Toon posts:

Flashen van BIOSsen, waarom?

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey Allen,

Klein vraagje:
Het flashen van BIOSsen, van de BIOS van de PC of de BIOS van kaarten, waar is dat nu precies nuttig voor? Is het alleen om zo 'vers' en ge-update uit de vers te komen zodat je systeem optimaal werkt, of heeft dit nog een andere functie?

Greetsels,

Joozle.

Verwijderd

Om de zelfde als er updates op software/drivers zijn. Bugs op te lossen, of nieuwe functies toe te voegen.

Eigenlijk is het zo dat als je geen problemen hebt, of de nieuwe functie niet wilt gebruiken je niet moet flashen.

Verwijderd

Meestal wordt dit bij hele nieuwe systemen als de Athlon gebruikt, om er nog de verschillen en de fouten er uit te halen, van verschillende geluidskaarten en SCSI- en Videokaarten.
Dus net wat Error al zegt, aanpassingen. ;)

• Peet
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-06-2025

Peet

Semper voloptuosos rapidus

Ook wordt een mobo middels een nieuwe bios
geschikt gemaakt voor nieuw uitgekomen processoren. Vb, ASUS P5A (SS7 mobo), toen die uitkwam, was geloof ik maximaal de AMD K6-2 400 uit. Later zijn daar nog een heleboel andere SS7-processoren bijgekomen (als vb: K6-2 met 450/475/500 en 533 Mhz).
Zonder de bios upgrade zou het mobo die nieuwere processoren niet herkennen en dus niet kunnen gebruiken.

(please correct me if I'm wrong)

Dare, do, gain - Intel G645 - 4 GB DDR3 - 500 GB - Radeon R7 240 2 Gb -DVD-RW - DVD/BR - W10-64 bit

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Even een resumé:
Biossen flashen gebeurt om:
-de performance te verhogen
-y2k problemen te verhelpen
-nieuwe functionaliteit toe te voegen
-betere functionering van het onderdeel te bewerkstelligen
-de hardware geschikt te maken voor nieuwe (besturings)software

Iemand anders nog meer redenen?

Als je tevreden bent met je computer, dan is het niet noodzakelijk om een bios te flashen. Lees voor eht flashen de documentatie van het nieuwe bios. Levert dit zaken op, waar je in geinteresseerd bent, dan kan je flashen. Zoniet, laat het dan maar.
Twee voorbeelden:
* De Abit BP6 plank heeft nu problemen met Win2k, en met IRQ toewijzingen. Ik heb hier last van. Ik kan dan ook niet wachten op een nieuwe BIOS.
* De plextor 20/4/2 rewriter kan in oorspronkelijke staat geen CD-text schrijven. Dit wil ik echter wel. Een bios update voegt deze funtionaliteit toe.
* Een oud moederbord wat ik heb had een relatief trage bios. Na flashen met een nieuwere, was de snelheid ongelofelijk toegenomen. Het ding is nu gewoon weer bruikbaar.

• MightyP
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02-2024
Soms is het niet om extra functionaliteit te krijgen....
Ik heb een Abit Px5 mobo met een k6-233 (ik weet 't, ik loop achter) Eerst kon ik een multiplier instellen van max 4.5, maar na het bios geflashed te hebben kan ik maar maximaal 3,5 kiezen.
(niet dat 't uitmaakt, mijn 233 wil niet verder dan 238 :( )
Pagina: 1