Toon posts:

werken met VI (e-smith = redhat)

Pagina: 1
Acties:
  • 29 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Om textfiles te editen in de shell van mijn distro is VI een mooie editor. Helaas bij het aanroepen van de editor weet ik niet hoe ik eruit moet komen. In de helpfile staat weinig genoemd. Ook moet ik vermelden dat ik een beginner ben op het opereren in shell. Wordt steeds leuker. Maar hoe sla ik een bewerkt bestand op, en hoe kom ik dan uit VI?

r.

Verwijderd

Topicstarter
foutje van mij ( overigens heb nog wel het probleem)

[ Voor 154% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2003 13:14 . Reden: per ongeluk op quote gekklikt ipv edit ]

• smoking2000
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:22

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

:q afsluiten
:q! afsluiten wijzigingen niet opslaan
:wq opslaan & afsluiten

zie ook `man vi`
of in de command mode van vi :help

| [Folding@Home] Announce: Client monitor voor Linux (fci) | fci-1.8.4 | Fatal Error Group |

Verwijderd

Al eens op internet gezocht :?

m.a.w. Als je vi(m) in elke zoekmachine intikt dan kom je zo goed als gegarandeerd het antwoord tegen.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2003 13:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
jullie zijn wel snel. k had al gevonden. (gegoogled ja)

tx btw,
d.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
VI kan zeker voor beginnen een verschrikkelijk irritante editor zijn. Ik zou nano of nog beter mcedit aanraden.

In het begin ga je al genoeg moeilijkheden te overwinnen hebben dat een irri editor het laatste is wat je nodig hebt. :)

Later, als je alles beter kent, kan je echte editors zoals Emacs gaan gebruiken.

**FLAME :P** ;)

Verwijderd

Topicstarter
weet je wat het is. eigenlijk heb ik die hele &^$$#& editor niet nodg. maar omdat ik een grote query moet invoeren in phpMyAdmin en deze steeds een time-out geeft moet ik wel gaan knoeien in php.ini

vandaar,
r.

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-02 21:58

jotheman

Was like that when I got here!

XTerm schreef op 28 december 2003 @ 13:28:
VI kan zeker voor beginnen een verschrikkelijk irritante editor zijn. Ik zou nano of nog beter mcedit aanraden.

In het begin ga je al genoeg moeilijkheden te overwinnen hebben dat een irri editor het laatste is wat je nodig hebt. :)

Later, als je alles beter kent, kan je echte editors zoals Emacs gaan gebruiken.

**FLAME :P** ;)
Mya persoonlijke voorkeur heet dat en dis gewoon een lamme flame ja... Vrij flauw maargoed...
Je kunt trouwens VIM wel installeren, die is 'tzelfde maar iets uitgebreider en, vind ik, iets fijner werken.
En er stond hierboven dat :q! aflsuiten zonder opslaan was, maar volgens mij is 't toch echt afsluiten & opslaan :)
Maar pin me d'r niet op vast. Suc6 nog. :)

I see dead pixels...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 13:30:
weet je wat het is. eigenlijk heb ik die hele &^$$#& editor niet nodg. maar omdat ik een grote query moet invoeren in phpMyAdmin en deze steeds een time-out geeft moet ik wel gaan knoeien in php.ini

vandaar,
r.
edit:::: help. bij het opnieuw binnenkomen van php.ini kan ik niets meer toevoegen. ik heb hiervoor de swapfile gedelete. hoe los ik dat op???

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op internet staat het vol met informatie en documentatie over vim, je mag eerst zelf wat proberen volgens de policy, en dan hier vragen, succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.