[*nix] Een OS een ander OS laten booten

Pagina: 1
Acties:

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
we weten allemaal van het bestaan van Loadlin, een programma wat vanuit dos linux kan booten. Ik ben nu op zoek naar een programma dat zonder een warm/cold reboot een unixachtig os (linux/bsd/whatever) kan laten 'afsluiten' en door kan booten naar een volgend OS.

Het volgende zou ook al goed genoeg zijn

Lilo/Grub
Linux
terug -> Lilo/Grub

Nu zijn er natuurlijk een aantal mensen op Google geweest die het zelfde idee hadden, maar ik heb niets anders dan 'Warmboots' reboot=w en LinuxBios opties gehad.
Technische gezien moet er dus na het halten een interupt verstuurd worden om realmode weer in te laten gaan en vervolgens de mbr weer te laden... nu de productnaam nog 8)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:30
Erm ja, en dan?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
dan kan ik een unix achtig os in de bootsequence stoppen, en tuxisherboren als restore product maken...

Verwijderd

Kijk 's naar VMWare

• Hmzaniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08-2023

Hmzaniac

Evil Admin

Ik heb een WOS-post!

• Wilke
  • Laatst online: 11:47
Hmmm interessant, maar is dit (i.e. het opnieuw laden van de eerste sector op de HD, die uitvoeren etc.) niet precies het idee van wat een 'warm reboot' doet dan :?

In theorie moet dat dan natuurlijk ook kunnen zonder de 'reboot' zelf uit te voeren; waarom niet tenslotte....leuk idee wel moet ik zeggen, hoewel het praktisch nut me een klein beetje ontgaat :)

Oh ja, aan mensen die reageren met vmware, userspace linux, etc. - het draaien van een OS in een virtual machine is niet wat de TS bedoelt (als ik het goed begrijp). Hij wil gewoon vanuit een OS terugschakelen naar real mode, en dan opnieuw uitvoeren wat het BIOS normaalgesproken doet (dus als er een HD is, de eerste sector lezen en dan naar het begin van deze sector springen; en vast nog een paar dingen meer die ik zo niet weet).

[ Voor 38% gewijzigd door Wilke op 29-12-2003 04:23 ]

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 13:33

zwik

randomized

Ik denk dat het OS "unloaden" en een ander OS booten niet gaat lukken. Wat zeker wel een optie is om een paar scriptjes te maken die bijvoorbeeld een grub configuratie kunnen aanpassen en daarna een reboot geven.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Skinkie schreef op 29 december 2003 @ 02:10:
we weten allemaal van het bestaan van Loadlin, een programma wat vanuit dos linux kan booten. Ik ben nu op zoek naar een programma dat zonder een warm/cold reboot een unixachtig os (linux/bsd/whatever) kan laten 'afsluiten' en door kan booten naar een volgend OS.
Een warm boot doet dit, ik zie het probleem niet zo. 'Even' van protected mode naar real mode terug, en zorgen dat de zaken ook nog blijven werken is niet bepaald simpel, en ik zie zelf het practische nut hiervan niet.
Het volgende zou ook al goed genoeg zijn

Lilo/Grub
Linux
terug -> Lilo/Grub

Nu zijn er natuurlijk een aantal mensen op Google geweest die het zelfde idee hadden, maar ik heb niets anders dan 'Warmboots' reboot=w en LinuxBios opties gehad.
Technische gezien moet er dus na het halten een interupt verstuurd worden om realmode weer in te laten gaan en vervolgens de mbr weer te laden... nu de productnaam nog 8)
Je gaat real-mode niet in met een interrupt. arch/i386/kernel/proces.c::machine_restart() is de functie die het teruggaan naar real-mode regelt. Je zou die functie kunnen aanpassen dat ie de bootsector opnieuw inlaad en uitvoert, maar wat is hiervan het voordeel tov een reboot via de bios ??

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Het is wel een intrigerend idee; veel mensen vragen zich af wat het nut ervan is ten opzichte van een 'echte' BIOS reset; maar ik denk dat die vraag niet interessant is. Waarom is het nog nietmand gelukt om dit voor elkaar te krijgen als het zo makkelijk is :?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Hmzaniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08-2023

Hmzaniac

Evil Admin

Spider.007 schreef op 29 december 2003 @ 10:52:
Het is wel een intrigerend idee; veel mensen vragen zich af wat het nut ervan is ten opzichte van een 'echte' BIOS reset; maar ik denk dat die vraag niet interessant is. Waarom is het nog nietmand gelukt om dit voor elkaar te krijgen als het zo makkelijk is :?
Mogelijk omdat het best nutteloos is. Als je toch je OS eruit knalt en een nieuwe laadt kan je net zo goed rebooten. Als die paar seconden je daadwerkelijk uitmaakt kan je altijd nog linuxbios gebruiken.

Ik heb een WOS-post!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:37

TeeDee

CQB 241

Hmzaniac schreef op 29 december 2003 @ 10:56:
[...]
Mogelijk omdat het best nutteloos is. Als je toch je OS eruit knalt en een nieuwe laadt kan je net zo goed rebooten. Als die paar seconden je daadwerkelijk uitmaakt kan je altijd nog linuxbios gebruiken.
Even een kanttekening hierop:
Ik vind het altijd 'eng' om een server een reboot te geven. Er kan namelijk van alles misgaan. Hardware technisch dan. Bijv. falende disks. Als je dan in de omgeving drechtsteden zit, en je moet naar A'dam rijden om alsnog een reset te geven is niet leuk. Imho kan je dan beter een OS een schop geven ipv een systeem. Als je OS gewoon boot, zou je met bepaalde tools die disk kunnen rebuilden oid.

Misschien een beetje krom gezegd, totaal geen linux achtergrond, maar ik hoop dat het duidelijk is :)

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

Wat ik doe is 2 machines koppelen met een nullmodem kabeltje, dan kan ik dus vanaf machine 1 via die nullmodem kabel verbinding maken met machine 2, en dan geeft je het halt commando. Daarna stuur je dan een break, en kan je rustig in je OpenBoot prom gaan rotzooien...en als je dan boot en/of reset intikt gaat hij rusting booten.
dit werkt natuurlijk enkel voor SPARC systemen, maar er zijn volgensmij ook intel systemen van o.a. HP dit zoiets kunnen.

• Wilke
  • Laatst online: 11:47
igmar schreef op 29 december 2003 @ 08:27:
Een warm boot doet dit, ik zie het probleem niet zo. 'Even' van protected mode naar real mode terug, en zorgen dat de zaken ook nog blijven werken is niet bepaald simpel, en ik zie zelf het practische nut hiervan niet.
Praktisch nut (behalve dat het 1 seconde spaart of whatever) is me ook onduidelijk, maar voor de rest: je kunt gewoon terug van protected naar real mode hoor, geen enkel probleem. De hele Windows 95/98/ME-serie doet dat vrijwel continu, om te zorgen dat DOS-progjes ook nog draaien...

Dus je zou best in theorie Linux best zo kunnen modden dat 'ie in runlevel 6 (dus op het moment dat 'ie normaal reboot) in plaats daarvan terugspringt naar realmode, de genoemde 1e sector van de HD laadt en uitvoert....ik zou niet weten waarom dat grote problemen moet opleveren.

Enige verschil met een reboot is nog, dat bij een reboot alle hardware opnieuw geinitialiseerd wordt (geluidskaart, videokaart etc.). Dus je zult nu ook zelf moeten zorgen dat de videokaart in de goede mode staat, de geluidskaart opnieuw geinitialiseerd wordt etc. Dat kan het inderdaad nog lastig maken - maar je hebt ook wel kans dat het werkt zonder dat je dit doet.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Er is ook een kernel patch (geweest) die het mogelijk maakte een nieuwe kernel te laden zonder te rebooten. Je moest terug naar single-user mode, dan werd de nieuwe kernel in het geheugen geladen en die werd dan gestart (zoals Lilo/grub doen bij een normale start). Komt redelijk overeen met wat de TS wil geloof ik, alleen is dit Linux-only.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• igmar

igmar

ISO20022

TeeDee schreef op 29 december 2003 @ 11:02:
Even een kanttekening hierop:
Ik vind het altijd 'eng' om een server een reboot te geven. Er kan namelijk van alles misgaan. Hardware technisch dan. Bijv. falende disks.:)
En je denk dat een soft-boot in het geval van een hardware probleem het wel doet ? Nah :)

• igmar

igmar

ISO20022

Wilke schreef op 29 december 2003 @ 12:13:
Dus je zou best in theorie Linux best zo kunnen modden dat 'ie in runlevel 6 (dus op het moment dat 'ie normaal reboot) in plaats daarvan terugspringt naar realmode, de genoemde 1e sector van de HD laadt en uitvoert....ik zou niet weten waarom dat grote problemen moet opleveren.
Omdat je CPU in protected mode staat, en je voor real-mode nog wat extra moet doen om te zorgen dat de correcte pages gemapped zijn, dat gebeurd niet automatisch.
Enige verschil met een reboot is nog, dat bij een reboot alle hardware opnieuw geinitialiseerd wordt (geluidskaart, videokaart etc.). Dus je zult nu ook zelf moeten zorgen dat de videokaart in de goede mode staat, de geluidskaart opnieuw geinitialiseerd wordt etc. Dat kan het inderdaad nog lastig maken - maar je hebt ook wel kans dat het werkt zonder dat je dit doet.
De meeste driver zorgen voor een correcte state na het unloaden van de driver, ik zie wat dat betreft geen problemen. Ik zie ook geen problemen met zelf inladen van de sector tov een soft-boot.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
een aantal mensen hebben me goed begrepen, ik wil echt uit bijvoorbeeld linux in een ander OS booten. daarvoor heb ik wat mensen benaderd die hier mee bezig waren, alleen weinig resultaat. ik moet voor die projectje kunnen garanderen om zonder het bios weer te gebruiken, in dit geval windows wordt gestart. Ja ik weet dat je Lilo -w Windows kunt doen, zonder enige patches. Maar het doel is dus om na een check van een paar seconden door te booten.

En voor de mensen die denken dat een warm reboot echt warm is, nee, bios zit er bij de meeste computers noggewoon tussen. Er komen natuurlijk nog weer rampscenario's langs, wat gebeurd er met het geheugen dat het eerste OS gebruikt heeft, wordt dat goed opgeruimd j/n... maar dat is wat mij betreft van latere zorg.

Pagina: 1