Toon posts:

Intelectuele eigendom??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In het bedrijf waar ik werk ben ik deels verantwoordelijk voor de diverse applicaties en systemen die daar draaien. Nu heb ik in de tijd dat ik hier werk een Access-bestand gemaakt die nu op 16 werkplekken wordt gebruikt. Ik ben niet aangenomen om in Access te werken en heb het mijzelf aangeleerd.

Diverse andere bedrijven waarmee wij contact hebben zijn al geintresseerd in deze access applicatie en zouden hier graag meer over willen weten.
Op dit moment is het onduidelijk wat mijn baas met dit stukje software gaat doen.

Waar ik eigenlijk dus mee zit is hoeveel ik er over te zeggen heb. Ik heb het bijna allemaal onder werktijd gemaakt en het lijkt me dus bedrijfseigendom. Maar ik heb gehoord dat er zoiets is als intelectuele eigendom. Er zit veel visual basic code achter waar ik zelf de nodige tijd voor nodig had om hierop te komen. Ik weet ook niet of dat voor iets telt?

Wie kan mij hier wat meer over vertellen?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

wat staat er in je contract hierover?
in mijn contract (stage) staat dat alle software die ik tijdens het werken schrijf hun eigendom is.

Verwijderd

hoe het softwarematig zit weet ik niet, maar mijn vader is consultant, en die zegt: alles wat ik maak voor het bedrijf mag ik zelf ook gebruiken (bijv voor andere opdracht/werkgevers) zolang het maar niet onder het concurrentiebeding in de arbeidsovereenkomst valt.

Verwijderd

Als ik jouw was zou ik even met mijn baas hierover praten.

En eventueel regelen dat het programma jouw eigendom wordt/blijft en dat jouw baas het gratis mag gebruiken. En dat jij het dan voor jezelf kunt doorverkopen of eventueel een percentage voor je baas.
Dit lijkt mij het beste voor jouw en je baas, indien je baas hier niet mee akkoord gaat, ga je gewoon de klanten bij jouw thuis bedienen en een nieuw programma schrijven in je vrije tijd dat HEEL veel op het huidige programma lijkt.

Verwijderd

bijna bij alle bedrijfen in de ict brance waarmee je met software te maken hebt staat in je contract dat alle software dat jij maakt en word gebruikt door het bedrijf dat het meteen niet meer jou eigendom is maar van het bedrijf,( anders had je er een patent op moeten aan vragen)

Verwijderd

ik weet dit namelijk, ik heb namelijk al bij een aantal bedrijfen gewerkt, als personleel manager en heb de contracten vaak zelf in elkaar moeten zetten

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Als je het programma in de baas z'n tijd hebt gemaakt dan heeft jouw baas het copyright. Hij heeft immers voor jouw uren betaald.
Als je het programma in je eigen tijd hebt gemaakt dan is het copyright jouw eigendom.

Het probleem is natuurlijk hoe je bewijst dat je het programma in je eigen tijd hebt gemaakt als je baas toch het copyright claimt. Ik weet niet aan welke kant een rechter zal staan als jij niet kunt bewijzen dat je het programma niet in loondienst hebt gemaakt.

Het is juridisch gezien niet persé nodig om in een contract vast te leggen wie de eigenaar is van jouw werk. Maar om misverstanden te voorkomen laten veel werkgevers hun werknemers toch zo'n contract tekenen.
Verwijderd schreef op 27 december 2003 @ 19:41:
Waar ik eigenlijk dus mee zit is hoeveel ik er over te zeggen heb. Ik heb het bijna allemaal onder werktijd gemaakt en het lijkt me dus bedrijfseigendom.
Dat klopt dus.
Maar ik heb gehoord dat er zoiets is als intelectuele eigendom.
Dat klopt. Maar als werknemer zijnde heb je pech. Je baas bezit het intellectuele eigendom van alles wat je in werktijd maakt tenzij jullie contractueel iets anders overeengekomen zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door downtime op 27-12-2003 20:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed begrijp moet ik dus gewoon mijn contract erop naslaan, maar aangezien het maken van een stukje software ver van mijn eigenlijke funtie ligt er waarschijnlijk niets in zal staan en dus alles van mijn baas is.

Mijn baas is er nu op zich wel enigzins duidelijk over omdat hij het zeker niet zomaar wil geven aan andere bedrijven, maar hij gaat over een jaar weg en wie weet wat de volgende er over zal zeggen.

Hoe zit het eigenlijk als ik de access-file die ik gemaakt heb meeneem naar huis en daar verder ontwikkel? Mag dat en is het dan mijn eigendom?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op 27 december 2003 @ 20:14:
Hoe zit het eigenlijk als ik de access-file die ik gemaakt heb meeneem naar huis en daar verder ontwikkel? Mag dat en is het dan mijn eigendom?
Da's een lastige. De delen van het bestand die je al geschreven hebt zijn en blijven eigendom van je baas. Zolang die stukken in je programma blijven zitten houdt je baas zeggenschap over het eindproduct. Jij hebt dan alleen zeggenschap over de nieuwe stukken.

Je blijft dan altijd afhankelijk van je baas omdat je de oude stukken in je code niet mag verspreiden zonder zijn toestemming. En als hij denkt dat jouw nieuwe product concurrentie is voor het "oude" programma wat hij zelf verkoopt dan kan hij zijn toestemming weigeren.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals Gerben1986 als zei, denk ik dat het er allemaal op neer komt dat ik maar eens met mijn baas moet gaan praten.

In ieder geval om duidelijkheid te krijgen over zijn plannen en zijn ideeen.

Telt het trouwens niet dat, ondanks ik het onder werktijd gemaakt heb, ik hier helemaal niet voor aangenomen ben en min of meer (dit is niet het belangrijkste) hier niet voor betaald wordt?
Pagina: 1