PC boot niet, alleen zwart scherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:04

Piggen

Lekker bakkie

Topicstarter
Toen ik gisteren wat aan het klooien was met de snelheid (en timings) van mijn geheugen en processor (ivm met de Pifast challenge) wilde ik iets te veel en moest ik een CMOS clear doen. Maar daarna kreeg ik alleen maar een zwart scherm bij het opstarten en de statusledjes van mijn mobo gingen alle 4 meteen branden (normaal knippert er het een en ander bij het booten). Alle fans (4 + cpu fan) draaien wel en ook het HD ledje knippert. Daarna nog wat CMOS clears gedaan om er zeker van te zijn dat ik dat niet fout had gedaan. Verder hoor ik ook geen piepjes.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

-cpu (Athlon XP1800+ Tbred B, voordat het fout ging wilde ik hem dacht ik op 238x9=2142 Mhz laten lopen @ 2V)
-mobo (DFI Lanparty NFII Ultra B, 2V op de cpu en 3.3V op het geheugen zonder koeling op de mosfets)
-geheugen (Infineon PC2700, op dat moment wilde ik het op 238 of 239 2-2-2-2-11 @ 3.3V laten lopen)

Geheugen is het volgens mij niet, want ik had op dat moment nog een reepje Corsair PC3200 (dat had ik eruit gehaald omdat het Infineon harder ging) en als ik dat erin deed ipv het Infineon deed hij het ook niet. Ook zonder geheugen niks, geen piepjes.

Videokaart is het ook niet. Ik had de kaart eruit gehaald en er een PCI kaart ingedaan, maar nog steeds niets. Ook zonder videokaart. Ook geen piepje als ik de power cable van mijn Radeon 9700 loshaalde.

Voeding (Antec 480W dus wel een kwaliteitsvoeding) zal het ook wel niet zijn denk ik. Alle fans draaien namelijk en de HD doet het ook.

Dus is het volgens mij mobo of processor. Ik heb al met een vriend afgesproken dat ik zijn processor mag lenen om te testen, maar dat is waarschijnlijk dinsdag pas en misschien kan ik er nu al achter komen wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij heb je met al die hoge voltages toch wat apparaten mee verneukt het is het beste om stap voor stap te doen en vooral niet goochelen met voltages boven de 1.9V zo kun je aardig wat apparaten mee beschadigen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:04

Piggen

Lekker bakkie

Topicstarter
Die 3.3V door het geheugen en die 2V door de cpu had ik al een tijdje zo, dat heb ik niet ineens gedaan. Ik was alleen bezig met timings, FSB en multiplier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:00
mpmad schreef op 28 december 2003 @ 17:50:
Die 3.3V door het geheugen en die 2V door de cpu had ik al een tijdje zo, dat heb ik niet ineens gedaan. Ik was alleen bezig met timings, FSB en multiplier
Tsja, en toch zegt dat helemaal niets. Ik heb vroeger ook een AMD K6-2 400 op ergens rond de 500 Mhz gehad met een voltage van 2,9V, terwijl 2,2V normaal was voor die chip. Hoewel ik hem goed koel hield, werd hij steeds slechter, kon steeds lagere snelheden aan, ik moest hem dus steeds verder terug klokken. Of dit nou aan de CPU of aan het moederbord lag weet ik niet, maar het kan dus best zijn dat je hardware dus langzaam afsterft. Ik ben geen elektronica kenner, maar ik kan me voorstellen dat als het aan het moederbord lag, dat het wellicht de Voltare Regulator Module (VRM) is, die overbelast is (geweest). In mijn voorbeeld zou dat goed kunnen dat ik hem daarom terug moest zetten.

Maar goed, het is maar een gok, ik kan er ook helemaal naast zitten. :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7