[Cooling] Cpu koeling, goed of niet?

Pagina: 1
Acties:

• newpegasus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-03-2022
hallo, ik hoop dat ik het goed heb geplaatst hier.

sinds een paar weken maakt mijn cpukoeling zon rot geluid. toen ik de computer los maakte zag ik dat ik een slot-A AMD had met daarop een heatsink met daar weer 2 fans op. Een van die fans maakte dus een rotgeluid. Toen heb ik die eraf gehaald en schoongemaakt maar dat hielp niet. Waarschijnlijk zal de fan zelf niet helemaal goed meer zijn. Omdat 1 koeler alleen me een beetje weinig leek wilde ik er weer een tweede bij zetten. Maar de computershops hadden die fan met zon zelfde aansluiting niet meer. Aangezien ik nog nooit een andere fan heb geplaatst ben ik nu een beetje bang dat ik het niet goed heb gedaan. Ik had nog een oude NMB casefan liggen en ik had even geen andere, dus die moest er maar op.

Alleen is die fan een stuk groter :P. Ik heb hem toch maar erop gezet, maar ik denk dat het toch niet helemaal hoort zo. Ik denk dat hij nu niet genoeg koelt, of dat de casefan niet gemaakt is om een heatsink te koelen. Ik heb een paar foto's gemaakt zodat jullie kunnen zien hoe het er nu uitziet. De temperatuur in de bios is wel goed, maar ik wil graag zekerheid. Stel je voor dat straks mn proc doorbrand :9

Die fan heb ik trouwens aangesloten op een molex stekker, gewoon op goed geluk: zwart op zwart en rood op rood. Gelukkig deed ie het. ik weet dat dit allemaal heel noob overkomt en het is ook allemaal knullig gemaakt, maar als het werkt ben ik tevreden.

Wat ik van jullie vraag is als jullie de foto's even zouden willen bekijken (400 kb per stuk, 3 foto's) en zeggen als het goed is. alvast bedankt!

http://members.home.nl/paulrutter/GoT/cpukoeling1.jpeg
http://members.home.nl/paulrutter/GoT/cpukoeling2.jpeg
http://members.home.nl/paulrutter/GoT/cpukoeling3.jpeg

GuitarFacts | Last.fm | Google Zoekmachine Optimalisatie

Verwijderd

Laat ik het zo zeggen, waarom zou dit niet werken? :) Zolang die maar goed vast zit.

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Is dat een cpu koeling?? Da is toch goed zat? Of begrijp ik je verhaal verkeert?

Verwijderd

Zie niet waarom het niet zou werken, prima koeling toch!

offtopic:
Zo'n gigantisch grote foto en dan nog niet scherp :P

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:37
Dit zal denk ik nog beter werken dan 2 van die kleine fans. En als je het echt niet vertrouwt, of betere koeling wilt, kun je de rode draad van de fan ook op de gele van de molex aansluiten. Dan krijgt de fan een spanning van 12v ipv. 5v, dus gaat ie wat sneller -> meer luchtverplaatsing -> wel meer herrie. Trouwens, in het algemeen koelt een grotere fan ook beter.

• newpegasus
Ok, 3 positieve reacties, gelukkig maar. (en firefly84, ik ben niet zon goede fotograaf :9) Ik heb hem nu aanstaan en hij word niet warmer dan 28 graden C. Ik heb hem ook maar gelijk wat vaster gezet. Maar is ook de aansluiting van de fan goed? kan dat gewoon op een molex? het is een 12V 0.10A fan.

/edit

ik lees nu pas fauna zijn reply. Hij maakt nu al herrie genoeg, dus dat doen we maar niet. Maar nu heb ik weer wat geleerd: geel is 12 v 8) . bedankt!

[ Voor 22% gewijzigd door newpegasus op 27-12-2003 16:50 ]

• SyncMaster
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 07:05
De rode draad bij een Molex stekker is de 5 volt lijn. Je fan draait nu dus niet op z'n maximale toerental. Als je de fan op 12v wil zetten moet je de rode draad die van die fan komt verbinden met de gele draad van de Molex (12V lijn)

//Edit
Nu ik je foto's eens fatsoelijk aan het bekijken ben valt het mij op dat je de fan achterstevoren gemonteerd hebt (denk ik). Nu zuigt ie de lucht van de heatsink weg ipv dat ie der tegenaan blaast.

[ Voor 32% gewijzigd door SyncMaster op 27-12-2003 16:52 ]

• newpegasus
SyncMaster schreef op 27 december 2003 @ 16:49:
//Edit
Nu ik je foto's eens fatsoelijk aan het bekijken ben valt het mij op dat je de fan achterstevoren gemonteerd hebt (denk ik). Nu zuigt ie de lucht van de heatsink weg ipv dat ie der tegenaan blaast.
maar dat is toch juist goed?? nu zuigt ie de hete lucht weg, of niet?

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

pas je wel op dat je die grote 80mm niet te strak op je heatsink schroeft anders lopen de bladen van de fan tegen de heatsink en in het beste geval ben je dan niet van de herrie af...

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

• newpegasus
CaPtAiNCaRnAgE schreef op 27 december 2003 @ 16:55:
pas je wel op dat je die grote 80mm niet te strak op je heatsink schroeft anders lopen de bladen van de fan tegen de heatsink en in het beste geval ben je dan niet van de herrie af...
bedankt, maar daar had ik gelukkig wel op gelet, hij komt er niet tegenaan.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:28

Exigence

dnkroz

newpegasus schreef op 27 december 2003 @ 16:54:
[...]

Als je hem omkeert blaast hij de koude lucht er tegenaan. Waarschijnlijk werkt dat beter omdat je nu het hart van de fan boven de heatsink hebt, op die plaats wordt geen lucht weggezogen.
Als je hem er op een afstandje tegenaan laat blazen dan werkt dat waarschijnlijk beter omdat hij dan een groter gebied bestrijkt.

En volgens mij zijn die NMB fans @ 12v redelijk stil hoor. Dus als je die andere kleine 5 cm Spire fan eraf haalt dan koelt hij ook nog genoeg hoor. En dat scheelt weer herrie.

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

als je hem er andersom opschroeft zoals newpegasus voorselt heb je dat probleem al niet en ik meen mee idd te herinneren dat blazen effectiever is dan zuigen voor je cpufan.

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

• SyncMaster
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 07:05
newpegasus schreef op 27 december 2003 @ 16:54:
[...]

Bij quasi alle HSF's die je in de winkel vindt blaast de fan richting processor. K veronderstel dat dat een goeie reden heeft. Ik geloof overigens ook dat daar ooit een draadje over gelopen heeft maar ik ben der niet zeker van

• newpegasus
erik9287nl schreef op 27 december 2003 @ 16:57:
[...]

Als je hem omkeert blaast hij de koude lucht er tegenaan. Waarschijnlijk werkt dat beter omdat je nu het hart van de fan boven de heatsink hebt, op die plaats wordt geen lucht weggezogen.
Als je hem er op een afstandje tegenaan laat blazen dan werkt dat waarschijnlijk beter omdat hij dan een groter gebied bestrijkt.

En volgens mij zijn die NMB fans @ 12v redelijk stil hoor. Dus als je die andere kleine 5 cm Spire fan eraf haalt dan koelt hij ook nog genoeg hoor. En dat scheelt weer herrie.
Ok, als ik daalek gegeten heb, haal ik de hele meuk er weer af. Dan keer ik de koeler om, en haal ik die andere er denk ik ook af.(of misschien keer ik die ook om, en laat ik hem meeblazen :P ) Maar ik kan hem niet van een afstand laten blazen omdat ik hem dan niet kan bevestigen.

En dan sluit ik hem ook maar gelijk aan op die 12 V lijn. (als dat genoeg koelt laat ik die spire er ook af, scheelt weer herrie.) Over een uur zal ik weer posten, en ik hoop met nieuw (beter) resultaat.

[ Voor 11% gewijzigd door newpegasus op 27-12-2003 17:04 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:28

Exigence

dnkroz

newpegasus schreef op 27 december 2003 @ 17:02:
[...]
Maar ik kan hem niet van een afstand laten blazen omdat ik hem dan niet kan bevestigen.
Wees creatief :) Heb je nog Meccano ofzo? Of met wat ijzerdraadjes kom je ook al een heel eind.

• newpegasus
erik9287nl schreef op 27 december 2003 @ 18:01:
[...]

Wees creatief :) Heb je nog Meccano ofzo? Of met wat ijzerdraadjes kom je ook al een heel eind.
het probleem is niet dat ik het niet kan, maar ik gewoon geen plaats meer in mn kast. ik heb nu gedaan wat ik een uur terug zei: en het is goed gelukt! de spire is eraf, de nmb heb ik omgedraaid en op de 12 V lijn gezet. Het koelt goed en het is nog stil ook! Temp na een korte stresstest van burn-in --> 34 graden C. Hier nog wat foto's :P Ik ben blij dat het gelukt is, bedankt allemaal voor de hulp!

http://members.home.nl/paulrutter/GoT/cpukoelingna.JPG
http://members.home.nl/paulrutter/GoT/cpukoelingna2.JPG

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

me broer had op ze oude SLOT-A CPU ook zo'n koeler zitten... toen die CPU dood was (blikseminslag) heb ik die 2 fans ervan genomen en gebruikt om in me oude PC: de ene fan heb ik met wat karton op m'n soundkaart gezet en zo wordt de warme lucht van me GF2GTS weggezogen en de andere heb'k in me case gezet om gewoon wat luchtcirculatie te maken...

ik zoek nog steeds een plaatsje om die heatsink te monteren...

[ Voor 7% gewijzigd door H!GHGuY op 27-12-2003 18:33 ]

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Verwijderd

Misschien wel een domme opmerking, maar 28C is toch prima? Ik heb op PIII's altijd maar 1 zo'n fannetje per heatsink gehad. Heb je al geprobeerd wat je temp is met 1 fan in het midden op de heatsink?

• newpegasus
Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 01:41:
Misschien wel een domme opmerking, maar 28C is toch prima? Ik heb op PIII's altijd maar 1 zo'n fannetje per heatsink gehad. Heb je al geprobeerd wat je temp is met 1 fan in het midden op de heatsink?
zoals ik gister al postte, ik heb er nu een fan opzitten, op 12 V. Hij koelt nu erg goed en ik heb weer een fan minder. (die kleine) Dus nog minder herrie!

Pagina: 1