Toon posts:

Geen geluid meer sinds Linux kernel 2.6.0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op mijn laptop (HP ze5400) vorige week kernel 2.6.0 gecompileerd. Het draait goed. Alles werkt, behalve het geluid. Dit werkte in 2.4.23 wel. Het gekke is dat dat nu ook niet meer werkt met 2.4.23 sinds ik een keer in 2.6.0 heb geboot.

lspci laat dit zien:
code:
1
00:06.0 Multimedia audio controller: ALi Corporation M5451 PCI AC-Link Controller Audio Device (rev 02)

Het is dus een ALi M5451 chip.

De drivers worden tijden het booten van de kernel geladen:

code:
1
2
3
Trident 4DWave/SiS 7018/ALi 5451,Tvia CyberPro 5050 PCI Audio, version 0.14.10h, 18:50:01 Oct  9 2003
PCI: Enabling device 00:06.0 (0005 -> 0007)
trident: ALi Audio Accelerator found at IO 0x1000, IRQ 5

Tot zover ziet het er allemaal goed uit, totdat ik een geluidsbestand (bijv. MP3) ga afspelen. Er is dan niks te horen. De volume controller in Gnome staat op mute en dan is niet te veranderen. Zodra ik het van mute afhaal springt het gelijk weer terug.

Ook krijg ik de melding dat de device /dev/sound/mixer niet bestaat, dat klopt, want het is bij mij (Debian) /dev/mixer. Na het maken van een symlink van /dev/mixer naar /dev/sound/mixer krijg ik de melding dat /dev/mixer niet gevonden kan worden.

Dat is erg vreemd, want:
code:
1
2
debian:/dev/sound# ls -sla /dev/mixer
   0 crw-rw----    1 root     audio     14,   0 Mar 14  2002 /dev/mixer

Alle gebruikers hebben dit probleem, ook root. De gebruiker waarmee ik op het systeem werk zit in de groep audio.

Heeft iemand een idee wat 2.6.0 gedaan kan hebben waardoor dit probleem is ontstaan?

Verwijderd

2.6 gebruikt alsa ipv oss (oss kan nog wel gebruikt worden) dus probeer de alsa plugin van xmms eens aan te zetten en dan een mp3tje af te spelen.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem gehad onder gnome met kernel 2.6.0, modprobe snd-oss-pcm was de oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 22:48:
2.6 gebruikt alsa ipv oss (oss kan nog wel gebruikt worden) dus probeer de alsa plugin van xmms eens aan te zetten en dan een mp3tje af te spelen.
Ik heb zojuist de Alsa drivers in de kernel gecompileerd. Dan werkt het goed. Misschien was het probleem wel dat in de vorige 2.6.0 kernel die ik heb gecompileerd zowel de OSS als ALSA drivers aanwezig waren.

Het probleem is in ieder geval opgelost.
Bedankt!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 15:15

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Vraag ik me alleen nog steeds af hoe het kan dat als je eenmaal een keer in 2.6 geboot bent, het geluid in 2.4.23 niet meer werkt. Ik heb dat probleem namelijk ook. Ik boot dan wel niet meer in 2.4.23, maar dat is het punt ff niet. ;)

Vroeger, toen ik 2.6.0 nog niet had, werkte het geluid like a charm. Als ik dus in 2.6.0 boot, dan werkt het geluid nu ook perfect. Als ik alleen nu vervolgens naar 2.4.23 boot, dan werkt het geluid niet. Als ik dan 2.6.0 "clean" en 2.4.23 opnieuw compileer, dan werkt het geluid in 2.4.23 weer. Enz. Nu draai ik toch full-time 2.6.0 dus het is geen probleem meer, alleen vroeg ik mij af wat de oorzaak van was. Is dat omdat op systeem-niveau Alsa en OSS elkaar nogal in de weg kunnen zitten?

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.