Toon posts:

[W2K] Hyperthreading met win2K = vastlopers?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Enige tijd geleden heb ik een multiprocessorsysteem gehad (2x P3) en dit gaf veel problemen.

Met name flash is behoorlijk allergisch voor het dual processor beheer van Windows 2K.

Omdat natuurlijk niet iedereen een dual processor systeem heeft, dacht ik dat het aan mij lag.

Echter nu heb ik mijn P4 vervangen door een P4 met HTT,
en nou heb ik het zelfde probleem.

Met name bij Flash en Mediaplayer (divx?) komt het geregeld voor dat de computer zich opeens ophangt. (en dan bedoel ik compleet dos-alike ophangen, zelfs het toetsenbord reageert dan niet meer.)

Als ik bij het betreffende proces (handmatig) aangeef dat ie maar 1 processor mag gebruiken, dan loopt alles correct door. (in taakbeheer kiezen voor "Set Affinity")

Nu hebben er vast meer mensen Hyperthreading, dus er zijn vast meer mensen die dit probleem hebben.

Kent iemand een oplossing of workaround?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2003 11:03 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ligt het niet aan jouw videokaart (drivers) of iets anders? Ik heb zelf een W2K systeem met HyperThreading en mijn systeem is rock solid. Is nog nooit vastgelopen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmja, het probleem is,

Die van mij ook...... TOT die HT processor erin kwam (vorige week) en nu komen alle problemen weer terug met flash en nu dus ook met Media player.

Als ik HT uit zet, is het gelijk weer stabiel.

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 11:23

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Wij hebben op kantoor ook verschillende machine's met meerdere processoren.
Nog géén (afaik) met hyperthreading... dus niet helemaal on-topic maar ik denk wél de moeite waard om te controleren; geval is namelijk dat bij ons sommige servers ook nog wel eens wilde crasehen.
Wat bleek: virusscanner (in ons geval McAfee) die voor onstabiliteit zorgde.

Ik weet niet of je een virusscanner hebt lopen... en welk merk... maar ik wilde je deze info niet onthouden... doe er je voordeel mee ;)

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

Verwijderd

Vreemd!
ik heb ook een p4 met HT in men systeem zitten, en ik draai ook win2K, maar ik merk niets van die HT. Ook men BIOS geeft aan dat HT inschakelen enkel nut heeft als je gebruik maakt van XP. Hoe maak jij dan gebruik van HT onder win2k????
mss dat win2K gewoon niet HT-ready is?

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik Norton AV 2003 lopen.

Ten tijde van de P3 geen AV at all. (ja stom, weet ik)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 11:15:
ik heb ook een p4 met HT in men systeem zitten, en ik draai ook win2K, maar ik merk niets van die HT. Ook men BIOS geeft aan dat HT inschakelen enkel nut heeft als je gebruik maakt van XP. Hoe maak jij dan gebruik van HT onder win2k????
mss dat win2K gewoon niet HT-ready is?
W2K loopt prima (stabiel) met HT maar heeft er alleen geen performance winst van. Volgens sommigen loopt de performance zelfs iets terug omdat W2K een CPU met HT ziet als een dual-CPU systeem maar de optimalisaties voor een dual-CPU niet geschikt zijn voor een CPU met HyperThreading.

Eerlijk gezegd zie ik het probleem van de TS meer als een issue met drivers of software die hij gebruikt. Het is bekend dat er nog steeds software bestaat die niet stabiel werkt op dual-CPU systemen en dus waarschijnlijk ook op CPU's met HT.

Verwijderd

Topicstarter
De reden dat ik graag HT heb, (ook al kost me dit performance)
is dat ik ieder uur statistieken draai op dit machientje.

en dat betekent dat iedere uur de PC gedurende 4 a 5 minuten niet vooruit te branden is, daar dat stats programma (in the back) 100% processortijd probeert te claimen.

Bij windows 2000 is dual processor dan ideaal, want dan kan ie maar 1 v.d. 2 processoren pakken. dat werkt dus ook bij "virtuele" processoren, waardoor alles door loopt.

Nou lijkt 4 minuten niet veel, maar het is wel wreed irritant als je ieder uur je DivX stop kunt zetten, of ieder uur 5 minuten je game op pauze moet zetten. (etc)

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 14:08
We hebben op dit moment 3 Dual XEON 2,4 GHz/533 (dus HT) machines draaien W2k.
Om die dingen te stressen draaien ze seti (dosclient). Met Setihide en Seticommander zorgen we ervoor dat er op elke machine 4 clients draaien.
Windows 2000 "ziet" 4 processoren. Ze draaien nu al 4 weken met 100% (x4) belasting en nog niet 1 keer zijn die dingen vastgelopen.
Ik denk niet dat W2k problemen heeft met HT maar dat dit aan een driver of andere software ligt.

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Het is een bekend dat win2000 problemen kán geven met een HT cpu.

Ik denk dat je op microsoft.com of de search wel meer info kunt vinden.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
thijz schreef op 28 december 2003 @ 12:23:
Het is een bekend dat win2000 problemen kán geven met een HT cpu.

Ik denk dat je op microsoft.com of de search wel meer info kunt vinden.
denk het niet...

http://www.microsoft.com/windows2000/docs/hyperthreading.doc

geen problemen met HT op windows 2000..

* Zwelgje heeft al menig enterprise server opgetuigd met HT cpu's en nog nooit geen probs gehad (behoudens apps die niet goed wilden werken met HT cpu's.. maar dat ligt niet aan het os

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Naja,

FLASH en MEDIA PLAYER zijn de boosdoeners.

ALLE andere apps lopen als een zonnetje. (Voor zover de aps die ik gebruik)

Alleen homesite (zit bij Dreamweaver) zeurt dat je maar 1 CPU licentie hebt, en niet 2.

Heb Hyperthreading weer uitgevinkt in de bios, en alles loopt weer als een zonnetje. Geen vastloper meer gehad. (alleen kan ik nu natuurlijk beter mijn 2,4 er terug in prikken ipv de 2,6 HT, want die draait op 533 FSB ook maar op 1,3 ;-)

Het gaat overigens over windows 2000 PRO. het is een werkstation, geen server ;-)

Verder ben ik ook bekend met verschillende multi-processor systemen, maar die hebben bij mijn weten geen problemen.

Het ligt dus waarschijnlijk aan de nvidia driver van wat ik hier begrijp?

Opzich zou dat kunnen dat dan juist die apps problemen geeft, zowel flash als media player maken natuurlijk intensief gebruik van de video kaart/ direct X

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2003 17:06 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je probleem makkelijk reproduceerbaar is, zou je kunnen proberen je PC in Safe Mode te starten (waardoor je dus de standaard videocard driver hebt), om te zien ofdat je probleem zich dan nog voordoet :)
Pagina: 1