Toon posts:

GPS positie tonen op kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij helpen met het volgende:

Voor hobby-doeleinden ben ik een ‘car-locator’ aan het maken. Dit is een GPS module gekoppeld aan een modem die de locatie (coördinaten) van een voertuig opstuurt naar een webserver. Nu wil ik de locatie van het voertuig weergeven op een kaart die middels het internet is te bekijken. Kort gezegd auto rijdt/staat ergens in NL en via een website weet ik waar dat is.

Omdat dit voor hobby doeleinden is mag het niet teveel kosten.

Weet iemand een oplossing?

• Twilight Burn
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-04 11:55
Er vanuitgaande dat je een kaart hebt, is het grootste probleem "uit rekenen" waar dat precies is. Omdat de aarde bol is (en ook nog niet eens precies bol) is het best moeilijk om de exacte positie uit te rekenen.
Als je echter van een aantal pixels op die kaart de exacte positie kent, is het mogelijk een goede benadering te geven van de positie van de auto door te gaan interpoleren. Hoe meer posities je weet, hoe nauwkeuriger het wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Een kaart heb ik (nog) niet. Dit is een onderdeel van mijn vraag. Ik zou graag willen weten wat ik nodig heb en hoe het gemaakt kan worden

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2003 17:06 ]

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:42
Ligt er ook voor een groot deel aan wat je wil.
Wil je een kaart van alleen nederland, of moet het over de hele wereld werken?
Moet je in de kaart kunnen zoomen? hoe gedetailleerd?

Even een schetsje van hoe ik het zou aanpakken als het alleen nederland betreft en niet al te gedetailleerd hoeft te zijn.
- Je zoekt ergens een kaart van nederland die aan je eisen voldoet bijv:
http://www.knmi.nl/voorl/maand/images/stations.jpg
- bepaal de GPS locaties van de hoekpunten
- Bij een gegeven punt interpoleer je deze met behulp van deze basispunten

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
ben je het aan het maken? of wil je het gaan maken? Hoe veel heb je al wel?

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
offtopic:
Ik heb een tabel met alle postcodes van nederland met bijbehorende GPS coördinaten, en ben eigenlijk al lang op zoek naar een mooie "vector based" kaart van NL (zodat je goed kan in/uitzoomen e.d.). Deze worden bijv. vaak gebruikt in routeplanners e.d.

Heeft iemand enig idee waar ik zo'n kaart kan vinden? Het liefst zou ik een .ai , .eps , .wmf of .fla bestand of iets dergelijks hebben.

De GPS data wil ik graag delen met iemand die me in de juiste richting kan wijzen

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:13

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

* Thijsmans heeft laatst een opdracht voor school moeten maken waarbij ik gebruik maakte van TIF-jes van een meg of 11 p/s, en dat ging echt tot op straatniveau, die kaarten die de gemeente op plastic drukt en ophangt zeg maar :)

Ik kreeg ze op een CD van een docent, maar die had ze weer van een ftp-server afgeplukt. De software die ik gebruikte was ESRI Arcview GIS, misschien als je daarnaar zoekt, dat je de kaarten vindt :)

/edit:

Heb er nog een paar (maar dat zet voor jou ook geen zoden aan de dijk :P )

voorbeeldje van de hele kaart (grootte: 5%):
Afbeeldingslocatie: http://www.bomenknuffelaar.nl/got/kaart_small.gif

voorbeeld van 100%:
Afbeeldingslocatie: http://www.bomenknuffelaar.nl/got/kaart_detail.gif

[ Voor 26% gewijzigd door Thijsmans op 28-12-2003 18:08 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Na het lezen van de bovenstaande posts dacht ik in eens, hé ik ben in het bezit van TOMTOM2. Zou ik wat met de kaart(en) van Tomtom kunnen doen. Als iemand weet hoe je vanuit die data een kaart kan tekenen is mijn probleem opgelost denk ik.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 15:13:
Kan iemand mij helpen met het volgende:

Voor hobby-doeleinden ben ik een ‘car-locator’ aan het maken. Dit is een GPS module gekoppeld aan een modem die de locatie (coördinaten) van een voertuig opstuurt naar een webserver. Nu wil ik de locatie van het voertuig weergeven op een kaart die middels het internet is te bekijken. Kort gezegd auto rijdt/staat ergens in NL en via een website weet ik waar dat is.

Omdat dit voor hobby doeleinden is mag het niet teveel kosten.

Weet iemand een oplossing?
http://rimmer.ngdc.noaa.gov/coast/
Hier kan je Coastlines extracten, in latitude/longitude coordinaten.
Kan je dus heel makkelijk zien waar een auto is, gezien die ook een latitude/longitude locatie heeft ontvangen van de GPS.

Ik heb nog ergens de kaart van nederland, de provincies, en de grote rivieren.
Heb je al een aardig beeld waar iemand zich bevind.
Zelf ben ik er sterk over aan het denken om een iPaq met TomTom2 te kopen.
Eigenlijk de Toshiba e800 :-)

bij interesse in de kaarten moet je maar even bericht geven

Verwijderd

Topicstarter
Hoi eta,

Wat op de genoemde website is te zien komt in de richting. Als NL in detail getoond zou worden zou het 'near by perfect' zijn.

Wat betreft de TOMTOM. Die gebruik ik als navigatie. Maar wat ik nu wil is dat een voertuig gevolgd kan worden. Dus website-je openen en er wordt een kaart getoond met daarop een stip waar het voertuig zich bevindt. Afhankelijk van de ververs interval wordt de positie geüpdate.

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 15:32
in het forum Geocaching is een stuk te lezen over het downloaden van de 1:50000 kaart van nederland vanaf de website http://www.ictholland.nl/diane/.

[ Voor 8% gewijzigd door jvdmeer op 29-12-2003 10:25 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 19:40:
Hoi eta,

Wat op de genoemde website is te zien komt in de richting. Als NL in detail getoond zou worden zou het 'near by perfect' zijn.

Wat betreft de TOMTOM. Die gebruik ik als navigatie. Maar wat ik nu wil is dat een voertuig gevolgd kan worden. Dus website-je openen en er wordt een kaart getoond met daarop een stip waar het voertuig zich bevindt. Afhankelijk van de ververs interval wordt de positie geüpdate.
Er staan dus geen wegen op he, maar dat is misschien voor deze toepassing ook niet ZO belangrijk.

Ik zal kijken of ik ze kan vinden, anders wordt het pas 5 januari, als ik mijn pc op het werk weer kan gebruiken.

Je kan natuurlijk zelf ook even op die site wat proberen :)

Misschien moet je nog ergens berekeningen vandaan halen om van lat/lon WGS84 naar grid coordinaten in ED50-UTM31 of RijksDriehoek te komen, anders tekent het denk ik niet zo handig. gridcoordinaten liggen in een plat vlak, en latlon, op de aardbol.

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 11:20

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Prammenhanger schreef op 28 december 2003 @ 17:56:
* MDKlapwijk heeft laatst een opdracht voor school moeten maken waarbij ik gebruik maakte van TIF-jes van een meg of 11 p/s, en dat ging echt tot op straatniveau, die kaarten die de gemeente op plastic drukt en ophangt zeg maar :)

Ik kreeg ze op een CD van een docent, maar die had ze weer van een ftp-server afgeplukt. De software die ik gebruikte was ESRI Arcview GIS, misschien als je daarnaar zoekt, dat je de kaarten vindt :)

/edit:

Heb er nog een paar (maar dat zet voor jou ook geen zoden aan de dijk :P )

voorbeeldje van de hele kaart (grootte: 5%):
[afbeelding]

voorbeeld van 100%:
[afbeelding]
Heb je toevallig enig idee welke ftp-server dat was?

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Verwijderd

Kijk ook eens op www.demis.nl
Heb hiermee eens een boot tracker geklust (+flash + php) wat op zich prima werkte. Kan helaas geen werkend voorbeeld laten zien, omdat Demis het protocol heeft veranderd (is nu wel meer info te vinden dan een half jaar terug :-)

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 13:46

ATS

Ik ben een van de mensen achter KFLog, een programma voor zweefvliegers om opdrachten mee uit te zetten of mee te analyseren. Hiervoor hebben we een digitale, vector gebaseerde kaart gemaakt van de hele wereld, samengesteld uit diverse openbare bronnen. Je kan eenvoudig een GPS positie afbeelden op een plaats op de kaart, maar onze kaartbestanden zijn niet super nauwkeurig helaas. Ik houdt me zeer aanbevolen voor betere kaarten (alleen vector formaat, bitmaps heb ik niets aan). Ik weet niet op welke nauwkeurigheid je zoekt?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Pagina: 1