Toon posts:

[Olympus C700UZ] Smartmedia problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goed, kerst heb ik overleeft behalve mijn digitale foto's.

Ik heb dus 1e kerstdag foto's gemaakt met m'n Oly 700UZ, dat ging prima. Mooi, camera melde dat de kaart vol was (128mb) dus ik wis nog wat oude foto's, was toch aan het eind van de avond. Ik neem de (2) laatste foto's.

Thuisgekomen, sluit ik de camera aan op de tv, camera voorzien van adapterstroom en ik zet de camera op play.

Wat blijkt: Geen picture, No Picture

Ik dacht, geen probleem, ik stop de usb kabel in de camera en ik trek de foto's van camera naar de pc. Wat blijkt: Windows ziet de kaart als externe schijf (correct) en geeft vervolgens de melding: Formatteren?

Neeeeee!

Ik sluit alles af, zet de camera uit, weer aan, weer No Picture bij play. Weer uit en ik haal de kaart eruit, en ik stop een andere kaart erin. Die doet het. *gelukkig* de camera is dus goed.

Weer het riedeltje van verwisselen van kaart, en nog No Picture met de 128mb kaart. Dan maar met de camera in opname mode en ik maak een foto. Terug naar play, en.. Geen foto!

Nog wat langer kijken en prutsen later blijkt dat ik de kaart alleen maar kan formatteren via de camera, wat ik dus maar gedaan heb. En het is nu in orde.

Kortom, ik ben mijn foto's van de kerst kwijt.

Heeft iemand hier eerder problemen mee gehad? Hoe is het op te lossen?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:25

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Als je een cardreader hebt (of als je camera als verwisselbare schijf in windows verschijnt) kun je de meeste foto's waarschijnlijk nog wel reden met programma's zoals Digital Image Recovery of Get Data Back (FAT).

Aangezien je meestel 10 jaar tot levenslang garantie krijgt op flash media zou ik gewoon een nieuwe halen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Dat ik garantie heb is mooi, maar dat dit gebeurt is natuurlijk niet normaal. Buiten het recovery gebeuren om, gebeurt dit vaker? Of is dit gewoon een bug in de camera software?

Verwijderd

Dit kan eenvoudig gebeuren als er iets misgaat (camera uitzetten, batterij leeg, bitje 'valt om') tijdens het aanpassen van de indexen op het kaartje.
Gelukkig zijn de recovery resultaten verbazingwekkend goed, dus veel foto's hoef je niet kwijt te raken.

'k Kan me voorstellen dat het met andere typen kaartjes ook wel gebeurt, maar ik heb het zelf tot nog toe 2x meegemaakt met smartmedia kaartjes (in meer dan 24.000 foto's), die het na zo'n probleem vervolgens weer foutloos hebben gewerkt.