Beste plek voor een sub en hoe het beste om te testen?

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• devilsnight
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:49
Afbeeldingslocatie: http://www.mordaunt-short.co.uk/pix/308.jpg

Info over de Sub

Ik heb afgelopen woensdag de Mordaunt Short 308 Subwoofer gekocht bij de Hifi-corner met als garantie als ie niet beviel ik hem kon terug brengen. Ik moet zeggen, ik heb totaal geen ervaring met subwoofer, weet dus niet hoe het ECHT hoort te klinken, maar ik ging uit van de reviews op internet en ook de verkoper van Hifi corner, we legden uit wat voor componenten ik had (speakers,receiver) en de verkoper zei dat de Sub er zeker goed op zou werken en wat me vooral aansprak was toen we vroegen, hoe wordt deze sub nou over het algemeen ontvangen door klanten? zei de man : ze kopen hem
en we zien de de subs nooit meer terug.

Ik heb getest , Dvd's: The Matrix, LOTR:Two Towers
Final Fantasy, Star Wars:Attack of the clones en de auto-achtervolging van The Rock.

Met Matrix testte ik vooral die schietscene in de lobby, vond ikbehoorlijk powerful en overheersend klinken, het ging echt door je heen(das toch de bedoeling?)

Two Towers, de scene waar je de Olifaunts ziet en natuurlijk het grote gevecht tegen al die Ork troepen...
Ik had weinig te klagen, ik had de sub achter mijn zitbank op de grond staan en het ging eigenlijk de hele kamer door, het volume stond maar een klein beetje aan en het was me toch een mini-aardbeving bonkering misschien ja...maar hoe hoort het te klinken dan volgens jou?

Final Fantasy checkte ik vooral de gevecht scenes net zoals LOTR klonk het krachtig...

Met Star Wars testte ik de scene waar Jango Fett en die andere Jedi in de regen bovenop dat gebouw het uitvechten, heel netjes....en de scene ergens op het eind ,, grote battle tussen al die stormtroopers en ander robot-gespuis . krachtig...to say the least.

en de auto-achtervolging van The Rock was helemaal te zot...ik denk zelf dat ik er behoorlijk tevreden mee ben
misschien omdat ik niet echt andere subs heb gehoord...wel van setjes...van een JVC setje die mijn broer ooit eens kocht maar ook weer terugbracht.

Achter mijn bank is misschien de ideale plek voor de sub zelf voor het geluid, maar voor mijn indeling van de kamer niet, ik houd geen ruimte over. Ik heb op internet wat advies gevonden over hoe je het beste de sub kon testen , de sub in een hoekje zetten en dan rondlopen en op de plek waar je hem het beste hoort neerzetten, maar zonder succes hier nog moet ik zeggen, ook heb ik 2 bepaalde functies waar ik nog niet echt raad mee weet, waaronder de Low-frequency cut off
en Phase, misschien nog tips/advies wat een echte ideale plek voor een sub kan zijn???

En nog wat, ik heb dan wat Dvd's getest, maar wat zo onhandig als de pest is dat niet de hele tijd tijdens de film die subwoofer werkt, dus je hebt bepaalde momenten en dan moet je gaan tweaken aan dat ding, hoe testten jullie je subwoofer toen je em net had? Welke dvd's? (test dvd's?) Ik hoop wat advies en tips te kunnen krijgen.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-08 00:18

Snow_King

Konijn is stoer!

Als jij het mooi vind klinken waarom twijfelen of het een goede sub is?
het gaat allemaal om persoonlijke smaak, als ik zo lees dat jij bij alle films hebt genoten zou ik niet meer twijfelen.

Overigens de beste plek voor een sub is minimaal 1 meter van de muur af.
Je oren kunnen lage geluiden niet plaatsen, dus waar ze vandaan komen.
Zet hem in de buurt van je TV. Zet hem niet naast een kastje met prulle-dingetjes, want deze gaan dan lekker mee resoneren met de sub.

Gewoon in de buurt van de TV en 1 meter minimaal van de muur af.

• devilsnight
Maar vlakbij de tv staan m'n 2 front speakers, dus daar vlakbij zetten lijkt me geen geweldig idee, wat ik hoorde was dat de sub het nooit mag gaan overnemen van de speakers, dus gaat overheersen, en dat idee kreeg ik wel toen ik de sub vlakbij m'n tv zette en dus ook vlakbij de fronts.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-08 00:18

Snow_King

Konijn is stoer!

dan kan je hem ook in de buurt van je bank zetten, want met wat je zegt heb je opzich wel gelijk.

in ieder geval moet een sub de ruimte hebben en vrij staan.

• devilsnight
Ben nog wat vergeten te zeggen, het is een down subwoofer, weet niet hoe je het noemt het geluid komt van onderen, zo moet de sub ook neergezet worden, met andere subs komt het geluid van voren, ik weet niet of dit uitmaakt..maar ik dacht..ach ik zeg het even :)

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:15
devilsnight schreef op 28 december 2003 @ 14:55:
Maar vlakbij de tv staan m'n 2 front speakers, dus daar vlakbij zetten lijkt me geen geweldig idee, wat ik hoorde was dat de sub het nooit mag gaan overnemen van de speakers, dus gaat overheersen, en dat idee kreeg ik wel toen ik de sub vlakbij m'n tv zette en dus ook vlakbij de fronts.
Als het goed is heeft de sub een ander (lager) frequentiebereik als je front-speakers, dus zullen ze elkaar niet 'in de weg' zitten.

wat ik nog wel eens wil doen om een goede plaats voor de sub te bepalen is: de sub neerzetten op de plek waar je normaal zit en dan de kamer rond gaan lopen op zoek naar de plek waar de bas het beste klinkt. op die plek zet je dan de subwoofer neer en dan heb je op de plek waar je normaal zit meestal ook die goede basweergave.

Have a wheelie good weekend!

Verwijderd

devilsnight schreef op 28 december 2003 @ 15:15:
Ben nog wat vergeten te zeggen, het is een down subwoofer, weet niet hoe je het noemt het geluid komt van onderen, zo moet de sub ook neergezet worden, met andere subs komt het geluid van voren, ik weet niet of dit uitmaakt..maar ik dacht..ach ik zeg het even :)
Downfiring sub

• devilsnight
^ Exact :) downfiring.

Thanks 4 the advice, dat ga ik zeker proberen...met wat voor dvd's en scenes test je het meestal uit? Dat ik niet steeds weer een bepaalde scene moet herhalen of is dit niet anders mogelijk?

[ Voor 13% gewijzigd door devilsnight op 28-12-2003 15:31 ]

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:21

-Stef-

Slainthe!

Ik heb nadat ik het e.e.a. op speaker/dvdspeler en receiver-gebied had aangeschaft hier een calibratie DVD en een dB-meter gekocht. Zou eigenlijk verplicht moeten worden. :)

[ Voor 4% gewijzigd door -Stef- op 28-12-2003 15:56 ]

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• devilsnight
Ah, deze bedoel je?

Home Theater tune up & dB meter

Ik heb een Dvd van mijn vader geleend laatst, was een muziek dvd, en daar stond ook een soort test-fase op...maar het was niet voor bijv. DD en DTS , EX etc....
dus jij bent wel te spreken daarover?

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:21

-Stef-

Slainthe!

devilsnight schreef op 28 december 2003 @ 16:01:
Ah, deze bedoel je?

Home Theater tune up & dB meter

Ik heb een Dvd van mijn vader geleend laatst, was een muziek dvd, en daar stond ook een soort test-fase op...maar het was niet voor bijv. DD en DTS , EX etc....
dus jij bent wel te spreken daarover?
Er zijn er best veel op de markt maar deze calibratie DVD bevalt mij perfect en je kan er je DD en je DTS instellingen afzonderlijk mee instellen. En zo'n dB-meter is heel wat nauwkeuriger dan je gehoor. Ik vind het echt een aanrader want niets is zo belangrijk als het opstellen en het instellen van je luidsprekers/versterker. Anders koop je voor weet ik hoeveel aan apparatuur en stel je het op zodat een Aldi-set nog beter klinkt.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• devilsnight
Ja precies, dan zal ik daar ook eens even achteraan gaan.

Nog even iets, dit zijn mijn settings die ik in de Marantz heb ingesteld en naar mijn mening staat het zo goed, en toch twijfel ik omdat je ook weer van anderen hoort dat de settings anders moeten.

Ik heb

Een Marantz SR4200 AV Surround receiver, 5 speakers van Tannoy (2 fronts,center,en 2 rears (klein, niet die minidingen, maar kleiner dan de fronts)
en dus een Sub van MS.

De settings op Marantz :

Speaker Size: Front-large,Center-Large,Surround-Small,S-Woofer-Yes

LFE ATT: 0

En de Distance heb ik redelijk ok staan, totdat ik een DB meter heb aangeschaft.

Wat zou je aan de settings veranderen?

Verwijderd

Snow_King schreef op 28 december 2003 @ 14:43:
Gewoon in de buurt van de TV en 1 meter minimaal van de muur af.
waarom eigenlijk 1meter van de muur af? dat kan ik zelf niet plaatsen, want als je dat moet doen dan staat ie meteen in je kamer... en bijna iedereen heeft hem bijna tegen de muur aanstaan :?

• devilsnight
Op de dvd's van Star Wars II en Pearl Harbor staat een THX Optimizer, heel erg mooi die tests.
Pagina: 1