Toon posts:

Dubbele scrollbalk moet weg; >> oplossing voor frames

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Al een behoorlijke tijd heb ik op mijn homepage frames, waarbij in het linker frame de links staan, en de inhoud in het rechter frame verschijnt als je links klikt. Ik was op een gegeven moment zat van de frames, omdat je bij het drukken op F5 weer terugspringt naar de pagina die geladen zou worden als je de site voor 't eerst start, terwijl je misschien wel op een hele andere locatie aan t kijken was.

Nu had ik als oplossing verschillende mogelijkheden bedacht, waardoor je lekker wel kan verversen, zonder te 'verspringen'.

- index.php in een grote table zetten, met links een vakje met allemaal links, en dan telkens een andere link 'includen'. >>werkt niet, want sommige links kon ik niet includen, volgens mij omdat dat script dat geinclude moet worden, zelf ook weer includes bevat.
- De optie die ik nu nog heb staan: geen frames, maar alleen een index.php met de links in een vakje (dmv absolute positioning van css) en dan een i-frame doen; en proberen de scrollbalk die helaas extra in beeld komt, te verwijderen, voor als de pagina langer is dan je beeldscherm. >>werkt ook niet; ik kan alleen de scrollbalk van de iframe verwijderen dmv scrolling=no, en dat is niet het gewenste resultaat. (een oplossing zou dus voor mij zijn dat iemand weet hoe je de standaard scrollbalk weg kan krijgen). Probleem is dus 2 scrollbalken als de pagina langer is dan mijn beeldscherm, terwijl ik uiteraard maar 1 wil. (zie o.a. mijn frontpage http://roberto.homelinux.net )
- Frames laten staan, en dan op één of andere manier bedenken hoe je kunt zorgen dat er niets verspringt bij verversen. Deze optie lijkt me ook prima, maar ik kan niet bedenken hoe...

Wie geeft me de manier om dit op te lossen?
Momenteel heb ik optie 2, maar 2 scrollbalken is niet echt mooi :(

Verwijderd

Ik kan je maar 1 goede tip geven: ga niet met stylecodes werken om je (i)frames te positioneren, ga dan liever je site (i)frameless met stylesheets opmaken dmv span/div's.

Op die manier maak je het jezelf een stuk makkelijker en is gelijk je oorspronkelijke probleem opgelost. Als je zo graag 1 menu op elke pagina wilt kun je die includen of aanroepen vanuit een externe javascript - of met een goede editor automatisch op alle subpagina's laten zetten als er wijzigingen zijn.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Ik heb er toch geen problemen mee dat de site terugspringt naar de homepage met F5 als ik met een frameset werk?

[ Voor 4% gewijzigd door crisp op 28-12-2003 12:30 ]

Intentionally left blank

Verwijderd

Ja Crisp, maar hij wil juist dat de pagina wordt onthouden waar je op dat moment aan het bladeren was (dus de laatst gekozen menuoptie / pagina in de contentframe) ipv dat de startpagina weer geopend wordt in een frameset.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 14:27:
Ja Crisp, maar hij wil juist dat de pagina wordt onthouden waar je op dat moment aan het bladeren was (dus de laatst gekozen menuoptie / pagina in de contentframe) ipv dat de startpagina weer geopend wordt in een frameset.
Oh, ik zie het al: hij linkt voor de content elke keer door naar dezelfde PHP file met parameters; in dat geval zou ik gewoon de huidige pagina vasthouden in een sessie-var zodat je die bij een refresh kan gebruiken.
In ieder geval in het geval van statische pagina's doet een F5 echt geen refresh van je hele frameset, maar alleen van de huidige window.

[ Voor 12% gewijzigd door crisp op 28-12-2003 15:19 ]

Intentionally left blank