Hercules 8500LE fan stuk na bios update?

Pagina: 1
Acties:

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Topicstarter
Ik heb gisteravond het bios van mijn moederbord geflashed naar AMI bios versie 1.9 (van 1.6). Dit flashen heb ik gedaan met MSI live update. Het flashen is opzich gelukt, maar als ik mijn pc opstart krijg ik een melding met geluidsignalen dat de fan het niet doet op de grafische kaart en met de optie om de pc uit te zetten of niet.
Ik dacht dat het erbij hoorde dus koos ik voor de optie om verder te gaan met opstarten. De volgende keer dat ik de pc aanzette, precies hetzelfde.
Dus dacht ik, laten we eens gaan zoeken op de GoT en google, maar vond alleen oplossingen voor het vervangen van de fan op een videokaart met gaten in het kijken of die het echt niet doet. Nadat ik mijn kast had open gemaakt, zag ik dat de fan op de videokaart niet draaide.
Ik heb wel eens vaker rare dingen gezien en nadat ik de voedingsstekker er opnieuw instak deed het gewoon weer, maar deze keer hielp dat ook niet.
Toen dacht ik, laat ik eens gaan zoeken op de GoT en op google. Het enige wat ik vond ging over fannetjes vervangen met gaten in het board van de videokaart. Nu heb ik deze gaten dus niet, dus die opties vallen al af.
Helaas heb ik ook geen garantie meer op de videokaart en het moederbord.
Toen kwam ik op het idee om te fan zelf te testen, maarja welk voltage moet ik beginnen (fan word gevoed door videokaart zelf)?
Kan het zijn dat de fan (of de aansturing daarvan) kapot is na een bios update, of is dit toeval?

De specs van de pc:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Processor       AMD Thunderbird 1200 Mhz   
Moederbord      MSI K7T266 PRO  
Geheugen        384 MB DDR 266 Mhz   
Videokaart      Hercules Radeon 8500LE 64 MB   
Harde schijf    Western Digital Caviar 40 GB @ 7200 Rpm 
DVD-ROM         Liteon DVD 16x48  
CD Brander      Philips 4x8x32   
Backup drives   Zip 100 MB USB   
Geluidskaart    Soundblaster 64V PCI   
Netwerkkaart    Realtek netwerkkaart 10/100   
Monitor         Philips Brilliance 107 MP   
Behuizing       Aopen HQ 48 Pro   
Voeding         Aopen 250 W    
Toetsenbord     Logitech Internet Navigator Keyboard  
Muis            Logitech MX500

Als er iets onduidelijk is, vraag maar raak.

-edit-
27 december 2003 : 21:50
De fan draait. Ik heb mijn pc een tijdje aanlaten staan (~ 1 uur) en het draait. Maar als ik de pc opnieuw opstart, blijft de melding dat de fan niet draait komen.

[ Voor 7% gewijzigd door _Rayman_ op 27-12-2003 21:49 ]

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:06
Wel een raar probleem. Ikzelf heb ook een Hercules 3d prophet 8500LE, en het fannetje wat op mijn kaart zit heeft geen rpm-kabeltje. Dus hoe kan jou systeem merken of de fan wel of niet draait?

En wat verteld je dat de pc niet goed werkt omdat de fan niet draait op de videokaart?

• _Rayman_

_Rayman_

Topicstarter
AttiX.SkategoaT schreef op 27 december 2003 @ 22:33:
Wel een raar probleem. Ikzelf heb ook een Hercules 3d prophet 8500LE, en het fannetje wat op mijn kaart zit heeft geen rpm-kabeltje. Dus hoe kan jou systeem merken of de fan wel of niet draait?

En wat verteld je dat de pc niet goed werkt omdat de fan niet draait op de videokaart?
Inderdaad, daarom vind ik het zo vreemd. Maar het is echt in het begin bij het booten van de pc.
Toch raar dat dat ding toch weet dat ie het niet doet, want hij doet/deed het echt niet.

• cruncher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-08 08:51

cruncher

wanna crunch someone?

Ik heb dezelfde videokaart.
Ventilator heeft bij mij ook wel eens stil gestaan. Echter geen gepiep of andersoortige opmerkingen van de pc.

Goed schoonmaken met de stofzuiger o.a. en dan moettie het weer doen...

Biosupdat kan echt geen gevolgen hebben voor de ventilator, dat is grote onzin..........

can you read my mind?

• _Rayman_

_Rayman_

Topicstarter
cruncher schreef op 27 december 2003 @ 23:08:
Ik heb dezelfde videokaart.
Ventilator heeft bij mij ook wel eens stil gestaan. Echter geen gepiep of andersoortige opmerkingen van de pc.

Goed schoonmaken met de stofzuiger o.a. en dan moettie het weer doen...

Biosupdat kan echt geen gevolgen hebben voor de ventilator, dat is grote onzin..........
Ik heb 'm er eens uitgehaald en uitgeblazen. Maar nog steeds doet die het niet. Maar na van loop van tijd doet die het weer. Het lijkt wel of die op gang moet komen.

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-08 16:43
Mischien dat het kabeltje naar de fan stuk is, probeer het eens te vervangen.

• AttiX
Je PC "zegt" niet van: "Heej je fannetje op de vidkaart draait niet." Maar hij zal een reeks piepjes ofzow geven. Wat staat er precies bij de beschrijving van die piepjes dan?

En anders gooi je er een andere heatsink/fan combo op. met Thermaltape, of adhesive.

• _Rayman_

_Rayman_

Topicstarter
AttiX.SkategoaT schreef op 28 december 2003 @ 18:43:
Je PC "zegt" niet van: "Heej je fannetje op de vidkaart draait niet." Maar hij zal een reeks piepjes ofzow geven. Wat staat er precies bij de beschrijving van die piepjes dan?

En anders gooi je er een andere heatsink/fan combo op. met Thermaltape, of adhesive.
Zoals je hebt kunnen lezen in mijn startpost. Krijg ik een melding met geluidsignalen dat de fan het niet doet op de grafische kaart en met de optie om de pc uit te zetten of niet.

Verder heb ik alleen maar oplossingen gevonden voor videokaarten MET gaten in het board, maar ik heb er geen.
schizophreen schreef op 28 december 2003 @ 14:20:
Mischien dat het kabeltje naar de fan stuk is, probeer het eens te vervangen.
Ik zal het morgen gelijk proberen.

[ Voor 17% gewijzigd door _Rayman_ op 28-12-2003 19:51 ]

• AttiX
Dat snapte ik wel, maar waar haal je de informatie vandaan wat de verschillende piepjes betekenen? Want ikzelf heb ook jou moederbord gehad, en ik kan mij niet meer herrinneren dat ik ooit iets gelezen had over de fan van de videokaart.

En bij de D-bracket meldingen staat ook niks over de fan van de videokaart. :)

• _Rayman_

_Rayman_

Topicstarter
AttiX.SkategoaT schreef op 28 december 2003 @ 20:41:
Dat snapte ik wel, maar waar haal je de informatie vandaan wat de verschillende piepjes betekenen? Want ikzelf heb ook jou moederbord gehad, en ik kan mij niet meer herrinneren dat ik ooit iets gelezen had over de fan van de videokaart.

En bij de D-bracket meldingen staat ook niks over de fan van de videokaart. :)
Als je een pc opstart, dan krijg je eerst te zien welke grafische kaart erin zit (tenminste bij de meeste). Bij dit scherm, krijg ik de melding dat de fan niet werkt en of ik de pc wil afsluiten. Ook bij dit scherm krijg ik een soort sirene te horen.
Als ik op Y (doorgaan met booten) druk dan stopt de sirene en boot de pc verder normaal op (wel met een stilstaande fan). Druk ik op N (afsluiten) dan is de pc gelijk uit.

• _Rayman_

_Rayman_

Topicstarter
Ik heb "eindelijk" de oplossing gevonden. :)

Het zat het 'm in de biosupgrade. In de nieuwe versie van het bios is er een optie om te CPU fan te monitoren, die standaard aan staat.
Ik heb mijn processor fan direct aangesloten op mijn voeding, dus krijgt het mobo geen signaal binnen. En omdat er geen signaal binnen komt, krijg ik die melding+sirene.
Deze optie heb ik dan ook uitgezet en nergens geen problemen meer mee. :o

Dus dat de videokaartfan niet draaide was dus toeval (tenminste denk ik).

Iedereen hartelijk dank voor jullie reacties. _/-\o_

• hiostu
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-05 13:13
Dennis2925 schreef op 29 december 2003 @ 16:20:
Ik heb "eindelijk" de oplossing gevonden. :)

Het zat het 'm in de biosupgrade. In de nieuwe versie van het bios is er een optie om te CPU fan te monitoren, die standaard aan staat.
Ik heb mijn processor fan direct aangesloten op mijn voeding, dus krijgt het mobo geen signaal binnen. En omdat er geen signaal binnen komt, krijg ik die melding+sirene.
Deze optie heb ik dan ook uitgezet en nergens geen problemen meer mee. :o

Dus dat de videokaartfan niet draaide was dus toeval (tenminste denk ik).

Iedereen hartelijk dank voor jullie reacties. _/-\o_
neemt niet weg dat je fan van je videokaart het niet goed doet.... En als het telkens lang duurt voordat hij draait kan het zijn dat je videokaart extra lijdt door de hitte. Misschien is het toch verstandig om toch te proberen je fan te vervangen of even met wat naaimachine olie hem wat soepeler te laten lopen (stickertje aan de achterkant eraf halen).

• _Rayman_

_Rayman_

Topicstarter
hiostu schreef op 29 december 2003 @ 16:31:
[...]

neemt niet weg dat je fan van je videokaart het niet goed doet.... En als het telkens lang duurt voordat hij draait kan het zijn dat je videokaart extra lijdt door de hitte. Misschien is het toch verstandig om toch te proberen je fan te vervangen of even met wat naaimachine olie hem wat soepeler te laten lopen (stickertje aan de achterkant eraf halen).
Daar had ik nog ffies niet aan gedacht. :X
Ik zal 'm morgen even gaan opereren.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:27

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Je kunt die waarschuwing vast ook uitzetten in de bios. Ik krijg ook een melding van een niet draaiende casefan als er geen fan aan hangt. Gewoon uitzetten en klaar is klara.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• _Rayman_

_Rayman_

Topicstarter
Bor_de_Wollef schreef op 30 december 2003 @ 12:19:
Je kunt die waarschuwing vast ook uitzetten in de bios. Ik krijg ook een melding van een niet draaiende casefan als er geen fan aan hangt. Gewoon uitzetten en klaar is klara.
Die instelling heb ik gevonden en uitgezet.

offtopic:
Lees ook andere reacties voordat je plaatst. Ik had namelijk al gezegd dat het aan een bios instelling lag.
Pagina: 1