[PS/2] Toetsenbord en muis kappen er mee bij W2K inlogscherm

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:02
Titel zegt al zoveel ;)

Ik heb wel eens een dagen dat telkens wanneer ik het inlogvenster van Windows 2000 krijg na het opstarten van mijn PC (soms gebeurd het net even voor dat venster) de PC niet mee reageerd op mijn toetsenbord en muis.

De PC funtioneert nog wel verder normaal, want ik zie muisaanwijzer af en toe veranderen naar eentje met een zandlopertje (ten teke dat er services geladen worden e.d.) en ik zie harde schijf activiteit.
Echter er wordt dus niet meer gereageerd op mn toetsenbord en muis, net alsof de PC de PS/2 poorten in eens geblokkeerd heeft.

Het gevolg is dan dus dat ik de PC moet resetten en opnieuw moet opstarten waarna het euvel soms nog wel een paar maal optreedt.
Soms helpt het dan om net voor dat moment CTRL + ALT ingedrukt te houden en aldoor te rammen op DEL :+ Maar dat lijkt mij niet te hoeven. ;) :P
Echter het kan soms ook zijn dat het een hele week goed gaat.

Als ik het Windows 200 logboek er op na sla, zie ik op de momenten dat dit voorval gebeurd deze melding:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~maath180/img/got/vastloper_toetsenbord.jpg

Mijn specs:
Moederbord: ASRock K7S8X
CPU: AMD Duron XP, 1600Mhz
Toetsenbord: Compaq (met 8 niet functionerende functietoetsen)
Muis: Logitech USB optical mouse (met PS/2 -> USB verloopstekkertje)

Owjah, er valt nog op te merken dat ik het vermoeden heb dat het vooral na het installeren van Service Pack 4 is gekomen.

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-12 05:26

DSK

boeiend...

Heb je al eens geprobeerd met een ander toetsenbord & muis?
Al was het maar om uit te sluiten dat het niet aan deze ligt, maar wel degelijk aan je PS/2 poorten...

Blog (Linux-related)

• Joen
Het toetsenbord doet het wel voor het inlogscherm, en tijdens de Windows installatie deed ie het ook. Dus lijkt me stug dat het daar aan lig.
BTW ik typ dit bericht ook met het zelfde toetsenbord. :+
Dus ehm, ik denk niet het het toetsenbord is (alhoewel je zou denken van wel volgens die melding :P ).

• Joen
Het is alweer een tijdje geleden dat ik mn laatste post hier in dit topic heb gedaan, maar vandaag heb ik een ander toetsenbord aangesloten .
Dit toetsenbord is ook van Compaq, echter zonder de 8 functietoesten (foto's daar van hier en hier) en heeft in ieder geval een jaar lang goed gewerkt op een andere PC.

Zonet moest ik even opnieuw opstarten en toen bleef dit andere toetsenbord OOK hangen! Echter dit maal al wanneer ik het venster in de GUI zie met "Windows is bezig met opstarten..." (of zo iets, weet niet exact uit mijn hoofd).

Ik merkte wel dat mijn Numlock uit stond en toen ik daar op drukte ging het lampje niet branden terwijl dat anders wel wil op juist dat moment.

Ik heb dus het idee dat het toch hardwarematig ligt. Kan het komen omdat als de PC uit staat er altijd stroom op het toetsenbord en muis blijft staan?
Is het verstandig om uit te schakelen en zo ja, hoe doe je dat in een AMI BIOS?

Voor specs van mn systeem, zie de link in mn signature.

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Ik denk dat het aan je moederbord ligt, want je heb zo een el cheapo Asrock waar de kwaliteit best wel bagger van is..

Verwijderd

MiMiC schreef op 14 januari 2004 @ 01:22:
Ik denk dat het aan je moederbord ligt, want je heb zo een el cheapo Asrock waar de kwaliteit best wel bagger van is..
Daar ligt het dus niet aan! Ik heb exact hetzelfde probleem maar dan bij een gigabyte 7vrxp bordje. En dat is/was niet direct een el cheapo bord. Tijdens het opstarten en in dos doet alles het, muis en toetsenbord. Maar als het login-scherm tevoorschijn komt vergeet het dan maar. En in de Event Viewer een of ander vage melding over I8042prt.
Bij Microsnoft is niks te vinden. Behalve de opmerking "The following boot-start or system-start driver(s) failed to load: i8042prt. Vrij vertaalt zegt MS hierop: "als u deze melding krijgt en uw muis en toetsenbord werken gewoon dan is er niets aan de hand". Tsja maar geen oplossing als je m+kb niet werken. Ze weten het dus dondersgoed maar hebben geen oplossing... :(

• Joen
Owk, ik ga ff een stand van zaken geven:

i8042prt is een aansturing voor de PS/2 poorten (had ik een paar dagen geleden nog gelezen in een ander topic) en de melding warvan ik een screenshot in mn topicstart heb gegeven is exact zoals het bedoeld: het toetsenbord heeft dan onjuist gereageerd op een signaal van de computer

Ik heb nu een aantal weken een ander toetsenbord aangesloten en alleen heel in het begin daar van krege ik het zelfde type foutmeldingen en dus vastlopers van de PS/2 apparaten. En ik weet niet hoe het verder komt, misschien ligt het er aan dat ik check of mn toetsenbord werkt door aldoor op mn NumLock te rammen tijdens het opstarten naar de GUI van Windows of dat het gewoonweg geluk is, maar ik heb geen last meer van de vastlopers met PS/2 apparaten :*)

Alleen mn netwerkkaart heeft nog wel eens een knipperlichteffect (werkt wel/niet e.d.) en dat is het enige denk ik wat te vwijten valt aan een el cheapo moederbordkaartje (misschien dat ik nog eens ga zoeken naar nieuwe drivers of vervangende betere drivers (zag op t moederbord zelf dat er een realtek chip op zit en laat nu zo zijn dat ik daar ook wel eens complete pci-netwerkkaarten van in handen heb gehad ;) ).

En het mooie is... ik heb het problemengevende toetsenbord nu op een andere PC ff tijdelijk aangesloten (moest die PC ff voor iemand anders fixen en had dus ff snel een toetsenbord nodig) en ook daar heb ik telkens last van vastlopende PS/2 apparaten. Dan doet de muis het niet, dan het toetsenbord, dan beiden, dan is het ff weer goed, etc.
Conclusie: het ligt dus aan het toetsenbord! ;) :+

Had ik em ook maar niet voor een prikkie op de HCC Dagen moeten kopen :P (alhoewel precies t zelfde type bij de PC van mn zusje wel goed werkt, nouja moest ik denk ik net een verkeerde hebben blijkbaar :+ )

[ Voor 8% gewijzigd door Joen op 07-02-2004 23:03 ]

• Joen
AAAARGH! It just happened again! :(
Ik heb te vroeg gejuigt dus, na de lange tijd dat het goed ging, gebeurde het weer eens.

Vlak na een BSOD die te maken had met mn onbaord geluidskaart en ontstond tijdens het laden van volgens mij een chat java-applet.

Maar goed, ik denk dat het voornaamste toch dat het vorige toetsenbord nogal kadoek was, maar dat Microsoft hier ook deels schuld aan heeft. Alleen welke schuld? :P

Verwijderd

Mmm hier bij mij is het opgelost!
Na een nieuwe install weliswaar... :(

Maar ach mijn meisie weer blij, kan ze weer computeren op haar pc-tje.
En ik dan natuurlijk ook weer blij....... })

Verwijderd

Ik heb een soortgelijk probleem. Helaas heb ik mijn specs van moederboard niet bij de hand, ik zit momenteel op school.

Ik heb een USB muis en USB toetsenbord van Logitech en die MOET per se in de juiste poort zijn aangesloten anders werken ze niet bij Win2000 opstart scherm.

Als ze dus op een andere USB poort zitten, kan ik niet opstarten. Als ik bijvoorbeeld ga LAN-gamen en daar een PS/2 muis en toetsenbord aansluit dan kan ik ook niet opstarten.

Wat opvallend is, is dat de muis voor het inlogscherm WEL aangaat (optisch, dus licht in de buik). Bij het inloggen is de muis (en toetsenbord) echter uitgeschakeld.

Heeft iemand enig idee of Win2000 dit afschermd, of dat het aan het moederboard ligt (ik post de specs vanavond) of een andere oorzaak kan hebben.

• Joen
Ik denk dat het dan een USB-probleem is, daar wanneer het probleem bij mij optreed eventuele toetsenbordlampjes en het lampje van mn optische muis wel gewoon aanblijven.
Check ook even de logboeken van Windows wat die zeggen. ;)

BTW, ik heb op de een of andere vreemde manier al een tijdje heel weinig last meer van mijn probleem zoals ikd at melde in mijn topicstart.
Pagina: 1