CPU wordt te heet (hoop dat het dit keer wel goed is ReemF)

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008

• Yustme
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-04-2023
CPU: AMD 3200+ XP
Mobo: Gigabyte 7N400 Pro 2 Socket A
Heb hier een tooltje bij gekregen Gigabyte easytune 4 wel te verstaan.

En daaruit kan ik lezen hoe snel de coolers draaien, en wat de temp zijn.

op dit moment:

CPU A cooler: 4218/4326 RPM
Power1: 000 (ik heb maar 1 casefan)
System cooler: 2909 RPM

System TEMP: 36 C / 96 F
CPU A TEMP: 64 C / 147 F

Ik gebruik geen koelpasta.

De cooler zit er goed op. Hoe weet ik dat? De eerste keer (3 weken terug) zat hij er niet goed op, dus ging hij steeds vanzelf uit.

Nou gebeurd dat niet meer, dus weet ik nu dat hij er goed op zit.

Dit zijn de specs op "idle" (weet niet precies wat jullie hiermee bedoelen, maar ik neem aan dat de CPU niet veel belast wordt).

En op stress komt hij neer tot de 70/72 graden. Wanneer ik bv UT2003 speel.

Wat heb ik zelf ondernomen?

De leverancier natuurlijk gebeld. Maar hun technische kennis hierover laat te wensen over. Hebben enkel gezegd dat ik geen andere cooler moet gebruiken, anders valt het buiten de garantie.

Ik heb verder andere winkels gebeld en gemaild. En wat vrienden gevraagd.

Niemand die mij hierover wat kon vertellen, en eventueel kon helpen.

Ik heb hier op het forum ook gezocht (search). Ben een aantal dingen tegen gekomen.

Maar niets dat mij vertelde waar ik op moet letten als ik een cooler wil kopen (bv hoe hoog de RPM moet zijn)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt.

Yustme

Niets is zo eerlijk verdeelt als het verstand, want iedereen denkt er namelijk genoeg van te hebben...

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
*leest*
GEEN koelpasta!?!!!!!!!! wtf :X ik zou daar snel even wat koelpasta tussen doen voor je je CPU naar de eeuwige hardwarevelden stuurt...

Verwijderd

Wat voor koeler zit erop?

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
LOL, zonder koelpasta en dan zeuren over hoge temps.

In theorie is het wel mogelijk om zonder koelpasta te draaien, maar het is niet aan te raden. De koelprut zorgt ervoor dat de warmte-overdracht tussen de core en de heatsink zo goed mogelijk is. De koelprut dicht alle miniscule groeven en de hs en de core, zodat deze ook contact maken.

Hoe glad is de onderkant van je koeler?

Met een hele gladde wil het wel eens goed gaan. Het is in jouw geval maar goed dat mobo's automatisch de prik eraf gooien als de temp te hoog is. Anders had je proc wel eens dood kunnen zijn.

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Als het een boxed-cooler is (meegeleverd met de CPU) dan zou hij de cpu naar behoren moeten kunnen koelen.
Ik neem aan dat als je er wat koelprut tussen stopt dat hij dan goed zal koelen hoor.
Koelprut zal ik trouwens maar heel snel doen! (Wat velen hierboven al zeiden :))
BTW is 73 graden Celsius wel veel, maar niet TE veel..

[ Voor 4% gewijzigd door Laurenz op 28-12-2003 23:07 ]

Leave only footprints, take only memories

• Yustme
De cooler heb ik bij mijn CPU gekregen. Dus zo een boxed processor.

En de onderkant is gewoon glad.

Dus ik moet er koelprut tussen gooien?

Hoe vaak eigenlijk?

Niets is zo eerlijk verdeelt als het verstand, want iedereen denkt er namelijk genoeg van te hebben...

Verwijderd

Zit er op zo'n boxed cooler niet van die standaardkoelprut onder zo'n plakkertje wat je er eerst af moet halen?

• Fludizz
  • Niet online
iedere keer als je je koeler er opnieuw opzet in principe nieuwe koeltroep ertussen duwen. Als je hem er niet afhaalt hoef je er na het aanbrengen ook geen zorgen meer om te maken.

Edit:
Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 23:09:
Zit er op zo'n boxed cooler niet van die standaardkoelprut onder zo'n plakkertje wat je er eerst af moet halen?
Ik heb iig wel een paar boxed gezien die dat niet hadden, die leverde er een tubetje koelprut bij. weet de merken daarvan iig niet meer

[ Voor 51% gewijzigd door Fludizz op 28-12-2003 23:11 ]

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
het beste ga je morgen effe naar je LHS(local hardware shop) en vraag je om een tubetje arctic silver 3 of 5

hier smeer je een piepdun laagje van op je core, je doet je HSF er weer op, en voila

koele cpu

Heeft ook een computer!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-02 21:05

Paulus0013

pom pom

hmm dit forum is bedoeld voor tweakers.
misschien dat jij op beginnersweb eens moet beginnen.
daar komt bij dat een tweaker echt wel zelf een koeler kan uitzoeken met al de reviews die hier passeren.
ook is via de search daar genoeg over te vinden.
ik denk niet dat het onze taak hier is om je voor te lichten...

• Laurenz
Denk er wel aan dat dat laagje koelprut heeeel dun moet zijn!
Uitsmeren met een (oude :P) bankpas oid is wel aan te raden.
Als je er een dikke koelprut tosti van maakt zullen de temps niet echt verbeteren. :)
Arctic Silver 3 staat trouwens bekend als goede prut :)

• Yustme
Koelprut op de cpu? Of aan de onderkant van de heatsink?

• Laurenz
Yustme schreef op 28 december 2003 @ 23:13:
Laten we maar de CPU doen..

• Fludizz
  • Niet online
Yustme schreef op 28 december 2003 @ 23:13:
Ok, op de CPU zit een klein vierkant (of rechthoekig) dingetje dat iets hoger is dan de rest. Daarop doe je een _DUN_ laagje koelpasta en dan zet je je koeler erop. koeler zelf dus niet met koelpasta insmeren.

• Yustme
Oke. op dat ene roze vierkantje dus.

Ik heb dus geen andere koeler nodig?

Want hoeveel TEMP gaat mij dit schelen?

Ik wil hem minimaal onder de 40 hebben.

Deste langer de levensduur.

Verwijderd

Yustme schreef op 28 december 2003 @ 23:17:

Ik heb dus geen andere koeler nodig?

Want hoeveel TEMP gaat mij dit schelen?

Ik wil hem minimaal onder de 40 hebben.

Dat red je nooit met n boxxed koelertje... ik wel maar t vriest bijna op mn kamer :P maar zo koel krijg je m bijna niet... en das ook niet nodig... tussen de 50 en 6 graden idle mag ie hebben ;)

• Fludizz
  • Niet online
het kan volgens mij wel een graad of 10/20 schelen. Dat is een kwestie van afwachten.

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-02 17:47

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Dus jij hebt gewoon een schone vlakke onderkant van de cooler zonder enige soort van pasta op je cpu gedrukt |:( |:( |:( .
Lees eerst eens de faq door over hoe je een cooler moet bevestigen en kom hier als je die hebt doorgelezen

-= Very annoying forum person =-

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 23:19:
[...]

Dat red je nooit met n boxxed koelertje... ik wel maar t vriest bijna op mn kamer :P maar zo koel krijg je m bijna niet... en das ook niet nodig... tussen de 50 en 60 graden idle mag ie hebben ;)

• Laurenz
Andere koeler lijkt me niet nodig.
Hoeveel..tsjah daar moet je gewoon achter komen, is voor ons ook alleen maar gokken natuurlijk. (Ik zou het niet weten iig ;))
Maar onder de 40 hoeft niet perse hoor, onder 50 is ook prima...
(onder 60 ook alleen onder de 50 staat wel leuker natuurlijk :))

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 19:28

Exigence

dnkroz

Doe er eerst maar eens wat Arctic Silver op. Heel dun laagje. Zo weinig mogelijk, en dan helemaal uitsmeren over de core.

En verzeker je ervan dat je koeler echt helemaal recht zit, en niet 180 graden gedraaid.

Ook is je system temp behoorlijk hoog (36 graden). Ik zou toch wat aan je airflow in je kast doen.
Gezamelijk moet dit toch wel een redelijke tempdaling kunnen veroorzaken. Houd je kast anders eens een tijdje open.

edit:
Iets met traag typen enzo :P

[ Voor 5% gewijzigd door Exigence op 28-12-2003 23:22 ]

Verwijderd

En als je de koelprut er goed op gedaan hebt kan je temp toch al snel een graad of 4 naar benee. Want meer maakt die prut echt niet uit.

Heb je de temps in je BIOS al bekeken? Want vaak zijn die progjes niet te vertrouwen. ( zelf heb ik een CPU temp van 128 graden C constant volgens speedfan! :) )

Heb je de drivers van je moederbord allemaal geinstalleerd? Kijk eens wat je CPU doet als je niets doet. (crtl alt del )

Houd in de gaten dat dit een flinke AMD is..... die word wel een paar graden! Misschien is het toch geen gek idee om er een dikke cooler op te gooien!

• Yustme
is het niet beter om ook een andere cooler te kopen dan verder te gaan met deze Boxed cooler?

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-02 20:25
Yustme schreef op 28 december 2003 @ 23:17:
Dat roze vierkantje? is dit een beetje ingedrukt? (koelprut is ook nogal eens een keer roze, onder andere bij coolermaster coolers). Zoja, dan is dit je koelpasta. ;)

• Exigence

Exigence

dnkroz

Yustme schreef op 28 december 2003 @ 23:24:
is het niet beter om ook een andere cooler te kopen dan verder te gaan met deze Boxed cooler?
Sjongejonge, zelfs de beste Thermalright werkt voor geen meter zonder koelpasta, dus als je deze kleine dingetjes even gaat doen die hier aangeraden worden..... Kost je geen drol en je bent binnen 5 minuten klaar :/

• Yustme

• Matthijs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Heb je nou al eigenljk de adviezen opgevolgd? Dwz, koelpasta onder je proc gesmeerd>? ... Oh wacht ... als je het niet hebt wordt het lastig rond dit tijdstip ;)

De boxed cooler zou in princiepe gewoon moeten voldoen hoor, mits er een goede airflow + koelpasta is :)

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:40
Yustme: laat het een ander doen voordat je je processor molt...

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-02 14:42

E-Rick

I love it :7

Lees anders http://www.arcticsilver.com/instructions.htm eens, dan weet je meteen hoe je die koelprut moet gebruiken.

edit:
zetje01, da's alleen maar goed voor de economie :)
en humor om te lachen

[ Voor 33% gewijzigd door E-Rick op 28-12-2003 23:33 ]

Choose life

• Yustme
erik9287nl schreef op 28 december 2003 @ 23:29:
[...]

Sjongejonge, zelfs de beste Thermalright werkt voor geen meter zonder koelpasta, dus als je deze kleine dingetjes even gaat doen die hier aangeraden worden..... Kost je geen drol en je bent binnen 5 minuten klaar :/
Sowieso ga ik dat prut kopen. Maar heb ook gelezen dat het niet veel gaat schelen wat TEMP betreft.

Dus ik dacht, dan maar ook een andere cooler.

• Exigence

Exigence

dnkroz

EvilTuinHekje schreef op 28 december 2003 @ 23:30:
Heb je nou al eigenljk de adviezen opgevolgd? Dwz, koelpasta onder je proc gesmeerd>? ... Oh wacht ... als je het niet hebt wordt het lastig rond dit tijdstip ;)

De boxed cooler zou in princiepe gewoon moeten voldoen hoor, mits er een goede airflow + koelpasta is :)
Nee dus. Hij heeft een kast met een verklootte airflow, geen koelpasta onder z´n cpu, en hij vind het vreemd dat hij hoge temps haalt.
Wil vervolgens een andere koeler. Sjongejonge :( Zoals ik al zei, geen enkele koeler werkt goed zonder een superdun laagje koelpasta en een goede airflow.

Als je nou eerst gewoon die koelpasta probeert, en de kabels in je pc een beetje opruimt. En ook wat extra fans misschien. Dan ben je minder kwijt dan dat je een nieuwe goede koeler koopt :)

[ Voor 14% gewijzigd door Exigence op 28-12-2003 23:33 ]

• Teddy
voor een boeing 747 mod wel, hang er twee naast je kast en je kunt vliegen. :)
serieus: hou er rekening mee dat dit soort koelers vrij veel lawaai maken op 12 volt.

offtopic:
met een beetje geluk zit hier al koelpasta onder

[ Voor 11% gewijzigd door Teddy op 28-12-2003 23:35 ]

• Exigence

Exigence

dnkroz

Ziet er misschien wel leuk uit, maar voor dat geld heb je ook een Thermalright SLK900 >:)
En als je daar een stille 92mm Papst op zet heb je ook een goede koeling. Voor niet veel meer dan deze Coolermaster.

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-12-2025

MetalRush

PAS OP, HÈ !

[edit:](Damn wat typen jullie snel... deze reply was dus bedoelt na het reply van Teddy :P[/edit]

Als ie weet dat het roze is, is de cooler er dus af geweest en mag ie nieuwe erop smeren ;)

@ TS, ja je kunt een nieuwe kopen... lijkt mij niet echt nodig... staan in dit draadje genoeg tips:
- koelpasta 'installeren'
- airflow in je kast verbeteren (want ik zie in je startpost ook de PSU fan op 000 staan... niet goed (controleer dit dus!!). Plaats desnoods een 2e of 3e fan in je case.

[ Voor 14% gewijzigd door MetalRush op 28-12-2003 23:38 ]

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• zetje01
E-Rick schreef op 28 december 2003 @ 23:31:
Lees anders http://www.arcticsilver.com/instructions.htm eens, dan weet je meteen hoe je die koelprut moet gebruiken.

edit:
zetje01, da's alleen maar goed voor de economie :)
en humor om te lachen
Inderdaad ook wel lachen.
Maar ik kan wel janken als ik hier sommige replies lees.
Is gewoon triest dat mensen adviezen geven als ze er geen reet verstand van hebben. En nog triester dat TS juist díe adviezen gelooft...
Maar dit is allemaal zwaar offtopic.

Yustme: Laat het een ander doen...

• pang
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-01 19:00
ik heb dat probleem ook. Ik heb dan weliswaar een 1800+, maar bij idle staat hij 60 graden en als ik seti aan heb staan is hij dan 70 graden.

Ik had dan ook in het begin mij koeler verkeerd op gemonteerd(om precies te zijn ik had hem omgekeerd waar de gleuf van koeler was deed ik hem niet op de bobbel) dus reultaat was te hete processor en rebooten door autp beveiliging van gigabyte. Naar de shop gegaan en zij natuurlijk hard lachen. ennieway probleem was toen nog niet verholpen. en hun conclusie was toen . ja de processor heeft in het begin een klap gehad zodoende dat hij rond dat temparatuur blijft(bullshit want die dingen kunnen max 90 graden worden volgens spec.)

Maar zij konen uiteindelijk niks doen. dus ik zit nu al een tijd te kijken naar een nieuwe processor, want momenteel draait mijn cpu op mijn nieuwe moederbioard op 70 graden en mijn koeler maakt een tering karwei doordat hij flink veel overuren draait

Verwijderd

Het blijft toch maar een probleem met die AMD's .......... die dingen worden nog altijd veel te heet :( .............. snap niet dat ze daar nix aan kunnen veranderen ........ en de thermische beveiliging werkt ook voor geen meter.
Het is best wel jammer ...... hierdoor verliezen ze veel klanten .....

• supermario888
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Zon hoge temperatuur is normaal voor een amd xp 3200+ met standaardkoeler.
Aangezien het een boxed koeler is ben je zeker van dat het naar behoren werkt, maar je moet niet gaan overklocken ofzo

[ Voor 22% gewijzigd door supermario888 op 28-12-2003 23:42 ]

• PASware
  • Laatst online: 08:40
en heatsink mag er dan wel glad uitzien, maar dat is die dus echt niet he, koelpasta zorgt ervoor dat zelfs de kleinste oneffenheden worden opgevuld, watweer zorgt voor een beter hitte overbrenst, dus een koelere cpu

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Jellabie
  • Laatst online: 11:32

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

een klein beetje koelprut op de core doen:

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~th/graphics/guide/g0003.jpg

Dan dat beetje uitsmeren met een bankkaart ofzo..

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~th/graphics/guide/g0010.jpg

en voila :)

De Nederbelg !

Verwijderd

dit is hier Mijn CPU wordt te warm!!!/ toch al besproken.
Je hoeft dit soort vragen toch niet te stellen er valt zat over te lezen( ook hier trouwens)

Als je wilt zwemmen moet je dat eerst leren voordat je het diepe inspringt.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:36
Wat de TS zei over 'koelpasta scheelt weinig' is dikke klinklare BULLSHIT!
Als je AS5 gebruikt ipv AS3, dan scheelt het je misschien een graadje of 2, als je AS3 gebruikt ipv niks, scheelt het je met een beetje mazzel een graadje of 20.
Veel plezier en zoek ALSTJEBLIEFT iemand die de koeler voor je erop zet, anders kom je straks nog terug met een kapotte core :S

Ticking away, the moments that make up a dull day

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-02 10:02

mace

Sapere Aude

Sorry hoor jongen, ik wil niet lullig doen maar dit is echt spul voor beginners.
Ik moed beginnende tweakers aan, waren we allemaal, maar als je even de FAQ had doorgelezen dan was dit topic niet nodig geweest. Een lesje voor de toekomst dus oké? :)

• Yustme
Wormaap schreef op 28 december 2003 @ 23:46:
Wat de TS zei over 'koelpasta scheelt weinig' is dikke klinklare BULLSHIT!
Als je AS5 gebruikt ipv AS3, dan scheelt het je misschien een graadje of 2, als je AS3 gebruikt ipv niks, scheelt het je met een beetje mazzel een graadje of 20.
Veel plezier en zoek ALSTJEBLIEFT iemand die de koeler voor je erop zet, anders kom je straks nog terug met een kapotte core :S
Dat zit wel goed. Ik heb de pc zelf gebouwd. Ik was de kant-en-klare pc's meer als zat!

Dus koel pasta kan me 20 graden schelen? Maar stel dat dat er eigenlijk al op zit :S

Dan heb ik een probleem.

Iemand een goeie cooler aanrader voor deze processor?

Die standaard processor wordt bij alle andere processor van AMD ook geleverd, teminste bij die 2800+ wel.

Verwijderd

Goed, misschien dat je door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer ziet, even kort samenvattend van alle replies:

Je Huidige koeler eraf halen
Heel dun laagje laagje koelprut erop aanbrengen (artic silver 3 of 5 werkt goed) - De hoeveelheid is ongeveer maar een kleine rijstekorrel, dit netjes over de hele core (uitstekende rechthoek/vierkant) uitsmeren (met bijv oude pinpas/platsic zakje)

Die koelprut is voor het opvullen van de groeven in zowel de core als op de koeler. Lucht brengt warmte vrij slecht over, vandaar koelpasta. Echter zo weinig mogelijk omdat ook koelpasta warmte niet heeel erg goed overdraagt en het alleen is voor opvulling.

Kijken of je geen vervuiling heb op de onderkant van je heatsing, anders even schoonmaken met wasbenzine (geen oliebevattende vloeistof!!)

Heatsink netjes terugplaatsen op de socket, let op hoe je em moet plaatsen en zet em er recht op (ter voorkoming van beschadiging van de core).

Even temperatuurvergelijking, nu haal je rond de 60 ~ 70 graden. Ik haal met mijn 3000+ en Aero7+ idle (2700 rpm) rond de 50 graden (extreem brakke airflow door kast weliswaar). Als je echter een aantal casefans inbouwt en al je kabels netjes opruimt zal je temperatuur ook een klapje omlaag gaan.

Yustme, ik weet niet of je enige ervaring met dit soort dingen heb, kan alleen zeggen dat je
-niets moet forceren met plaatsen koeler (alleen klip van de koeler gaat nogal zwaar)
-beste je mobo op een vlakke ondergrond kan leggen bij plaatsen koeler (vanwege de kracht die nodig is bij plaatsen bevestigingsclip)
-als je het niet aandurft, laat iemand ander het doen (ga desnoods naar de dichtbijzijnde compu winkel)

In ieder geval veel succes ermee !

Verwijderd

Dat uitsmeren is in principe niet nodig, dat doet het koelblok en de cpu wel voor je.
maar wat echt belangrijk, niet teveel pasta er onder doen.
als het op de rest van de cpu kan het namelijk meer kwaad als goed doen.
dus klein drupje pasta eronder en het koelblok voorzichtig op de goede manier monteren en klaar is Yustme weer.

• Laurenz
Smeer er nou eerst prut op, gebruik het een weekje..
en mocht je het dan nog steeds te heet vinden (Zegmaar meer dan 60 graden C. Idle) dan koop je een koeler die klinkt als een Boeing 747.
Prut zal de temps ontzettend doen zakken...believe us

Verwijderd

Asl de topicstarter eem boxed AMD heeft gekocht dan zit er standaard al koelpasta onder de cooler een beetje tweaker zou dat moeten weten!

• Matthijs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Nee, dat zit er naar mijn weten nooit al op..... dus je hebt geen probleem .... een zalman 7000 / 6000 ofzo is goed, en lekker stil ...

Dat ie ook bij de 2800+ geleverd wordt wil natuurlijk niet zeggen dat 2800 de max is he :/
Wil zeggen, dat het misschien " iets te veel koeling " voor de 2800 is, en goed is voor de 3200+ ...

Ffs, luister gwoon, gebruik de koelpasta, en de temps zullen droppen ;x

Veel succes ;)

Edit: ok iets te overhaast gezegd, maar weet niet hoe dit bij amd zit natuurlijk, bij intel zit het er niet op iig :)

[ Voor 14% gewijzigd door Matthijs op 28-12-2003 23:57 ]

• zetje01
Of je krijgt er een tubetje bij.
Een beetje tweaker weet dat èn leest de hele thread!

edit: was reactie op cestmoi2003

[ Voor 19% gewijzigd door zetje01 op 28-12-2003 23:57 ]

• Yustme
Toen ik mijn processor er verkeerd op had zitten, haalde ik hem er af, en zag een beetje witte spul van dat roze ding komen.

Is dat niet koelpasta?

Dit kan ik me nog herinneren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 23:52:
Asl de topicstarter eem boxed AMD heeft gekocht dan zit er standaard al koelpasta onder de cooler een beetje tweaker zou dat moeten weten!
Heb nog nooi boxed gekocht :) , maar zelf dan zit deze er toch niet gelijk onder de heatsink :? en moet toch ook nog altijd worden opgebracht? Correct me if i'm wrong :Y)

• Teddy
vaak zit er dan wel koelprut onder, bij AMD en Intel tenminste wel

En je systeem even een weekje laten draaien met je NIEUWE koelpasta. Dan heeft het even de tijd om in alle warme hoekjes en gaatjes te kruipen, en kan het lekker zijn werk gaan doen.

[ Voor 64% gewijzigd door Teddy op 29-12-2003 00:02 ]

Verwijderd

Yustme schreef op 28 december 2003 @ 23:56:
Toen ik mijn processor er verkeerd op had zitten, haalde ik hem er af, en zag een beetje witte spul van dat roze ding komen.

Is dat niet koelpasta?

Dit kan ik me nog herinneren.
Klopt als een bus, wel even de oude koelprut weghalen (bijv wasbenzine) (droogt namelijk uit en dan is de warmtegeleiding naar de knoppen) en even nieuwe koelprut erop doen.

• Yustme
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 00:00:
[...]

Klopt als een bus, wel even de oude koelprut weghalen (bijv wasbenzine) (droogt namelijk uit en dan is de warmtegeleiding naar de knoppen) en even nieuwe koelprut erop doen.
Hoever naar de knoppen?

• Jellabie
  • Laatst online: 11:32

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

haal nu gewoon die cooler eraf, smeer er wat koelpaste op, en plaats de cooler terug..., veel verkeerd kan je ni doen, als je de cooler er terug op zet, moet je gewoon zien dat de cooler er recht opstaat, en niet onder een hoek, want dan heb je kans voor je core te crushen... en dat wil je niet.

offtopic:
derde pagina over een onderwerp wat heel goed staat uitgelegd in de faq |:( )

[ Voor 4% gewijzigd door Jellabie op 29-12-2003 00:02 ]

De Nederbelg !

• Laurenz
Begint nu meer een discussie te worden over het wel of niet aanwezig zijn van koelpasta onder een boxed-cpu hè.. :P

Yustme:
Probeer het gewoon, mocht je daarna nog steeds ontevreden zijn over de temps (>55 Graden C. Idle ofzo) dan ga je opzoek naar een nieuwe koeler. (Wat mij trouwens erg overbodig lijkt :P)
Mocht je geen casefans hebben dan is het geen slecht idee om er daar 2 van te kopen.

Edit:
offtopic:
Precies Jellabie.. :)

Yustme: Onderhand lijkt de boodschap me wel duidelijk ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Laurenz op 29-12-2003 00:04 ]

• Yustme
Hmm.......... Oke.

Ik dank jullie wel voor de hulp, en laat het jullie zo snel mogelijk weten hoe het is gegaan :)

Yustme

Verwijderd

Yustme schreef op 29 december 2003 @ 00:01:
[...]

Hoever naar de knoppen?
Geen idee om eerlijk te zijn, ik heb het zelf nog nooit geprobeerd. Ik meende eerder in dit topic te lezen dat je de koeler er al een keerje as heb gehaald en weer heb teruggeplaats zonder schoonmaken. Zo zeggen eens nieuwe koelprut erop doen en dan de temperatuur meten, weet je dat het 60~70 graden huidig is - je nieuwe temp.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-02 10:02

mace

Sapere Aude

ok over de boxed koelpasta shit: Bij mij op school ( ICT MBO ) moeten de 1e klassers pc's assembleren van onderdelen die we krijgen van onze leverancier, daarvan kregen we de op 1 na laatste keer boxed athlons met een koelsticker op de koeler, en de laatste keer boxed koelers zonder sticker met een tubetje prut er bij. Get it? Iedereen had dus een beetje gelijk en een beetje ongelijk 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 23:41:
Het blijft toch maar een probleem met die AMD's .......... die dingen worden nog altijd veel te heet :( .............. snap niet dat ze daar nix aan kunnen veranderen ........ en de thermische beveiliging werkt ook voor geen meter.
Het is best wel jammer ...... hierdoor verliezen ze veel klanten .....
Ik weet het, niet ingaan op domme flame posts, maar toch even rechtzetten voordat straks weer iedereen denkt: wat op GoT staat is waar, en die gast gebruikt wel HEEL veel leestekens, dus die is vast HEEL slim.:

Sinds de Thoroughbred, die gebakken is op 0,13micron, zijn de rollen in thermiekland AMD <--> INTEL een beetje omgedraaid. De Intel's zijn, zeker de 3.0 en de 3.2GHz modellen, erge heet hoofden. En welke "tweaker" kent nou niet de verhalen over de Prescott, waar je zo'n beetje je CV ketel voor de deur uit kan doen. Ik denk dat dit het hitte probleem wel dekt. Nu die thermische beveiliging.

Wat dat betreft is het bij AMD voor mijn idee VEEL beter gesteld dan bij Intel. Stel eens voor: je bouwt je AMD en je koeler monteer je, in je onwetendheid, verkeerd om. Het drukpunt op de koeler ligt naast de core, maar het ding overleeft het. AMD's zijn tegenwoordig erg stevig (je moest eens weten wat voor een MISHANDELDE cores ik heb gezien). Je CPU wordt heet, en hij schakelt uit. Je weet: er is iets mis, en gaat het onderzoeken. Waarempel. Die koeler...

Bij intel daarintegen, verpruts je het, je gaat installeren, en denkt: het HOORT zo "snel" te zijn. Je speelt wat Quake 3, je tikt wat brieven, en denkt: ik ga eens benchmarken. Hmmm, wel erg traag in verhouding tot vergelijkend materiaal. Je gaat windows eerst re-installen, want je hebt vast een virusje of een spywaretje te pakken. Nee, niks. Nog sloom. Je maakt het onding open, en ziet: verhipt. Koeler fout. Hij had zichzelf teruggeklokt. Rotding.

Of: je bent lekker aan het overklokken, alleen het ding wordt maar niet/amper sneller hoe hoger je gaat. Blijkt: hij wordt zo heet door het OC-en hij loopt weer terug te klokken. Prommetje d'r op verhelpt dat.

• Laurenz
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 00:11:
[...]

Ik weet het, niet ingaan op domme flame posts, maar toch even rechtzetten voordat straks weer iedereen denkt: wat op GoT staat is waar, en die gast gebruikt wel HEEL veel leestekens, dus die is vast HEEL slim.:

Sinds de Thoroughbred, die gebakken is op 0,13micron, zijn de rollen in thermiekland AMD <--> INTEL een beetje omgedraaid. De Intel's zijn, zeker de 3.0 en de 3.2GHz modellen, erge heet hoofden. En welke "tweaker" kent nou niet de verhalen over de Prescott, waar je zo'n beetje je CV ketel voor de deur uit kan doen. Ik denk dat dit het hitte probleem wel dekt. Nu die thermische beveiliging.

Wat dat betreft is het bij AMD voor mijn idee VEEL beter gesteld dan bij Intel. Stel eens voor: je bouwt je AMD en je koeler monteer je, in je onwetendheid, verkeerd om. Het drukpunt op de koeler ligt naast de core, maar het ding overleeft het. AMD's zijn tegenwoordig erg stevig (je moest eens weten wat voor een MISHANDELDE cores ik heb gezien). Je CPU wordt heet, en hij schakelt uit. Je weet: er is iets mis, en gaat het onderzoeken. Waarempel. Die koeler...

Bij intel daarintegen, verpruts je het, je gaat installeren, en denkt: het HOORT zo "snel" te zijn. Je speelt wat Quake 3, je tikt wat brieven, en denkt: ik ga eens benchmarken. Hmmm, wel erg traag in verhouding tot vergelijkend materiaal. Je gaat windows eerst re-installen, want je hebt vast een virusje of een spywaretje te pakken. Nee, niks. Nog sloom. Je maakt het onding open, en ziet: verhipt. Koeler fout. Hij had zichzelf teruggeklokt. Rotding.

Of: je bent lekker aan het overklokken, alleen het ding wordt maar niet/amper sneller hoe hoger je gaat. Blijkt: hij wordt zo heet door het OC-en hij loopt weer terug te klokken. Prommetje d'r op verhelpt dat.
Precies.. :)
offtopic:
Ik wilde dr ook op in gaan alleen dat wat jij negeerde hield mij tegen ;)

• Teddy
offtopic:
zullen we nu maar eens een biertje nemen en wachten tot de TS zijn koelprut heeft gekocht?

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Teddy schreef op 29 december 2003 @ 00:26:
offtopic:
zullen we nu maar eens een biertje nemen en wachten tot de TS zijn koelprut heeft gekocht?
Proost :Y)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.