk om te maken.

hoe komt het trouwens dat lekstroom maar 110Volt is? kan ik niet opkomen :P

[ Voor 5% gewijzigd door AtomicShockwave op 29-12-2003 19:13 ]

Verwijderd

Flauwe kul,
Ik heb hier een 100% geaard stopcontact en ook ik voel een zeer kleine, minimale tinteling als ik de ACHTERKANT van de pc vast pak. Als ik aan de case zelf kom voel ik het niet. Je kan het vergelijken met de tinteling die je door je poten krijgt als je aan de achterkant perongeluk de antenneaansluiting van je videorecorder vastpakt maar dan 100x lichtere tinteling. Volkome normaal lijkt me zo.
En ja, het is ECHT een geaard stopcontact!

Tintel ze, zou ik zegge!

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
overigens een tip mbt "geaarde" stopcontacten. Ik heb laatst een spaningbeveiliger gekocht van trust, om mijn aparatuur te beschermen tegen fluctuaties in het lichtnet, en daar zit een lampje op dat aangeeft of je stopcontact wel geaard is. hierdoor kwam ik erachter dat mijn verlengsnoer niet goed was. Na openschroeven bleek dat de aardedraad los was geschoten...

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• RefleCs
Bedankt!

Ok, conclusie:

Ik kan 3 dingen doen:

-de hele muur los slopen, een breed genoeg pijpje leggen en zo een aardedraad trekken.
Hmmm.... beetje veel werk
-Een verlengsnoer neerleggen van mijn kamer naar een kamer waar wel geaard stopcontact is (keuken, snoer van ong. 25 meter nodig). Is denk ik wel de beste oplossing. Iedereen struikelt toch al over de snoeren die nu naar mn kamer leggen, (telefoon, netwerk, antennekabel, adsl-kabel) dan maakt het niet uit of er nou 4 of 5 snoeren over de vloer leggen
Hmmm.... Kabelzooi
-mn pc niet aarden
Gezien jullie verwarming geaard is zou ik gewoon je PC aan de verwarming knopen. Is het makkelijkst. In oude huizen zit zelfs de stoppenkast op de verwarming geaard!!

Wat nog een andere mogelijkheid is is het slaan van een zogeheten aardepen dit doe je gewoon naast het huis. Trek een kabel naar je kamer en aard hiermee je PC.

Is het niet een idee om dit in het FAQ op te nemen aangezien hier steeds vaker vragen over verschijnen???

[ Voor 6% gewijzigd door RefleCs op 29-12-2003 20:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al jullie tips!

Ik aard mn pc gewoon aan m'n verwarmingsbuizen. Dat kan toch geen kwaad, omdat die geaard zijn? :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kan wel kwaad ...

maareuh, ik heb ok wel eens een artikel gelezen over een aansluitsnoer met een geaarde stekker .. maar de aarde had het apparaat niet nodig .. dus de aarde was niet verbonden .. (er ontbrak ook een aardcontact aan de apparaat zijde)

leermoment: check je snoertje

Iperf

Verwijderd

mijn pc is niet geaard en als ik soms aan de kast (heb ik het gevoel) dat ik een schok krijg, Is dat mogelijk?

Verwijderd

lekker douchen zou ik zeggen!

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bij ons in huis zijn alleen de stopcontacten in de badkamer en keuken geaard. Al mijn computers zijn dus niet geaard :| Kachel kan ik ook niet gebruiken want die heeft van die plastic leidingen en ik denk niet dat die stroom geleiden ;)
Het heeft wel één voordeel: nooit last van aardlussen met geluid :)

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 16:56:
[...]

Bedankt!

Ok, conclusie:

Ik kan 3 dingen doen:

-Een verlengsnoer neerleggen van mijn kamer naar een kamer waar wel geaard stopcontact is (keuken, snoer van ong. 25 meter nodig). Is denk ik wel de beste oplossing. Iedereen struikelt toch al over de snoeren die nu naar mn kamer leggen, (telefoon, netwerk, antennekabel, adsl-kabel) dan maakt het niet uit of er nou 4 of 5 snoeren over de vloer leggen 8)7

-mn pc niet aarden
Of secret option number four:

Draai de stekker van of de monitor, of de pc eens om in het stopcontact.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:41
nop, das geen optie ..

een PC psu is namelijk aan de voeding kant symetrisch, je kunt draaien wat je wilt maar er veranderd niks.

Repareren doe je zo.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Sine schreef op 29 december 2003 @ 22:22:
nop, das geen optie ..

een PC psu is namelijk aan de voeding kant symetrisch, je kunt draaien wat je wilt maar er veranderd niks.
mmmmz op papier mischien wel .. maar in praktijk niet
neem bij dat monitor voorbeeld van jouw

ik heb dat ook wel eens .. bij het insteken van zo'n vga stekker .. en ik raak beide aardes aan ..

whap-rotklap.

als ik dan 1 van de 2 stekkers omdraai is het over .. draai ik beide om is het weer feest.
idem voor videos, verstekers, magnetrons, lichtarmaturen enz..

dus .. stekker omdraaien helpt in praktijk wel degelijk ..
(het is geen echte oplossing natuurlijk)

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 29-12-2003 22:32 ]

Iperf

Verwijderd

Ik heb ook 110 v gemeten op m'n kast. Lekkere tinteling als je blank metaal aanraakte! Ik heb toch maar een draad getrokken naar m'n verwarming en klaar. Het draait nu 3 maanden zo en geen problemen meer. Systeem is inderdaad stabieler geworden.

Ik las ergens dat vooral cheap ass voedingen stroom lekken naar de behuizing.... weet niet wat daarvan waar is....

Verwijderd

hoe meet je dan hoeveel stroom erop je kast staat??

• amd187
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-11 22:19

amd187

Ondertitel

hmmmz, ik gebruik al ruim 6 jaar een ongeaard stopcontact (zolder) en heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat er iets onstabiel was.
hebben hier al heel wat pc's gestaan, en nooit problemen mee gehad.
ook nog nooit hardware gemold eigenlijk. (lucky?)
wel heb ik alles op geaarde stekkerdozen aangesloten, dus alles wat aarde zou moeten zijn, is met elkaar verbonden...
zoals paar pc's, en een koelkast...
wellicht is dit ook een goedkope, danwel veilige oplossing?
ik zou niet weten hoe ik het anders zou moeten aarden...
verwarmingsbuis durf ik de rest van mijn familie (en monteurs!!!) niet aan te doen.
een aarde lijn leggen naar boven is ook geen optie (veel te veel buizen waar ik never nooit niet door heen kom vrees ik (huurhuis).
pen in de grond is nog een optie, maar dan moet ik weer 30 meter draad naar boven zien te werken...

EDIT: ik krijg trouwens wel atijd een schok als ik bijvoorbeeld met m'n been tegen de verwarmings buis leun, en een pc aanraak :) voor de rest nooit een schok gehad... betekend dus wel dat er 110 volt op de kast staat neem ik aan?

[ Voor 13% gewijzigd door amd187 op 29-12-2003 22:53 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Als je via je CV aard, let er dan wel op dat de ketel niet met gas stookt. De gasleiding is met teflon of vlas verbonden, en gaat naar de aarde ==> vonkjes IN je gasleiding ==> kans op boem...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
offtopic:
Ik vind 't eigenlijk belachelijk dat 't rijk/stroomboer hier niet een fikse subsidie op gooien (aanleggen randaarde in oude huizen), gezien 't toch een potentieel riskante situatie is als men kijkt naar kortsluitingsgevaar, wateroverlast etc, welke tot zeeeer gevaarlijke situaties kunnen leiden. Is 't niet in het belang van iedereen als alle woningen 'gesponsord' van aarde voorzien kunnen worden? Draden trekken mag iedereen zelf lekker doen van me, maar 't gaat om dat stuk koper wat een meter of 10-15 de grond in gejast mag worden, dat doe je niet zo 1-2-3 en kost ook 'n beetje boel. Tevens is 't installeren van een aardlekschakelaar niet iets wat je zo 123 doet als 'gewone' huisvader (niet dat ik dat ben).

[ Voor 8% gewijzigd door MissingDog op 29-12-2003 23:00 ]

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-11 20:11

immetjes

HIER is BERN-E

Ik had ook geen aarde op zolder en heb toen achter een plint gewoon een enkele aardkabel gelegd (zo'n groen-gele, al zou je voor het mooie, als je hem niet weg kan werken ook natuurlijk een andere kleur kunnen nemen) en die naar het aardblok in m'n meterkast getrokken op de begane grond.

Door de muur lukte niet vanwege een blokkade in de PVC-buis (alles geprobeerd met een trekveer).

Achteraf gezien had ik hem niet helemaal naar beneden hoeven trekken maar hem ook op de aarde van de CV kunnen zetten die staat namelijk ook op zolder. M'n ADSL kabel moest ook dus ik was toch kabels aan het trekken deze kon er ook nog wel bij.

Werkt perfect.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:05

WouterG

Dit is geen ondertitel

Probeer eens een stopcontact of het doosje waar een lamp op vast zit open te halen. Kans dat daar wel een aardedraad inzit. Had ik zelf ook, een ongeaard stopcontact maar de aardedraad liep er wel doorheen naar een andere kamer. Kwestie van een lasdopje en opgelost.

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Wellicht wat off-topic:
AtomicShockwave schreef op 29 december 2003 @ 19:12:
[...]

hoe komt het trouwens dat lekstroom maar 110Volt is? kan ik niet opkomen :P
Het maakte mij ook nieuwsgierig en ik kon me herinneren dat een van m'n electro collegas dat uitgelegd heeft. Zal alles wel weer verkeerd hebben 8)7 :

Is het niet zo dat de condensator van de PSU van de 220V wisselspanning 110V gelijkspanning maakt door alleen de positive of alleen de negatieve waardes van de spanning door te laten? Kan het zijn dat de rest (110V) dan weglekt op b.v je PC case?

• RefleCs
Aarden aan een al geaarde verwarming (oude huizen zoals ook al eerder vermeld) kan helemaal geen kwaad!! Als je in oude huizen in de meterkast kijkt heb je vette kans dat er nog een ouderwetse aardedraad in zit. Dat wil zeggen dat je stoppenkast geaard is op of de waterleiding of de verwarming.

In nieuwe huizen is niet meer via de verwarming te aarden omdat in deze verwarmingssystemen kunstof leidingen worden gebruikt. Deze leidingen geleiden dus geen electriciteit!!

Geen probleem dus gewoon aarden aan de verwarming als er echt geen andere oplossing is, want het verdient inderdaad niet de schoonheidsprijs natuurlijk.

• amd187
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-11 22:19

amd187

Ondertitel

RefleCs schreef op 30 december 2003 @ 07:40:
Aarden aan een al geaarde verwarming (oude huizen zoals ook al eerder vermeld) kan helemaal geen kwaad!! Als je in oude huizen in de meterkast kijkt heb je vette kans dat er nog een ouderwetse aardedraad in zit. Dat wil zeggen dat je stoppenkast geaard is op of de waterleiding of de verwarming.

In nieuwe huizen is niet meer via de verwarming te aarden omdat in deze verwarmingssystemen kunstof leidingen worden gebruikt. Deze leidingen geleiden dus geen electriciteit!!

Geen probleem dus gewoon aarden aan de verwarming als er echt geen andere oplossing is, want het verdient inderdaad niet de schoonheidsprijs natuurlijk.
er staat zonder je pc te aarden 110 volt op je pc... toch?
als je die dan aanraakt voel je een tinteling... toch?
wat denk je dan dat iedereen gaat voelen als ze aan de verwarmingsbuizen zitten als je hem daar aan aard?
en wat dacht je van de monteur die dan gaat sleutelen aan dat spul?
tis echt niet veilig te noemen hoor!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

heel vaak heb je met aarden ook negatieve effecten zoals aardlussen
Dit had ik met mijn PC, en ik heb hem nu dus niet geaard

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:05

WouterG

Dit is geen ondertitel

amd187 schreef op 30 december 2003 @ 12:25:
[...]

er staat zonder je pc te aarden 110 volt op je pc... toch?
als je die dan aanraakt voel je een tinteling... toch?
wat denk je dan dat iedereen gaat voelen als ze aan de verwarmingsbuizen zitten als je hem daar aan aard?
en wat dacht je van de monteur die dan gaat sleutelen aan dat spul?
tis echt niet veilig te noemen hoor!
Hier maak je een denkfoutje. De kachelpijpen zijn normaal altijd geaard. Leg je de behuizing van de pc daaraan vast dan word de stroom naar aarde getrokken. Er komt dan GEEN potentiaal verschil over die buizen te staan en zul je dus niets voelen als je ze aanraakt. Het probleem is dat je er officieel niet vanuit mag gaan dat verwarmingsbuizen goed geaard zijn. Daarom is het niet aan te raden. Probeer gewoon een nieuwe aardedraad door de buizen heen te trekken of aard niet.

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 10:27

BJD

naftebakje schreef op 29 december 2003 @ 22:58:
Als je via je CV aard, let er dan wel op dat de ketel niet met gas stookt. De gasleiding is met teflon of vlas verbonden, en gaat naar de aarde ==> vonkjes IN je gasleiding ==> kans op boem...
Onze ketel werkt op waterstof 8)7
Wat zou er anders moeten worden verbrand?
Een zonneboiler e.d. hebben toch ook een gasaansluiting?

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

BJD schreef op 30 december 2003 @ 14:44:
[...]

Onze ketel werkt op waterstof 8)7
Wat zou er anders moeten worden verbrand?
Een zonneboiler e.d. hebben toch ook een gasaansluiting?
Op (diesel)olie misschien, hedentendage een zeldzaamheid in Nederland meen ik, maar goed, het kan.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb het aarden van apparaten in me kamer heel simpel opgelost. dun draadje (ong. 1mm dik) aan randaarde vastgezet, draadje doorgetrokken naar dichtstbijzijnde waterleiding.

alle waterleidingen hier zijn koper dus dat werkt wel, en water zelf geleid ook al genoeg om die 115 volt lekspanning weg te laten lopen :) en voila. een geaarde pc. sindsdien is me maxtor 40GB ook gekapt met telkens te crashen...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Tomcat schreef op 30 december 2003 @ 14:16:
[...]

Hier maak je een denkfoutje. De kachelpijpen zijn normaal altijd geaard. Leg je de behuizing van de pc daaraan vast dan word de stroom naar aarde getrokken. Er komt dan GEEN potentiaal verschil over die buizen te staan en zul je dus niets voelen als je ze aanraakt. Het probleem is dat je er officieel niet vanuit mag gaan dat verwarmingsbuizen goed geaard zijn. Daarom is het niet aan te raden. Probeer gewoon een nieuwe aardedraad door de buizen heen te trekken of aard niet.
Die kunstof leidingen die ze tegenwoordig leggen zijn slecht te aarden hoor

Iperf

Verwijderd

De reden dat topicstarter vonkjes ziet is omdat er een potentiaalverschil is tussen zijn verwarming en de PC-aarde. Dit kan komen omdat de PC niet geaard is (en er dus een 110V spanning op staat omdat TS draden gaat zitten aansluiten terwijl de PC aanstaat terwijl dit absoluut niet de bedoeling is) of omdat de CV/radiator/buis niet geaard is en er dus spanning op de verwarming staat (en in dat geval treden de vonkjes alleen op bij een uitgeschakelde PC).

Hoe het ook zij, er is maar 1 goede oplossing, en dat is controleren of de wandcontactdoos waarop de PC aangesloten is wel echt geaard is - en zoniet: deze voorzien van aardedraad (tenminste 2,5mm^2) door deze aan te sluiten op een officieel aardaansluitpunt. En voor de duidelijkheid: een gasleiding, waterleiding of CV leiding zijn dat niet. Dat dergelijke buizen in natte ruimte's zijn aangesloten op de aardaansluiting heeft te maken met de normering die geldt in die natte ruimtes (en voor metalen delen van gasinstallaties in meterkasten) - en maakt deze buizen nog géén aardaansluitpunt.

Mocht je installatiebuis in de muur zijn losgeschoten of er betonstukken in zitten, dan kan een monteur dat voor je oplossen (meestal door eerst proberen door te stoten en tevens te bepalen wáár de obstructie zit - om vervolgens dat stuk open te halen en de blokkeringen weg te halen). Bij de bouwhandel kun je oa instructiefolders vinden om het één en ander zelf te doen, alsmede alle benodigde materialen.

Over het niet aarden van PC's zullen we maar even niet diep op ingaan - er zit niet voor niets een geaarde stekker aan. Mensen met aardlusproblemen kunnen dit oa oplossen door een scheidingsfilter aan te brengen of overgaan op optische verbindingen. Niét aarden is geen oplossing maar een extra probleem creeren teneinde de eerste te omzeilen (en we verzwijgen dan maar even de 50Hz 110V op de audio/video aarde die schadelijk is voor de AV apparatuur).

CME Faq bijgewerkt met mirrorlinks: CME Faq: Elektro en elektronica links

Dit leidt nergens toe, behalve een onderlinge discussie die de NEN1010/NEN3544 normering niet kan verdragen en derhalve niet geschikt is voor huisinstallaties/PC's. Daarnaast is het onderwerp ruim gedocumenteerd: pc aarden, schok verwarming pc, vonkjes pc etc.
Kom aub niet aan met argument: een 1 mm dikke draad op je water/gasleiding voldoet ook, want dat is complete waanzin en komt door geen enkele electrotechnische keuring heen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.