ASP.net starterskit

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 09:05

T-8one

take it easy, take a sisi

Topicstarter
Ik kreeg gister het nieuwe Microsoft.net magazine in de bus en las daarin een leuk stuk over diverse starterskits die gratis beschikbaar zijn op www.asp.net.
Dus ik denk, dat is leuk en ga ik eens uitproberen. Dat valt me dus ff tegen.

Wat ik heb begrepen en heb gedaan is het volgende:

- de laatste versie van het .NET framework geinstalleerd

- MSDE geinstalleerd (i.p.v. SQL server, maar ik kan er nergens op mijn computer iets over terug vinden, ik was in de veronderstelling dat het een database was, dus zou ik er toch ergens iets van moeten kunnen terug vinden? en *.exe bestandje ofzo?)

- toen de commerce starterskit gedonwload en geinstalleerd, maar hierin moest ik dus mijn database opgeven en kon ik alleen maar kiezen voor een SQL server database en niet voor de hiervoor genoemde MSDE database.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:28

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

MSDE en SQL Server zijn uitwisselbaar; die wordt afaik ook gewoon opgestart als je je computer opstart.
Trouwens; Microsoft heeft een eigen 'supportforum' voor de starterkits
Zie http://www.asp.net/Forums...spx?tabindex=1&ForumID=84

Hier al gekeken voor je probleem?

* gorgi_19 mist nog de installatie van IIS in het bovenstaande verhaaltje....

[ Voor 109% gewijzigd door gorgi_19 op 28-12-2003 18:14 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Aanvullend: MSDE is een gestripte versie van SQL Server 7.0, MSDE 2000 is een gestripte versie van SQL Server 2000. De management tools van SQL Server zitten er niet bij, er zijn wat technische restricties waardoor je geen high performance software kunt draaien en er zijn restricties aan gebruik via de licentie. Verder kan je MSDE gewoon als een volwaardige SQL Server database gebruiken.

Zie http://www.microsoft.com/sql/msde/ voor meer info.

HTH :)

• gorgi_19

gorgi_19

Aanvulling: Die restricties liggen voornamelijk op grootte (max 2 GB groot) en belasting (max. 5 concurrent connections). De rest wordt in een queue geplaatst.

Verwijderd

gorgi_19 schreef op 28 december 2003 @ 18:17:
Aanvulling: Die restricties liggen voornamelijk op grootte (max 2 GB groot) en belasting (max. 5 concurrent connections). De rest wordt in een queue geplaatst.
offtopic:
Aanvullend: mooi 1-2-tje ;)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:22
zijn er dan (gratis) vervangingen voor de management tools die MSDE dan mist?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• gorgi_19

gorgi_19

Tampie schreef op 28 december 2003 @ 18:22:
zijn er dan (gratis) vervangingen voor de management tools die MSDE dan mist?
Je kan allicht de SQL Server Evaluation kit downloaden. Verder kan je de meeste zaken ook vanuit bijvoorbeeld Visual Studio .Net regelen.

[ Voor 15% gewijzigd door gorgi_19 op 28-12-2003 18:23 ]

• T-8one

T-8one

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 28 december 2003 @ 18:11:
MSDE en SQL Server zijn uitwisselbaar; die wordt afaik ook gewoon opgestart als je je computer opstart.
Trouwens; Microsoft heeft een eigen 'supportforum' voor de starterkits
Zie http://www.asp.net/Forums...spx?tabindex=1&ForumID=84

Hier al gekeken voor je probleem?

* gorgi_19 mist nog de installatie van IIS in het bovenstaande verhaaltje....
IIS stond al geinstalleerd op m'n systeem.

wat bedoel je met afaik?

en MSDE is dus gewoon een database? hoe kan ik die opstarten om daar records in te proppen?

• gorgi_19

gorgi_19

wat bedoel je met afaik?
As Far As I Know = Voor zover ik weet
en MSDE is dus gewoon een database? hoe kan ik die opstarten om daar records in te proppen?
Afaik is het een service, welke bij het opstarten ook wordt opgestart. Je kan de records invoeren via SQL statements, icm OSQL.exe.

• T-8one

T-8one

Topicstarter
MSDE is dus niet te vergelijken met Acces maar meer met een Oracle DB waarbij je dus ook een invoerscherm hebt waar je de gegevens in kunt voeren, mbv SQL.

Ben btw wel ergens een grafische query edditer voor MSDE tegen gekomen.

Verwijderd

kareltje_de_grote schreef op 28 december 2003 @ 18:36:
[...]

IIS stond al geinstalleerd op m'n systeem.

wat bedoel je met afaik?

afiak: As Far As I Know ;)

MSDE is een database management systeem, geen database. Je zult zelf via MSDE een database moeten aanmaken (naast de default databases die worden aangemaakt voor systeem doeleinden). Meer informatie is te vinden op de eerder door mij gegeven link. Het handigste is om inderdaad de evaluatie versie van SQL Server te downloaden en de client side tools te installeren. Daarmee kan je een database aanmaken, records inserten, queren, etc.

Succes :)

Edit:
offtopic:
Damnit, too slow! :(

Ja, MSDE is inderdaad meer Oracle achtig dan Access.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2003 18:42 ]

• gorgi_19

gorgi_19

kareltje_de_grote schreef op 28 december 2003 @ 18:40:
MSDE is dus niet te vergelijken met Acces maar meer met een Oracle DB waarbij je dus ook een invoerscherm hebt waar je de gegevens in kunt voeren, mbv SQL.

Ben btw wel ergens een grafische query edditer voor MSDE tegen gekomen.
Je kan ook MS Access gebruiken om je gegevens in MSDE in te voeren; MS Access bestaat uit een GUI / front end (waarbij deze laatste ook de 'beheerstools' zijn) en een 'database beheer'. Je zult dan alleen wel MS Access moeten hebben; ik geloof dat het ook pas kan vanaf 2000 of 2002.

MSDE heeft alleen een database, zonder beheerstools.

Imho vul je verder niet je gegevens niet handmatig in een database, maar maak je het 1x en de rest wordt gevuld door je applicatie.

[ Voor 10% gewijzigd door gorgi_19 op 28-12-2003 18:44 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:31
gorgi_19 schreef op 28 december 2003 @ 18:17:
MSDE 2000 rel A biedt de mogelijkheid om tot 25 concurrent connections te gaan:
Q. Can I use MSDE as a database for Web applications?

A. Yes, MSDE is an ideal solution for basic Web applications with up to 25 concurrent users.
MSDE FAQ

Yarvieh gaf me eerder deze week deze link ivm management-tools voor MSDE. 'k Heb 'm zelf nog niet uitgetest.

Als je MSDE goed geinstalleerd hebt (heb je de setup gedraaid?) , dan wordt ie normaal gezien automatisch opgestart als je je systeem opstart.
Je zult dan normaal gezien in je system tray een icoontje zien met een witte cirkel met een groen pijltje in.

[ Voor 27% gewijzigd door whoami op 28-12-2003 19:45 ]

https://fgheysels.github.io/

• T-8one

T-8one

Topicstarter
ok, alles nog eens opnieuw geinstalleerd, en nu is er in de systray indd een dbicoontje te zien. Dus bij m'n vorige install zou wel iets verkeerd zijn gegaan.

Maar nu wil ik die Commerce Starterskit weer installeren krijg ik hetzelfde probleem als de jongens achter deze link: http://www.asp.net/Forums...?tabindex=1&PostID=389552

Nu snap ik niet echt wat ze hiermee bedoelen:
The install program is trying to reach the SQL server through a network connection. Run setup with the DISABLENETWORKPROTOCOL=0 and it will enable programs to access it through network protocols.
moet ik de opdracht disablenetwerkprotocol=0 achter de uitvoeroptie in de commander plakken? Dit heb ik uiteraard ook geprobeerd echter zonder resultaat.

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-05 23:14
Deinstaleer SQL server (MSDE) even.
Dan dubbelklik je de MSDE die je gedownload hebt. Die wordt uitgepakt naar c:\sql2ksp3
Dan ga je naar een DOS prompt en tik je in:
c:\sql2ksp3\MSDE\Setup.exe /qb+ DISABLENETWORKPROTOCOLS=0 SAPWD=<YOUR SA PASSWORD>

Vervang hierbij <YOUR SA PASSWORD> door een eigen gekozen password.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-05 08:21
Je kan in webmatrix ook je sql server benaderen.
http://www.asp.net/webmat....aspx?tabIndex=4&tabId=46
Je kan daar ook tabellen, databases e.d. aanmaken.
Ook kan je de admin tools van de sql-server install gebruiken.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• KO
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2023

KO

Er is ook versie met een MsAccess databse

Yesterday Is History. Today Is A Gift. Tomorrow Is Mystery

• T-8one

T-8one

Topicstarter
hmmm, ik was even in de veronderstelling dat dit makkelijk zou zijn, maar het valt ff zwaar tegen.

Ik heb dus de extra commando's aan achter setup gezet en zo geinstalleerd, maar hij kan nog steeds geen database vinden.

Ik heb nu gekozen voor remote installatie maar dit is nog ingewikkelder.
handleiding
SQL SERVER REMOTE INSTALLATION
. . .
If you chose to install the Commerce database remotely, you need to manually run the SQL scripts provided in the Setup subfolder. Then you also need to change the SQL connection string attribute in the web.config files for both sites.

Running SQL scripts on remote server:

1. Open SQL Query Analyzer on the remote machine.

2. Run Setup\Commerce_CreateDB.sql.

3. Run Setup\Commerce_GrantPermissions_ForRemote.sql.

4. Run Setup\Commerce_LoadData.sql.

Running the scripts creates a SQL login, CommerceUser, with this password: CommerceUser

Changing the SQL Connection String in the web.config file for remote SQL Server installation:

1. Open the web.config file from CommerceVBSDK directory using a text editor.

2. Under <configuration>\<appSettings>\<add key="ConnectionString" ... />, change the value attribute.

3. Modify the value attribute to the desired connection string (you can't use Integrated Security) using CommerceUser as both the uid and pwd pointing to the remote SQL Server.

web.config section:

<add key="ConnectionString" value="server=REMOTE_SERVER;database=Commerce;uid=CommerceUser;pwd=CommerceUser;" />
Wat ik eruit begrijp is dat ik alle bestanden in de setup map moet gaan uitvoeren. Maar bij de helft krijg ik een foutmelding.

Daarnaast heb ik geen idee waar ik "SQL Query Analyzer " kan vinden.

• KO

KO

kareltje_de_grote schreef op 29 december 2003 @ 12:44:
Daarnaast heb ik geen idee waar ik "SQL Query Analyzer " kan vinden.
Dat is een onderdeel van SQL server

• KO

KO

Wat bij SQLserver ook belangrijk is dat de PCNAAM\ASPNET user rechten moet hebben om te lezen/schrijven id database

• whoami
Heb je MSDE geinstalleerd met 'mixed mode security', of met 'integrated security' ?

Ik zie nl. dat je inlogged met een SQL Server account (CommerceUser), maar dan moet je ook wel MSDE zo geconfigureerd hebben dat SQL authentication enabled is.
(Zie de setup options van MSDE daarvoor, ik geloof dat je dan setup met deze parameter moet draaien:
code:
1
setup.exe security=sql

• j_du_pee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09-2024

j_du_pee

du pain, du vin, du pee

je kunt het (mixed mode security) na installatie ook nog in de registry aanpassen: http://gnonug.xocomp.net/Support/FAQ/595.aspx

Let er wel op dat je na het aanzetten van die modus vatbaar bent voor SQLSlammer en andere wormen, dus set eerst je SA password!

kaart != map && bottel != fles
Wacht op antwoord

• T-8one

T-8one

Topicstarter
KO schreef op 29 december 2003 @ 12:54:
[...]

Dat is een onderdeel van SQL server
Ik ben een echte newbie met SQL server (wel wat ervaring met Oracle) maar waar kan ik de "SQL Query analyzer" vinden?

ik ben btw niet de enige met dit probleem op het forum van de starterskit komt mijn probleem erg vaak naar voren, maar wordt ook telkens weer verwezen naar de "SQL Query analyzer" die ik dus niet kan vinden.

• whoami
j_du_pee schreef op 29 december 2003 @ 13:21:
Let er wel op dat je na het aanzetten van die modus vatbaar bent voor SQLSlammer en andere wormen, dus set eerst je SA password!
Service Pack 3 v. Sql Server installeren; MSDE 2000 zou die patch al bevatten.

• whoami
kareltje_de_grote schreef op 29 december 2003 @ 13:23:
[...]

Ik ben een echte newbie met SQL server (wel wat ervaring met Oracle) maar waar kan ik de "SQL Query analyzer" vinden?
Die kan je niet zomaar vinden. 't Is een onderdeel van Sql Server.
MSDE is een gestripte versie van Sql Server, en bevat die client tools (Enterprise Manager, Query Analyzer, Profiler) dus niet.

• KO

KO

kareltje_de_grote schreef op 29 december 2003 @ 13:23:
[...]

ik ben btw niet de enige met dit probleem op het forum van de starterskit komt mijn probleem erg vaak naar voren, maar wordt ook telkens weer verwezen naar de "SQL Query analyzer" die ik dus niet kan vinden.
Wanneer je SQL server installeert heb je de mogelijkheid om ook de "SQL Query analyzer" te installeren. Dit is een apart onderdeel van het pakket. Je kan echter ook vanuit SQL server zelf (sql) scripts runnen

/Edit
Toch denk ik dat jou probleem een security probleem is. Er staat goed beschreven hoe je MSDE moet installeren. Ik zou hier nog eens kritisch naar kijken.

[ Voor 14% gewijzigd door KO op 29-12-2003 13:27 ]

• T-8one

T-8one

Topicstarter
ok, maar wat kan ik dan met die MSDE? ik begrijp uit de handleiding dat ik daar voldoende aan heb en via de bestanden in de setupmap de database aanmaak me de juiste tabellen.

• whoami
MSDE is de een database management systeem. Je kan er dus verschillende database in maken.
Dat er geen client tools meegeleverd zijn met MSDE waarmee je makkelijk DB's kunt maken/beheren en queries kunt mee uitvoeren, is wel een nadeel, maar je kan wel gratis alternatieven vinden voor die tools. (Zie de link die ik hier eerder postte).

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-05 08:21
Als je hier
http://www.asp.net/webmat....aspx?tabIndex=4&tabId=46
even kijkt en alles doorleest, is het je duidelijk.
Er staan zat tutorials op om sql met asp.net aan de gang te krijgen.
Ook het aanmaken van databases en tabellen staan beschreven.
Ook de registratie van .net met iis staat er beschreven.

Ik denk dat als je op die site even rondkijkt dat al je vragen opgelost zijn.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Pagina: 1