Toon posts:

[Mobo] En toen was ie verbrand.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat? zie ik dat goed? is Rollfix ut weer.. jep ik ben het, aka GuusD before. Ben een tijdje niet meer hier geweest, en dat houd ik graag even zo :)

Maargoed nu kom ik toch even met een vraag langs dwarrelen.
Nou zeg het is?

Jaja, het is al een tijdje geleden gebeurd maar door drukte met stage, heb ik er geen tijd voor gehad.

Het probleem las ik met toeval hier in een ander topic.

Me pc loopt ongevraagd steeds vast, maar dan zodanig dat me power button ook niet reageerd, en me harde schijf lijkt zoals ik het hoor, overtoeren te draaien (letterlijk)
Dan neem je toch een nieuwe hdd? jep heb ik al gedaan van de 80 gig over gestapt naar een gloedjenieuwe 60 gig.
(ga er nog op achteruit ook :( )
Maar helaas dit was het niet, ook deze harddisk draaid "overtoeren" met vastlopen..
Nieuwe windows erop? nee dat is al gebeurd met die nieuwe hdd ;)
Ander geheugen? Nee ook tevergeefs..

Goed toen had ik geen tijd meer, tot de dag van vandaag..
Ik hoorde al dat het misschien de voeding wel kon zijn. Dus meneer legt ze pc neer, haalt ze voeding los, maar op het moment dat ik de stekker van het moederbord los haal , zie ik 3 bruin / zwart geblakerde pootjes erop zitten.
Fraai is dat, doorgebrand?

Ik heb even gezocht, het zijn de kleuren: Rood , Rood en Rood.. ja van de 4 rode touwtjes die ik heb, zijn er 3 doorgebrand of iets..

Dat is echter wel het punt waar mijn denk gebeid stopt ;)

Ik heb gelijk gezocht naar de aankoopbon.. maar nee ik ben |:( stom geweest |:( ik heb de bon een tijdje terug weggegooid |:(

Goed dat is mijn fout ja..

Maar mijn vraag is, heeft iemand WEL de logica van die kleurtjes, en kan mij vertellen of me mobo nu dood is, of dat het onschadelijk is?

Ik zal even de specs neerzetten.

AMD Athlon thunderbird 1400 @ +- 55 graden
512MB SD-ram geheugen
MSI K7Turbo mobo
80 en 60 gig harddisk van maxtor
350W Voeding merk X
dvd speler + brander
en 6 12V fans

Waarom de laatste twee? voor eventuele overspanning, maar dat denk ik niet want ik heb ook me pc geprobeerd te starten met slechts mobo en hdd aangesloten.

Ik hoop op een bruikbaar antwoord.

• Fulcrum2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01 02:54

Fulcrum2000

Ik wil een threadripper...

MSI K7Turbo mobo, juist ja :9

Kijk eens of de condensatoren bol staan of vlekjes hebben...

AMD Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E Gaming | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (64 GB total) + Samsung 980 Pro 1TB (M.2) | Corsair Hydro H100x

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 23:06
Rood is 5V, dus er is waarschijnlijk iets teveel stroom door deze lijnen gegaan. Ik zou er niet meer op vertrouwen (kan bord of PSU zijn). Nog een vraag, hoe zien de condensatoren op jouw bord er uit (die recht opstaande cilinders), zitten er ook iets opgebolde tussen?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe elektortechniek ;) dus ik weet wel wat condensatoren zijn ;p

Nee die zijn allemaal voor zover ik zie in goede staat

Verwijderd

Topicstarter
Ow leuk, ik ben me procc aan het ont-koelprutten, zie ik dat er enkele hoekjes beschadigd zijn op de core :|

En nu :?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 23:06
Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 18:27:
Ik doe elektortechniek ;) dus ik weet wel wat condensatoren zijn ;p
Voel je niet beledigd, ik dacht laat ik het er voor de verandering eens bijzetten :P
Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 18:29:
Ow leuk, ik ben me procc aan het ont-koelprutten, zie ik dat er enkele hoekjes beschadigd zijn op de core :|

Eh, bidden dat het nog werkt? :+

Maar aangzein jouw disk ook vreemd doet wanneer je bak vastloopt zou ik toch zwaar een nieuwe PSU én een ander mobo overwegen. Pak dan gelijk een andere cpu als je zeker van je zaak wilt zijn. Het zou zonde zijn om nieuwe hardware te mollen door rotte componenten. Maar dat ben ik dan.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 19:19
Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 18:29:

Erg zonde, een kapotte core en een waarscijnlijk kappot moederbord. Ik denk dat de kans wel erg groot is dat het aan de processor ligt, een core zn hoekjes gaan niet zomaar stuk. Ik denk dat het doorgebrande connectortje komt doordat de processor al kapot was, maar zekerk weten doen we het niet (weet er zelf ook niet zo heel erg veel van), Waar ik nu wel over na zit te denken, is de oplossing om het probleem te vinden.. Suc6 ermee

/edit
Opzich is het ook erg logisch dat de mod wat vertelde over de electronica.. aangezien je eerst zegt dat je denkgebied ophoudt, kunnen wij niet weten hoeveel je wel weet :)

[ Voor 13% gewijzigd door Aphelion op 28-12-2003 18:38 ]

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Verwijderd

dit wijst misschien op kortsluiting ofzo dit is nu hetzelfde met mijn pc het stonk naar een zoet luchtje ook verbrand toen kwam ik erachter toen ik de ATX connector d'r uit haalde was een moeilijk proces want die connector die plakte zowat als secondelijm aan mijn mobo (een DFI AK76-SN) en wat zag ik ? 4 verbrande plus pool poten dat waren dus de 2X +5V en de 3.3V en tot verbazing nog een -12V :r kan zijn dat je mobo kortsluiting met je kast maakte dit had ik ook , toen ik de kast aanraakte toen voelde ik rare trillingen aan mijn vingers

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 19:02

Hazuki

On my Suzuki

Nou een CPU mollen door een kapot moederbord lijkt me lastig. Dáár zou ik dus even mee w88 als ik jou was. Een nieuwe PSU en mobo zijn denk ik wel aan te raden in het kader van de brandveiligheid ;)
toen ik de kast aanraakte toen voelde ik rare trillingen aan mijn vingers
Ooit van 'aarding' gehoord vriend? Die 'rare trillingen', dat is stroom die van de kast door je lichaam naar de grond gaat B)

[ Voor 35% gewijzigd door Hazuki op 28-12-2003 18:43 ]

Koekie?

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 28 december 2003 @ 18:36:
[...]

Voel je niet beledigd, ik dacht laat ik het er voor de verandering eens bijzetten :P

[...]

Eh, bidden dat het nog werkt? :+

Maar aangzein jouw disk ook vreemd doet wanneer je bak vastloopt zou ik toch zwaar een nieuwe PSU én een ander mobo overwegen. Pak dan gelijk een andere cpu als je zeker van je zaak wilt zijn. Het zou zonde zijn om nieuwe hardware te mollen door rotte componenten. Maar dat ben ik dan.
Moet wel zeker van me portomonee zijn ook :+
Kort gezecht ik heb GEEN CENT en ik moet nog zoveel kopen :|

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Hazuki schreef op 28 december 2003 @ 18:40:
Nou een CPU mollen door een kapot moederbord lijkt me lastig. Dáár zou ik dus even mee w88 als ik jou was. Een nieuwe PSU en mobo zijn denk ik wel aan te raden in het kader van de brandveiligheid ;)

[...]

Ooit van 'aarding' gehoord vriend? Die 'rare trillingen', dat is stroom die van de kast door je lichaam naar de grond gaat B)
Dit is echt larie,
als jij je moederbord aansluit met een paar spacers die zorgen dat je mobo en je backplate sluiten, dan heb je goede kans dat je proc geëlectrocuteerd word! Een kennis heeft er zo twee xp's doorheen gejast :/

Het zou echt van alles kunnen zijn, volgens mij.... Het mooiste zou zijn alles apart testen, maar dat vergt wel enige extra spullen en zonder geld is dat altijd lastig :|

JayGTeam (213177)

• Hazuki
  • Laatst online: 12-05 19:02

Hazuki

On my Suzuki

Uhm... 8)7 ik bedoelde dus:

Nou een moederbord mollen door een kapotte CPU lijkt me lastig. Dáár zou ik dus even mee w88 als ik jou was. Een nieuwe PSU en mobo zijn denk ik wel aan te raden in het kader van de brandveiligheid

Bovendien kan die CPU toch niet zo heel erg kapot als ie eruit zag geweest zijn, aangezien ie het nog deed (toch?). Voor zover ik weet doet die dingen het óf wel, óf helemaal niet, niet iets er tussenin.

Excuses voor de mogelijk ontstane verwarring naar aanleiding van mijn vorige post. Ik aanvaard geen aansprakelijkheid voor ontstane schade aan processoren na gebruik op een defect mobo B) ;)

offtopic:
Wazzun stinkvis?

[ Voor 4% gewijzigd door Hazuki op 28-12-2003 21:36 ]

Koekie?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dat geldprobleem van je is altijd jammer, bespaar nooit op de kwaliteit en snelheid van je hardware zeg ik altijd. In dat geval zou ik een ASRock moederbordje, Duron 1800 en een 350W voeding. Ben je voor een kleine 130 euro klaar :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Westerterp
  • Laatst online: 23-05 15:19
Hmm. Niet besparen op je kwaliteit en wel een ASRock met Duron kopen zeg je. ASRock en Duron zijn naar mijn idee toch een besparing op kwaliteit en snelheid lijkt me ;)
Koop dan liever voor meer een a7n8x-x en XP2100+ bv.

[ Voor 18% gewijzigd door Westerterp op 29-12-2003 10:20 ]

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-08 13:01

TiMMieJ

PSN: Orixez

Mjah ok een duron en asrock zijn mindere kwaliteit maar dat merk je ook in je prijs...
Maar dan nog asrock is een kloon van asus/abit d8 ik ? En duron is afgekeurde XP tegenwoordig dusjah echt slechte kwaliteit is dat niet gewoon meer budget maar het werkt goed.

En guus mocht er echt wat zijn jij woont toch vlakbij mij in alphen a/d rijn? Kan je desnoods wat langsbrengen om wat te testen ik heb nog wel een testvoeding die goed is etc...
Pagina: 1