Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[PW] Subcategorie Videokaarten veranderen

Pagina: 1
Acties:

• Maarten810
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-11 20:32
Ik zit me aftevragen of het niet beter is om de videokaarten op type te rangschikken inplaats van schikken op merk want zo worden de kleinere minder bekende merken in overige geplaatst wat overigens de meeste producten staan (157) en een merk als 3dlabs heeft er maar 2. Je kunt misschien beter sorteren op geforce 2 3 4 fx enz. enz. radeon 9200 9500 etc. Tis maar een idee maar ik denk dat het videokaarten gedeelte er overzichtelijker van wordt.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als een groot deel van de kaarten in Overigen staat, dan moeten er meer categorieën bijgemaakt worden. Ik zal Jimmy Pop even naar dit topic toesturen, dan zal hij het verder wel toelichten als dat nog nodig is.

We hebben er eerder voor gekozen om in te delen naar merk, omdat dat minder onderhoud kost dan onderverdelen naar productnaam. Die laatste zijn namelijk doorlopend aan verandering onderhevig, en dat is bij bedrijfsnamen niet zo.

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:19
Daar ben ik dan :P.

Toen we voor het eerst subcategorieën voor de videokaarten aanmaakten hebben we idd een afweging moeten maken. Ik zal even uitleggen wat ons tot het besluit om op merk in te delen heeft doen komen.

Het is altijd het handigst om categorieën zo in te delen, dat er zo min mogelijk subcategorieën nodig zijn, maar dat je wel makkelijk kunt zoeken en navigeren. Nu zijn er ontzettend veel grafische chips waardoor het indelen op videoprocessor zou betekenen dat we elke chip die in het verleden uit is gekomen en die nog op de markt moet verschijnen een eigen subcategorie moeten geven. Niet alleen zorgt dat er voor dat we elke paar maanden weer een nieuwe categorie mogen aanmaken, ook hebben we dan zoveel subcategorieën dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Een andere mogelijkheid was het indelen op merken die de grafische processors fabriceren. Zoals je misschien wel weet zijn de meest interessante merken op één hand te tellen. Dit is dus ook geen efficiënte optie.
Het indelen op fabrikanten van de eigenlijke videokaarten heeft wel grote voordelen. Het aantal subcategorieën blijft beperkt en groeit niet snel, hierdoor hebben we er geen omkijken meer naar. Bovendien vindt je met een simpele zoekopdracht naar de naam van de grafische chip in een keer een lijst met alle merken die een kaart met de gekozen chip maken. Op deze manier is het dus heel makkelijk te bekijken welke fabrikant nu het goedkoopst is (klik). Maar het grootste voordeel vanuit het perspectief van de administrators is nog wel dat het veel makkelijker is om de categorie videokaarten schoon en overzichtelijk te houden. Ik hoef nu bijvoorbeeld niet te kijken welke chip er op een kaart zit of wie de maker van die chip is, ik hoef er eigenlijk alleen maar op te letten welk merk de kaart heeft en of de naamgeving wel helemaal volgens de standaard geschiedt.

Dat is dus de reden dat we toch maar voor de merkenindeling gekozen hebben. Nu ben ik het met je eens dat de huidige indeling nog niet helemaal optimaal is. Er zijn een paar grote merken die het zonder eigen categorie moeten doen, en net zo goed zijn er een aantal kleinere merken die wel een eigen categorie hebben. Ik zal hier zo snel mogelijk eens naar kijken.

Hopelijk heb ik zo genoeg informatie gegeven :).

http://twitter.com/randalpeelen

• Maarten810
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-11 20:32
Duidelijk :Y) :)