hotflash - hoe vervang ik de chips veilig?

Pagina: 1
Acties:

• paulman
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-07 10:41
de titel zegt het eigenlijk al: Ik ben van plan om een hotflash uit te voeren, na het grondig bestuderen van de aanwezige FAQ's en andere verwante topics, maar nergens vind ik een concrete beschrijving van hoe ik de (in mijn geval PLCC chip uit het socket kan halen zonder schade aan hardware toe te brengen.

Ik weet dat hiervoor een tangetje beschikbaar is, maar dit is maarliefst 22,- ;( bij de lokale elektronicaboer.

Ik ben van plan dit niet al te vaak gaan doen en vind het dus nogal wat om dat maar eens eventjes neer te tellen... (+ ik ben platzak :X ), bovendien lijdt ik uit de meeste topics af dat het ook met gewoon gereedschap kan?

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-08 11:02
Wat meestal wel werkt is met een dun schroevendraaiertje eerst de ene kant loswrikken (voorzichtig) en dan de andere. Zodra bijde kanten los zijn van de voet kun je de chip er met een klein beetje kracht uit pakken.

Misschien wel handig om dit eerst even te oefenen.

Verwijderd

ik heb het eens gedan met 2 omgebogen paperclips
eerst rechtbuigen en dan een heel kort haakje eraan maken
van 2 kanten gelijktijdig omhoog wippen.

• paulman
oefenen? Waarop?

Is het niet zo risicovol om dit te doen als het systeem uit staat? (Dus gewoon oefene op eigen systeem?)

• paulman
Verwijderd schreef op 27 december 2003 @ 18:36:
ik heb het eens gedan met 2 omgebogen paperclips
eerst rechtbuigen en dan een heel kort haakje eraan maken
van 2 kanten gelijktijdig omhoog wippen.
Dit terwijl je aan het hotflashen bent? :/

En wat ALS het dan misgaat? 8)7

(Wat kan er eigenlijk misgaan? :X)

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-08 11:02
paulman schreef op 27 december 2003 @ 18:36:
oefenen? Waarop?

Is het niet zo risicovol om dit te doen als het systeem uit staat? (Dus gewoon oefene op eigen systeem?)
Als je er maar voor zorgt dat de pootjes van de chip niet of nauwelijks ombuigen kun je dit op elke chip uitproberen. Misschien heb je nog ergens een oud kapot moederbord liggen waar de bios vanaf kan? Kun je het daarop mooi oefenen.

/edit/
Oefenen doe je natuurlijk niet als het apparaat aan staat. Dit in verband met eventuele kortsluiting.
/edit/

[ Voor 12% gewijzigd door olof op 27-12-2003 18:41 ]

• paulman
net een beetje geoefend, maar bij mijschiet die chip op het laatste punt een stuk de lucht in.

klinkt dat bekend of moet ik naar de dokter?

en zoja, wat kan ik eraan doen? _/-\o_

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-08 18:15

StarWing

Huh ?!?

Ik heb het volgende gedaan:

-Zet de pc uit en haal er de chip uit
-pak een stukje fijne draad (naaigaren ofzo) en leg dit in de socket van de bios, let wel dat de eindjes lang genoeg zijn
-monteer de chip en start de pc op
-als hij geboot is pak je de 2 stukjes draad en geef je dr een snok aan :)

Chip vliegt ineens uit de socket zonder schade en je kan er nu je te hotflashen tsjip insteken :)

Page intentionally left blank.

• paulman
vliegt ie dan niet een eind de lucht in?

en als je hem dan vangt, wis je dan niet per ongeluk alle data die drop staat?

kan ik de chips er niet gewoon rustig uitkrijgen?

is wrikken echt schadelijk?

mag je de EEPROM, eenmaal beBIOSed aanraken aan de lipjes? :9

[ Voor 40% gewijzigd door paulman op 27-12-2003 20:27 ]

• MasterFreak
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:57

MasterFreak

Zeker weten!

Ik weet niet of je de lipjes aan mag raken. Anders doe je een anti-statisch zakje om je hand (zo'n grijs-acthig zakje die vaak om hardware componenten zit). Wel een vangbal maken :P.

[ Voor 3% gewijzigd door MasterFreak op 27-12-2003 21:03 ]

• paulman
MasterFreak schreef op 27 december 2003 @ 21:02:
Ik weet niet of je de lipjes aan mag raken. Anders doe je een anti-statisch zakje om je hand (zo'n grijs-acthig zakje die vaak om hardware componenten zit). Wel een vangbal maken :P.
vangchip bedoel je..... Maar hoe heeft de rest dit opgelost? toch niet met vangen neem ik aan?

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-08 21:35

ThaHandy

Discovery Channel

Afbeeldingslocatie: http://www.esupport.com/techsupport/award/bios%20chip%20PLCC%20socketed.jpg
kan er niet iets onderlangs als i er inzit?

[ Voor 191% gewijzigd door ThaHandy op 27-12-2003 21:14 ]

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 13:20

_Ernst_

Mark It Zero!

Is het een DIL of een smd gevalletje? smd word wel wat lastiger, maar een dil is toch niet zo moeilijk? gewoon vast blijven houden terwijl je hem los wrikt.
ah smd dus, touwtje er meteen aan vast binden dan

[ Voor 15% gewijzigd door _Ernst_ op 27-12-2003 21:14 ]

Last.fm

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-08 21:35

ThaHandy

Discovery Channel

_Ernst_ schreef op 27 december 2003 @ 21:14:
Is het een DIL of een smd gevalletje? smd word wel wat lastiger, maar een dil is toch niet zo moeilijk? gewoon vast blijven houden terwijl je hem los wrikt.
ah smd dus, touwtje er meteen aan vast binden dan

Verwijderd

ThaHandy schreef op 27 december 2003 @ 21:12:
[afbeelding]
kan er niet iets onderlangs als i er inzit?
zo'n soort heb ik laatst ook gehotflasht met naalden kreeg ik hem niet los toen kleine schroevendraaier gepakt en voila maar wel leen stuk van het plastic gescheurt maar hij deed het nog:)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08 15:07
Als je jezelf ontladen hebt (ff kast van je pc aanraken op blank metaal, normaal doe je dat steeds als je in je computertje prutst) dan kan je niets kapot doen aan een niet aangesloten chip.
Je mag dus je chip rustig opvangen enzo, ik zou em toch niet op mijn mobo laten vallen om er niet perongeluk een kortsluiting te maken. Maar een geflashte chip kan niet kapot door aan zijn pootjes te komen, alleen door UV licht of door een bepaald elektrish signaal kan ie gewist worden. (of door hem een paar honderd jaar te laten liggen, dan is is ook kapot...)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• paulman
ok, thnx, ga ik nu ff proberen te hotflashen.

ik post het resultaat wel weer

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-07 07:05

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

paulman schreef op 27 december 2003 @ 21:04:
[...]

vangchip bedoel je..... Maar hoe heeft de rest dit opgelost? toch niet met vangen neem ik aan?
Wel hoor!

EPROM chip gelicht mbv een plastic schroeverdraaiertje, smalle tie-wrap over de socket en een goede EPROM voorzichtig teruggezet zodat alle pootjes contact maken. Mobo aanzetten en als de boel netjes is opgestart de EPROM met een snok/ruk aan de tie-wrap uiteinden uit t socket getrokken. Voor de zekerheid latex handschoenen aangedaan om de EPROM chip te vangen, maar deze kwam netjes op t houtentafelblad terecht :). Verflashte EPROM er voorzichtig ingestoken (nog eventjes niet doordrukken) en vervolgens een goed BIOS in de chip geflashed. Daarna rebooten en dan zien of t werkt. Daarna druk je de EPROM stevig in het socket.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
en als je hem dan vangt, wis je dan niet per ongeluk alle data die drop staat?
Nope. Je moet natuurlijk wel uitkijken met ESD, maar als je zorgt dat je jezelf netjes hebt ontladen is er niets aan de hand.
Het mooie van een EEPROM is dat de data erin bewaard blijven, ook al valt de voedingsspanning weg. Een EEPROM kun je alleen electrisch wissen (nee naftebakje, met UV wis je alleen de ouderwetse EPROM's, maar die gebruiken we op mobo's al 10 jaar niet meer), door de juiste signalen op de juiste pinnetjes aan te beiden eenvoudig gezegd.
kan ik de chips er niet gewoon rustig uitkrijgen?
Ehm, ja, maar dat kost je dus € 22,- ;)

[/quote]is wrikken echt schadelijk?[/quote]
Als je het voorzichtig doet niet. Het grootste gevaar is dat er een pinnetje afbreekt, dus zorg dat tijdens het wrikken de pinnetjes netjes blijven staan zoals ze stonden. Zodra ze scheef komen zul je ze weer moeten terugduwen bij het terugplaatsen. Je loopt dan het risico dat een pinnetje afbreekt.
mag je de EEPROM, eenmaal beBIOSed aanraken aan de lipjes?
Yep, (maar let op ESD).

• Kijoki
  • Laatst online: 29-11-2016
Hoi ik had een vraagje over die hotflashen enzo.. Kan er op google maar weinig vinden waar ik iets van begrijp... IK heb namelijk mijn chip fout geflashed en mijn pc doet het niet meer.. Wat kan je nu precies doen met dit hoflashen? Je huidige bioschip eruit halen en dit vervangen met een willekeurige chip met dezelfde bouw en waar de date dus op wordt geflashed en dat je die dan kan gebruiken als bioschip?

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 00:04

we_are_borg

You will Comply

Ik kan twee bedrijven die foute chips weer herstellen één zit hier in schiedam C&J Electronics en de andere moet je even zoeken hier op GoT bij andere waar het verkeerd is gegaan. Deze bedrijven hebben een speciale programmer daar doen ze de chip in en uploaden de file gelijk. Dit is minder risico vol als een hotswap.

http://www.flashbios.org/ is de andere zaak volgens mij

[ Voor 14% gewijzigd door we_are_borg op 28-12-2003 15:32 . Reden: Meer info toegevoegd ]

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Kijoki
Ik had een vraagje, hoe heet die ene remover van dat PLCC chipje dan? Ik wil er namelijk eentje kopen maar weet kan niet echt vinden waar en weet ook niet hoe het echt heet..

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je huidige bioschip eruit halen en dit vervangen met een willekeurige chip met dezelfde bouw en waar de date dus op wordt geflashed en dat je die dan kan gebruiken als bioschip?
Het werkt iets anders. Je start een ander (liefst identiek aan het mobo met het 'verflashte' bios) mobo gewoon op met een bootdisk. Haal de bios-chip uit het lopende bord (ja, terwijl ie aanstaat) en plaats de 'verflashte' chip. Flash nu het bios van je originele bord in de 'verflashte' chip. Plaats daarna de bios-chip van het mobo dat je voor het hotflashen hebt gebruikt weer terug.
Zoals je wel zal begrijpen is dit geen geheel risicoloze actie, dus als je niet helemaal 100% zeker van je zaak bent kun je beter naar een van de bedrijven die we_are_borg voorstelde gaan.

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 00:04

we_are_borg

You will Comply

Het nadeel van hotflashen als je niet weet en/of niet uit kijk wat je doet met nog een kapot moederbord zit. Je dient er zeker van te zijn dat je het kan, je dient ook even handigheid te krijgen in het er uit halen van de chips.

Maar echt beter is naar zo bedrijf te gaan heb bij C&J gezien hoe het geheel in ze werk gaat, is echt veel minder risico's aangebonden dan zelf doen.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Kijoki
Ik heb net ff me chipje eruit gehaald en ga em nu opsturen.. Maar toch wel twijfels over dat als mijn post wel daadwerkelijk aankomt want bij die TPG kan alles foutgaan :S.... Kan ook naar die C&J gaan...
Pagina: 1