Toon posts:

CPU temp blijft hoog

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap niet hoe mensen hun AMD-xp processor zo goed weten te coolen, zonder watercooling wel te verstaan. Mijn case-temp is altijd 43'c, in het gunstigste geval nog wel. Dat heeft dus zeker geen positieve invloed op de levensduur van
je onderdelen.

Boosdoener:
AMD-TB 1400 (Niet oc'ed dus)

CPU-temp: 57'c (idle)
CPU-temp: 63'C (stressed)

Deze temps gelden voor de WINTER! In de zomer zit er niks anders op dan de zijkanten van me kast eruit te schuiven .

Heeft altijd op deze temperaturen gedraaid(ruim 'n jaar), had geen zin om weeer een andere CPU-cooler te kopen omdat die zo slecht presteerde.
Daarnaast had ik meteen 3 casefans erin gegooid, all platte IDE kabels vervangen door ronde IDE kabels om de airflow te verbeteren maar niks noppes(vandaar dat ik geen zin had om weer een andere CPU-fan te kopen). Zat eerst een brakke thermaltake CPU-fan in en sindsdien een silverado :r . Zit overigens koelpasta op (niet veel).

Kast: Aopen HQ08
mobo: MSI K7t-266pro
Case-fans: 3X papst 8412NGML

Schets van de fans 2X OUT boven en 1x IN onder
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/geopixels2/got/case1.txt Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/geopixels2/got/case2.txt

Is er niets aan te doen dan gewoon weer een andere CPU-fan te kopen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 23:04 ]

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-02 23:20
dan moet je toch een andere cooler kopen want die werkt als een verwarming in je kast :) daarom word ie 43 graden ( waarschijnlijk

[ Voor 52% gewijzigd door NomadTitan op 29-12-2003 08:41 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ja... Er is wel iets anders aan te doen! Waarschijnlijk is het niet je CPU koeler die brak is maar is de air-flow in je kast heel slecht.

Ga eens kijken hoe dat zit en plaats er een aantal fan's bij in je kast.. Dan wordt de temp in je kast lager en daardoor ook de temp van je CPU...

Je CPU koeler kan nu namelijk z'n warmte niet meer kwijt zoals het nu is bij jou...

yori1989 zou je voortaan je post's willen onderbouwen?? Dank!

Verder is er voor de TS nog wel wat te vinden in de FAQ en wel in het airflow gedeelte...

[ Voor 32% gewijzigd door Apen-nootjes op 29-12-2003 08:43 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• NomadTitan
onderwatten ??¿¿

Hmm hij zegt net dat hij er ronde kabels in heeft gestopt.........
dan is je pc gewoon brak denk ik :|

[ Voor 116% gewijzigd door NomadTitan op 29-12-2003 08:44 ]

Verwijderd

Heb je een goede airflow? Hoe zitten je fans? (waar/intake/outtake)

Als je echt lage temps wil, neem dan eerst een spuitje AS5. Als dat niet helpt en je wilt toch lagere temps, doe het dan goed en neem zo'n grote Thermalright heatsink + 80mm fan van het merk Delta, lawaaig, maar koud. :P

Maar waarom moet het kouder, die cpu? Als hij stabiel loopt is het toch niet zo erg? En je cpu zal er denk ik niet korter door meegaan. En als ie versleten is, ben je toch allang toe aan een nieuwe :7

(kijken of ik nu de eerste ben, of dat ik weer te langzaam getypt heb)

edit:

Weer te langzaam getypt :| :/

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 08:44 ]

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Erikie

www.erikie.nl

jup, ik heb ook ongeveer het zelfde probleem, en er zit echt een goede cooler op. De oorzaak is in dit geval ook de airflow, maar ik doe er niks aan want m'n mobo temp hangt zo rond de 35 graden, en m'n cpu tussen de 50 en 60 graden.. Ach, een extra verwarmingtje is niet slecht deze koude dagen. Maar check inderdaad je airflow, met kast open gaat er bij mij al zo'n 8 / 10 graden vanaf, maarja.. beetje lastig met 2 poezen hier in huis,..

wow, helpdesk gehalte is hoog op zo'n vroege maandagmorgen :)

//edit.. hmrlz.. je hebt 3 casefans, en die zouden dus goed moeten zitten.. Misschien is het toch je cpu, want tussen een tb / xp of duron zit toch een behoorlijk temp verschil. (tb 900mhz kookt zowat op m'n ecs k7v6a plankje terwijl m'n xp2100 dus deze temps behouden).

[ Voor 34% gewijzigd door Erikie op 29-12-2003 08:47 ]

traktor scratch!

• NomadTitan
ik heb zelf 5 fans naar binnen binnen blazen ( 5 80x80@3300 rmp )

Mobo = 24 graden
Cpu = 35 graden OC ( @ 3700 rpm met coolermaster jet 7 )
kast = 19 graden

ik denk dat het warmte ophoping is !

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mmm, je geeft aan dat je er 3 case fan's extra hebt geplaatst en dan houd je nog een case-temp van 43C. Misschien zou je eens moeten kijken hoe je de case-fan's hebt geplaatst. Overigens je kunt beter meer fan's de lucht uit de behuizing laten afvoren, op die manier krijg je een onder druk in je behuizing waardoro de temp ook zal dalen.

In deze FAQ kun je ook een beschrijving vinden voor het plaatsen van eventueel extr fan's :

http://gathering.tweakers...st_message/17829096#beste

Overigens jouw processor mag 95C worden, kijk maar eens op deze site :

http://balusc.xs4all.nl/Ned/Har-CPU-AMD.html

Hardware >> CPU Types >> AMD

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 29-12-2003 08:50 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• NomadTitan
ik las dat je 2 cpu fans op elkaar hebt zitten ??? , 1 koelt beter hoor !

als je er meschien 1 af haalt is het meschien weg

[ Voor 27% gewijzigd door NomadTitan op 29-12-2003 09:04 ]

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:01
Ik heb ook een thunderbird 1400. Met als cooler volcano 6 of 7. Geen super ding. Werd tie ook altijd 55 graden mee toen het in me kast nog warm was. Maar heb nu nieuwe kast met 2 120 mm fans @ 5v. En nu nog maar 32 graden.

Ga een nieuwe Tower kopen. Waar moet ik op letten?/

[ Voor 13% gewijzigd door mhr-zip op 29-12-2003 09:06 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 06:31
Ik heb dezelfde kast voor m'n server en dat was ook geen pretje het probleem wat ik had is dat de warme lucht niet naar boven kan, dus ik heb het heel simpel opgelost door het gat groter te maken waar nu waarschijnelijk al je kabels doorheen lopen.

Want al die kabels zaten de lucht stroom zeker in de weg. Nu koelt ie de p4 2.6 ghz die erin zit op 43 graden met wat progjes en services die m'n server draait.

Dus zou even kijken of je dat gat groter kan maken of op een andere manier de luchtstroming naar boven kan verbeteren of aan de zijkant een extra gat maken voor een fan die ook uit blaast (heb je wel 2 in nodig voorin)

Verwijderd

Ik denk, als je case-temp lager wordt, je helemaal geen nieuwe CPU-koeler nodig hebt. Zet eens 2 fans onder in intake, en 1 bovenin outtake, ipv. wat je nu hebt.

En wat je kamertemperatuur? :)
NomadTitan schreef op 29 december 2003 @ 09:04:

hum :X OMG

• Extra300s
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05-2024

Extra300s

Get a live!

De TB 1400 staat er wel een beetje om bekend dat het een kacheltje is.
Maar desalniettemin zijn de temps toch wel aan de hoge kant.

Als je de case eens open maakt, wat doen de temps dan?

Voel eens aan de koelblok, voelt die ECHT HEET aan? Doe dat als je de PC net uitgezet hebt, laat eens weten of het heet aanvoelt.

Je hebt het koelblok er toevallig niet verkeerd om opgezet, ja dat kan, zou het zo zij hoef je je er niet voor te schamen want dat is horde mensen al gebeurd :P
De meeste koelblokken hebben een "trapje" een gedeeldte dat wegvalt, deze kant moet naar het brede gedeelte van je socket wijzen, doe je dat niet kan het zijn dat de core en het koelblok zich NET niet helemaal raken.
Meestal bij hoge temps is de fout hier te vinden.

Dan zou idd airflow een probleem kunnen zijn, zorg dat de case zo opgeruimd als mogelijk is, kabels bij elkaar binden kan ook geen kwaad hoor.

Fans, er moet een airflow zijn, maar dat wist je al, maar dat betekend niet dat meerdere fans een betere airflow verzorgen, het moet uitgebalanceerd zijn, 2 fans als take-in, dan twee als take-out.
Probeer altijd boven de CPU 1 of 2 take-outs te plaatsen, en het liefste voor onder 1 of 2 take-in.

Succes ermee :)

EDIT: Als alles goed draait, en lekker stabiel blijft, en je geen rare dingen tegenkomt, zou ik wel ff alles nakijken (omgedraaide koeler gedeelte) zou ik mij verder niet druk maken, want ook dat is het probleem van temparatuur monitoren, als je het ziet, wordt het opeens een obsessie. :|
Ook al kan het géén kwaad, je CPU kan iets van 90c hebben, tóch wil je de temparatuur lager hebben.
De levensduur wordt door verder te koelen weliswaar verlengt, maar in het slechtste geval gaat ie toch nog langer mee dan dat jij hem zal hebben hoor:P
(bij normaal gebruik dan wel te verstaan)

Gewoon lekker puteren :>

[ Voor 21% gewijzigd door Extra300s op 29-12-2003 09:37 ]

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

• Yustme
  • Laatst online: 23-04-2023
NomadTitan schreef op 29 december 2003 @ 08:47:

Mobo = 24 graden
kast = 19 graden

Maakt die coolermaster jet 7 geen kabaal yori? :)

Niets is zo eerlijk verdeelt als het verstand, want iedereen denkt er namelijk genoeg van te hebben...

• NomadTitan
jawel }) maar dat valt wel mee ;P

maarja BESTE temps voor lucht koeling :P ,dan maar wat lawaai :P

[ Voor 50% gewijzigd door NomadTitan op 29-12-2003 16:46 ]

Verwijderd

Je blijft ze houden heh, mensen die denken dat het onboard spul van een moederbord exact de temperatuur weergeeft.
Denk je nou echt dat MSI ervoor zorgt dat zo`n apparaat superacuraat word, de thermische sensor zit zelfs onder de CPU waar zich warme lucht ophoopt.
Houd voor de gein eens een 80mm naast je socket en je haalt ineens 33 graden.

Het word tijd dat het eens in de FAQ gezet word

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:19

ajhaverkamp

gewoon Arjan

De kast heeft een slecht ontwerp. (Ik heb zelf 4x HX-08) De warmte van de processor kan niet weg. In mijn kasten zit in de plaat waarop je moederbord geschroeft zit, geen ruimte voor een fan. Ik heb HQ-08 kasten gezien die dat wel hebben. Heb jij dat ook, dan daar een fan monteren. De plaats voor de 2 fans boven in de kast gebruik ik voor het koelen van de HD's, 80x80 fans op 5 volt.

In de HX-08 waarin ik een Athlon XP heb, heb ik een andere voeding gezet die aan de onderkant een goed rooster heeft waardoor de processorwarmte goed weggezogen wordt.
Deze: Zalman ZM300A-APF - 300 Watt http://www.frostytech.com...cfm?articleid=1225&page=2

Een fan onderin de kast heeft niet veel zin, tenzij je een gat in je kast maakt waardoor hij ook echt lucht kan aanzuigen. Standaard moet hij het door wat kieren aanzuigen. Daarom heb ik daar geen fan zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door ajhaverkamp op 29-12-2003 16:58 ]

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

NomadTitan schreef op 29 december 2003 @ 08:47:

Mobo = 24 graden
kast = 19 graden

jij zit zeker wel met een bontjas te computeren? :P
Met luchtkoeling kom je iig onmogelijk onder kamer temperatuur :?

• NomadTitan
neej oor :D het is hier in de kamer iets van 20 graden ook :D

Aida 32

Sensoreigenschappen
Sensortype VIA 686 Internal
Sensortoegang ISA 6000h

Temperaturen
Moederbord 27 °C (81 °F)
CPU 38 °C (100 °F)
Aux 20 °C (68 °F)

Koelingsventilatoren
CPU 3516 RPM
Chassis 3309 RPM

Spanningswaarde
CPU Core 1.62 V
+2.5 V 0.20 V
+3.3 V 3.23 V
+5 V 5.08 V
+12 V 11.63 V

[ Voor 75% gewijzigd door NomadTitan op 29-12-2003 17:43 ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

NomadTitan schreef op 29 december 2003 @ 08:40:
dan moet je toch een andere cooler kopen want die werkt als een verwarming in je kast :) daarom word ie 43 graden ( waarschijnlijk
een cooler die als verwarming werkt? ja natuurlijk meneer, grofweg 0.1 A x 12 V ongeveer 1.2Watt? waarvan maar een heeeeel klein deel warmte van zal zijn. Ja hoor een AthlonXP poept al 70 - 80 Watt uit ( niet oc-ed)

Topicstarter:
raar verhaal, je lijkt alles goed te doen, op de goeie manier fans plaatsen, zorgen voor goede flow, cooler goed gemonteerd, geen oc etc.

zou je een foto van je kast layout kunnen posten misschien? want ergens gaat er iets mis. Of zou je temp sensor een beetje rot zijn. Wordt je systeem ooit onstabiel?

• NomadTitan
nah ik probeer em gewoon een nieuwe cooler aan te smeren >:)
ooit gehoort van .. Bij Wijze Van Spreken ? :(
grappie oor maare -+ 60 graden is wel heer erg warm :|

[ Voor 19% gewijzigd door NomadTitan op 29-12-2003 19:55 ]

Verwijderd

Als je de cpu niet overclockt kun je proberen je vcore lager te zetten, deze draait bij een tb 1400 mhz standaard op 1,775v
Bij mij werd de processor ook zo'n 55-60 graden, maar toen ik de vcore langzaam
ging verlagen liep de temperatuur drastisch omlaag. Hij loopt nu al een aantal jaren op 1,475v en de temp. komt nu zelfs na veel stessen niet boven de 40 graden. (wel goede airflow in kast !)

Verwijderd

wel eens aan gedacht dat je thermo-metertje niet goed zou kunnen zijn!?

Verwijderd

Topicstarter
Overigens jouw processor mag 95C worden
Dat is zeker de max temp waarop ie niet meer zal functioneren… hehe

En wat je kamertemperatuur?

Die is normaal, tegen de 22'c.

quote: yori1989 schreef op 29 december 2003 @ 09:04:

hum <shutup.gif> OMG

:D

Dan zou idd airflow een probleem kunnen zijn, zorg dat de case zo opgeruimd als mogelijk is, kabels bij elkaar binden kan ook geen kwaad hoor.

Reeds zoveel mogelijk gedaan.

Als je de case eens open maakt, wat doen de temps dan?

CPU temp daalt in de winter zeker 5'

Voel eens aan de koelblok, voelt die ECHT HEET aan? Doe dat als je de PC net uitgezet hebt, laat eens weten of het heet aanvoelt.

Ik zou het als erg warm beschrijven, niet zo warm dat het niet aan te raken is echter.

Een fan onderin de kast heeft niet veel zin, tenzij je een gat in je kast maakt waardoor hij ook echt lucht kan aanzuigen. Standaard moet hij het door wat kieren aanzuigen. Daarom heb ik daar geen fan zitten.
Daar zit een kern van waarheid in...., kast leent zich niet voor een andere mogelijkheid dan de gereserveerde ruimte, tenzij ik handmatig gaten ga aanbrengen.

zou je een foto van je kast layout kunnen posten misschien? want ergens gaat er iets mis. Of zou je temp sensor een beetje rot zijn. Wordt je systeem ooit onstabiel?

Systeem is gelukkig wel stabiel.
Temp sensor lijkt consequent met de thermaltake deed gaf hij slechtere temps aan wat te verklaren is met de lagere rpm's. Sensor lijkt 'goed' te werken, nauwkeurigheid kan ik weinig over kwijt.
De foto zal ik nemen, alleen heb me cam nu niet tot me beschikking, zal t wel posten.

Je hebt het koelblok er toevallig niet verkeerd om opgezet, ja dat kan, zou het zo zij hoef je je er niet voor te schamen want dat is horde mensen al gebeurd
De meeste koelblokken hebben een "trapje" een gedeeldte dat wegvalt, deze kant moet naar het brede gedeelte van je socket wijzen, doe je dat niet kan het zijn dat de core en het koelblok zich NET niet helemaal raken.
Meestal bij hoge temps is de fout hier te vinden.

Dat klopt, ik heb het nog gechecked het is correct aangebracht.... :(

Thx voor alle feedback iig

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2003 08:00 ]

Verwijderd

Misschie een erg stomme vraag, maar je hebt hem toch niet naast een verwarming of iets dergelijks staan??

Verwijderd

Ik had hetzelfde probleem als de topicmaker, ik heb een overgeklokte tbird 1333 @ 1400.
Vroegah:
50/60 graden idle
70/80 stressed

Na lang zoeken heb ik het programmatje Vcool gevonden:
30/40 graden idle
60/70 stressed

Toch nog vooruitgang :/. Maar ach, het is een heethoofdje.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:25
Misschien stomme vraag, maar heb je je intake beneden en outtake bovenaan?
Overigens voor de persoon die het had over 'onboard spul op een mobo' Ik weet niet hoe het daar zit, maar bij mij is de socket temperatuur toch altijd STUKKEN lager dan de core temperatuur, dus dat verhaal met warmte die zich ophoopt waardoor het socket warmer wordt dan de core lijkt mij redelijke onzin o__0

Ticking away, the moments that make up a dull day

• NomadTitan
ik weet niet :| mijn t-bird 1200 werd altijd 50 a 63 graden ofzo
:D me kast was ok iets van 40 graden ~~

toen ik een nieuwe kast had gekocht was het nog maar 35 graden
en toen ik er 5 ( 80mm ) fans erin had gezet nu nog maar +- 20 graden

[ Voor 134% gewijzigd door NomadTitan op 30-12-2003 09:02 ]

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:35
Ik had eerst ook van die hoge temps bleek toen te zijn dat toch echt ik niet goed de koelpasta er op had gedaan.. XP1700+ @ XP2400+ op alleen 1 cpu cooler geen casefans, stressed 58°C. Kast: Chieftec Dragon Server Tower

• Extra300s
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05-2024

Extra300s

Get a live!

Oja, nog een ideetje om te kijken hoeveel de gemeten temparatuur afwijkt.

Als de PC koud is, dus een paar uurtjes uit is ( beter de hele nacht) , en je start hem op, gaat onmiddelijk naar de BIOS toe, en kijkt daar eens wat de temps van je mobo en je CPU zijn.
Geef dit eens door ik ben benieuwd.

Zo ben ik er destijds eens achter gekomen, dat degemeten temps door het mobo wel 10 graden hoger waren dan dat er daadwerkelijk gemeten werd!!

Een afwijking die dus niet gering is, bij mij zag het er zo uit

Kamertemp ongeveer 21 graden
Chipset temp gaf hij 25 graden aan, ja okay vrij normaal
Maar de CPU 35 graden sjees dat kan dus nooit, want de PC stond amper 5 seconden aan, en als ik nog eens 5 seconden in de BIOS zat was de temparatuur opgelopen met 1 hooguit 2 graden.

Toen heb ik de boel de boel gelaten, en lekker gePeeCeet ;)

Laat het eens weten wat de temps bij jou zeggen!

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
roodhoedje schreef op 29 december 2003 @ 09:12:
Ik heb dezelfde kast voor m'n server en dat was ook geen pretje het probleem wat ik had is dat de warme lucht niet naar boven kan, dus ik heb het heel simpel opgelost door het gat groter te maken waar nu waarschijnelijk al je kabels doorheen lopen.

Want al die kabels zaten de lucht stroom zeker in de weg. Nu koelt ie de p4 2.6 ghz die erin zit op 43 graden met wat progjes en services die m'n server draait.

Dus zou even kijken of je dat gat groter kan maken of op een andere manier de luchtstroming naar boven kan verbeteren of aan de zijkant een extra gat maken voor een fan die ook uit blaast (heb je wel 2 in nodig voorin)
Ik denk dat dit het juiste antwoord is. Ik heb hetzelfde probleem gehad met een P4. Ook daar zat de plaat van de kast direct boven de CPU. Daardoor kon de warme lucht daar niet weg, en werd deze wederom door de cpu fan aangezogen. Ik heb toen veel (zeker 40) gaten geboord in dat stuk metaal. Het scheelde zeker 10 graden.

Do as I say, don't do as I do.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:29
jup die kast sucked, kwa ontwerp... ik heb die HQ08 gehad, en die is op het frontje nagenoeg hetzelfde met de HX08. Die hitte kan gewoon niet weg bij die CPU... je zou eventueel wat fans bij de CPU kunnen maken, maar dan houd het ook echt op ... 'n voeding met 2 fans wilt ook nog wel helpen, maar die cpu blijft daar gewoon in 'n hoekje zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een erg stomme vraag, maar je hebt hem toch niet naast een verwarming of iets dergelijks staan??

Nee joh, dat schiet niet op...

Ik had hetzelfde probleem als de topicmaker, ik heb een overgeklokte tbird 1333 @ 1400.
Vroegah:
50/60 graden idle
70/80 stressed

Na lang zoeken heb ik het programmatje Vcool gevonden:
30/40 graden idle
60/70 stressed

Toch nog vooruitgang . Maar ach, het is een heethoofdje.

In de BIOS heb ik de Vcore lager gezet van 1.74 naar 1.70, temp
zakt daarmee 1'. Lager dan 1.70 wil die jammer genoeg niet gaan,
terwijl je systeem nog steeds stabiel kan draaien op ongeveer 1.65'c~
1.60'c. Alleen die Vcool lijkt me niet zo een goed idee om het te
laten controleren door dat tooltje.

Misschien stomme vraag, maar heb je je intake beneden en outtake bovenaan?
Maar heb je je intake beneden en outtake bovenaan? Ja

toen ik een nieuwe kast had gekocht was het nog maar 35 graden
en toen ik er 5 ( 80mm ) fans erin had gezet nu nog maar +- 20 graden

Ik begin ook te geloven dat die kast (mede)verantwoordelijk is.

Als de PC koud is, dus een paar uurtjes uit is ( beter de hele nacht) , en je start hem op, gaat onmiddelijk naar de BIOS toe, en kijkt daar eens wat de temps van je mobo en je CPU zijn.
Geef dit eens door ik ben benieuwd.

Heb ik geprobeerd op verschillende momenten, ook die jij beschrijft, jammer genoeg komt de temp overeen met die van de BIOS. (sterker nog dezelfde sensor
wordt gebruikt). In het begin zijn de temps die aangegeven worden wel lager uiteraard; stijgen geleidelijk.

Ik denk dat dit het juiste antwoord is. Ik heb hetzelfde probleem gehad met een P4. Ook daar zat de plaat van de kast direct boven de CPU. Daardoor kon de warme lucht daar niet weg, en werd deze wederom door de cpu fan aangezogen. Ik heb toen veel (zeker 40) gaten geboord in dat stuk metaal. Het scheelde zeker 10 graden.

jup die kast sucked, kwa ontwerp... ik heb die HQ08 gehad, en die is op het frontje nagenoeg hetzelfde met de HX08. Die hitte kan gewoon niet weg bij die CPU... je zou eventueel wat fans bij de CPU kunnen maken, maar dan houd het ook echt op ... 'n voeding met 2 fans wilt ook nog wel helpen, maar die cpu blijft daar gewoon in 'n hoekje zitten.

Ik hou het bij het laatste, aangezien meerdere mensen slechte ervaringen hebben met die kast. Ik ga ook maar is dat ding onder handen nemen cq nieuwe kast aanschaffen.

Veel dank voor alle hulp!

• mrb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

mrb

ik heb nog 2 tb1400's draaien als downloadserver, worden beide rond de 50 graden idle en 68 stressed, maakt verder niet uit ze draaien immers al meer dan 2,5 jaar :) en de enige downtime was toen de stroom uitviel.

[ Voor 4% gewijzigd door mrb op 31-12-2003 12:16 ]

• NomadTitan
Kortom een andere koeler :D

• Yustme
Er komt binnenkort een nieuwe processor cooler uit.

Van Termaltake.

Die koelt 8 keer beter dan een zilveren heatsink, en 7 keer beter dan een koperen heatsink.

In februari schijnt hij uit te komen. Maar er is nog 1 van Thermaltake die op dit moment ook erg goed koelt, en dat is de Termaltake Volcane extreme 12 series.

Lees hier de specs van de 12 series: http://www.thermaltake.com/coolers/volcano/rs/a1745.htm

Die nog uit moet komen kan ik helaas niet meer terug vinden.

Success :)

Niets is zo eerlijk verdeelt als het verstand, want iedereen denkt er namelijk genoeg van te hebben...

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Die nieuwe processor cooler zou wel heeeeel erg goed moeten zijn dan...

8x beter als een zilvere heatsink?? Welke heatsink vergelijken ze dan mee?? en dan maar 7x beter als een koperen heatsink terwijl zilver beter warmte geleidt als koper??

Nee.. Sorry.. kan je niet geloven :> Dan zou hij namelijk zelfs beter gaan koelen als waterkoeling....

[ Voor 47% gewijzigd door Apen-nootjes op 01-01-2004 21:03 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Yustme
Sorry, mijn excuus 8)7

Ik heb verkeerd gekeken.

Dit is de site waar de cooler op staat: http://www.v-webshop.nl

En als je dan op die cooler klikt, krijg je de volgende website: http://www.v-webshop.nl/newsdesk_info.php?newsdesk_id=8

En ik dacht dat dat de specs van die cooler waren. Maar nu ik het nog een keer gelezen heb, zie ik dat ik het verkeerd gelezen heb :)

Yustme

• LosGieros
  • Niet online
misschien tijd om nieuwe laag koelpasta te plaatsen of betere kwaliteit....

Rapapa...

• NomadTitan
lol meschien is je koelpasta wel opgedroogd even erover heen :9'en en tis weer vloeibaar >:)

[ Voor 37% gewijzigd door NomadTitan op 02-01-2004 12:43 ]

Verwijderd

Ik zal wel ruzie krijgen met AMD Lovers, maar ik vindt de T-Bird 1300 en 1400 wel zo'n ontzettende shit cpu's. Ze worden veelste heet, veroorzaken onstabiliteit, enorm veel bluescreens en noem maar op. Ik heb zelf de 1333 gehad en die moest 4x worden vervangen. Dit was eigenlijk de laatste keer dat ik AMD heb gehad sinds ik weer over ben gestapt naar Intel.

• NomadTitan
ruzzie hoezo ? :D ik hou gewoon van amd , als jij Intel Loved krijg je geen ruzzie , iig niet met mij dan :P

[ Voor 3% gewijzigd door NomadTitan op 02-01-2004 18:22 ]

Pagina: 1