Kernel 2.4.23: RTL8139-C werkt, geen netwerk.

Pagina: 1
Acties:

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hoi.
Ik heb Linux Debian geinstalleerd op me werkbak, kernel 2.2.nogiets. Ik kwam erachter dat die kernel de helft van de drivers voor me machine niet had, dus heb ik een nieuwe kernel gehaald (2.4.23) die gecompiled, drivers voor alles erin geduwt, als module, danwel in de kernel.

Netjes ook de driver voor de rtl9139 gepakt (8139too) en toen erop gezet. Leuk. Netwerk doet et niet meer. af_packet vergeten mee te compilen. weer een nieuwe kernel gebakken en toen zou die het wel moeten doen volgens alles wat ik via google, danwel hier gevonden heb. maarnee:

De kaart werkt wel (volgens linux), hij krijgt netjes IRQ, auto-sencing zet hem op 10Mbit half-duplex (klote-hub) en hij schijnt gewoon te werken. In dit oude topic Linux: RTL8139 wel herkend, maar communiceert niet word ook een soortgelijk probleem aangekaart. Het verschil is dat het lichtje op de NIC en de hub beide aangaan. ifconfig bekeken. niets aan het handje, behalve dat ie geen DHCP IP krijgt. static doet het net zo hard niet. Enige wat me wel opvalt is dat per keer dat ik een IP probeer te krijgen met dhclient er bij "RX bytes:" steeds meer bijkomt.

Ik heb verscheidene topics afgestruint en gedaan, niets kunnen vinden. google geeft evenmin antwoord.

Het vreemdste is dat de kaart wel gewoon werkt onder kernel 2.2.nogiets met de oudere rtl8139 driver...

Sysspecs zijn:
AMD Athlon XP2000+, 512MB DDR
Asus A7V333
Realtek zit in PCI 5
GeForce 4 MX440 zit in AGP (schijnt PCI 1 te zijn)
verder nog een S3 kaartje in PCI 3

Owja, en bij het booten geeft ie nergens een foutmelding.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Dit ruikt naar een IRQ probleem. Potentieele dwarsliggers : ISA Bug&Pray, videokaarten, PCMCIA kaarten. Niet alle kaarten vinden een gedeeld IRQ even leuk, cat /proc/interrupts geeft een overzicht welke driver welke IRQ gebruikt.

• Fludizz
  • Niet online
hm... ik tik even over (handig zo'n laptop naast je werkbak)
code:
1
5:  184  XT-PIC  usb-uhci, eth0

USB deelt dus IRQ met eth0...

edit:
ik heb die kaart inmiddels alle vrije IRQ's laten nemen, maar et mag niet baten. ding werkt dan gewoonweg niet.

Edit2: heb nu de IRQ setting weer wegehaald maar nu doet ie beide bij Rx als Tx niets meer, blijft dus 0... verder van huis dan we eerst waren :| viel mee, na reboot weer zelfde als in het begin.

[ Voor 84% gewijzigd door Fludizz op 29-12-2003 01:13 . Reden: 5, niet 3 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

hmm..
niet om het een of ander, maar IRQ shareing hoeft eigenlijk geen probleem te zijn:
code:
1
 11: XT-PIC  usb-uhci, Texas Instruments PCI1420, Texas Instruments PCI1420 (#2), eth0

en dit is ook debian 3.0r2 met een 2.4.23 kernel, albeit met een 3com 3c556 miniPCi kaart.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Fludizz
  • Niet online
BackSlash32 schreef op 29 december 2003 @ 01:17:
hmm..
niet om het een of ander, maar IRQ shareing hoeft eigenlijk geen probleem te zijn:
code:
1
 11: XT-PIC  usb-uhci, Texas Instruments PCI1420, Texas Instruments PCI1420 (#2), eth0

en dit is ook debian 3.0r2 met een 2.4.23 kernel, albeit met een 3com 3c556 miniPCi kaart.
dat vermoede ik ook al omdat die kaart onder de oudere kernel wel werkte.
irritante is dat ik nog steeds geen oplossing ervoor heb gevonden... zit er nu al ruim een maand mee.

offtopic:
Maargoed, ik probeer morgenavond weer... ben nu zZzZ

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

BackSlash32 schreef op 29 december 2003 @ 01:17:
hmm..
code:
1

Ik zeg toch duidelijk dat niet ALLE drivers dit leuk vinden, ik zeg niet dat het een probleem is.Als de packetcounter op 0 blijft staan heb je in 95% van de gevallen een IRQ probleem. Het kan ook een kernel bug wezen, ik heb wel meer vreemde zaken gezien in 2.4.23 (oa een niet werkende ide-scsi hier).

TS : kun je eens een 2.4.22 uitpakken, je 2.4.23 .config in die dir copieeren, en dan :

code:
1
2
3
4
make oldconfig
make clean
make dep
make bzImage

en dan eens proberen of het met die kernel wel werkt ??

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ikheb thuis ook 2 (debian) bakken draaien met 2.4.23 erin waarvan 1 best vol zit met kaartjes waaronder 2 RTL8139 kaartjes en dat werkt prima. Ik weet alleen niet of deze ook IRQ's Sharen met andere kaarten. Probeer anders eens een ander pci-slot

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb Linux Debian geinstalleerd op me werkbak, kernel 2.2.nogiets. Ik kwam erachter dat die kernel de helft van de drivers voor me machine niet had, dus heb ik een nieuwe kernel gehaald (2.4.23) die gecompiled, drivers voor alles erin geduwt, als module, danwel in de kernel.

Netjes ook de driver voor de rtl9139 gepakt (8139too) en toen erop gezet. Leuk. Netwerk doet et niet meer. af_packet vergeten mee te compilen. weer een nieuwe kernel gebakken en toen zou die het wel moeten doen volgens alles wat ik via google, danwel hier gevonden heb. maarnee:
Aangezien je zegt dat die kaart het wel doet met een oudere kernel/driver is hij hardware matig dus OK. Blijft dus over: jouw kernel ;)
Even een paar dingetjes: je kan een aantal opties in de 8139too compilen, die staan standaard uit en dan werken al mijn realtekjes goed. Heb jij daar toevallig iets aangezet?

Als dit allemaal goed is gok ik dat er een of andere item in "Network Options" niet goed is. Maar welke...

Wat ik heb gedaan is de debianized sourcetree van 2.4.23 gedownload (van de backports.org website: http://www.backports.org/...ody/kernel-source-2.4.23/), daar de configfile van een unstable/2.4.22 ingezet, toen make xconfig gedaan (paar dingetjes veranderd zoals himem support en smp), toen gesaved.
Toen met de make-kpkg een kernel gebakken en geinstalleerd.
Dan heb je een debianized 2.4.23 kernel (met initrd enzo). Die doet het prima.
Het voordeel hiervan is dat alle mogelijke modules gecompiled worden (sommigen vinden dit een nadeel omdat compilen erg lang duurt) en goed werken.

Zie eerdere threads hier over kernels op debian.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Misschien maar een stom idee hoor.... maar je hebt toch wel DHCP meegecompileerd in de kernel... (of los geinstalleerd, als dat kan... ik heb weleens geupgrade naar dhcpd3client, maar toen had ik al wel een DHCP in de kernel zitten).

Da's eerste idee.
2e idee: Ik heb dit ook eens gehad (dan met een 3c509). DHCP scheen gewoon goed te werken etc, maar deed het dus niet. Toen heb ik dus dchp3client geinstalleerd, en het probleem verdween, ik kreeg netjes een IP.

[disclamer]
Ben nieuw in linux, ga in op mijn posts me mate
[/disclamer]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Fludizz
  • Niet online
Probleem opgelost... ik heb uit frustratie gekeken naar de "make menuconfig" van me laptop en de networking options en de settings voor me Cisco 350 wlan overgenomen. toen af_packet niet als module, maar in de kernel gestopt, recompilen en rebooten. nu doet ie het.

mijn dank is groot voor het op weg helpen. Als er niet was gezegt dat ik misschien een verkeerder network option had meegecompiled had ik hier nooit aan gedacht.
Pagina: 1