Toon posts:

Dual monitor en ATI issues: Redhat 9

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mwah ik ben een aardige linux newbie maar ben al aardig ver gekomen kheb 2 distro's erop staan en ze lijken goed te werken op een paar kleine dingen na.

Als ik onder redhat kies om de ati driver te installeren voor mijn r9700, dan gaat de installatie goed maar zodra ik opnieuw opstart krijg ik allerlei xfree errors, wat dus duideljk komt door door de ati driver. Ik heb de juiste versie gekozen van de ati driver (voor xfree 4.3.0). Hierna krijg ik Redhat dus niet meer aan de praat re-install was voor mij enigste optie :/

Het volgende probleem is dat mijn beeld zwabbert alsof ik naar 50hz kijk. Ik heb 2 tft schermen, en ik heb het ingesteld op 60hz. Maar het lijkt alsof het schermen in 75hz draait, wrm ? omdat als ik in windows me tft op 75hz zet krijg ik het zelfde effect dus vandaar. Ik heb alle mogelijk instellingen geprobeerd kwa refreshrate maar het mocht niet baten.

Dan het laatste probleem/vraag hoe activeer ik dual screen in red hat 9 ?

Ok dat waren de 3 vragen :P

Specs:

Redhat 9 + alle updates
p4 2,53ghz
p4p800 asus
4x512mb ddr 333mhz
club3d 9700np
Realtek 8139 10/100 nic
3x80gb en 1x40gb intern en 80gb extern usb2.0 drive (maxtor)
Soundblaster Audigy 2 NX (werkt niet geen drivers voor :()

Verwijderd

Heb je na de ati-driver installatie fglrxconfig wel gedraaid?
Met dat script kan je namelijk o.a. dualhead,clonemode ect. instellen,ook de refreshrates komen voorbij..

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2003 23:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 23:39:
Heb je na de ati-driver installatie fglrxconfig wel gedraaid?
Met dat script kan je namelijk o.a. dualhead,clonemode ect. instellen,ook de refreshrates komen voorbij..
Nee dat heb ik niet gedaan ik was hiervan niet op de hoogte, hmm vast ergens over heen gelezen ik ga het eens proberen ! Maar goed ik moet eerst de probs met de drivers zelf oplossen natuurlijk ander kom ik ook niet echt ver :P

Verwijderd

Om de driver goed te installeren heb je de kernelsource nodig,kijk dus of je die hebt in /usr/src.
Je kan de fglrx module ook zelf maken door /lib/modules/fglrx/build_mod/make.sh te runnen,
en vervolgens /lib/modules/fglrx/make_install.sh.
Dan fglrxconfig en x-restarten.
Werkt het dan nog niet,kijk of fglrx is geladen als module (lsmod).
Een kijkje in /var/log/XFree86.log zou ook wel eens verhelderend kunnen werken.

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-02 11:20
Bij het downloaden van de driver staat toch echt duidelijk een 'installation tips' bestandje.
http://www2.ati.com/drivers/linux/readme0328.txt

Ook als je de driver hebt geinstalleerd met RPM komt toch echt de melding dat je fglrxconfig moet runnen.

--edit--
Voor je soundblaster Audigy 2 kaartje --> http://opensource.creative.com/

[ Voor 18% gewijzigd door a casema user op 29-12-2003 11:15 ]

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Verwijderd

Topicstarter
Ok thanks mannen ik ga daar vanavond eens mee aan de slag 8)
--edit--
Voor je soundblaster Audigy 2 kaartje --> http://opensource.creative.com/
Jammer ik heb een usb audigy en daar werken ze nog niet voor :'(

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 17:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok mensen :P

Ik heb voor de zekerheid eerst een schone red hat installtie aangelegt , nou dat ging zonder probs. Ok in de eerste boot in redhat installeer ik de ati 3.10 drivers. Daarna run ik dus die fglrxconfig en stel naar mijn weten alles goed in. Kheb alles dubbel gechecked en alles stond ok.

Ok dan save ik dat en reboot ik de pc, dan vervolgens krijg ik een text login vanplaats een GUI (Kan dat zijn omdat xfree server niet wil starten :?) , naja ik log dan in en vervolgens krijg ik dit te zien: [root@localhost root]# :?

Naja dan ben ik het dus ff kwijt :P

Maar goed ik dacht van ik zal wel ergens een fout hebben gemaakt en heb red hat opnieuw geinstalleerd. Vervolgens dat confiig script weer opnieuw gedraaid , saven, booten, en helaas weer het zelfde resultaat :'(

Wie geeft mij een schop in de goede richting ? :)

Verwijderd

startx werkt niet?,fglrx module geladen?
wordt er in de logfiles nog iets nuttigs geblaat?
meer info please.

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-02 11:12

FCA

Als je xinerama probeert te draaien op je dualhead en 3d acceleratie (DRI): vergeet het maar. Kan niet.
Dus, DRI uitschakelen, of xinerama uitschakelen. Je schijnt wel 1 grote desktop te kunnen krijgen (met 1 framebuffer) maar dat geeft weer andere problemen. Ik heb dat nooit geprobeerd.

Geef anders even je /var/log/XFree86.0.log (een link ernaar ofzo) dan kunnen we wat zinnigers zeggen.

Verandert z'n sig te weinig.

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 22:12:
Ok mensen :P

Ik heb voor de zekerheid eerst een schone red hat installtie aangelegt , nou dat ging zonder probs. Ok in de eerste boot in redhat installeer ik de ati 3.10 drivers. Daarna run ik dus die fglrxconfig en stel naar mijn weten alles goed in. Kheb alles dubbel gechecked en alles stond ok.

Ok dan save ik dat en reboot ik de pc, dan vervolgens krijg ik een text login vanplaats een GUI (Kan dat zijn omdat xfree server niet wil starten :?) , naja ik log dan in en vervolgens krijg ik dit te zien: [root@localhost root]# :?

Naja dan ben ik het dus ff kwijt :P
Ben je het kwijt bij het zien van de console? :+
Ik zou allereerst met je gewone login inloggen ipv root. Daarna startx intikken en kijken of het lukt of dat er een foutmelding is indien er een melding is deze svp vermelden. Verder kan je ook de 3.70 drivers proberen die zijn vers van de pers maar ik denk niet dat de driver het probleem is.
Pagina: 1