[Mac OS X] Amerikaanse OS X (panther) op nederlandse Mac?

Pagina: 1
Acties:

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 02:01
Weet iemand of een Amerikaanse OS X (10.3) op een Nederlanse Mac draait? De Mac in kwestie is een Imac G3 450 van zomer 2000.

Ik kan me herinneren dat er met OS 9 altijd moeilijkheden waren, zelfs zo erg dat sommige applicaties in bepaalde versies (bv connectix VGS) alleen op een amerikaanse os 9 kon draaien.

Het is de bedoeling dat een europese Mac OS X 10.2 (met nederlands als taal) wordt geupgraded, het liefst zonder een clean install te doen.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-02 19:59

Brazza

Byte me!

Je geeft jezelf al antwoord. Dus dat gaat niet werken helaas.
NB: Waarom heet het btw een Amerikaanse OS X dan?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:13
Als ik zo kijk naar de panther die ik vorige week heb mogen installeren, denk ik dat het geen hol uitmaakt of je een amerikaanse of een nederlandse versie hebt. 1 klik op de knop en je taal is compleet omgezet naar iets anders, wat mij betreft maak je er een russische Mac OS X van.
OS 9 was misschien andere koek, maar dat is al dusdanig oud, daar zal die mooie multilanguage support van apple wel niet ingezeten hebben.

• flowerp
Hmmm, twee heel verschillende reacties.

De reden dat ik een Amerikaanse Panther wil gaan gebruiken is dat ik die toevallig redelijk goedkoop kan overkopen van een kennis die met oud en nieuw vanuit Amerika hier heen komt.

Uiteindelijk zal de nederlandse taal nog niet eens zoveel uitmaken. (stict genomen heb ik zelfs liever engels). Het feit dat het uberhaupt kan draaien, en dat er dus geen regio beveiliging inzit zoals op die vervelende DVDs en consoles, is veel belangrijker.

De mogelijkheid om een upgrade te doen (waarbij de nederlandse taal niet perse behouden hoeft te blijven) is ook wel belangrijk, maar niet perse noodzakelijk.

Wat ik trouwens wel vaak zie is dat OS updates altijd voor verschillende taal versies apart uitkomen.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Verwijderd

Alle OSX cd's zijn internationaal, alleen het bijgeleverde boekje wordt in meerdere talen uitgegeven. Geen probleem dus.
Tijdens de setup wel even het Nederlands selecteren natuurlijk.

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:41
laat maar 8)7

/edit:
Ik heb zelf Mac OS X op m'n iMac draaien, en bij het begin van de installatie kun je gewoon kiezen welke taal je wilt gebruiken.
Je kunt zelf na de installatie nog apart bepaalde talen toevoegen, door gewoon het desbetreffende .pkg bestand vanaf de CD te installeren.

Ik heb zelf de Engels talige Os X geinstalleerd om dat ik gewoon gewend ben met engelstalige os'te werken.. Nu heb ik ook Mac Os 9.2.2 op m'n iMac staan..welke nederlands is (ik heb de engelse wel..moet ik nog even installeren ;)) Als ik die nederlandse Os 9 onder Os X opstart, krijg je een foutmelding dat ie bepaalde bestanden in de Os 9 systemmap niet kan updaten, omdat de nederlandse taal pakketjes niet geinstalleerd zijn. Dus die heb ik handmatig even geinstalleerd en gaan met die banaan :)

Misschien heb je wat aan m'n post..mocht je ook een Os 9 in een andere taal hebben..zo niet..dan heb je lekker pech :+

[ Voor 255% gewijzigd door Tomaat op 28-12-2003 13:57 ]

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Geen probleem.
Ik heb OSX een keer van een nieuwsgroep geplukt, en deze was ongetwijfeld niet Nederlands.
Werkte uitstekend. Gewoon doen dus!

• flowerp
svdmeer schreef op 28 december 2003 @ 14:38:
Geen probleem.
Ik heb OSX een keer van een nieuwsgroep geplukt, en deze was ongetwijfeld niet Nederlands.
Werkte uitstekend. Gewoon doen dus!
Dat klinkt al beter (hoewel ik niet van plan ben hem van een nieuwsgroep te plukken :) ). Het lijkt me dat alles wat van het Internet te downloaden is haast bij definitie amerikaans is, en daar gaat het mij dus om.

Nogmaals, voor alle anderen: het gaat me niet zozeer om de taal. Ik weet dat je bij de europese versie uit vele talen kan kiezen waaronder Engels.

Het ging er mij om dat een versie die in Amerika gekocht is werkt op een Europese Mac. M.a.w. dat er dus geen regio beveiliging inzit (een beveiliging die kijkt naar de firmware en dan stopt met een melding als: "Because your are "europian/chinese/japanese/whatever you are not allowed to run our good American software")

Het lijkt me dat bovenstaande bericht van svdmeer het niet-bestaan van regio beveiliging wel bevestigt.

Pagina: 1