[ICS] Wel internetverbinding, niet pingen

Pagina: 1
Acties:

• hannos
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-02 13:54

hannos

pardon me

Topicstarter
Hier thuis heb ik twee computers verbonden met elkaar via een switch (standaard SVEC 10/100mbit ding) waarvan ik vandaag één heb ingesteld als server voor de internetverbinding.

Het vreemde hiervan is dat na het instellen ik op de andere computer wel via de server kan inbellen en kan internetten, maar bestanden delen, pingen etc. werkt allemaal niet.

Hier een aantal gegevens:

PC1: Server WinXP Pro SP1
Vast IP: 192.168.0.1
DHCP server en geeft PC2 een IP
ISDN inbelverbinding geshared
Bestanden delen staat aan, zelfde voor Client voor MS-netwerken, QoS pakketplanner en TCP IP protocol
Ik heb hier die wizard op gedraaid van netwerk maken en dus ICS geinstalleerd.

PC2: ook WinXP Pro SP1
Dynamisch IP gekregen van DHCP PC1 (hij krijgt dus goed IP + gateway)
Instellingen hiervoor staan dus op automatisch verkrijgen.
Maakt verbinding met internet, ik kan dus e-mailen, browsen gamen etc.

Wat ik niet kan is:
pingen naar PC1: Foutcode 65. (iets met firewall terwijl ik alle beveiliging UIT heb op het moment)
pingen van PC2 vanaf PC2: Foutcode 65. (dus op PC2 pingen naar mezelf)
pingen van PC1 naar PC2: Time-out
pingen van PC1 naar PC1: gaat goed

Bekabeling + switch werkt. Het heeft altijd gewerkt met normaal netwerk zonder internet delen. Pas toen ik internet ging delen kreeg ik deze problemen.

Wat ik heb geprobeert is:
- FAQ doorgelezen en nogmaals gecheckt >> ik deed volgens de FAQ alles goed
- op de server (PC1) opnieuw Windows geinstalleerd
- op PC2 netwerkkaart verwijderd en opnieuw geinstalleerd + ingesteld (opnieuw windows is hierbij geen optie)
- Firewall, antivirus, alles staat uit (ook standaard XP firewall)

Wie kan mij helpen aub?! Ik snap er niets meer van...

Verwijderd

Als je niet eens je eigen netwerkkaart kan pingen op het ingestelde of door dhcp toegewezen ipadres dan zit er echt iets niet goed in die pc. Een oorzaak daarvoor zou idd een firewall of anti-virus software kunnen zijn.. Gebruik je mcaffee toevallig?

Wat wel erg vreemd is is dat je wel kunt internetten over deze zelfde netwerkkaart. Gebruik je hiervoor een proxy (server1) of gaat dit direct over de switch naar de isdn router die ook als gateway voor de 2e pc draait?

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
probeer eens in een commandprompt: arp -d
en probeer nog eens te pingen...

anders:

stel PC2 eens in met een vast ip adres, bijvoorbeeld het volgende:

IP: 192.168.0.2
netmask: 255.255.255.0
gateway: 192.168.0.1
DNS1: (van je provider)
DNS2: (eventueel 2e dns van je provider, of leeg laten)

Als ik maar een beetje kan computeren

• hannos

hannos

pardon me

Topicstarter
DefaultUser schreef op 28 december 2003 @ 21:52:
probeer eens in een commandprompt: arp -d
en probeer nog eens te pingen...

anders:

stel PC2 eens in met een vast ip adres, bijvoorbeeld het volgende:

IP: 192.168.0.2
netmask: 255.255.255.0
gateway: 192.168.0.1
DNS1: (van je provider)
DNS2: (eventueel 2e dns van je provider, of leeg laten)
Dat command arp -d helpt niets. Hij geeft nog steeds Foutcode 65. Vast IP heb ik al geprobeert maar ICS pakt alleen DHCP adressen. Bovendien zou ik dan als DNS m'n server moeten nemen (192.168.0.1) dit heb ik al geprobeerd en dit werkt niet.

@Meph:
McAffee gebruik ik niet. Ik gebruik Norton Antivirus 2004. Maar zowel alle firewalls als Norton heb ik uitgeschakeld. Ik werk op het moment dus zonder enige firewall of anti-virus.

Verder heb ik helemaal geen proxy oid, ik gebruik alleen ICS gateway.

[edit]
ook heb ik al geprobeert zonder gatway en DNS te werken (gewoon netwerk dus) maar dit veranderd helemaal niets
DNS name is server.mshome.net en gamepc.mshome.net door deze te pingen veranderd er ook helemaal niets.

Het vreemde is dus dat ik wel kan internetten en niet kan netwerken (print/file sharing).

En verder het heeft in het begin wel heel even gewerkt, daarna niet meer. En alle instellingen lijken goed te staan!

[ Voor 20% gewijzigd door hannos op 29-12-2003 00:49 ]

• hannos

hannos

pardon me

Topicstarter
Het probleem heb ik zojuist opgelost, na twee vrije dagen aan het prutsen geweest te zijn heb ik op de Microsoft site de tip ontdekt om Zonealarm te deinstalleren.

Uiteraard had ik Zonealarm uitgeschakeld, het draaide helemaal niet! Maar toch gooide dat roet in het eten. Na Zonealarm volledig van de PC verwijderd te hebben werkt alles als een zonnetje, file- en printersharing is nu geen probleem meer!

Het probleem wat ik nu nog wel heb is om het geheel alsnog goed te beveiligen. Zonealarm werkte wat dat betreft prima alleen zal ik denk ik nu iets voor de server moeten verzinnen.

Ik wou jullie de oplossing niet onthouden, maar het is dus opgelost :) .

[edit]
Voor alle duidelijkheid: Zonealarm was dus op PC2 geinstalleerd.

[ Voor 6% gewijzigd door hannos op 29-12-2003 01:14 ]