Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Monitor en DVD op 12 volt op boot

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MenaceD
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Korte uitleg:

Mijn vader wil voor op zijn boot een DVD-systeempje hebben. Aan wal is er 220v, maar bij varen alleen stroom van de accu. Nu zijn er natuurlijk de standaard systeempjes voor in de auto die afgestemd zijn voor 12 volt. Maar ik vind die schermpjes (TFT) wel erg klein. Meestal tot 8 inch.

Nu had ik het idee om een monitor erop aan te sluiten als dit mogelijk is. Ik heb zelf nie veel verstand van stroom, maar gelukkig bestaan er mensen die dit wel hebben, jullie dus.
Ik kom zelf al met verschillende vragen/problemen:
* Bestaan er monitoren met 12 volt ?
* Bij gebruik van adapters problemen met wisselstroom?
* Leegtrekken van accu? (tweede erbij misschien)
* Aansluiten op 12volt DVD speler ?

Alle tips en ideeen zijn natuurlijk welkom ! Ik hoop dat jullie me kunnen helpen of adviseren

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Je zou een 12V naar ~230V omvormer kunnen kopen deze zijn er in verschillende Wattages. Tel het aantal Watts dat je Monitor en DVD bij elkaar verbruiken bij elkaar op en je weet je omvormer.

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

je kan meschein nog een 12 inch scherm nemen. Maar als je groter ken/kan krijgen of maken trekt het heel snel je accu leeg wegens hoog amperagé.

• MenaceD
  • Niet online
Steef1983 schreef op 27 december 2003 @ 23:53:
Je zou een 12V naar ~230V omvormer kunnen kopen deze zijn er in verschillende Wattages. Tel het aantal Watts dat je Monitor en DVD bij elkaar verbruiken bij elkaar op en je weet je omvormer.
Ik heb t idee dat dit een beetje dubeel is, want dan neem je een omvormer van 12->220 en dan doe je de stekker van het scherm erin wat weer terug gaat naar laag voltage. Ik dacht dat de tft schermen nog lager dan 12 volt gebruikten ? Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten...

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-11 15:59

Atmoz

Techno!!

In een laptop zit DVD en scherm ;)
Je kunt natuurlijk ook een TFT schermpje voor bijvoorbeeld playstation pakken, dit heb ik zelf ook en werkt op 12 volt. Misschien wel wat klein. 12 volt DVD spelers zijn er sowiezo. Een monitor op 12 volt lijkt me wat moelijker...

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Je kan natuurlijk ook zelf wat maken.

Maar is het de bedoeling dat het in de boot blijft of moet het ook weer mee naar huis?

Als het weer mee naar huis moet vindt ik persoonlijk een omvormer handiger en makkelijker. Tuurlijk het is dubbel op maar je kan op deze manier wel andere apparatuur aansluiten die ook 230 nodig heeft.

Edit.

Als je echter een TFT op een 12V wilt aansluiten zijn hier genoeg topics over op GOT.

Je zou de search eens kunnen raadt plegen met 12V TFT auto

[ Voor 65% gewijzigd door Steefph op 28-12-2003 00:05 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

tft's werken vaak op 12 volt. maar... Je hebt op de boot geen mooie 12 volt, het schommelt tussen de 12 en de 13,8. Je moet dan iets hebben zodat het altijd een mooie 12 volt blijft en naar mijn weten bestaat zoiets niet (en als het bestaat zal het wel niet goedkoop zijn).

Een 2e accu is trouwens geen overbodige luxe, wij hebben 240 amp. aan boord staan en dat is net genoeg voor een weekendje (vooral door het koelkastje, trekt 8 amp.).
edit:
er zijn trouwens zat TV schermen op 12 volt die een redelijk formaat hebben, zie hier o.a.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2003 00:03 ]

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
als de schermen op 12 volt werken en het schommeld kan je dan geen zehner diodes gebruiken??

• MenaceD
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 00:02:
tft's werken vaak op 12 volt. maar... Je hebt op de boot geen mooie 12 volt, het schommelt tussen de 12 en de 13,8. Je moet dan iets hebben zodat het altijd een mooie 12 volt blijft en naar mijn weten bestaat zoiets niet (en als het bestaat zal het wel niet goedkoop zijn).

Een 2e accu is trouwens geen overbodige luxe, wij hebben 240 amp. aan boord staan en dat is net genoeg voor een weekendje (vooral door het koelkastje, trekt 8 amp.).
edit:
er zijn trouwens zat TV schermen op 12 volt die een redelijk formaat hebben, zie hier o.a.
Als eerst bedankt voor jullie, zeer snelle !, reacties.
Die schommeling van de stroom, gaat dat een probleem vormen als je een 12 adapter gebruikt (zoiets als met aanstekerplug) ? En jij bevestigd hierbij dat de schermen op 12v kunnen werken ?

Edit: bedankt voor de url, had die site van de week al gezien, maar kon hem niet meer terug vinden.
ps: misschien zit die tweede accu er wel in, boot komt pas deze zomer !

[ Voor 6% gewijzigd door MenaceD op 28-12-2003 00:07 ]

Verwijderd

MenaceD schreef op 28 december 2003 @ 00:05:
[...]

Als eerst bedankt voor jullie, zeer snelle !, reacties.
Die schommeling van de stroom, gaat dat een probleem vormen als je een 12 adapter gebruikt (zoiets als met aanstekerplug) ? En jij bevestigd hierbij dat de schermen op 12v kunnen werken ?

Edit: bedankt voor de url, had die site van de week al gezien, maar kon hem niet meer terug vinden.
ps: misschien zit die tweede accu er wel in, boot komt pas deze zomer !
de meeste schermen werken op 12 volt uit een adapter (dat is een mooie 12 volt zonder uitschieters e.d.). Ik heb geen idee wat er gebeurt als je er 13,8 op zet, waarschijnlijk houd hij het wel maar ik zou de gok niet wagen.

Apparaten standaard uitgevoerd met aanstekerplug (portable tv's e.d.) werken doorgaans wel prima op de boordspanning.

Gebruik je een goede 12->220 (met nadruk op goede) omvormer dan kan je natuurlijk alles erop aansluiten zolang je niet over het aangegeven aantal watt's heengaat. Nadeel is wel dat het ding niet 100% efficient is dus je verbruikt wel iets meer stroom.

Verwijderd

Die schommelingen zijn ook niet erg moeilijk weg te werken.. Gewoon een 12V stabilisator pakken en moet jij eens kijken hoe mooie 12V je hebt.. Ook zelf te bouwen, 7812 + wat afvlak condersatoren.. En voor hogere stromen kun je zelfs een soort eindtrap voor een 7812 maken waardoor hij nog meer stroom kan draaien..

Verwijderd

Die schommelingen zijn juist wel moeilijk weg te werken, dat gaat zo maar niet met een 7812, minimale ingangsspanning moet ongeveer 15V zijn voor een uitgangsspanning van 12V.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 10:04:
Die schommelingen zijn ook niet erg moeilijk weg te werken.. Gewoon een 12V stabilisator pakken en moet jij eens kijken hoe mooie 12V je hebt.. Ook zelf te bouwen, 7812 + wat afvlak condersatoren.. En voor hogere stromen kun je zelfs een soort eindtrap voor een 7812 maken waardoor hij nog meer stroom kan draaien..
voor een 78x12 heb je alleen een een beginspanning van 15 volt nodig, dus dat gaat niet werken. Zie ook Circuitsonline.
edit:
vergeten op F5 te drukken... :X

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2003 11:22 ]

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 17:46

KnOeFz

no comment...

De makkelijke manier is een dc->ac converter te kopen...
(ik weet niet of het zelf bouwen belangrijk voor je is)
Die kun je ook voor andere apparatuur gebruiken... creeert gewoon een stopcontact. Werkt ook perfect om bv je digitale camera, mobiele telefoon etc op te laden zonder voor alles een apparte 12 volt lader aan te schaffen.

Hier staan ze met verschillende vermogens te koop:
http://www.pcu.nl/N_grp_10-1.html

[ Voor 5% gewijzigd door KnOeFz op 28-12-2003 11:52 . Reden: maar dit schreef Steef1983 ook al zie ik nu ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• MenaceD
  • Niet online
Oke jongens, bedankt voor alle reacties !!!

Me vader vindt t allemaal maar ingewikkeld en vond de oplossing van de omvormer naar 220v naar 12v het makkelijkst

Dat wordt dus de oplossing ! Lekker dvd kijken op de boot

Bedankt en bij deze mag ie dicht
Pagina: 1