Ik heb gisteravond het bios van mijn moederbord geflashed naar AMI bios versie 1.9 (van 1.6). Dit flashen heb ik gedaan met MSI live update. Het flashen is opzich gelukt, maar als ik mijn pc opstart krijg ik een melding met geluidsignalen dat de fan het niet doet op de grafische kaart en met de optie om de pc uit te zetten of niet.
Ik dacht dat het erbij hoorde dus koos ik voor de optie om verder te gaan met opstarten. De volgende keer dat ik de pc aanzette, precies hetzelfde.
Dus dacht ik, laten we eens gaan zoeken op de GoT en google, maar vond alleen oplossingen voor het vervangen van de fan op een videokaart met gaten in het kijken of die het echt niet doet. Nadat ik mijn kast had open gemaakt, zag ik dat de fan op de videokaart niet draaide.
Ik heb wel eens vaker rare dingen gezien en nadat ik de voedingsstekker er opnieuw instak deed het gewoon weer, maar deze keer hielp dat ook niet.
Toen dacht ik, laat ik eens gaan zoeken op de GoT en op google. Het enige wat ik vond ging over fannetjes vervangen met gaten in het board van de videokaart. Nu heb ik deze gaten dus niet, dus die opties vallen al af.
Helaas heb ik ook geen garantie meer op de videokaart en het moederbord.
Toen kwam ik op het idee om te fan zelf te testen, maarja welk voltage moet ik beginnen (fan word gevoed door videokaart zelf)?
Kan het zijn dat de fan (of de aansturing daarvan) kapot is na een bios update, of is dit toeval?
De specs van de pc:
Als er iets onduidelijk is, vraag maar raak.
-edit-
27 december 2003 : 21:50
De fan draait. Ik heb mijn pc een tijdje aanlaten staan (~ 1 uur) en het draait. Maar als ik de pc opnieuw opstart, blijft de melding dat de fan niet draait komen.
Ik dacht dat het erbij hoorde dus koos ik voor de optie om verder te gaan met opstarten. De volgende keer dat ik de pc aanzette, precies hetzelfde.
Dus dacht ik, laten we eens gaan zoeken op de GoT en google, maar vond alleen oplossingen voor het vervangen van de fan op een videokaart met gaten in het kijken of die het echt niet doet. Nadat ik mijn kast had open gemaakt, zag ik dat de fan op de videokaart niet draaide.
Ik heb wel eens vaker rare dingen gezien en nadat ik de voedingsstekker er opnieuw instak deed het gewoon weer, maar deze keer hielp dat ook niet.
Toen dacht ik, laat ik eens gaan zoeken op de GoT en op google. Het enige wat ik vond ging over fannetjes vervangen met gaten in het board van de videokaart. Nu heb ik deze gaten dus niet, dus die opties vallen al af.
Helaas heb ik ook geen garantie meer op de videokaart en het moederbord.
Toen kwam ik op het idee om te fan zelf te testen, maarja welk voltage moet ik beginnen (fan word gevoed door videokaart zelf)?
Kan het zijn dat de fan (of de aansturing daarvan) kapot is na een bios update, of is dit toeval?
De specs van de pc:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| Processor AMD Thunderbird 1200 Mhz Moederbord MSI K7T266 PRO Geheugen 384 MB DDR 266 Mhz Videokaart Hercules Radeon 8500LE 64 MB Harde schijf Western Digital Caviar 40 GB @ 7200 Rpm DVD-ROM Liteon DVD 16x48 CD Brander Philips 4x8x32 Backup drives Zip 100 MB USB Geluidskaart Soundblaster 64V PCI Netwerkkaart Realtek netwerkkaart 10/100 Monitor Philips Brilliance 107 MP Behuizing Aopen HQ 48 Pro Voeding Aopen 250 W Toetsenbord Logitech Internet Navigator Keyboard Muis Logitech MX500 |
Als er iets onduidelijk is, vraag maar raak.
-edit-
27 december 2003 : 21:50
De fan draait. Ik heb mijn pc een tijdje aanlaten staan (~ 1 uur) en het draait. Maar als ik de pc opnieuw opstart, blijft de melding dat de fan niet draait komen.
[ Voor 7% gewijzigd door _Rayman_ op 27-12-2003 21:49 ]