Toon posts:

'Permissions denied' op localhost bij EzEdit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik samen met iemand die niets van html weet een site ga runnen, zocht ik een mogelijkheid om haar dingen te laten wijzigen zonder dat ze eerst allerlei extra kennis op moet doen. Al zoekende kwam ik uit bij EzEdit, een programma dat je bestaande site in een CMS verandert (hier te vinden, inclusief uitleg). Leek me handig.

Maar nou wil ik het eerst op mijn localhost (Apache 2.0.45 / PHP 4.3.2 op een WinXP Pro systeem) uitproberen, voordat ik op zoek ga naar een host met PHP-ondersteuning (site staat nu nog gratis webruimte zonder PHP) en daar lukt het alvast niet.

De melding die ik krijg is:
code:
1
2
unable to change directories to "/webwerver/www/mijnsite" (permissions denied), 
check your permissions and your ROOT setting in "includes/config.inc.php"

De ROOT-setting klopt, die permissies is dus het probleem. Die kreeg ik niet op 'alleen lezen' (naar wat ik, na wat zoeken op GoT heb begrepen als de Windows-variant van chmod 777). Wéér zoeken (op GoT) leverde de conclusie op dat ik dat met ATTRIB moest doen. Ook gedaan, maar nog steeds krijg ik bovenstaande foutmelding, terwijl ATTRIB aangeeft dat er geen alleen-lezen kenmerk aanwezig is :?

Ik snap het niet meer... wat zie ik nou over het hoofd en hoe krijg ik toch die files gewijzigd? Iemand een suggestie dan wel richting waarin ik het moet zoeken?

offtopic:
Hopelijk staat het topic hier goed; ik kon erg moeilijk kiezen, maar omdat het zowel over EzEdit gaat, als Windows, als Apache (denk ik), leek het me bij SA het meest op z'n plek.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als ik het goed begrijp draait dit onder Apache op winXP?
NTFS of FAT32 als filesystem?

bovendien heb je met XP Pro meer aan de normale Advanced Security settings voor je bestanden (zie de Windows OS FAQ > Advanced security aanzetten.)

Dan kan je zowel op directory als op file nivo rechten controleren en goed zetten.

chmod 777 is overigens het equivalent van Everyone Full Controll (alle toegestane permissies voor jan en alleman die met jouw PC kan connecten).

[ Voor 77% gewijzigd door alt-92 op 28-12-2003 18:48 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Goed begrepen.... maar... /me schaamt zich diep :o
webwerver != webserver |:( Daar kijk ik dus al de hele middag overheen :o

(niet dat het ondertussen werkt, want de code in de desbetreffende files wordt nog niet herkend, maar het gaat dus niet meer om bovenstaand probleem :X )

[edit]
Typte ik tijdens jouw edit... iig tnx voor de extra info :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2003 18:46 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

:o ook niet gezien btw :+

als je PHP code nog niet wordt herkend moet je waarchijnlijk in je httpd.conf nog de php4 config de-commenten :)

[ Voor 12% gewijzigd door alt-92 op 28-12-2003 18:51 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op 28 december 2003 @ 18:50:

als je PHP code nog niet wordt herkend moet je waarchijnlijk in je httpd.conf nog de php4 config de-commenten :)
Nee, dat is het niet... wat het wel is weet ik nog niet.
EzEdit laat nu wel zien in welke map er files moeten staan die gewijzigd moeten kunnen worden; desbetreffende files (en de map zelf ook maar) zijn mbv Advanced Security Settings op "Everyone full control" gezet. Lijkt me dat het dan toch wel moet lukken, maar ik kan nog steeds geen files openen :?

Volgens de help moet ik in desbetreffende files
code:
1
2
3
<!-- EZEDIT-->
[dan de mogelijk te wijzigen tekst]
<!-- END_EZEDIT -->

zetten. Lijkt me nou niet dat ik daar typo's in kan maken :/ (heb voor de zekerheid maar maar c/p gedaan :o)

Heb heel de httpd.conf doorgelopen, maar zie niet waarom dit niet en bijv. een test phpBB-forumpje wel lukt... Moest btw wel register_globals On zetten, want anders deed-ie het ook niet.

Iemand enig idee?

[edit]
Opgelost; EzEdit-dir moet in desbetreffende dir staan, niet er naast...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2003 20:42 ]