Toon posts:

Geeft DHCP een vast ip gekoppeld aan je mac?

Pagina: 1
Acties:
  • 29 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een router die dhcp geeft heb, dan krijg pc 1 bijvoorbeeld 192.168.0.5
pc 2 192.168.0.7 pc 3 192.168.0.10 enz.

Houd pc 1 dan altijd dat ip? Hoe werkt dit?

--edit--

Dit omdat ik verschilende printservers in een netwerk moet plaatsen, en de router toch dhcp moet geven. want anders moet er elke keer op elke computer het ip van de printserver worden veranderd

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2003 17:30 ]

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-08 20:36

BCM

Eeehhh.. Ja Dat is wel de bedoeling... DHCP server houdt een tabel bij van Mac adressen en de door hem daaraan gekoppelde IP nr's. Na een ingestelde tijd vervalt die entry wel.

Maar je mag er vanuit gaan dat dit geen enkel probleem is.

[ Voor 17% gewijzigd door BCM op 28-12-2003 17:31 ]

Cedo Nulli

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
het is een optie die je in kan stellen. DHCP geeft in feite gewoon een vrij ip aan een apparaat dat er om vraagt en zal, iedere keer als het apparaat het weer vraagt (die meld zich om de x minuten) dat ip weer geven.

Als het apparaat (overigens bedoel ik met aparaat een mac, daar worden ze aan herkend) zich te lang niet meld, wordt het ip als "vrij" gemarkeerd. Net als op een HD wordt deze vrije ruimte niet gebruikt totdat het niet anders kan. DWZ de dhcp server zal eerst alle andere addressen in zijn pool weggeven, en pas dan aan de adressen beginnen die al ooit eens zijn weggegeven en weer zijn vrijgegeven. In veel/sommige dhcp servers ken je instellen hoe lang zo'n "reservering" maximaal blijft bestaan.

maw: de dhcp server koppeld een min om meer fixed ip aan een mac, tenzij hij ip's te kort komt

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Verwijderd

Topicstarter
Ok en als ik op een printserver een vast ip instel (dus niet kiezen voor dhcp) maar de router wel gewoon dhcp laat geven, zou het ook kunnen werken?

Verwijderd

Mja, het lijkt me verstandig om even wat te lezen over DHCP, lease times, etc. :) Hiermee moet je al een heel eind komen: http://www.isc.org/products/DHCP/

Dit topic is gesloten.