[FreeSCO] krijg geen IP toegewezen van @home

Pagina: 1
Acties:

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hoi,

ik heb sindskort @Home en wil nu Freesco gaan gebruiken. Ik heb het op floppy gezet enzo, het start ook allemaal, en toen heb ik het geconfigureerd met de hulp van dit topic:
http://forums.freesco.org...cd350e6a06d4070fe77c258b3

het probleem is alleen dat Freesco geen IP krijgt van @home en er zijn DNS problemen geloof ik. ik krijg deze meldingen:

Waiting for DHCPOFFER on eth0... Failed/Delayed
Starting DNS... dnsmasq: bind failed: Address already in use XXXX
Adding default route... Failed/Delayed

ik heb de nic van @home in de freesco-pc (RTL 8139) en 2x een 3com 509b ISA.

ik heb verder ook echt geen idee waar ik het zoeken moet, omdat ik een newbie ben qua freesco en linux.

owja, als ik een XP-pc verbind met de Freesco-pc (dus via 1 van die 509b's) dan krijgt Freesco wel een IP toegewezen, alleen is dit dan een 192.168.*.* nummer...

wat moet ik in godsnaam doen om het werkend te krijgen?

[ Voor 3% gewijzigd door mjszwo op 28-12-2003 19:54 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

owja, als ik een XP-pc verbind met de Freesco-pc (dus via 1 van die 509b's) dan krijgt Freesco wel een IP toegewezen, alleen is dit dan een 192.168.*.* nummer...
kan het niet zo zijn dat je de instellingen voor de nics hebt omgedraait.
of de kabeltjes er verkeerd om in hebt gestopt.
wissel de utp kabels eens om.

Verwijderd

@home wil een domeinnaam meegestuurd zien met je DHCP request, namelijk het cc12345-a nummer.
Dit moet je op de een of andere manier nog regelen in je config voordat je een IP krijgt toegewezen.

• mjszwo
  • Niet online
damster schreef op 28 december 2003 @ 19:56:
[...]

kan het niet zo zijn dat je de instellingen voor de nics hebt omgedraait.
of de kabeltjes er verkeerd om in hebt gestopt.
wissel de utp kabels eens om.
nee dat zit allemaal wel goed :)
@home wil een domeinnaam meegestuurd zien met je DHCP request, namelijk het cc12345-a nummer.
Dit moet je op de een of andere manier nog regelen in je config voordat je een IP krijgt toegewezen.
dat CC12345-a nummer heb ik als hostname van de Freesco bak opgegeven, dat is toch wat je bedoelt?

[ Voor 36% gewijzigd door mjszwo op 28-12-2003 19:59 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Caponi schreef op 28 december 2003 @ 19:58:
[...]

wissel ze toch eens om, eth0 kan ook de interne interface zijn en eth1 de externe

A wise man's life is based around fuck you

• jevn
  • Niet online
Caponi schreef op 28 december 2003 @ 19:58:
[...]

weet je dat zeker? ergens heb ik eens gelezen (en ervaren d8 ik ook maar dat is al lang geleden) dat freesco de nic's wel eens wil verwisselen.

• mjszwo
  • Niet online
maar de @home nic is PCI en de andere 2 zijn ISA, en bij die laatste 2 moest ik I/O adressen en IRQ's opgeven (die ik heb gevonden via zo'n 3com config tooltje)

en in de Freesco handleiding staat dat eth0 altijd als de externe verbinding wordt gebruikt.

maar ik moet nu dus proberen om de @Home utp-kabel in 1 van de 509b's te stoppen en kijken of ie dan wel een ip krijgt? of begrijp ik het nou helemaal verkeerd?

• jevn
  • Niet online
ja caponi, dat wordt bedoeld

• mjszwo
  • Niet online
jevn schreef op 28 december 2003 @ 20:06:
ja caponi, dat wordt bedoeld
gaat ik effe proberen :)

edit:
het werkt!! nu krijgt ie wel een ip! :)

maar hoe krijg ik Freesco nou zo ver dat hij de @Home nic gaat gebruiken?

[ Voor 112% gewijzigd door mjszwo op 28-12-2003 20:35 ]

• mjszwo
  • Niet online
@home nic (eth0):
i/o= 0
irq= 0

3c509b (eth1): (die dus een ip toegewezen kreeg van @home)
i/o= 0x210h
irq= 5

3c509b (eth2):
i/o= 0x300h
irq= 10

in welke volgorde moet ik dit nou instellen?

die realtek op eth1? alleen ligt alles dan open en bloot qua beveiliging want de externe verbinding moet via eth0 lopen volgens de freesco handleiding.

Verwijderd

Als je PCtje wel een HD heeft dan zou ik ook eens een kijkje nemen naar www.Smoothwall.org simpel in te stellen en je kunt via de browser alles mooi instellen en beheren.

O, jouw freesco probleem ...
Het is meestal de bedoeling dat op eth0 je WAN verbinding binnen komt en op eth1 een eventueele internet server (iets mindersafe poort 80 staat immers open)en op je eth2 je veilige binnen netwerk (LAN).

Dus op eth0 krijgje een ip van @home en de rest mag je zelf instellen! waarbij eth1 en eth2 wel in een andere range moeten zitten.

succ6
Pagina: 1