Een kaart met 256 MB geheugen moet meer geheugen aanspreken en daardoor zijn de addresseringen langer.
Interessante gedachte, maar ik geloof niet dat dat waar is.
Waarom zou de addressering binnen 256Mbyte langzamer zijn dan binnen 128Mbyte? De enige reden die ik kan verzinnen is doordat je een 'breder' adres nodig hebt. Een langer adres zou dan langzamer te verwerken zijn dan een korter adres, wat een snelheidswinst op zou leveren bij kortere adressen (dus minder geheugen).
Echter, (zeker weet ik dit niet, maar het lijkt me niet meer dan logisch:) de GPU heeft een maximum addresseringsbereik (dus een maximale hoeveelheid addresseerbaar geheugen) wat overeenkomt met een bepaalde lengte van het geheugenadres. Die maximale lengte staat vast en verandert niet op het moment dat er fysiek minder geheugen aanwezig is dan theoretisch geadresseerd zou kunnen worden. Kortom: ook als er weinig geheugen aanwezig is, worde lange adressen gebruikt die nodig zouden zijn voor meer geheugen. Er bestaat dan geen verschil meer in snelheid als gevolg van de verschillende adresseringstechnieken.
256 MB geheugen die tegenwoordig op videokaarten zit is over het algemeen iets langzamer dan de 128 MB varianten.
Dát is volgens mij de enige reden waarom kaarten met meer geheugen langzamer zijn dan kaarten met minder geheugen. Als er niet zoveel geheugen op de kaart zit, kost het de fabrikant relatief weinig om er lekker snel (maar iets duurder) geheugen op te prikken. Als er ineens twee keer zoveel geheugen op de kaart zit, is het verschil tussen sneller en langzamer geheugen groot genoeg om er langzamer geheugen op te plaatsen waardoor de kaart in zijn geheel wat goedkoper wordt (oftewel: hij wordt iets minder 'duurder' dan de kaart met weinig geheugen, waardoor de consument eerder geneigd is de duurdere kaart te kopen --> meer omzet --> enz.

)