Toon posts:

[wc] waterjacket DIY

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Al een tijdje wil ik een wc setup maar dan wel zelf maken want dan heb je gewoon meer voor minder geld ,imo.

Maar ik zit nog steeds te peinsen hoe ik nu mijn waterjacket wil gaan maken, welk ontwerp wil ik proberen na te maken en tot een goed einde brengen.
Ik zal werken met een draaibank dus daar moet ik ook beetje aan denken bij het ontwerpen. Ik heb dan ook al veel blokjes bekeken en het ontwerp bewonderd. Van al deze blokjes die ik heb bekeken kwam Cathar zijn Cascade er het beste uit als je enkel naar cijfers kijkt. Wel heeft dit blokje graag een sterke pomp... ook het design is zeker niet simpel met die 'jet inpegment' .

Nu heb ik het een beetje versimpeld. Ja ik zal niet dezelfde resulaten halen als het echte maar is het wel enigsinds performant of moet ik echt van ontwerpen veranderen ?
Om jullie een beeld te geven wat in mijn hoofd zit.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/waterjacket_plan.JPG

Het eerste deeltje is zoals veel voorkomt aan de buitenkant outlets en in het midden recht boven de core een inlet.

In het midden (wat de cascade zo moeilijk maakt) dacht ik onder de outlet doodgewoon enkele gaatjes die dan het water versnellen (net zoals je je duim op de tuinspriet drukt de straal verder spuit).
Afbeeldingslocatie: http://www.employees.org/~slf/c2/c210.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/c25.jpg
Hier zie je dat de buisjes mooi uitgesneden zijn uit een stuk plexi wat volgens mij onmogelijk na te maken is dus dan maar een een stuk koper gewoon wat gaatjes bezorgen ...

de basis zou ik dan uithollen (vele malen boren...?) zodat ik van het 1cm nog 4 of 5mm over heb. boven daar waar de core komt dan de kleine gaatjes die je in het cascade ook terug vindt .

Afbeeldingslocatie: http://www.employees.org/~slf/c2/c22.jpg

Simpel is het nu echt niet (is dat ooit zo?) maar de moeite waard?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2003 17:59 ]

Verwijderd

Pak het idee van de D-tek White water, scheelt je wel 2 graden ofzo...maar wel makkelijk te maken. Zelfs zonder freesbank! Die jetshit blijft nou eenmaal moeilijk te maken.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakstore.nl/shop/images/ww.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2003 18:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Laten we zeggen dat ik hieraan begin. Moet ik dan de kanaaltje met dunne boortjes uitboren of hoe raad je me aan? dremel heb ik niet en dat is echt wel spijtig.

verder hou ik mijn ontwerp toch nog ff in mijn hoofd.
Ik wil wel ff afzien om dan een beter resultaat te bekomen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2003 18:18 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 18:16:
Laten we zeggen dat ik hieraan begin. Moet ik dan de kanaaltje met dunne boortjes uitboren of hoe raad je me aan? dremel heb ik niet en dat is echt wel spijtig.

verder hou ik mijn ontwerp toch nog ff in mijn hoofd.
Ik wil wel ff afzien om dan een beter resultaat te bekomen.
Ah ok...geen dremel, maar hoe wil jij de het dekseltje maken dan?

Die kanaaltjes moet je idd met een heel dun boortje doen. Maar bekijk eerst maar eens heel goed hoe dun die kanaaltjes zijn. Echt extreem klein, die foto geeft een beetje vertekend beeld.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het. Ik wel de cascade niet evenaarden maar gewoon goed blokje hebben. Kleinste boor zal dan ook wel rond 2mm draaien? Het aantal zou zeeker lager liggen dan bij de cascade.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 16:01
kijk eens bij de gamma/praxis/kijkshop naar een imitatie dremel, kosten niks en is een zeer fijn apparaat om een WCblok mee te maken, zoals de D-tec white water.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

Ik heb het gedaan met een dremel. De slijpschijfjes zijn lekker plat dus kan je makkelijk de sleufjes mee maken. Of je dit met een boortje kan doen.. denk het niet, frezen is ook erg lastig omdat het kanaaltjes van 1mm zijn. Een dremel kopen is niet zo duur opzich, je hebt al kloons voor 15 euro en dan heb je genoeg slijpschijfjes voor een heel blok erbij zitten.

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

wat mensen altijd aan moeite in de blokken steken :?
bij mijn wc gemerkt dat de slangdikte en de radiator capaciteit pas echt belangrijk is...mijn blokken zijn van brons (zou slechter moeten koelen) en ik haal gewoon 21 graden max. stressed op de DIE (diode meting) dat is dus amper hoger dan de watertemp zelf!!
ga dus sowieso niet voor slangen onder de 10mm

als je je blok gewoon whitewater idee maakt met maar een paar sleuven koelt het echt wel genoeg hoor.
de radiator moet de warmte kwijt kunnen..de opname via de blok is vrij minimaal hoor

Hoeveel mensen op GoT hebben waterkoeling? (kijk de plaatjes voor rad en blokken)

Verwijderd

Topicstarter
Ik geef toe dat dit ontwerp wel zijn voordelen heeft. Lekker dikke buizen is zeer goed idee sinds een goedkoop pompje dan al voldoet.

Ik kan het ontwerp ook op mijn gpu toepassen, voor northbridge maakt het allemaal vrij weinig uit ...

Afbeeldingslocatie: http://www.dtekcustoms.com/ProductImages/waterblocks/WW-Polydiag.jpg

Hoe zit dat daar allemaal juist in elkaar onder die inlet?

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25

Epsilon

Losha schreef op 28 december 2003 @ 18:53:
bij mijn wc gemerkt dat de slangdikte en de radiator capaciteit pas echt belangrijk is...mijn blokken zijn van brons (zou slechter moeten koelen) en ik haal gewoon 21 graden max. stressed op de DIE (diode meting) dat is dus amper hoger dan de watertemp zelf!!

als je je blok gewoon whitewater idee maakt met maar een paar sleuven koelt het echt wel genoeg hoor.
de radiator moet de warmte kwijt kunnen..de opname via de blok is vrij minimaal hoor

Hoeveel mensen op GoT hebben waterkoeling? (kijk de plaatjes voor rad en blokken)
je temp sensoren kloppen dan niet (als dat stressed temps zijn). Er kunnen best goeie resultaten geboekt worden, maar je zal altijd de overgang houden van CPU naar blok. Hier kan je helaas niet omheen. Je zal ALTIJD een paar graden verliezen.

Koester geen valse hoop. Zelfs met perfect gladde blokken heb je er nog last van.

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-01 01:28

Hazuki

On my Suzuki

[offtopic]
Wrom hebben die blokjes 3 slangpilaren? Wazig zeg... :/

*edit
Ik snap natuurlijk dat het 2 uitgangen zijn, maar waarom?

[ Voor 34% gewijzigd door Hazuki op 28-12-2003 19:24 ]

Koekie?

Verwijderd

Topicstarter
In het midden wordt het blokje/water het hardst opgewarmt omdat daar de core onder zit. Als je dan je ingang net boven de core plaatst zal je een kleine winst halen , het is gewoon efficienter. Waarom 2 uitgangen? Ik dacht alyijd voor minder weerstand zodat het water gemakkelijk doorstroomt en mindersnel opwarmt.

Wel zit je dan met een Y stukje om de 2 uitgangen terug samen te verbinden... had ik ook liever vermeden maarja eens geinstalleerd blijf je er gewoon af...

• Losha

Losha

Epsilon schreef op 28 december 2003 @ 19:11:
[...]

je temp sensoren kloppen dan niet (als dat stressed temps zijn). Er kunnen best goeie resultaten geboekt worden, maar je zal altijd de overgang houden van CPU naar blok. Hier kan je helaas niet omheen. Je zal ALTIJD een paar graden verliezen.

Koester geen valse hoop. Zelfs met perfect gladde blokken heb je er nog last van.
tuurlijk jongen, heb hier 5 manieren om de temp te meten..alle 5 kloppen natuurlijk niet. moelijk he, geloven dat iemand eens een keerjte wat knaps in elkaar zet wat ook echt fatsoenlijk werkt
edit:
even ter info erbij. het is een t-bred op maar 1,6 volt (1700mhz) die verstookt natuurlijk ook een stuk minder warmte dan wat je vaak ziet op bijv. 1,85volt
verder is ht in die kamer maar iets van 16 graden en zit er een 220volt papst op de rad. die 350c/m verplaatst
nergens in de setup is de doorvoer onder de 10mm
met andere woorden..systeem kan makkelijk alle warmte afvoeren

[ Voor 25% gewijzigd door Losha op 28-12-2003 19:58 ]

Verwijderd

Ik heb dan ook mijn water blokje zelf gemaakt ... aleen begrijp ik niet waaom zoveel moeite doen voor water te versprijden het blokje koper dat je gaat gebruiken werkt als een soort buffer als je hem aan de ene kant verwarmt dan zou hij tehoretisch bijna even warm zijn aan de andere kan omdat koper nu een maal een hoge warmte geleiding heeft :D dat is immers de deren dat we koper en dergelijken gebruiken .. oke oke hij is ook prijs gericht beter te doen dan goud en zilver :+ maar oke wart ik wou zeggen is dat je niet al die moeite hoeft te doen om het water zo precies langs die core te laten lopen omdat het blokje koper daar wel voor zal zorgen ... verder kun je zeggen oke oke maar dan is het water dat ik zo dicht mogelijk bij de koor "inspuit" toch kouder dan via een om weg, dat is waar maar dat verschil is naar mijn mening en toen de tijd mijn berekeningen te verwaarlozen tegen het geannens en gezeur dat je krijgt met al die sleuvfes en gaatjes.. kijk maar eens op mijn site hoe ik het heb gedaan www.platenkamp.tk
ik geb namelijk gewoon eeb blok koper en 2 booren nodig gehad nl 6mm en 12mm en aangezien die dingen vaak wel ff te lenen zijn is dat naar mijn mening gewoon de beste op lossing

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/images.platenkamp/cooling/small/Koperblok6.jpg && Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/images.platenkamp/cooling/small/Koperblok5.jpg

/edit
@Tum0r/All mogt je vragen hebben dan kun je gewoon bij contact terrecht suc6

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2003 20:04 ]

Verwijderd

cascade is een erg moeilijk ontwerp ja, whitewater is denk wat makkelijker en presteert ook zeer goed zeker als je de bodem boven de core erg dun maakt. de cascade is wel erg gericht op een dunne bodem wat zelf moeilijk te maken is omdat het dan kan voorkomen dat je door de bodem heen gaat...

even voor al die mensen die zeggen dat het simpel kan: wat is daar de lol van? het is toch leuk om zelf iets neer te zetten wat hartstikke goed presteert?
koper is echt niet overal even warm hoor, ja het heeft een goede warmte geleidingscoëfficient maar niet uitstekend

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2003 20:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 20:33:even voor al die mensen die zeggen dat het simpel kan: wat is daar de lol van? het is toch leuk om zelf iets neer te zetten wat hartstikke goed presteert?
_/-\o_

Verwijderd

Losha schreef op 28 december 2003 @ 18:53:

21 max op de Die...dat geloof ik niet. Dat kan gewoon niet. Dus die tempsensor klopt niet denk ik.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 21:52
21 Graden! Haha, zelfs mijn kamer is warmer ;) Heb je niet per ongeluk een peltier er tussen laten vallen? :Y)

• Losha

Losha

jouw kamer is mischien wel warmer..de mijnes niet..ik hebt hier 16 graden
ik geloof best in afwijking van de sensors..maar meer dan 5 graden afwijking lijkt me al stug
dan haal ik nog steeds iets van 25 a 26 graden stressed.

Verwijderd

Heb je je reservoir dan in een koelkast liggen ofzo? laagste temp die ik idle haal is 30 graden, dat is dan als ik mijn proc helemaal niet geoceed heb. 21 is echt niet mogelijk. dat lukt alleen met koelwater wat te koud is en erg afwijkende sensoren.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik met 8rdaVcore Vcore mijn xp1800 op 1.075 zet en vervolgens aan 12.5X100 werk heb ik kleine 30° idle en dat is dan ook nog eens met bus disconnect erbij. Als ik dan ga gamen zet ik mijn fsb terug op 170 en vcore op 1.65 waarna ik wel tot de 51° ga. Ik heb altijd gedacht dat je zulke tempverschillen moet vermijden ...??? Of is dat een fabeltje?

een peltier ertussen laten vallen :+ goeie :*)

Verder heb ik me net een R9800SE gekocht die volledig werkt als een pro :o
200€ ,haalt 440/375 tov mijn 220/520 dat mn gf3ti200 doet
Verschil is zowat dubbel als je afgaat op 3dmark'01 _/-\o_
Don't ask :'( feesjeuh, deal gaat toch door :7

Dus daar moet ik een blokje voor hebben maar eerst nog wat snel ram en ondertussen rustig aan de blokjes werken (moet eerst wat geld in het laadje komen want ben er nu wel door)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2003 15:47 ]

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Losha schreef op 29 december 2003 @ 16:53:
jouw kamer is mischien wel warmer..de mijnes niet..ik hebt hier 16 graden
ik geloof best in afwijking van de sensors..maar meer dan 5 graden afwijking lijkt me al stug
dan haal ik nog steeds iets van 25 a 26 graden stressed.
Mjah opzich is die temp van 21 graden wel te halen. Ik haal op een koele winternacht van 15graden ook ong 22graden. Maar..... Dit zijn dan koperen blokjes van Nextcool die goed gelapt zijn.

En dat van die slangdiameter is ook dikke onzin want ik heb maar 8mm.

En je kan nou eenmaal neit de feiten tegengaan want brons is nou eenmaal veeeeel minder dan koper.
Pagina: 1