Toon posts:

PC traag tijdens lan en cd/dvd burning

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem:

Als ik via lan bijvoorbeeld een film vanaf mijn pc naar mijn andere pc transfer, dan wordt mijn pc zo goed als onbruikbaar. dwz hij wordt zo traag dat ik er eigenlijk geen ruk meer mee kan. Als ik files vanaf die andere pc naar deze pc transfer, merk ik het ook wel in snelheid, maar dan kan ik er iig nog wat mee doen.

Zo heb ik dat ook tijdens het branden van cd's en dvd's
Tijdens het branden van cd's kan ik nog wel wat lichte activiteiten doen zoals surfen of muziek luisteren. Tijdens het branden gaat zelfs surfen niet, dan duurt het 2 minuten voordat IE is geladen en loopt de buffer van mijn brander bijna leeg.

Een vriend van mij die bijna hetzelfde systeem heeft, heeft geen last van extreme traagheid tijdens filetransfers in lan.

Met mijn specs moet het toch (lijkt mij) mogelijk zijn om fatsoenlijk lichte activiteiten te doen tijdens het lannen of branden?

Specs:
AMD xp2600+
Asus a7n8x
512 cas2,5 memory (kingston)
80gb maxtor 8mb cache 7200rpm ata133
Nforce onboard lan 100mbit
cd brander: samsung 52X combodrive
dvd brander: Asus 4X/2.4X/4X/2X/16X/12X/32X

Ik verdenk mijn C partitie van dit probleem. Deze is 5gb groot en bevat alleen windows XP en ik heb meestal zo'n 1 gig vrij. Ik score in Sisoft Sandra ook veel te laag in vergelijking tot andere schijven. Sterker nog hij scored bijna de helft van het gemiddelde.
Ander partities scoren wel goed.

Is dit waar? Kan het zo zijn dat ik mijn C partitie moet vergroten? Of zijn er nog andere dingen waar het aan kan liggen?

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Ik zou je root parritie eens defragmenteren. En gebruik je de juiste drivers voor je chipset?

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Is het gek, als je gaat branden dan kost dat veel CPU kracht.
Dus, dan is er weinig kracht over om andere dingen te doen.

Ik zelf heb aar ook SOMS last van.

Je kunt wel proberen door programma's die op de achtergrond draaien af te sluiten. Misschien zo wat meer snelheid

Verwijderd

Je hebt DMA aan staan neem ik aan.

Branden en filesharing zou niet veel cpu moeten nemen, iig nooit meer dan 50% bij je proc, en dan zou er dus mogelijkheid moeten zijn tot surfen ed.

Zelf heb ik Winbar geinstalleerd, zodat ik kan zien wat er gebeurd tijdens files kopieren en branden. De cpu-load en het werkgeheugen worden uiteraard meer gebruikt dan tijdens "normaal" gebruik, maar beide niet meer dan 50% (1.5 GHz en 256 RAM). Het is dus de hdd die het te druk heeft voor andere dingen. Lijkt me dat dat ook bij jou het geval is.

Verwijderd

Als die C-partitie van 5 GB gewoon op die Maxtor staat, dan ligt het hem daar waarschijnlijk niet aan. Zo'n redelijk snelle schijf in combinatie met 512 MB geheugen moet toch wel ruim voldoende zijn om lekker op hoge snelheden te branden zonder al teveel CPU-load/stress op je harddisk. Je kunt 'm natuurlijk eens defragmenteren.

Dat je systeem traag wordt van netwerkactiviteit is niet zo gek. Als jij een 100-mbit netwerk volledig benut, levert dat een datastroom van zo'n 8-8.5 MB/sec op. Dat levert vooral veel stress op de bus op, zeker bij on-board LANs en El Cheapo NICjes. In elk geval is een film van 800 MB kopiëren op volle snelheid en een CD branden op 52X tegelijk een bijna onmogelijke opgave - met een datastroom van zo'n 16 MB/sec, volledig willekeurig over de schijf verdeeld, zit zo'n schijf echt wel aan z'n taks.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2003 14:07 ]

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:49

DSK

boeiend...

Op welk netwerk hangt je PC? Dit kan wel merkelijk je PC vertragen, maar surfen & muziek luisteren zou nog moeten kunnen.

Dat probleem van die CD-Writer lijkt me een DMA probleem. Tsjek eens of dit wel goed staat.

Blog (Linux-related)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 10:14:
Is het gek, als je gaat branden dan kost dat veel CPU kracht.
Dus, dan is er weinig kracht over om andere dingen te doen.
Als jij een ook maar enigszins recente PC hebt (PII of beter), en je hebt alle devices goed op DMA-mode draaien, dan kost branden je hooguiteen paar % van de CPU-tijd. Vaak kun je het in je taskmanager niet eens zien dat je aan het branden bent.

Draai je soms PIO?

Verwijderd

Topicstarter
DMA staat op alle devices aan.

En voor de duidelijkheid, ik heb het niet over branden en lannen tegelijk maar onafhankelijk.

Vroeger met mijn oude systeem had ik daar helemaal geen last van. Dat was een xp2000 met 512 en 20 gig ata100 7200rpm ook van maxtor.
En ik meen dat ik dat in het begin van deze configuratie ook niet had.

Ik heb inmiddels mijn nforce drivers geupdate en lannen lijkt nu beter te gaan.

Ik zal ook eens wat monitor tools installen om te checken wat er nu precies gaat lopen stressen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 01:21 ]

Pagina: 1