Een paar afwegingen voor de kenners

Pagina: 1
Acties:
  • 29 views sinds 30-01-2008

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-07 08:57

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik heb een paar korte vragen voor de kenners hier, dit betreft een upgrade van mijn lanparty pc.

• Wat is goedkoper, een Pentium 4 met zo simpel mogelijk mobo, of een AMD van dezelfde snelheid met eveneens het meest simpele mobo?
Ik heb zelf een pci geluidskaart en nic en heb eigk alleen USB nodig, zijn Intels en AMD eigenlijk van vergelijkbare snelheid te halen?

• Als ik een boxed CPU koop, hoe hoog is de totale toren die de CPU plus standaard heatsink etc. op het mobo maakt - op de cm afgerond, en maakt dit nog verschil voor Intel of AMD?
Dit ivm. de voeding, die praktisch naast de cpu huist en weinig ruimte biedt.

• Ik heb een Powerman 235w. voeding, die mijn PIII prima trekt, moet ik voor een P4 of een snelle AMD een andere voeding kopen?
Ik had gehoord dat Pentium 4 een speciale voeding gebruikt...

• Uit een lijst mobo's op een site als Asus.com - hoe vind ik daar ooit het goede moederbord...[
...zonder alle moederborden uit de lijst te gaan afspeuren op de gewenste eigenschappen? Kan ik adhv de code van het mobo wat ontcijferen?

• Wat betekent SiS in tegenstelling tot Intel in zo'n codenaam?
Kan ik ergens aan herkennen of het moederbord voor een Intel processor is, voor een AMD, of zijn er nog andere merken?

Op de Asus site ben ik al compleet de weg kwijt en wil nu maar alle mobo's gaan doorzoeken, maar als ik vooraf al een beetje het kaf van het koren kan scheiden zou dat geweldig zijn.
Alvast bedankt... voor het slotje? *vreest

[ Voor 4% gewijzigd door Dark Blue op 28-12-2003 19:47 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-08 19:36
ff snel:
1) zo goed als zeker is een AMD + simpel socket A mobo het goedkoopste :)
2) moeilijk te zeggen, niet alle procs worden met dezelfde boxed coolers geleverdt
3) een PIV heeft alleen een speciale aansluiting extra vlakbij de socket, een soort vierkante molex met 2x 12V + 2x aarde (zie ook de search :) )
een iets zwaardere voeding is echter wel aan te raden
4) simpel, er staat meestal bij voor welke socket deze bedoeld zijn :)
zo zijn de A- serie van asus allemaal voor Socket A procs, en de P- serie voor de Pentuims van Asus (ff snel globaal genomen)
5) SiS is ook een chipset van mobo's

ietsje uitgebreider:
1) neem een AMD + simpel socket A plankje. AMD's zijn namelijk meestal iets sneller in games
2) zie hierboven
3) zie hierboven + die extra aansluiting zorgt voor een stabieler voltage dacht ik en de PIV trekt hier wat extra power uit
4) zie hierboven + BalusC heeft daar volgens mij een hele mooie site over :)
5) Wat vinden jullie van SiS

[ Voor 30% gewijzigd door Crash op 28-12-2003 20:08 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Da's een hoop vragen, en de antwoorden zijn in veel gevallen afhankelijk van persoonlijke smaak...
Als ik een boxed CPU koop, hoe hoog is de totale toren die de CPU plus standaard heatsink etc. op het mobo maakt - op de cm afgerond, en maakt dit nog verschil voor Intel of AMD?
Intel: zie datasheets op http://www.intel.com/desi...c_procp4p+prod_datasheet&
Ik heb een Powerman 235w. voeding, die mijn PIII prima trekt, moet ik voor een P4 of een snelle AMD een andere voeding kopen?
Ik had gehoord dat Pentium 4 een speciale voeding gebruikt...
De P4 heeft iig een extra 4 polige aansluiting (2x +12V, 12x ground) nodig. Daarnaast moet de voeding in staat zijn meer vermogen op de 12V te leveren dan bij eerdere CPU's.
Uit een lijst mobo's op een site als Asus.com - hoe vind ik daar ooit het goede moederbord...
...zonder alle moederborden uit de lijst te gaan afspeuren op de gewenste eigenschappen? Kan ik adhv de code van het mobo wat ontcijferen?
Waarom niet gewoon informeren bij je favoriete dealer welk mobo een beetje betaalbaar is én voldoet aan je eisen? Je kan wel op de Asus site je favoriete bordje uitzoeken, maar je loopt dan wel de kans dat nou net dát bordje hier in Nederland moeilijk aan te komen is.
edit:
IME werkt het vaak het makkelijkste als je voor jezelf een budget vaststelt waarbinnen je wil blijven bij de aanschaf van een onderdeel/systeem. Neem jezelf een maximumbedrag voor en zoek daarin het beste mobo dat je kunt vinden.
Wat betekent SiS in tegenstelling tot Intel in zo'n codenaam?
Codenaam? Wat bedoel je precies? Ik vermoed dat je de chipset bedoelt. Er zijn verschillende bedrijven die chipsets maken, waaronde Intel en SiS (maar natuurlijk ook Via en NVidia).
Kan ik ergens aan herkennen of het moederbord voor een Intel processor is, voor een AMD, of zijn er nog andere merken?
Het móet je welhaast zijn opgevallen dat op de sites van alle mobo-fabrikanten zeer duidelijk staat aangegeven voor welk type cpu een mobo geschikt is. Een beetje zelfstudie kan hier geen kwaad!

[ Voor 7% gewijzigd door koraks op 28-12-2003 20:02 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06
Ik neem aan dat je gewoon een ATX kast hebt? Zo ja, dan hoef je je geen zorgen te maken om boxed HSF afmetingen, dat past altijd wel.

Voor P4's en ook al veel AMD borden is een ATX PSU met de 12V 4pins stekker wel vereist ja (zijn alle recente fatsoenlijke PSU's van voorzien).

Wat de Asus site betreft, je moet zo te werk gaan: 1: welke socket neem ik (Socket A voor AMD XP, Socket 754 voor AMD Athlon 64 en Socket 478 voor P4) 2: welke chipset wil ik en dan kom je tot een paar mogelijkheden welke je gewoon aanklikt en bekijkt of ze je bevallen (welke on-board features heb je nodig, welke niet). Hou hier gelijk de pricewatch naast en je weet gelijk hoeveel het grapje je gaat kosten. That's it in feite :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08 08:25
Dit zijn inderdaad een hoop vragen en de antwoorden zijn in alle gevallen te vinden met behulp van de search en wat rondzoeken in de specificaties van de producenten.

Dus snel naar de pricewatch om de prijzen op te zoeken en daarna naar de website van de producent.

-

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-07 08:57

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ah, het is me al een stuk duidelijker geworden.

- Ik heb dus geen ATX kast, maar een klein AT kastje waarin alles heel dicht op elkaar zit.
- Op aanraden van Crash-Override zal ik eens naar een simpele AMD met een Socket-A mobo gaan kijken.
- Ik denk dat ik toch naar mn favo pc-zaak toe ga, en het ze daar voorleg. Lekker, want dan schuif ik hen eigenlijk het probleem in de schoenen, maar ik weet er zelf zo weinig van.
En ik weet niet echt of ik ze kan vertrouwen op het uitzoeken van écht de goedkoopste hardware, hoewel ik het natuurlijk allemaal kan opschrijven en dan in de pricewatch kan gaan vergelijken.
- Ook Abbadon erg bedankt, jij somt het zo op van welke socket bij welke cpu, maar echt, daar heb ik geen kaas van gegeten.

Tot zover bedankt!!! :)
waarmee, denken ze dan, dit is toch allemaal gesneden koek...ja, voor jullie ja!

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Azer
  • Niet online
Als je een AMD processor koopt en je gebruikt hem vooral voor LAN's moet je wel zorgen voor goede koeling. Ik heb heel vaak AMD's gezien die te warm worden op LAN's.

• AJ1815
  • Laatst online: 15-08-2021
Ik lees dat het je om een upgrade van je huidige LAN-party PC gaat... Misschien is dit topic: "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" deel 6 dan iets voor jou...

Op deze site helpen een aantal mensen die er wel (een beetje) kaas van hebben gegeten met adviezen omtrent je upgrade... Dus ik denk dat ik je in dit topic snel zal tegenkomen!!! Meldt daar wel precies welke hardware (met name je kast) je nu hebt, dan kunnen wij je het beste helpen!!! Succes in ieder geval!!!

[ Voor 17% gewijzigd door AJ1815 op 28-12-2003 20:54 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 22:43
En dat nieuwe bord+processor wil je in je oude AT kast proppen?
Succes met boren en zagen!

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Dark Blue schreef op 28 december 2003 @ 19:46:
Alvast bedankt... voor het slotje? *vreest
Dark Blue zouden zo toch nooit een slotje geven? O-)

*checkt post history met Dark Blue als topicstarter*
Tenzij je domme vragen stelt... :X ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

zetje01 schreef op 28 december 2003 @ 20:56:
En dat nieuwe bord+processor wil je in je oude AT kast proppen?
Succes met boren en zagen!
Je weet wat ze zeggen, met een hamer past alles.

Op zich past een ATX wel in een ATX kast met een beetje passen en meten.

Dark Blue, als ik jou was zou ik eens gaan kijken naar een nforce based mobo. Ding heeft practisch alles onboard wat je nodig hebt (firewire, lan, usb2, geluid, gameport) en is een van de snellere planken die er zijn (zeker als je hem als lanparty bak gaat gebruiken is dat geen slecht idee).

Houd er ook rekening mee dat niet alleen bij P4s je de extra connector nodig hebt. Op mijn nforce plank bijvoorbeeld heb ik er ook eentje nodig om de cpu zelf te voeden.
235W is echt te weinig als je stabiel wil draaien. 300watt is toch wel aan te raden (en dan een degelijk merk als Antec oid, en geen Qtec/Sweex prut).

Zelf draai ik op (uiteraard) een gigabyte plank. imho het beste wat je voor die prijs kunt krijgen. Kijk eens in het gigabyte nforce 2 ervaringen topic [rml][ Ervaringen] Gigabyte nForce2 based borden[/rml]

P4s zijn helaas erg aan de prijs als je kijkt naar de cpu, maar er zitten nogal wat goedkope planken tussen die heel acceptabel zijn (laatst een P4 plank gekocht voor 65€ en ding had veel onboard (geluid, gameport, USB2.0, firewire).
een AMD is vaak goedkoper voor een vergelijkbare snelheid, maar nu zijn de nforce 2 plankjes weer iets duurder. Zelf zou ik gaan voor een AMD bak (desnoods met een duron 1600 die je overclocked naar 2ghz en de cache unlocked).

iig succes met je bakkie

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06
Ik denk dat het een verstandig idee is om even langs je favo pc zaak te gaan ja, neem dan gelijk je kast mee want een ATX of µATX bord in een AT kast proppen lijkt me een hele opgaaf :+

Hoe je het wendt of keert, dit is ondanks jouw uitgebreide topicstart een "Wat moet ik nemen?"-vraag en je hebt nu wel enkele tips om mee uit de voeten te kunnen, meer kunnen we eigenlijk niet betekenen. Succes :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.