[PC&Mac]Alpha Centauri

Pagina: 1
Acties:

• Toiletman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-12 13:02
De topics die ik heb kunnen vinden waren allemaal enorm oud, en geen ervan had screenshots, en aangezien ik net weer een geniale game achter de rug heb ik wou ik maar eens wat posten over dit geniale(en ook oude) spel.

Alpha Centauri is gemaakt door Sid Meier, de maker van het originele civilization. Alpha Centauri (of SMAC) speelt zich af na dit hele gebeuren. In de originele civ kon je op een gegeven moment een spaceship maken om alpha centauri te gaan koloniseren, SMAC gaat hier verder. Op hun reis naar Alpha Centauri zijn er aan boord van het schip verschillende stromingen ontstaan, met ieder hun eigen leiders, je speelt een van deze stromingen en het spel begint met het landen van een 'escape pod' waarin een scout en een colony pod zit.

Het spel speelt eigenlijk net als civilization, het is iedere keer weer anders, enorm verslavend, en gedurende het spel ontwikkel je een rijk met steden, technologieën en eenheden. Het grootste verschil met civilization is natuurlijk dat je op een 'alien' planeet speelt, deze herbergt allerhande gevaren en is een stuk vijandiger dan de aarde. Een grote verandering met civilization is ook het maken van je eigen units, je kan ze dan wel niet helemaal zelf maken, maar je kunt kiezen uit verschillende chassis, wapens, motoren en armor. Daarnaast zijn er nog vele verschillen met civ, maar het spel is zeker zo geniaal, dus als je civ leuk vindt, speel dit spel dan ook eens.

Is er een demo?
Ja, die is hier te downloaden van de officiële site.

Systeemeisen?
Aangezien het spel turnbased is kan je het zelfs nog op een PentiumII spelen. De pentium IV geeft een error die makkelijk te repareren is:
Edit de Alpha Centauri.ini file zo dat het begin van de file er zo uitziet:
[PREFERENCES]
ForceOldVoxelAlgorithm=1
Windows2000 kan nog wel eens problemen geven (ik heb er geen last van) maar hier vind je uitleg: http://apolyton.net/forum...light=Windows2000+problem

Prijs?
Het spel is bijna nergens meer te vinden, maar soms kom je em tegen in de dumpbak voor een paar euro, online is hij ook nog wel te koop voor wat meer.

Patches?
Voor het originele spel is de laatste patch 4.0, voor de uitbreiding Alien Crossfire 2.0 (daar zit de voorgaande ook bij) beide zijn hier te vinden.
Mirror:http://apolyton.net/smac/

Strategy guides, tutorials, nuttige artikelen etc.
Civgaming SMAC Academy
Apolyton Faq
Vel's Strategy guide

Meer sites
Officiële Site
Apolyton SMAC site

Screens!
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/r.c.wit/smacshots/StartSmall.gif
het begin van het spel
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/r.c.wit/smacshots/AtrocitySmall.jpg
planetbusters!
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/r.c.wit/smacshots/DefeatSmall.jpg
Daar gaat m'n rijk
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/r.c.wit/smacshots/VictorySmall.jpg
Zo ziet het er uit als het goed gaat
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/r.c.wit/smacshots/graph.gif
en dan ziet de powergraph er zo uit (ik ben groen):

[ Voor 4% gewijzigd door Toiletman op 27-12-2003 16:49 ]

Only dead fish go with the flow

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:12
Is er ook een werkende multiplayer voor dit spel?

Ik vrees dat de graphics een beetje verouderd zijn, waardoor alleen diehard turnbased mensen van vroeger er aan zullen beginnen. Echt flitsend ziet het er niet uit, maar de gameplay zal ongetwijfeld goed zijn.

Wat is het doel van het spel? Alle tegenstanders uitroeien?

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:09
en als het heel goed gaat ziet dat er zo uit ;)

Afbeeldingslocatie: http://131.211.229.224/woei2.jpg
uiteindelijk gewonnen door alle energy op te kopen ;) beetje flauw wel :)

alpha centauri is idd een heel vet spel, nadeel is alleen dat je er veel tijd voor nodig hebt om het een beetje lekker te kunnen spelen. :/
mercarra schreef op 04 januari 2004 @ 22:26:

Ik vrees dat de graphics een beetje verouderd zijn, waardoor alleen diehard turnbased mensen van vroeger er aan zullen beginnen. Echt flitsend ziet het er niet uit, maar de gameplay zal ongetwijfeld goed zijn.

doel van het spel is samengevat 'build a civilization to stand the test of time', bijkomende na/voordelen zijn dat je tegenstanders hebt die dat doel in de weg zitten en die zal je dus moeten elimineren ;)

Daarnaast dacht ik dat er wel multiplayer voor is, maar ben niet zeker.

[ Voor 59% gewijzigd door Ramon op 04-01-2004 22:42 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:11
Er is een multiplayer. Ik heb het nog gespeeld met een vriend. Het is alleen erg langdraadig en beurten konden wel eens bestaan uit een flinke tijd wachten tot de ander klaar is. Maar dat is met al civs zo.

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-12 08:18

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Ahja, Alpha Centauri :9 Helemaal kapot gespeeld dit spel....wat ik zelf erg leuk vond (vooral de eerste keer) waren de verhaal stukken tussendoor, jaja, er zit een verhaal in (waar ik uiteraard niks over vertel)

Een taktiek die mij altijd wel hielp winnen was (uit mijn hoofd zo, tis wel een tijdje terug) een bepaalde 'regering' te nemen zodat je bij elke aanval tegen aliens een kans had om ze overtenemen. Zodra je er 1 overneemt deze gewoon op auto scout zetten en deze gaat dan automatisch verkennen en vechten..en..jawel, nieuwe aliens overnemen :) Zo kun je een best flink gratis en sterk leger krijgen.

Multiplayer was ook vet, zat daar niet een soort stemvervormer in?

[ Voor 7% gewijzigd door Koetjeboe op 04-01-2004 23:57 ]

• Toiletman
mercarra schreef op 04 januari 2004 @ 22:26:

multiplayer:
Er is support voor lan, internet, hotseat (omstebeurt op 1 pc) en play by email(PBEM). Het laatst werkt eigenlijk het fijnst omdat civ games vaak nogal lang duren. Op www.apolyton.com en www.civgaming.net worden PBEM games georganiseerd, denk dat ik daar ook maar eens aan mee ga doen, AI begint een beetje te vervelen (ook op transcendent moeilijkheidsgraad). Of misschien een potje met GoT mensen? als er voldoende interresse is?

doel?:
Er zijn meerdere mogelijkheden om het spel te winnen, te weten:
1. Conquest (da's dus alle andere spelers elimineren)
2. Diplomatic (de andere spelers ervan overtuigen dat ze jou als ultieme leider moeten accepteren).
3. Economic (Genoeg geld verdienen zodat je alle steden kunt omkopen)
4. Transcend (dit is eigenlijk het einde van de storyline uit het spel, dus ik verklap er nix over... je moet iig een heleboel dingen uitvinden voordat je deze victory haalt)

Afhankelijk van de regels waarmee je speelt kan je de winst delen met je 'allies' dit betekent dat je bijvoorbeeld een conquest kunt halen als alleen jij en je allie nog over zijn.
Je verliest als iemand anders wint, maar er is ook sprake van een 'mandatory retirement' na een bepaalde hoeveelheid beurten. Ik weet niet hoeveel beurten het zijn, ik geloof in het jaar 2500, je zou iig ruimschoots moeten kunnen winnen binnen die tijd. Bij retirement of mandatory retirement krijg je trouwens wel een score, waarmee je dus ook in de hall of fame komt, maar je hebt niet 'gewonnen'.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hmm.. ik kan de Mac-versie zo gauw niet vinden (ja, er zijn Mac abandonware sites). Maarja de kans dat het onder OSX draait is toch niet zo groot waarschijnlijk.

• Kramers
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08 20:16

Kramers

Tijd voor iets nieuws

Ik vond het op zich wel een aardig spel, maar ik herinner me nog het meeste de uitvindingen die je moest doen.
Was het met civilization zo dat je allerlei bekende uitvindingen deed (schrift, buskruit e.d.) in Alpha Centauri moest je hele vage uitvindingen doen, waarvan je niet wist wat het uiteindelijk opleverde.

Huh.. moet ik hier wat typen of zo ?

Verwijderd

Ja was wel een geinig spel ja. Niet dat de gameplay of verhaallijn zo superieur was. Ook de graphics waren (toen al) niet zo best.

Wat wel supergaaf was was alle achtergrond informatie. De filmpjes bij 'wonders' en de quotes bij 'advances'. Prachtige gesproken quotes. Ik doe de cd er nu nog wel eens in alleen maar voor die quotes....

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Is het nu gewoon een Civ kloon in de ruimte? Of lijkt dat alleen zo?

Ja, staat ook wel in topicstart, maar lijkt het niet veel te veel op civ? Dat had ik nl bij Call 2 Power heel erg.

[ Voor 47% gewijzigd door DarkX op 08-01-2004 15:34 ]

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• Ramon
het is geen civ-kloon want het is door de zelfde maker gemaakt als alle andere civ's als opvolger voor CIV2.

• DarkX

DarkX

Ik?

Ja okay, dat is Call 2 Power ook, maar het lijkt gewoon teveel op Civ zelf om het interessant te maken.

• Toiletman
DarkX schreef op 08 januari 2004 @ 20:38:
Ja okay, dat is Call 2 Power ook, maar het lijkt gewoon teveel op Civ zelf om het interessant te maken.
Wat bedoel je precies? Lijkt me nogal logisch dat alle 'civ' spellen op Civ lijken, dus als je daar niet van houdt moet je dit ook niet spelen...

Mooie van dit spel vind ik de units, je kan ze zelf samenstellen, en upgraden enzo. Daarnaast is de techtree veel en veel groter en dieper dan bij civ, waardoor je specifiek een bepaalde kant uit kan gaan, wat in het spel de verschillende facties ook doen. Terraformen is een stuk uitgebreider, je kan land verhogen, verlagen, winnen op de zee... etc etc

• Ramon
DarkX schreef op 08 januari 2004 @ 20:38:
Call to Power is niet eens van Sid Meier, dus wat lul je?

• DarkX

DarkX

Ik?

Niet? Maar het draagt wel het merk Civilisation iig :)

Toiletman> wat ik bedoel is dat er te weinig variatie is tussen te spellen die ik iig gespeeld heb. Dat de manier van spelen hetzelfde is snap ik, maar je wilt toch iets nieuws zegmaar.

Command & Conquer en Red Alert zijn ook van dezelfde mensen, maar zit genoeg variatie tussen om weer te spelen :)

[ Voor 20% gewijzigd door DarkX op 08-01-2004 21:32 ]

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
DarkX schreef op 08 januari 2004 @ 21:31:
Niet? Maar het draagt wel het merk Civilisation iig :)

Toiletman> wat ik bedoel is dat er te weinig variatie is tussen te spellen die ik iig gespeeld heb. Dat de manier van spelen hetzelfde is snap ik, maar je wilt toch iets nieuws zegmaar.

Command & Conquer en Red Alert zijn ook van dezelfde mensen, maar zit genoeg variatie tussen om weer te spelen :)
Nee, sorry, Call to Power mag niet de naam civilisation krijgen. Het is niet alleen een slap aftreksel ervan, er is zelfs een rechtzaak over geweest, als ik me niet vergis.
Eighteen months later, Activision has taken another crack at reinterpreting the classic empire-building game. The result is stripped of the Civilization name (for licensing reasons, since Hasbro actually owns the name) and simply titled Call to Power II, and it's an improved - if still flawed - computer game.
bron

[ Voor 25% gewijzigd door Gaius op 08-01-2004 21:41 ]

• DarkX

DarkX

Ik?

Stond er wel op hoor, weet ik zeker :) Maar vond het dus teveel op Civ lijken, mijn vraag is dan ook, is Alpha Centauri voldoende interessant naast Civ.

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ach, voor die paar euro waarvoor Alpha Centauri nu in de budget bakken te vinden zal zijn moet je niet moeilijk doen, maar gewoon proberen.
Het is best aardig, maar ik hou persoonlijk toch niet echt van turn-based sci-fi spellen. Als je daar geen probleem mee hebt is het een goed spel, iig beter dan Civ2, en das toch niet het eerste de beste spelletje in dat genre. :)
Hoewel Birth of the Federation toch wel erg toppie is. :)

• Toiletman
het is een kwestie van ff doorzetten om het goed door te krijgen, maar ik vind het op het moment toch het beste civ-spel. In civ3 mis ik echt de dingen die ik hierboven al noemde... AI is ook zo irri in civ3... in alpha centauri kan je tenminste vrienden maken :).
Zoals al eerder gezegd is het verhaal ook best gaaf, filmpjes bij secret projects zijn vet gaaf, quotes zijn leuk, nah jah, ik kan nog wel ff doorgaan. Ik zou zeggen probeer het eens... en blijf het dan ook een tijdje spelen, want het spel heeft wel een stuk meer diepte dan je in je eerste spel zal ervaren.
Wat ik in call to power II trouwens erg vet vond, was het werken met groups van units, op die manier vult artillery vliegtuigen en ander spul elkaar leuk aan. Ook de diamond age vond ik een leuke toevoeging; onderwaterbases, space en dat soort ongein. Expanderende stadsgrenzen naarmate je stad groter werd was ook een goed idee, dat zou in alpha centauri ook wel kunnen. Maar ja, daar heb je weer supply crawlers (die kunnen buiten je stadsgrenzen toch resources harvesten, maar maar één soort per vakje) en satellites voor (die harvesten resources in outer space, onder bepaalde voorwaarden).

[ Voor 37% gewijzigd door Toiletman op 09-01-2004 02:26 ]

• Loadichus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06-2021
oooh Alpha Centauri,.. das een tijd geleden.

Maar heb hier heel veel tijd ingestoken, naast transport tycoon...

Ben weer geneigd de legale cd op te zoeken :)
Pagina: 1