Toon posts:

Vastloper met dual channel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een gigabyte moederbord. Daar zat 2x256 mb pc3200 Samsung in dual channel in. Ik heb daar nu 2x256 mb pc3200 Twinmos bij gedaan alleen loopt nu mijn pc steeds vast. Als ik alleen de Samsung erin zet o alleen de Twinmos, dan loopt hij goed. Ik zie alleen dat bij Samsung Cas Latency 3 tot 200mhz aangeeft en bij de Twinmos is dat bij Cas Latency 2.5. Als ik ze er alle vier in heb draait alles op 2.5 en dan haalt de twinmos 200mhz en de Samsung 167mhz. Kan dit het probleem zijn van mijn vastloper? Wat kan ik eraan doen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Om welk gigabyte bord gaat het? het kunnen er zoveel zijn.
En op welke punten loopt je systeem van vast?

• Anubis801
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
Je geeft het zelf een bijtje aan, je probeer die Samsung op een strakkere timing te laten lopen dan wat ie eigenlijk aan kan. Zet de timings wat losser op 3 bijvoorbeeld.

=/\= System Status =/\=

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Het ligt er ook aan in welke slots je die dimms hebt gezet. Je kunt het beste om en om plaatsen zodat de dimms van hetzelfde merk in het zelfde channel zitten

bijvoorbeeld
*** slot 1 *** | *** Slot 2 *** | *** Slot 3 *** | *** Slot 4 ***
---Twinmoss--- | ---Samsung --- | --- Twinmoss---| --- Samsung ---

Verder zou je bij advanced options in je bios de cas latency op 3 kunnen zetten om te kijken of het werkt. Ik geloof echter dat Twinmoss niet werkt op 3 in verband met fysieke beperkingen.

Ook zou je kunnen proberen op 166 MHz of het dan wel werkt. Ander is het namelijk het samsung geheugen wat voor probs zorgt, dwz het draait niet cas 2.5 @ 200 MHz. Die snelheden die SPD aangeeft zegt niet zo bijster veel, btw, mijn crucial cas 2.5 pc2100 draait ook gewoon cas 2 turbo timings @ 160 MHz, terwijl SPD cas 2 aangeeft tot 100 MHz

JayGTeam (213177)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ze ook om en om in de banken zitten. En wat betreft die timings, daar kan ik niks aan doen. Het is een pc van een pcprive project en de bios van het moederbord is gelocked. Kan niks aan de timings veranderen. Heb er trouwens ook geen verstand van. Maar met een beetje zoeken kwam ik erachter dat het enige verschil in die timing zit. Dacht eerst dat het geheugen rot was, maar als ik ze apart draai dan zijn ze goed. Hij begint vast te lopen wanneer ik het geheugen een beetje intensief moet gebruiken. Bijvoorbeeld bij een benchmark of wanneer ik met quickpar een bestand moet recoveren.

• AaroN

AaroN

JayGTeam (213177)

Je kan toch zo'n bios gewoon resetten?
Er zit een clear cmos jumper op je moederbord, dan kun je dat gewoon aanpassen. Anders moet je het batterijtje er ff een tijdje uithalen en de pinnetjes kortsluiten.

Ook ff een nieuw bios flashen kan geen kwaad, check daarvoor: Bios site

JayGTeam (213177)

• AaroN

AaroN

JayGTeam (213177)

Dan kun je meteen al dan niet na indrukken ctrl+f1 de instellingen WEL wijzigen

offtopic:
anders druk ik ff op edit :/

[ Voor 27% gewijzigd door AaroN op 28-12-2003 20:12 . Reden: oeps verkeerde knoppie ]

JayGTeam (213177)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de GA-8ISXT en die staat er niet bij. PCproject was van Fujitsu-Siemens en die hebben hem waarschijnlijk gelocked. Dus al zou ik hem kunnen unlocken dan zou ik nog geen andere bios hebben om te flashen.

• AaroN

AaroN

JayGTeam (213177)

maar dan kun je wel in het bios komen. En de cas settings instellen.

En je zou ze ook ff een mailtje kunnen sturen of ze een bios voor je hebben. Wellicht kun je er een nemen die ook op een ander mobo werkt, die wel te downloaden is :)

JayGTeam (213177)

• Fred_Perry
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 21:35
Een collega van me heeft ook hetzelfde moederbord en nu ook problemen met het geheugen. De pc start nu nog maar op TOT windows wordt opgestart.

Hij had er 2x 256MB (pc3200) inzitten en laatst een reep van 512(pc3200) er bij gekocht. Niet echt slim natuurlijk, omdat de dual channel dan niet echt benut wordt.

Maar het gekke is dat het niet eens werkt. Je kan toch zeker wel 3 banken gebruiken of moet je altijd een even aantal banken gebruiken?
Pagina: 1