CAI-Aansluiting binnen studentenhuis (Hirschmann).

Pagina: 1
Acties:
  • 316 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rubke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07 06:51
Hallo Tweakers,

vraag: ik moet in een studentenhuis ervoor gaan zorgen dat elke kamer een tv en radio aansluiting heeft, let wel van goede kwaliteit. Dus ik heb voor Hirschmann gekozen... En dit ook aangeboden aan de huisbaas. Die vondt het goed, maar nu zit alleen nog met de configuratie in de maag. Ik heb namelijk de volgende opstelling:

5 kamers, dus 5 aansluitingen

Afbeeldingslocatie: http://www.robc.dds.nl/schema1.jpg

AOP (nieuwe doos van hirschmann)-> Versterker GHV 20 -> Multitap 4 weg verdeler (AFC 1641) ->

vanuit de

verdeler - een aansluiting naar 1 einddoos
- een aansluiting met 2 rijdozen (GEDU 10 of 15??) en op de laatste doos een eindweerstand!
- nog een aanluiting met 2 rijgdozen (GEDU xx)

Nou lees ik hier op Got en op Inet na wat Googelen, dat het niet gebruikelijk is dat na een verdeler geen rijgsysteem wordt gebruikt... (voor kwaliteitsverlies etc...)

Nou is de grote vraag moet ik de configuratie aanpassen en er een stersysteem van maken dan is het een iets durrdere verdeler en wat meer kabel, maar als dit beter beeld geeft???

Afbeeldingslocatie: http://www.robc.dds.nl/schema2.jpg

Hopelijk kan me iemand vertellen wat de beste optie is??? om die 5 aansluitingen te realiseren, als 6 voudige verdeler wil ik dan gebruik maken van AFC1861 (en natuurlijk 1 afsluitweerstand).

Dus de vraag, ster of rijgsysteem naar een verdeler?

Verwijderd

het beste is volgens mij een stersysteem maar het andere werkt volgens mij net zo goed heb zelf een rijgsysteem met 4 dozen achter elkaar zonder versterker en werkt perfect.

in dit geval zou ik voor het ster systeem gaan omdat het zo eventuaal mogenlijk is iemand of te sluiten indien hij zijn kabel bijdrage niet betaald.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 18:31
Ik denk niet dat je veel kwaliteitsverschil zult merken, niet noemenswaardig iig.

De tweede zal denk ik wat beter zijn, maar ook lastiger aan te leggen.
Als je de tweede oplossing makkelijk kan implementeren, lijkt me dat de voorkeur hebben.
Dat maak ik ook op uit de infobladen op de hirschmann site:
http://www.hirschmann.nl/site/mmc-documentatie.htm

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 16:25

megaleo

Special member

Het best is gewoon een sterssysteem. Het kost wel iets meer maar dan heb je het wel in 1 keer goed. Dan heb je allemaal dezelfde sterkte van het signaal dus ook geen gezeik.
Wel een goede afgeschermde versterker kopen. Niet een of ander gamma-merk.
En zorg dat je splitter van F-Connectoren voorzien is. Net als je versterker. Dan heb je geen last van instraling enzo. En daar kun je binnenkort veel last van gaan krijgen door het digitenne verhaal. Geen plastig plugjes gebruiken dus.

• Rubke
megaleo schreef op 28 december 2003 @ 19:46:
Het best is gewoon een sterssysteem. Het kost wel iets meer maar dan heb je het wel in 1 keer goed. Dan heb je allemaal dezelfde sterkte van het signaal dus ook geen gezeik.
Wel een goede afgeschermde versterker kopen. Niet een of ander gamma-merk.
En zorg dat je splitter van F-Connectoren voorzien is. Net als je versterker. Dan heb je geen last van instraling enzo. En daar kun je binnenkort veel last van gaan krijgen door het digitenne verhaal. Geen plastig plugjes gebruiken dus.
Daarom denk ik ook aan hirschmann, lijkt me toch een goed merk???

Wil dan een 6voudige verdeler en daar hirschmann eindozen op aan sluiten...

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 16:25

megaleo

Special member

Rubke schreef op 28 december 2003 @ 19:48:
[...]

Wil dan een 6voudige verdeler en daar hirschmann eindozen op aan sluiten...
Ja dat is prima. :)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 18:31
Rubke schreef op 28 december 2003 @ 19:48:
Is prima merk, zeker als versterker.
Er zijn andere merken, die net zo goed, of mischien wel beter zijn, maar daar valt bijna niet aan te komen.
Hirschmann zal prima voldoen in jouw situatie.

Waarom heb je mij hierboven zo maf gekwoot?

Verwijderd

Raar kwootje gefixt. :P

• Rubke
Dank je play, voor het fixen......

Ik weet ff niet zo snel waarom ik je zo maf had gekwood raymond!!!

Als iemand nog tips, berekeningen of andere ideeen heeft hoor ik het graag, want ik moet het deze week nog realiseren, en dus de prijs misschien nog wat wijzigen 8)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:44

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het ziet er goed uit, alleen maak je 1 standaard fout.
Als je een rijgketen maakt met GEDU 15's, dan moet de laatste in de keten ook een GEDU 15, maar dan met op de uitgang een afsluitweerstand. De GEDU 15 heeft namelijk een dempings karakteristiek dan een GEDU 10 (overigens wordt meestal de FS1 gebruikt).

Je zal tussen beide systemen niet echt veel verschil merken tussen beide systemen. Ik zou persoonlijk een rijg-ster systeem maken met 1 hoofdkabel de van de versterker afkomt, en waar met een passende multitap op elke verdieping een aantal afname punten wordt gecreëerd.
Wat je dan dus krijgt is op de begaandegrond een multitap AFC1621 met 2 GEDU 10's of FS1's, op de 1e verdieping hetzelfde, en op de zolder op de hoofdkabel een GEDU 10. Zo blijft de hoeveelheid kabel minimaal, wat positief is voor je signaal sterkte.

Voor info kijk ff bij www.radiocentrum.com. Bij prijslijsten & info staat de officiële Hirschmann brochure, waar verschillende voorbeelden worden gegeven.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-07 22:37
Beste topicstarter,

Ik heb onlangs zelf een CAI-systeem in huis aangelegd, toevallig ook 5 aansluitingen. Vanuit de muur gaat de kabel door de versterker (ook een Hirschmann GHV 20: is perfect voor 5 dozen....zelfs meer dan genoeg!) en daarna door een 2-splitter die 1 kant behoorlijk dempt. Aan de gedempte kant zit een einddoos (Hirschmann uiteraard), namelijk in de woonkamer niet ver van de versterker. Het andere uiteinde gaat naar boven alwaar het gesplitst wordt in 2 gelijke sterktes. Aan beide strengen zitten 2 rijgdozen met aan elke laatste een eindweerstand.

Deze constructie was voor mijn huis het handigst. Een sterconstructie had natuurlijk ook gekund.

Wat ik met het bovenstaande wil aangeven is dat het niets uitmaakt welke constructie je kiest. Met de GHV 20 versterker komt het allemaal dik in orde. Ik heb op 5 plaatsen in het huis perfecte radio en tv.

Alles is mij destijds uitvoerig uitgelegd door iemand die er verstand van had (verkoper van de radiobeurs in Dordrecht). Ik ben dus enigszins op de hoogte. Je kan me mailen als je meer wil weten. odrift@cistron.nl

Suc6 verder!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je voor ster gaat, plaats dan de verdeler op de 1e verdieping, bijvoorbeeld in het plafond. Dat scheelt je flink wat meters kabel. Minder kabel --> Minder demping.

• Rubke
deepbass909 schreef op 28 december 2003 @ 22:37:
Het ziet er goed uit, alleen maak je 1 standaard fout.
Als je een rijgketen maakt met GEDU 15's, dan moet de laatste in de keten ook een GEDU 15, maar dan met op de uitgang een afsluitweerstand. De GEDU 15 heeft namelijk een dempings karakteristiek dan een GEDU 10 (overigens wordt meestal de FS1 gebruikt).

Je zal tussen beide systemen niet echt veel verschil merken tussen beide systemen. Ik zou persoonlijk een rijg-ster systeem maken met 1 hoofdkabel de van de versterker afkomt, en waar met een passende multitap op elke verdieping een aantal afname punten wordt gecreëerd.
Wat je dan dus krijgt is op de begaandegrond een multitap AFC1621 met 2 GEDU 10's of FS1's, op de 1e verdieping hetzelfde, en op de zolder op de hoofdkabel een GEDU 10. Zo blijft de hoeveelheid kabel minimaal, wat positief is voor je signaal sterkte.

Voor info kijk ff bij www.radiocentrum.com. Bij prijslijsten & info staat de officiële Hirschmann brochure, waar verschillende voorbeelden worden gegeven.
Thnx Deepbass, kun je het misschien ietwat verduidelijke met een schematische voorsterlling...

Als ik het goed begrijp, op iedere verdieping een multitap, en dan rijgdozen, waarom GEDU 10 en waarom GEDU 15???? Kan ik het ook zo maken als mijn eerste bovenstaand schema??

• Rubke
Dus als ik het goed begrijp maakt niet uit welk systeem ik maak??

Verwijderd

Als je nog wat wilt toevoegen aan je post, dan kun je gebruik maken van de edit (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif) knop. :)
Pagina: 1