[Apache-W2K] Apache start niet meer na wijzigen DocumentRoot

Pagina: 1
Acties:

• judgem
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-04-2014

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Gegroet,

Ik heb maandenlang met plezier gewerkt met mijn eigen webservertje. Onder Win2K in de C-schijf 3 mappen "Apache2" (2.0.47), "PHP" (4.2.3) en "MySql" (4.0) aangemaakt, alles goed geconfigureerd en als DocumentRoot had ik een aparte map "websites" genomen die zich op mijn E-schijf bevindt en ook nog een aantal VirtualHosts aangemaakt.

Dit is dus een fors aantal maanden goed gegaan tot een moment dat ik mijn laptop opstratte en Apache weigerde op te starten. Ik heb vervolgens Apache meerdere malen opnieuw ge-installeerd (de oude httpd.conf-file wel even zorgvuldig bewaard uiteraard) maar zodra ik de DocumentRoot wilde aanpassen bleef ik dezelfde melding krijgen ("The requested operation has failed").

Ik kom er maar niet aan uit wat er hier verkeerd gegaan is waardoor hij het niet doet. Naast Win2K draai ik in een dualboot RedHat 9.0 op deze laptop maar het lijkt me wel heel erg sterk dat het hiermee te maken heeft.

Kortom, heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

• ironx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 21:12
Doe eens Start -> Apache HTTP Server -> Control Apache -> Start
Na eventueel eerst Apache gestopt te hebben.
(Weet niet of Apache 2.x 100% hetzelfde, ik gebruik 1.x, maar dat zal denk wel)
Hij zal je dan zeggen waar de fout precies zit als het goed is.
Foutmelding bla bla bla
Note the errors or messages above, and press the <ESC> key to exit. 20...
Je zou ook in de logfiles kunnen kijken (error.log).

Mischien ook eventueel je configfile van Apache (liever een link) posten zou ook helpen, wij zijn natuurlijk niet helderziend om te weten wat daar allemaal in staat :)

[ Voor 33% gewijzigd door ironx op 28-12-2003 18:13 ]

This posting is provided "AS IS" with no warranties, and confers no rights.

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
ironx schreef op 28 december 2003 @ 18:10:
Doe eens Start -> Apache HTTP Server -> Control Apache -> Start
Na eventueel eerst Apache gestopt te hebben.
(Weet niet of Apache 2.x 100% hetzelfde, ik gebruik 1.x, maar dat zal denk wel)
Hij zal je dan zeggen waar de fout precies zit als het goed is.
Het rare is dat ik op deze manier geen foutmeldingen te zien krijg. Alleen een alert-box met de eerder genoemde tekst..
Je zou ook in de logfiles kunnen kijken (error.log).
Dat heb ik bij deze gedaan. De laatste melding luidt:
[Sun Dec 28 18:19:11 2003] [notice] Parent: Received restart signal -- Restarting the server.
[Sun Dec 28 18:19:11 2003] [notice] Child 3524: Exit event signaled. Child process is ending.
[Sun Dec 28 18:19:12 2003] [notice] Child 3524: Released the start mutex
[Sun Dec 28 18:19:13 2003] [notice] Child 3524: Waiting for 250 worker threads to exit.
[Sun Dec 28 18:19:13 2003] [notice] Child 3524: All worker threads have exited.
[Sun Dec 28 18:19:13 2003] [notice] Child 3524: Child process is exiting
Rara politiepet.. Dit zegt mij dus helemaal niks..
Mischien ook eventueel je configfile van Apache (liever een link) posten zou ook helpen, wij zijn natuurlijk niet helderziend om te weten wat daar allemaal in staat :)
Bij deze mijn beste: http://www.mb-it.nl/httpd.conf :)

Ik hoop dat dit een en ander verduidelijkt..

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

• ironx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 21:12
Je config even nagemaakt en jouw configfile gebruikt... en hij start zonder morren op :?
Kan zo 1, 2, 3 ook niet bedenken wat 't nou zou kunnen zijn...

Iemand anders mischien nog tips&trucs?

edit: foutje die ik ook wel eens maakte: php4ts.dll wel naar \windows\system32 gekopieerd?

[ Voor 22% gewijzigd door ironx op 28-12-2003 19:27 ]

This posting is provided "AS IS" with no warranties, and confers no rights.

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Ik dank u zeer vriendelijk voor de gedane moeite.. _/-\o_

Laten we hopen dat er iemand anders is die wat meer inzicht hierin kan geven..

edit: Dit is helemaal raar! Ik start hem nu vanuit DOS, roep localhost aan in mijn browser en het werkt! Echter de Apache Monitor geeft nog steeds het puntje aan i.p.v. het pijltje naar rechts ten teken dat hij het doet... Ik snap er niks meer van...

[ Voor 48% gewijzigd door judgem op 28-12-2003 19:46 ]

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Ik geef hem even een klein schopje...

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
judgem schreef op 28 december 2003 @ 19:29:
edit: Dit is helemaal raar! Ik start hem nu vanuit DOS, roep localhost aan in mijn browser en het werkt! Echter de Apache Monitor geeft nog steeds het puntje aan i.p.v. het pijltje naar rechts ten teken dat hij het doet... Ik snap er niks meer van...
wat bedoel je precies met het puntje en het pijltje? ik snap dat niet helemaal :)

tevens is voor zover ik kan zien niets mis met je httpd.conf, werkt Apache wel als je hem als service start?

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

G33rt schreef op 30 december 2003 @ 11:36:
[...]

wat bedoel je precies met het puntje en het pijltje? ik snap dat niet helemaal :)

tevens is voor zover ik kan zien niets mis met je httpd.conf, werkt Apache wel als je hem als service start?
Dat is dus Apache Monitor, het icoontje met het 'hoedje' waarmee je Apache makkelijk (ev op afstand) kan (re)starten en stoppen.

Kan het zijn dat je Remote Registry hebt uitgeschakeld waardoor de Apache Monitor geen toegang krijgt tot de betreffende waarden?

[ Voor 4% gewijzigd door Ook op 30-12-2003 13:11 ]

Wees consequent, maar niet altijd

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Ook schreef op 30 december 2003 @ 13:11:
[...]

Dat is dus Apache Monitor, het icoontje met het 'hoedje' waarmee je Apache makkelijk (ev op afstand) kan (re)starten en stoppen.
Inderdaad.. Dat bedoelde ik. Dank u voor de verduidelijking :)
Kan het zijn dat je Remote Registry hebt uitgeschakeld waardoor de Apache Monitor geen toegang krijgt tot de betreffende waarden?
Dat zou heel goed kunnen want ik heb hier nog nooit van gehoord :+
Zou u dat misschien wat nader willen toelichten?

Ik heb de hele boel nu maar aan laten staan. Zolang het allemaal werkt ben ik een gelukkig man maar helemaal je-van-het is het uiteraard niet...

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Nou, dat is dus een service, genaamd Remote Registry, en als deze service draait, dan sta je toe dat er (met de juiste username/pass) op afstand services van die machine kunnen worden gerestart door een andere machine. In bijna alle Services-tweak guids wordt uit veiligheidsoverwegingen aangeraden om die Remote Registry uit te zetten, en dat klopt ook wel, maar als je die service juist nodig hebt om op afstand services te laten restarten (zoals Apache monitor dat kan via het "connect" knopje), dan heb je die Remote Registry service dus wel nodig.

Dus even dit doen (op je server):
Start --> Run --> services.msc --> Remote Registry starten en op "Automatic" zetten (Automatic=default)

[ Voor 4% gewijzigd door Ook op 31-12-2003 18:08 ]

Wees consequent, maar niet altijd

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Daar ben ik weer (de beste wensen allemaal trouwens :))

Bovenstaande helpt ook niet. Remote Registry staat standaard al aan. Enige manier is weer om Apache via een DOS-prompt in te starten...

Pagina: 1