Toon posts:

twee besturingssystemen XP+Win95 en Win95 werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen ik zit met een probleempje:

Ik heb vandaag m'n tweede harde schijf in m'n comp. gezet, en alles werkt naar behoren.

Op de harde schijf die er al inzat staat XP, de tweede harde schijf heb ik erin gezet om windows 95 op te zetten.

Nu heb ik op die tweede harde schijf win95 staan. wil ik deze OS mbv het bootmenu opstarten, zegt het beeldscherm dat <windowsmap>/system32/hal.dll mist of beschadigt is.

Weet iemand wat er aan de hand is en hoe ik het geheel kan fixen?
(ik vermoed dat hal.dll betrekking heeft op winXP aangezien er op de D:\-schijf (de windows95 schijf) logischerwijs geen system32-map bestaat(maar winXP heeft bij het opstarten van win95 toch niks erbij te maken)

Ik denk dat het ligt aan het feit dat ik eerst XP heb geinstalleerd en daarna pas win95, klopt dit? en kan ik dit ook omzeilen?

Het liefst wil ik dit niet zelf uitproberen aangezien ik dan alles in XP weer opnieuw in moet stellen, en als dit dan allemaal overbodige moeite of voor niks is....

nouja, alvast bedankt als je iets weet!

Verwijderd

Ben bang dat het alleen werkt idd als je eerst W95 installed en daarna XP. XP lust het zo niet.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Voor zover ik weet kun je gewoon XP installen, daarna 95 en daarna met de XP CD-ROM de bootzooi weer in orde maken?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
limoentje schreef op 29 december 2003 @ 00:34:
Voor zover ik weet kun je gewoon XP installen, daarna 95 en daarna met de XP CD-ROM de bootzooi weer in orde maken?
yo thanx voor de vlugge tips, zal het bootgedeelte met de XP-CD morgen effe proberen en dan hiero effe laten weten!

Verwijderd

In welke partities is alles opgedeeld? Die win95 in 16? en xp?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 00:47:
In welke partities is alles opgedeeld? Die win95 in 16? en xp?
win95 in FAT32 en XP volgens mij in NTSF

Verwijderd

bij nader inzien, al geprobeerd in system->advanced-> onder startup&recovery de setting aan te passen dat alles op de juiste plaats wordt gezocht (niet dat hij 95 op de XP schijf zoekt oid)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Als je een ouder OS installeert na een nieuwer OS (in dit geval XP), kan je deze met de Recovery Console weer herstellen vanaf de Windows XP CD :)

Nou ben ik niet zo super bekend met Windows 95, maar was er niet iets met FAT16 en maximale partitegroottes (iig tot de OSR2 uit kwam) ? Misschien dat iemand anders daar iets meer over weet ....

Hoe groot zijn trouwens de partities /hdd's ?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

En was het trouwens ook niet zo dat win95 alleen van de c schijf kan booten?

Verwijderd

Topicstarter
Tweakertje schreef op 29 december 2003 @ 12:11:
En was het trouwens ook niet zo dat win95 alleen van de c schijf kan booten?
Is dat zo? dat zou wel zuur zijn.....

de oudere versies van win95 kunnen idd alleen FAT16 aan, maar die ik heb doet t ook met FAT32, dat weet ik zeker

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
normaal moeten de opstartbestanden van win95 op de bootende c schijf staan,
maar omdat die nfts is zag win 95 de c schijf niet en win 95 denkt dat d: eigenlijk c: is
win 95 kan nu alleen starten als je boot van de tweede hdd !
(of misschien lukt het wel met een third party bootmanager?)

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Ik kan dit soort fouten normaal gesproken repareren door in c:\boot.ini even het partitienummer aan te passen met een willekeurige editor. Even in fdisk kijken op welk partitienr het OS staat, evt gewoon een paar entry's maken met oplopende nummers en proberen maar :) Als je het goede nr te pakken hebt moet alles het gewoon weer doen.

Waarschijnlijk is gewoon je partitie nummer een beetje verandert en schopt dat e.e.a in de war voor de bootloader.

[ Voor 16% gewijzigd door VROEM! op 29-12-2003 20:54 ]

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Topicstarter
OK mensen, bedankt voor jullie hulp!

Ik heb de FAT32 schijf hardwarematig master gemaakt en de NTFS-schijf slave en toen win95 gewoon op de FAT32 schijf geinstalleerd en XP op de NTFS en hij werkt nu als een zonnetje!

oftewel: de oorzaak lag erin dat de c-schijf waarvan geboot werdt geen FAT32 schijf was en win95 deze schijf dus niet herkende (bedankt ajouin!)...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2004 12:37 ]

Pagina: 1