[Gentoo 1.4] 2.6 kernel wil die niet pakken

Pagina: 1
Acties:
  • 240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:31
Ik heb vanmiddag de 2.6 kernel geemerged, geconfiged en gecompileerd maar hij doet het nog steeds niet goed naar behoren ik heb gebruikt gemaakt van de volgende documentantie:

snakeshit kernel howto
KernelTrap.org
Gentoo forums KC11

en nu krijg ik de volgende melding:

code:
1
2
3
VFS: Cannot open Root device "303" or hda3
Please append a correct "root=" option
Kernel Panic: VFS: unable to mount root fs on hda3

De lilo config is goed
en in de config heb ik in iedergeval dit gedaan:
-- under "Code maturity level options":

-- select "Prompt for development and/or incomplete code/drivers"

-- under "File systems":

-- select "Virtual memory file system support (former shm fs)"
-- select "/proc file system support"
-- select "/dev file system support (EXPERIMENTAL)"
-- select "Automatically mount at boot"
-- unselect "/dev/pts file system for Unix98 PTYs"
-- select all of the hard disk filesystems you are using (reiserfs, ext2, ext3, JFS, XFS)
What 's the problem??

Verwijderd

Laat de informatie van cfdisk is zien om te kijken hoe je hdd eruit ziet!
En verder ff je lilo.conf

Dat zijn de 2 dingen die je nodig hebt!

• M@rijn
door een vaag iets na het compileren is het hele zaak pleite, hij vraagt bij het booten om e2fsck omdat /boot corrupt is, ik ben dus nu alles opnieuw aan het installeren en zal asap wel cfdisk en lilo.conf geven.

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 20:42
Bij mij stond reiserFS standaard uit :)
Daarom kreeg ik de zelfde melding omdat mijn boot partitie reiserFS was

• M@rijn
mijn boot is dus ext3

cfdisk (was)

/dev/hda1 (bootable) ext3 32MB
/dev/hda2 swap 64MB
/dev/hda3 ReiserFS rest van de 40GB HDD

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:47
Niet alleen reiserfs staat default op module, maar ook de IDE drivers!! Zorg dat je deze dus hard in de kernel compiled of met een init.rd image gaat werken.

• M@rijn
Zal ik ff na checken bij het configgen van de nieuwe kernel

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-02 11:12

FCA

-- unselect "/dev/pts file system for Unix98 PTYs"
Waarom? Uit de 2.6.0 kernel ebuild:
Please note that ptyfs support has been removed from devfs
and you have to compile it in now, or else you will get
errors when trying to open a pty. The option is:
File systems -> Pseudo filesystems -> /dev/pts filesystem.
De Kernel Compile FAQ is een beetje verouderd...

Verandert z'n sig te weinig.

• M@rijn
uit welke document heb je dat gehaald?

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-02 11:12

FCA

Uit de development-sources-2.6.0.ebuild. Krijg je ook gewoon na het emergen van die ebuild te zien.

Verandert z'n sig te weinig.

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 19:56
Weet je heel erg zeker dat je lilo config goed is?
Aangezien hij loopt te blaten dat je root= niet goed geset is (en dit in lilo.conf gebeurd)
Hier even een goeie Lilo.conf:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
boot=/dev/hda
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
prompt
timeout=50
lba32
default=linux

image=/boot/bzImage
label=linux
read-only
root=/dev/hda3

• M@rijn
Die config had ik ook

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 20:42
Waarom kernel niet bakken met genkernel ??

genkernel all --menuconfig

je zet aan wat je nodig hebt en klaar, dat ding doet de rest pleurd image en initrd in /boot en je hoeft alleen lilo ff aan te passen.

• M@rijn
T-Blizzard schreef op 30 december 2003 @ 21:11:
Waarom kernel niet bakken met genkernel ??

genkernel all --menuconfig

je zet aan wat je nodig hebt en klaar, dat ding doet de rest pleurd image en initrd in /boot en je hoeft alleen lilo ff aan te passen.
Hej had ik eigenlijk niet bij nagedacht, en als natuurlijk dingen wil aanpassen dan kan dat gewoon, maar wat houd dat all in na genkernel?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:55

Equator

Crew Council

#whisky #barista

M@rijn schreef op 31 december 2003 @ 10:17:
[...]

Hej had ik eigenlijk niet bij nagedacht, en als natuurlijk dingen wil aanpassen dan kan dat gewoon, maar wat houd dat all in na genkernel?
genkernel --help ;)

all houdt in dat alle acties worden uitgevoerd. De kernel wordt gecompileerd en ook de initrd wordt gemaakt.

• M@rijn
Maar bij de install moest ik ook genkernel doen, pakt ie nu dan wel de goede weer of moet ik eerst in een bepaalde map staan??

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:59

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Je moet /usr/src/linux linken aan de goede kernel versie. Genkernel gaat van die directory uit.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

En je kan een path opgeven als extra switch met genkernel

Verwijderd

De kernel wordt altijd in /boot geplaatst.
Ik gebruik liever geen genkernel.

Maar het feit is dat jij een boot partitie gebruikt, ik heb daar ook al eerder problemen mee gehad. Dus het gebruik van een initrd (ramdisk) is dus wel aan te raden. Je kunt als je genkernel --help in typt ook nog ff de opties bekijken, 1 van de opties geeft je het recht om zelf de kernel te customizen. Dat is erg belangrijk. Hierdoor wordt die niet een default kernel en krijg je dus sommige dingen niet in de kernel gebakken.

Verwijderd

Bij mij het probleem:

Partitiontypes - > advanced partition selection - > PC Bios Support. aanzetten

Nu opgelost!...

Probeer maar.

• M@rijn
Bij mijn vorige vraag ging het er dus om hoe weet ik of ie nu de 2.6 pakt als ik genkernel all --menuconfig doe of dat ie misschien de 2.4 pakt ?

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Naast het feit dat genkernel een message geeft met welke kernel hij werkt, pakt hij default de versie die staat in /usr/src/linux
Als deze linux dir. een ln -s is naar linux-2.6.0 dan pakt hij dus je 2.6.0 kernel.

Als je deze symbolische link niet hebt kan je hem aanmaken met:
cd /usr/src
ln -s linux-2.6.0 linux

En als je dat niet wil, of je hebt je kernelsource ergens anders staan, dan kan je als genkernel een extra switch meegeven.
IK meen iets in de richting: --kernel-path=/path/to/kernelsource

Vraag beantwoord :?

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Is je fstab ook nog wel helemaal in orde? Ik kan me herinneren dat ik allerlei weirde errors kreeg na het booten met een nieuwe gemergde kernel... kwam omdat gentoo doodleuk (default!) je fstab overschrijft met degene die ze standaard meeleveren :)

[ Voor 9% gewijzigd door mindcrash op 31-12-2003 15:06 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• M@rijn
CyberJ je hebt mijn vraag beantwoord :) en dat met die Fstab heb ik niet nagekeken

• M@rijn
Nu bij de herinstallatie van Gentoo op mijn server, kapt ie er mee halverwege het compileren of in ieder geval ergens:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Indien je genkernel 1.2 gebruikt (welke in de 1.4-20030803 x86/i686 GRP set zit)
moet je het volgende uitvoeren:
# genkernel gentoo-sources
Indien je genkernel 1.4 of nieuwer gebruikt moet je geen kernel meegeven:
# genkernel
Gentoo Linux genkernel, version 1.4
Copyright 2003 Gentoo Technologies, Inc., Bob Johnson, Daniel Robbins
Distributed under the GNU General Public License version 2

Settings:
compile optimization: 1 processor(s)
source tree: /usr/src/linux-2.4.20-gaming-r3
config: gentoo (customized)
config loc: /etc/kernels/config-2.4.20-gaming-r3
initrd config: (default) /etc/kernels/settings

* Running "make oldconfig"...                                        [ ok ]
* Logging to /var/log/genkernel.log...                               [ ok ]
* Starting 2.4.20-gaming-r3 build...                                 [ ok ]
* Running "make dep"...                                              [ ok ]
* Running "make bzImage"...                                          [ ok ]
* Running "make modules"...                                          [ ok ]

------dat wat hieronder staat krijg ik dus niet meer te zien,
 en in mijn /boot zit geen initrd of /boot/kernel-2.4. etc. etc.-----------------

* Running "make modules_install"...                                  [ ok ]
* Moving bzImage to /boot/kernel-2.4.20-gaming-r3...                 [ ok ]
* Building busybox...                                                [ ok ]
* Creating initrd...                                                 [ ok ]

* Build completed successfully!

* Please specify /boot/kernel-2.4.20-gaming-r3 and /boot/initrd-2.4.20-gaming-r3
* when customizing your boot loader configuration files.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:07

voodooless

Sound is no voodoo!

oei wat eng.. genkernel braaksel :P . Dat zou ik dus echt voor geen cent vertrouwens. Je kunt beter ff zelf je kernel configen en bouwen... heb je denk ik meer kans van slagen... ik heb er in ieder geval slechte ervaringen mee om het via genkernel te doen!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• M@rijn
Dit is gewoon een voorbeeld van de Gentoo site, ik volg steeds gewoon de howto en doe dan genkernel --config. dan krijg ik die foutmelding dus

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ja... en als de howto zegt dat je uit het raam moet springen doe je dat zeker ook 8)7 .

gebruik het meer als een richtlijk en niet zo zeer als een wetmatigheid. Je mag soms best wel afwijken als je dat beter uitkomt :*)

Kijk in ieder geval op je een bzImage hebt in /usr/src/linux/arch/i386/boot/ . Heb je dat, dan kun je die ff zelf in de /boot zetten en nattuurlijk ook ff zelf lilo.conf aanpassen en lilo runnen. Heb je dat niet, dan moet je ff handmatig de kernel bakken (make dep clean bzImage modules modules_install in /usr/src/linux) en even kijken waar het nu echt fout gaat.

• M@rijn
Gentoo als installatie is nogal nieuw hiervoor heb ik wel ervaring met Linux maar dat was dan een HDD install van Knoppix ;) B) Dus ik gentoo proberen in het begin ging het prima tot nu toe met dat gebeuren, want wanneer kan ik al beginnen met de config e.d. van de kernel in Gentoo? dat soort dingen weet ik dus nog niet helemaal

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je net begint met linux, kun je misschien ook maar beter geen gentoo pakken. Pak dan beter een van de easy to install distro's, daar kun je dan eerst de basis leren, en later, als je er wat meer van weet kun je je aan gentoo (of nog spannender: LFS :P) wagen.

Maar ik zal je NIET afraden om door te gaan (iedere gentoo gebruiker is er een meer :D ).. je kunt natuurlijk ook zo een heleboel leren. Over kernels bakken zijn hier op Got meer dan genoeg recepten te vinden. Belangrijk is dat je weet welke ingredienten je in je bak hebt zitten. Loop gewoon rustig alle opties na, en kijk eventueel in de help die erbij staat. Als je iets niet zeker weet staat daar vaak of je het nodig hebt of niet.

Verder zeg ik ook niet dat je de howto moet negeren.. Je moet hem soms gewoon ff aanpassen op je individuele behoeftes. Als bepaalde dingen niet werken, moet je het gewoon ff anders doen.. je hoeft natuurlijk niet van de volgorde af te weiken. Verder is de howtoo ook best wel prima hoor (op die genkernel crap na dan). Ik wil alleen maar ff zeggen wat je niet alles als een zombie moet doen wat er staat. Denk bij ieder stap na, dan leer je ook nog eens echt wat!

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 03-01-2004 16:14 ]

• M@rijn
Ik heb van menig persoon ook te horen gekregen dat iedere noob opzich gentoo zou kunnen installeren, en als ik het dus kan en er al 2 maanden mee werk dan zou een nieuwe install mij ook niet goed af gaan? En btw zoals ik in mijn vorige post al zei ik heb al ervaring met het hele zaakje, kernel compileren etc. etc. heb ik ooit al gedaan , maar zeg nou zelf, Gentoo is heel anders als Debian/Knoppix

• M@rijn
Probleem is voor de helft gefixed, het zat hem in NetFilter daar hing het hele zaakje op en de keren daarvoor had ik vergeten de firewall mee te compileren, nu maar op zoek naar een andere handige Gentoo Firewall B) :X

Verwijderd

Misschien is deze ook wel handig voor je.

http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=70838

En probeer zoveel mogelijk je eigen kernel te maken. Dan weet je dan precies wat er in komt, en dat scheelt je een hoop narigheid en zoeken als eens wat niet werkt.
Ik ben zelf ook pas met linux begonnen. En ja, Gentoo is mijne eerste Linuxdistro. Het is een mooie distro MITS je dus wel zoveel mogelijk zelf probeert te configureren.

Dus als je straks het zaakje werkend hebt volgens de handleiding:

emerge gentoo-dev-sources

en dan even die forum post doorlezen over dingen die je voor Gentoo in de kernel moet compileren (bv. initrd en /dev/pts).

Succes.

• M@rijn
Ik heb nu mijn servertje weer up en running maar ben ik eigenlijk op zoek naar een firewall package die niet afhankelijk is van ipchains, netfilter en de andere dingen die in de kernel mee gebakken moeten worden. Wat is een makkelijke firewall?

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 17:32

Roel

screen -x addict

Blackice.

Iedere linux firewall heeft netfilter/iptables of ipchains nodig. Dat is je firewall, die moet je dus wel in je kernel hebben.

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Pagina: 1