Toon posts:

mount --bind werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat symlinks niet werken na chroot wil ik met mount --bind een map onder een andere mounten:

mount --bind /home/shares/mp3 /home/shares/piet

Dat wordt wel uitgevoerd, maar ik zie vervolgens niets in /home/shares/piet. mount -l geeft vervolgens wel: /home/shares/mp3 on /home/shares/piet type none (rw,bind) maar in /home/shares/piet zie ik dus niets staan... Weet iemand hoe dat komt? Ik doe 't als root, kernel 2.4.20.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Leesrechten?

Verder kun je ook niet dubbel in een map komen. Maar dat kan geen probleem zijn. Ook kan je geen gebinde map binden.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Weet je zeker dat buiten de chroot om de directory na de bind mount wel gevuld is?

Verder moet je er wel rekening mee houden dat een mount altijd de al aanwezige files/dirs onder het mountpoint tijdelijk laat verdwijnen. Het is dus niet een overlay mount. In dit geval zou je dus waarschijnlijk een subdir mp3 onder /home/shares/piet willen hebben, waarop je /home/shares/mp3 mount. Tenzij je uiteraard wil dat piet alleen maar mp3's aankan natuurlijk ;)

Om beter inzicht in de situatie te verkrijgen zul je waarschijnlijk toch even de precieze stappen die je ondernomen hebt moeten uiteenzetten hier. Vergezeld van een mount listing.

Let er overigens op dat je ook niet alles met bind mounts op moet gaan lossen vanuit veiligheids oogpunt gezien. Apparte partities mounten is dan net even wat veiliger ;)
Dan krijg je een mooie foutmelding als je in de mapdirectory wil komen.

Zelfs als het je homedir is en je zou er wegens de permissies niet in kunnen komen. Tenzij er in PAM het eea ingesteld is dat verbied in te loggen als de permissies op de homedir niet goed zijn. Maar goed, dat sluit allemaal geenszins aan bij het verhaal dat TS geeft ;)
Verder kun je ook niet dubbel in een map komen.
Ik snap absoluut niet wat je daarmee bedoelt
Maar dat kan geen probleem zijn. Ook kan je geen gebinde map binden.
Is geen enkel probleem hoor :)

pierre-oord: Aardig dat je probeert te helpen, maar ik raad je aan eerst zelf wat beter thuis te geraken in GNU/Linux voordat je mensen gaat helpen ;), tenzij je uiteraard iets zelf opgelost hebt of zeker van je zaak bent. Men heeft er niks aan op het verkeerde pad gestuurd te worden (daarmee impliceer ik niet meteen dat je dat nu doet). Als mensen tips geven, dan ga je daar meestal op in, in de veronderstelling dat de andere partij weet waar hij over praat. A.u.b. niet verkeer opvatten, is gewoon goed bedoeld advies.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 11:44 ]

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
ik gebruik altijd het volgende:

code:
1
linux~# mount -o bind /drive /mnt/folder

[ Voor 6% gewijzigd door LollieStick op 29-12-2003 13:56 ]

• pierre-oord
@ advies nelske:
Ik heb ook wat dingen gedaan met --bind, vandaar, ik ben newb, maar alsi k iets denk te weten reply ik. En wat ik bedoel met " niet dubbel in een map komen" is dit:

Je --bind mount een directory /blaat, die mount verwijst naar / (ja, niet zo'n slim voorbeeld natuurlijk :P )

Je gaat in /blaat, dan zit je dus in /. Dan kun je weer naar /blaat gaan, en weer in /. Je zit dan dus meerdere binds diep. Op een bepaald moment krijg je dan gewoon geen files meer te zien (gelukkig)

Ik zei het misschien ietswat krom ;)
Over dat leesrechten dat kan wel kloppen ja. Ik weet niet zeker, dacht dat als je bepaalde bestanden op niet-lezen hebt gezet je ze ook niet zou kunnen zien, terwijl je wel acces hebt tot de directory. Ik gokte dit maar, ik denk maar zo: Het kan nooit kwaad, misschien is het de oplossing wel ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedantk voor de reacties, ik zat het nog even toelichten:

Ik gebruik ProFTP waar gebruikers worden ge-chroot naar een directory: /home/shares/piet (er zijn meerdere van deze directories, bijv /home/shares/jan, /home/shares/koos enz). Verder heb ik een directory /home/shares/mp3. Oorspronkelijk wilde ik in al deze mappen een symlink plaatsen naar /home/shares/mp3 maar dat werkt dus niet vanwege de chroot. Ik wil dus ín de map /home/shares/piet "iets" hebben waardoor ik in de map /home/shares/mp3 kan, vergelijkbaar met een symlink.

Als oplossing daarvoor vond ik op internet dat je vanaf de 2.4-kernel een deel van je file-system elders op datzelfde filesystem kunt mounten met het commando 'mount --bind olddir newdir'. Ik typ dan dus (als root) 'mount --bind /home/shares/mp3 /home/shares/piet'. Ik krijg dan geen foutmelding, en als ik type 'mount -l' krijg ik als output: "/home/shares/mp3 on /home/shares/piet type none (rw,bind)". Daaruit concludeer ik dat het goed is gegaan. Maar in /home/shares/piet zie ik vervolgens alleen de bestanden die er al stonden, maar er is niets bijgekomen... Op dat moment ben ik dus niet ge-chroot, dat gebeurt alleen tijdens een ftp-sessie.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 16:42 ]

• pierre-oord
Ik gebruik ook die proftpd. Doe dit: Maak in die /home/shares/piet een directory aan, bijvoorbeeld "pietmp3".

mount --bind /home/shares/mp3 /home/shares/piet/pietmp3

Als je als einde gewoon opgeeft /home/shares/piet dan wordt die dir gekoppeld aan de mp3 dir, en "verdwijnen" al de bestanden die erin stonden, en wordt alleen de MP3 dir zichtbaar. Zet ook ff wat in de mp3 dir he...

Verwijderd

Topicstarter
Tnx, zo is het gelukt!

• Diotoir
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-02 17:10
Ik heb hetzelfde probleem:
Ik gebruik ook proftp waar alle users worden ge-chroot naar hun eigen homedir.
Nu wil ik ook een gezamenlijk stukje hebben.
Ik heb in de homedir van een user de map "ftp" gemaakt en daar wilde ik dan de map "/home/ftp/" in mounten via bovenstaand commando. Nu werkt dat goed als ik in de shell door mijn systeem blader, maar als ik met FlashFXP die map open kom ik niet in "/home/ftp".

ik gebruik dus "mount --bind /home/ftp/ /home/cipher/ftp/"

Iemand een idee wat ik fout doe?

[ Voor 7% gewijzigd door Diotoir op 15-02-2004 14:06 ]

• Diotoir
niemand?

• pierre-oord
De refresh toets al geprobeerd in flashfxp? Bij mij wil die weleens de oude dirs laten zien, ook bij wijzigen dir's. En je users worden gechroot in hun eigen dir, dus niet allemaal in 1 dezelfde dir? Geef anders ff je proftpd config.

• Diotoir
die refresh deed het inderdaad

* Diotoir schaamt zich diep.. heel diep
Pagina: 1