[low noise] wat het beste te veranderen

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik zou graag mijn systeem heel wat stiller willen hebben omdat ik nu overdreven veel cooling heb, en ik geen overklokker ben. :)

maar omdat er zoveel te krijgen is weet ik niet meer wat ik het beste kan vervangen :p

Ik heb het volgende aan cooling in mijn systeem (vliegtuig):
-oem cooler van p4
-safeforcer psu 420w dual fan (coolers aan voorkant en achterkant, geen low noise voeding ofzo)
-4 x 80mm powmax (FM802512M) Brushless, in houdertjes van chieftech dragon.
-1x 80mm in chieftech window, sunbeam met leds.
-60mm fan op headsink van radeon 9800 pro, uit nood omdat andere cooler vastgelopen is (deze cooler is zowiezo niet goed loopt wat aan).
-verder heb ik nog een chieftech 80mm cooler liggen, kan ik daar nog wat mee?

mijn systeem:
Chieftec Dragon kast
p4 2.8 ghz HT
asus p4p800 deluxe
2x 512mb ddr400
ati radeon 9800 pro 128mb
2x maxtor dimondmax 9
pioneer a05 dvdbrander
lite-on 411s dvdbrander
"voor de rest geen echte hitteveroorzakers"

nu heb ik het volgende in gedachten om te vervangen:

-p4 cooler > zalman CNPS7000A-AlCu
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0311/cnps7000alcu-s1.gif
-vga cooler > zalman ZM80C-HP + ZM-OP1
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0311/ZM80C-HP/ZM80C-HP+OP2_s.gif
-fancontroller ZM-MFC1
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0311/zm-mfc1-s2.gif

zou dit een goede inverstering zijn om het geluid te dempen?

alleen voeding ben ik nog niet helemaal uit. zou een low noise voeding van bijvoorbeeld qtec (de dual fan gold versie) veel invloed hebben of scheelt dat niet zo heel veel?

kom maar op met tips en adviezen! ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Dnc1n op 28-12-2003 11:52 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou aan jouw bakkie iig niet zo'n Q-tec voeding gaan hangen, die staan er niet echt om bekend betrouwbaar te zijn. ik zou dan eerder kiezen voor 2 goede stille fans die je gaat modden in je huidige voeding.

• vogeltje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-08-2025
ik denk dat je sowieso ook moet kijken naar die casefans, hoevel rpmtjes/db's produceren ze?? btw, de genoemde zalman producten zijn sowieso een verbetering (ook mbt. de cooling performance)

binnenkort een hele dikke casemod :P

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
vogeltje schreef op 28 december 2003 @ 11:34:
ik denk dat je sowieso ook moet kijken naar die casefans, hoevel rpmtjes/db's produceren ze?? btw, de genoemde zalman producten zijn sowieso een verbetering (ook mbt. de cooling performance)
maakt een ander type 80mm fan heel veel verschil? omdat ik dmv de fan controller me coolers wat minder hard kan laten lopen, dan zit het toch dicht in de buurt van een zalman/enermax 80mm fan?

voeding fans modden zie ik niet echt zo zitten omdat er vaak andere aansluitingen in een voeding zitten en liever niet een rokende voeding heb, heb er geen ervaring mee.

het aantal db's wat me fans produceren weet ik niet.

Verwijderd

Die Zalman rheobus heb ik ook in men systeem steken, heb dan ook 6casefans, en ik moet zegge dat dat een zeer goede investering is, als je lang gamed, of op een LAN zit en je pc wordt warm, draai je ze allemaal open, want dan kan dat geluid geen kwaad. Als je lekker thuis zit beetje te syrfen draai ze allemaal op het minste, dan draaien ze op lagste stand de fans---> ze koelen nog + bijna niets van lawaai meer

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:36
Als je geen overclocker bent, dan kan je sowieso al eens wat casefans uit je systeem pleuren, ze zijn wel fijn om je temps wat lager te houden, maar echt niet noodzakelijk. Probeer het eens met 1 intake en 1 outtake fan?
Die Zalman koelers zijn zelfs op de hoogste stand nog aardig stil, dus laat staan als je ze omlaag draait :P
Zo'n fancontroller is natuurlijk altijd een goeie investering, en die VGA-Koeler schijnt een behoorlijk mooi ding te zijn :D

Ticking away, the moments that make up a dull day

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Je systeem doet vermoeden dat je ongelofelijk geilt op fans :+

idd, die 4 casefans zijn overbodig. Die sunbeam met leds wil je waarschijnlijk houden, maar die zou ook weg kunnen. Een normaal systeem kan gewoon fiunctioneren op alleen de outtake-fan van de voeding.
Zet een 80cm fan (die je nu genoeg over hebt) op je radeon, kan waarschijnlijk wel op 7 volt. Beter dan de slechte fan die er nu op zit.

Een stillere voeding scheelt heel veel omdat die zijn lawaai direct de buitenlucht in gooit. 420 watt lijkt me erg overdreven voor jouw systeem, zeker gezien die voeding nu brult alsof er 420watt gekoeld moet worden. Ik zou op zijn minst een voeding halen met temperatuurgestuurde fans, en dual-fans is ook overdreven.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

De Zalman koeling maakt je systeem al een stuk stiller. Ik zou meteen ook een Zalman voeding nemen. Het enige dat je dan nog hoort zijn je harddisks.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Dnc1n schreef op 28 december 2003 @ 11:12:
....
zou dit een goede inverstering zijn om het geluid te dempen?
....
kom maar op met tips en adviezen! ;)
Wat houdt je tegen om dat zelf uit te zoeken met behulp van reviews en specificaties van die hardware? Er zijn hier in DOC zat topics langsgekomen over stilte, en waar specifieke herrie vandaan kan komen. Zoals bijvoorbeeld procfan, voeding, videokaart etcetera. Met de search binnen DOC zullen daar een aantal prima topics uitkomen.

En wat je het beste kan veranderen kan alleen jij uitzoeken, aangezien jij bij alle onderdelen van je pc kan gaan luisteren wat nou de meeste herrie maakt. Aangezien daar verder geen adviezen over te geven zijn, behalve zelf luisteren en reviews/specs opzoeken, gaat deze dicht.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.