Toon posts:

Commandline videorecorder (linux/bttv)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat is op dit moment het beste programma hiervoor?

Vroeger gebruiktte ik altijd avifile + vcr hiervoor, maar beiden lijken nu redelijk stuk te zijn. De boel crashed, segfault of geeft geen beeld. Oude versies compileren gaat ook niet meer, vanwege nieuwe gcc of libs wellicht. Dus nu iets anders, maar wat?
Nvrec -> ook weer avifile
mjpegtools (lavrec) -> kan niet rechtstreeks capturen, alleen via xawtv en dat is niet GUI-loos
ffmpeg -> werkt fantastisch, maar heeft geen audiosync functies
MPlayer (mencoder) -> weet niet, gruwelijke interface

Suggesties zijn zeer welkom.

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:59
Ik gebruik freevo hiervoor als interface,
en die werkt onderhuids ook met mplayer/mencoder. Encoden ben ik nog niet echt mee bezig geweest, maar daar zal ik binnenkort eens mee gaan testen.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:39

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

mencoder; heerlijk! Weinig poespas maar werkt als een tierelier
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
#!/bin/sh
TIME="02:39:00"
#CHANNEL="E9"           #Nederland 1
#CHANNEL="E11"          #Nederland 2
#CHANNEL="E7"           #Nederland 3
#CHANNEL="42"           #RTL 4
#CHANNEL="26-"          #RTL 5
#CHANNEL="66"           #SBS 6
OUTPUT="/divx/legend_of_bagger_vance-`date +%d-%m-%y`.avi"
mencoder tv:// -tv channel=$CHANNEL:driver=v4l:width=768:height=576:outfmt=I420
 -vop pp=0x20000,scale=640:480,crop=756:566:6:8 -vc rawi420 -oac mp3lame 
-lameopts mode=3:abr:br=96 -ovc xvid -o $OUTPUT -endpos $TIME

[ Voor 10% gewijzigd door imdos op 28-12-2003 19:47 . Reden: even lay-out gered! ]

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
oke, bedankt tot zover.

freevo valt er een beetje buiten want die is niet commandline

mencoder krijg ik niet 1-2-3 werkende, dus eerst de documentatie maar eens doorspitten...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 17:32:
mjpegtools (lavrec) -> kan niet rechtstreeks capturen, alleen via xawtv en dat is niet GUI-loos
:? Ik gebruik het GUI-loos... :?.

Verwijderd

Topicstarter
Met een bttv kaart?

Van de mjpeg site:
Recording is supported for the Zoran based cards
edit: met wat googlen vond ik al wat beweringen dat het wel kan met bttv. Hmm oke, proberen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 09:15 ]

Verwijderd

code:
1
lavrec --size=384x288 --quality=80 --input=p file-%02d.avi

Works like a charm. :). Die bewering van de website is oud, die zal ik ooit eens weghalen. :P.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 09:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK. Dat lijkt te werken, maar wel met
code:
1
2
./lavrec --geometry=384x288 --quality=80 --input=p -s
--software-encoding bla.avi

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 10:47 ]

Verwijderd

Ohja, je werkt nog met die versie...

/me heeft al een tijdje een updated-versie op zijn HD, maar die moet nog "CVS-ready" worden gemaakt. :o. :+.

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, nieuwste van sourceforge. Heb nog last van 2 dingen:
- blauwe gezichten (treedt niet op met ffmpeg)
- geluid werkt niet meer na lavrec opname; mixer settings staan goed; tvaudio kernelmodule herladen helpt niet; rebooten wel

Dat zijn redelijke showstoppers...

Verwijderd

Blauwe gezichten? :?. Heb je een plaatje? :?.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, m'n capture proggie pakt het videoscherm niet. Ik denk nu dat het blauw probleem komt door de speler en z'n codec ondersteuning (ik gebruik videolan client onder windows). Dat is waarschijnlijk op te lossen door de file te converten naar iets anders. Dus ja, zit ik nog wel met het geluid. Dat lijkt me een dermate wazig probleem dat ik wat anders ga proberen.

Evengoed bedankt voor de input.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 14:43 ]

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-02 09:20
imdos schreef op 28 december 2003 @ 19:46:
mencoder; heerlijk! Weinig poespas maar werkt als een tierelier
code:
1
2
3
4
#!/bin/sh
mencoder tv:// -tv channel=$CHANNEL:driver=v4l:width=768:height=576:outfmt=I420
 -vop pp=0x20000,scale=640:480,crop=756:566:6:8 -vc rawi420 -oac mp3lame 
-lameopts mode=3:abr:br=96 -ovc xvid -o $OUTPUT -endpos $TIME
Dit lijkt ontzettend veel op wat ik gebruik en dat kan ook wel eens kloppen, want volgens mij heb ik dat scriptje ook weleens rondgestrooid.

anyway, ipv. -vop pp=0x20000 kun je beter -vop pp=md gebruiken voor deinterlacing, ziet er een heel stuk beter uit!

dan wordt het dus (stuk uit mijn scriptje):
code:
1
2
3
4
5
6
HIGHQ=""
#HIGHQ=":vhq" #uncomment for higher quality but more cpu-usage

mencoder tv:// -tv "channel=$CHANNEL:driver=v4l:width=768:height=576:outfmt=I420:alsa" -vop 
scale=640:480,pp=md,crop=756:566:6:8 -vc rawi420 -oac mp3lame -lameopts mode=3:abr:br=96
 -ovc lavc -lavcopts vcodec=mpeg4:vbitrate=2000"$HIGHQ" -endpos "$TIME" -o "$FILE" &> /dev/null

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Wirf
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 13:55:
Blauwe gezichten? :?. Heb je een plaatje? :?.
Ik denk dat ie een probleem heeft met RGB - BGR, waarbij de rood en blauw waardes zijn omgedraaid.
En dat ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~winkelhorstwbj/GoT/blauwgezicht.jpg
Kijk naar de mooie blauwe ballen in de boom en de rode sok aan de muur

mplayer heeft hier ook een oplossing voor: -vop rgb2bgr=swap maar dat is natuurlijk een workaround en geen definitieve oplossing. Het capture programma moet er voor zorgen dat het goed is.

[ Voor 9% gewijzigd door Wirf op 29-12-2003 15:02 ]

Verwijderd

Het capture programma is goed, dat wordt vrij veel gebruikt, ook in bedrijfssituaties. Ik zou echt wel een trap onder mijn kont hebben gehad als het beeld blauw was. En inmiddels werkeloos zijn. :+.

Ik denk dat de player het verkeerd doet. ;). MJPEG is niet bepaald het meest geteste formaat...

• Wirf
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 15:01:
Het capture programma is goed, dat wordt vrij veel gebruikt, ook in bedrijfssituaties. Ik zou echt wel een trap onder mijn kont hebben gehad als het beeld blauw was. En inmiddels werkeloos zijn. :+.

Ik denk dat de player het verkeerd doet. ;). MJPEG is niet bepaald het meest geteste formaat...
Als je dan toch perse iemand de schuld wil geven, geef dan de ontwerpers van de capturekaart de schuld, die geven immers de waarden door in BGR formaat

Verwijderd

:?. Ik capture in I420, da's fixed-order. :). Dat de player afspeelt in RGB is mijn probleem niet. :P.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 15:12 ]

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:39

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Wirf schreef op 29 december 2003 @ 14:45:
[...]

Dit lijkt ontzettend veel op wat ik gebruik en dat kan ook wel eens kloppen, want volgens mij heb ik dat scriptje ook weleens rondgestrooid.

anyway, ipv. -vop pp=0x20000 kun je beter -vop pp=md gebruiken voor deinterlacing, ziet er een heel stuk beter uit!
Klopt, nog bedankt voor je scriptje in samenwerking met at heb ik nu een perfecte situatie om bijv. kopspijkers op te nemen

[ Voor 34% gewijzigd door imdos op 29-12-2003 15:16 ]

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
Dat was het probleem inderdaad.
Pagina: 1