Nikon CP 5000 hotpixel probleem

Pagina: 1
Acties:

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik heb search en google gezocht voor mijn volgende probleem.

Ik heb 1 maand Nikon CP 5000 en had nog niet veel fotos geschoten hiermee. Maar ik was deze week nog op vakantie in Frankrijk en wilde een paar nightshots maken.

Nikon CP 5000 staat bekend dat ie veel ruis en hotpixels weergeeft wanneer je iso waarde boven 200 gebruikt.

Maar probleem is ... er zijn ontzettend veel hotpixels zelfs als ik er foto maak met iso waarde van 100.

Ik heb volgende geprobeerd.

ISO AUTO/F2.8/Shuttle Speed 8 sec = stuk of 30 hotpixels
ISO 100/F2.8/Shuttle Speed 8 sec = steeds zelfde verhaal dus ook met andere iso waarden zoals 200,400 en 800.

Ik ben op zoek geweest naar oplossing en vond een site met een remapping programma CCD defects reader ( http://e2500.narod.ru/ccd_defect_e.htm )

uiteraard heb ik mijn Nikon erop geprobeerd en hij vond 512 defects pixels... maar na remapping(zie site) zouden die defect/hotpixels verdwijnen zijn maar als ik via dat proggie test dan geeft weer aan dat er 512 defecte pixels zijn. Ik las her en der dat aantal mensen pixel problemen hebben opgelost door deze proggie te gebruiken....zelfs een iemand postte dat je camera 5 min in diepvries moest leggen.

Is er uberhaupt een oplossing? behalve via softwarematig die hotpixels weg te halen? En ja ik las ook dat hotpixels gevoelig waren voor lage temp...toen ik daar was... was het rond -10 graden... zou dit invloed gehad hebben? Zo ja waarom zie ik nog steeds hotpixels terwijl ik in Nederland ben ( kamertemp)

Lucky Goldstar

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 17:46
Elke camera heeft hotpixels, en ze worden overal software matig weggewerkt. Standaard zijn alle hot pixels 'geremapped', maar soms is dat niet zo, en ben je dus aangewezen op die CCD Defects Remapper, die als het goed is het probleem zou moeten oplossen. Trouwens, zie je de hot pixel alleen op je schermpje of komen ze ook daadwerkelijk op de foto's? Bij mijn vader's camera zie je de hot pixel namelijk wél op het schermpje, maar niet op de foto's zelf.

Overigens heeft mijn Nikon Coolpix 2100 ook 512 hot pixels, volgens mij stopt 'ie met tellen bij 512 :+. Beetje vaag, maar goed.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:25

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Als je echt 512 kapotte pixels hebt (dat zijn dus dode/hete (sub)pixels) dan zou ik terug gaan met de camera. Misschien is het zlefs zo dat je een tweedehands hebt waarbij de vorige eigenaar hem om dezelfde reden heeft terug gebracht en ze hem nu aan een ander hebben gegeven in d ehoop dat je het niet (op tijd) door zou hebben.

Plaats anders eens een link naar een foto van je camera met de vermelding van je belichtingsinstellingen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 17:46
Johnny schreef op 28 december 2003 @ 22:26:
Als je echt 512 kapotte pixels hebt (dat zijn dus dode/hete (sub)pixels) dan zou ik terug gaan met de camera. Misschien is het zlefs zo dat je een tweedehands hebt waarbij de vorige eigenaar hem om dezelfde reden heeft terug gebracht en ze hem nu aan een ander hebben gegeven in d ehoop dat je het niet (op tijd) door zou hebben.

Plaats anders eens een link naar een foto van je camera met de vermelding van je belichtingsinstellingen.
Zoals gezegd: elke camera heeft foute pixels, alleen worden die softwarematig weggewerkt (8>.

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Topicstarter
Na remapping zie ik mijn hotpixels veel minder ...allleen als ik veel zoomt dan zie ik iets vaags

Lucky Goldstar